Utökad donor med hjälp av....(hint: Ragnar Lodbrok)

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Utökad donor med hjälp av....(hint: Ragnar Lodbrok)

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
whyatt

22 Sep 2019, 18:34

Det borde vid det här laget vara allmänt känt att de flesta av oss tunnhåriga egentligen inte har en tillräcklig donor för att garantera en fulländad hårtransplantationskarriär. Vissa har det, andra kommer nära och de genetiskt mest olyckligt lottade bör helt låta bli HTs.

Image

Jag funderar ofta på koncept att i alla fall delvis lura donorguden lite granna. En idé är att arbeta med STRIP-ärr som en naturlig bena för att skörda mer, en annan att applicera SMP/TTP på donorärren (FUE, FUT) men också i kombination med föregående idéer, eller fristående, gå full freakin' berserk mode och implementera följande inte helt tokiga frisyrval:

Image

"Men whyatt, vem vill utan pistolhot permanent se ut som en nördig vikingalajvare bara för att kunna tänja på donorkapaciteten?"

- Well, detta kanske inte är ett realistiskt scenario för de flesta och faktum är att jag inte ens vet om det är en bra idé pga hur vanligy tatueringsink uppträder på hårtransplantations-ärrvävnad, men tanken är att depleta donorn ännu mer för att täcka den med SMP och tatueringar. Allt hår i donorn kan då fokuseras till en TÄT front, en nåt-så-när tät midscalp och en inte speciellt tät krona (som med hjälp av smp står emot genomlysning bättre) och ge följande frisyr:

Image

Dels kan löshår inkorporeras i en sådan här hårdesign, för ökad volym, men också faktiskt en partiell HE för kronan om själva tofsen behöver vara grov.

Finns det nackdelar med konceptet utöver att resten av livet behöva se ut som Ragnar Lodbrok? Heh, jag kan iofs digga den stilen lite och varför inte slå ett slag för vikingamytologin i vårt så 5G-iga, nyhipsteristiska, vänsterliberala drömsamhälle? :neener:
Skämt åsido. Övertid försämrad tatuering med tillhörande "underhåll" kommer man inte ifrån, därtill som sagt är jag osäker på lämpligheten (bläck på ärr) men är hoppfull.

För att förtydliga konceptets hypotetiska styrka: Där det tatueras norse viking kringelikrokar, skördas alla hårsäckar istället för te.x. hälften.

Vad säger ni? Har jag nu heeeeeeeeelt tappat det, eller tänker jag imponerande mycket utanför boxhelvetet? :wrench:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
diffus

22 Sep 2019, 22:26

Personligen är jag hellre flintskallig än tatuerar huvudet.

En udda tanke jag haft på att utöka donor är att genom minoxidil öka skäggväxten för att sedan använda skägget till att utöka antalet grafts. Skägg fungerar som jag förstått det väl så länge det inte sätts in direkt i hårlinjen. Enligt broscience från youtube verkar det nämligen som att de hårsäckar som växer på hakan efter ett tag blir permanenta och att det alltså är möjligt att sluta med minoxidil och behålla sitt skägg, till skillnad från det minoxidil-beroende håret på huvudet som snabbt försvinner om man avbryter behandlingen.

Oklart hur många grafts man kan skapa på det här sättet dock.
whyatt

23 Sep 2019, 15:37

Personligen är jag hellre flintskallig än tatuerar huvudet.
Hehe förstår vart du kommer ifrån...man har ju sett en del "fall" ute på gatorna och aldrig riktigt förstått hur det få gå så långt...men ajja bajja den som dömer andra utan att ha vandrat i deras skor! :banghead: Nu när Donor-Desperationen knackar på dörren ja då passar det helt plötsligt.. :tappingfoot:

Hur som haver. För de som kan tänka sig bläcka ner sidor och nacke så tror jag att det definitivt finns en signifikant potential, om nu nackdelarna går att komma över...men visst, smaken är som baken.
En udda tanke jag haft på att utöka donor är att genom minoxidil öka skäggväxten för att sedan använda skägget till att utöka antalet grafts.
Ja visst, BHT från skägget är i vissa fall lämpligt att i första hand blanda in med befintliga transplantat från skalpdonorn, i mottagarområdena.
Enligt broscience från youtube verkar det nämligen som att de hårsäckar som växer på hakan efter ett tag blir permanenta och att det alltså är möjligt att sluta med minoxidil och behålla sitt skägg
Intressant scope..men visst känner man broscience-andedräkten lång väg indeed. Att minox positivt påverkar skäggväxten är det väl få som ifrågasätter 2019...och hos vissa individer där fäjsbarret är segstartat blir det säkert glada miner, men jag blir lite osäker på vägen därifrån till att få ut signifikant mycket mer BHTs för te.x. en kal krona, men visst, idén är ju på temat donor-expandering och värd att filosofera djupare in i.

Just när det gäller BHT gör framförallt högt pris, sträv karaktär och reducerad överlevnadsprocent att väldigt få hårtransplantationskliniker har omfatande erfarenhet att lyckas med BHTs....och frågar är om typ femhundra extra växande skäggstrån gör någon större succé..men sure...med ett robust fungerande bromsande håravfallsprogram, SMP/TTP, nån liten tribal bakom örat (lol), maximala uttag med FUE/FUT...och så BHT+ (med minoxboosten då..)..så kanske nog rätt många skapligt hårt drabbade få ihop ett helt okey hårsvall under merparten av vuxenlivet.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Hårboll

28 Sep 2019, 20:58

whyatt wrote:
22 Sep 2019, 18:34

"Men whyatt, vem vill utan pistolhot permanent se ut som en nördig vikingalajvare bara för att kunna tänja på donorkapaciteten?"
:lol: roligaste jag läst idag. Men tycker denna kreativa variant är grym. Inget jag skulle göra själv. Hade nog tagit smp. Men det finns nog en del som borde fundera över detta tips.
Skriv inlägg