Vad ska jag göra?

Vad ska jag göra?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
holybandola

16 Apr 2020, 17:33

Jag lider av kraftigt ärftligt håravfall som började redan i 20 årsåldern. Det är nu på nivån att jag endast har väldigt glest hår på gässan och en normal krans.

I två års tid, fram tills i februari, hade jag hårersättning. Först via salong men d0 det blev för dyrt styrde jag upp en egen kontakt via nätet och lät min gamla frisör klippa in det. Det blev bra men det var fortfarande väldigt mycket krångel och en större kostnad.

Efter uppbrott med mitt ex pkte jag på en längre soloresa och valde där själv att raka av håret. Jag blev först väldigt nöjd. Att bara ha tagit sig modet att göra det gav mig stor självkänsla. Att slippa allt ubderhåll och kostnader gjorde det hela bättre.

Men när allt sjunkit in slog det mig att mitt utseende med hår är så mycket bättre med hår. Mitt ansikte lyfts fram enormt med en inramning och jag passar inte hälften så bra utan.

Jag fyller 40 nästa år, är singel nu och har inga barn. Att jag ser så mycket äldre ut nu påverkar min självkänsla väldigt mycket negativt. Jag kom tillbaka till jobbet rakad men nu har jag valt att ha keps tills vidare.

Jag har lptit det växa ut till ca 8mm (innan 3mm)xoch bara led denna lilla skillnad ser jag så mycket bättre ut. Valde därför att gå på konsultation för hårtransplantation. Tyvärr var det negativt besked. Enligt mannen (New Hoar Clinic) har jag ovanligt glest hår även i det hår som är runt huvudet.

Han menade på att vissa personer tappar öven detta och sa att det kan vara sp gör mig också. Och att det är s0 gleat menade han gör att man oavsett vad inte kan göra mer ön en "medeloperation" med ca 1500-1800 grafts (40.000kr).

Jag ska nu fundera på detta men har ite så mycket pengar och är tveksam. Vad hade ni gjort?

Detta är dom alternativ jag ser:
+ Behålla 3mm och vänja sig vid att ens glansdagar är över (men bära keps när jag kan)
+ Chansa på hårtransplantation ändå
+ Ha håret kort men skaffa hårpigmentering och därmed minska den skalliga looken
+ Gå tillbaka till hårdel

Tacksam för svar!
Henrik
Foreveralone

17 Apr 2020, 03:13

Tjena! Du ska ju självklart göra det som du tycker passar dig bäst.
Det här med ansiktsform och inramning är ju något många killar kan känna igen sig i skulle jag tro. Jag tror och detta är min högst personliga åsikt, att allt för många killar jämför alldeles för mycket med sitt gamla jag och det där perfekta hårfästet man hade i ungdomens vackra dagar.
Det kan vara lätt att stirra sig blind på det och sträva efter resultat som du kanske aldrig kommer att kunna uppnå.

Oavsett ålder så vill nog de flesta av oss känna oss så attraktiva som möjligt. Endast du själv vet ju vad som känns rätt för dig. Jag hoppas och tror iaf att du fattar ett klokt beslut och gör din research om du väljer att hoppa på en hårtransplantation eller skaffa hårersättning. Framförallt blir du lyckligare av det (och hur länge?) någon form av underhåll och behandling lär du säkert få göra vilken väg du än väljer.

Personligen finner jag att det inte är värt det, någonstans kommer ju oron alltid att finnas där, att någon ska påpeka att jag genomgått en behandling eller att jag har en hårersättning. Kan man tackla det så behöver det självklart inte vara något större problem, men likväl bra att ta i beaktning!

Jag började tappa mitt hår tidigt, runt 15-16 år, i dagsläget är jag 25 år. En ålder då jag själv sa att jag minsann skulle genomföra en HT. Nu har jag sedan drygt ett år övergett alla de tankarna och kör på den rakade looken. Ser jag bättre ut än när jag hade full kalufs? nä kanske inte, men utifrån rådande situation så är jag OERHÖRT nöjd över att ha tagit det beslutet. Nu slipper jag åtminstone oroa mig för vad andra ska tänka om mitt förtunnade, det känns befriande!

Såklart är inte den vägen för alla - även om jag tycker att det är den bästa.
Vad som är rätt för dig kan nog bara du avgöra och du verkar iaf ha koll på de alternativ som finns, Som sagt gör bara din research väl och låt dig inte lockas alltför mycket av de som gärna vill tjäna pengar på andra människors "lidande".

Ha det gött!
holybandola

17 Apr 2020, 18:16

Foreveralone wrote:
17 Apr 2020, 03:13
Tjena! Du ska ju självklart göra det som du tycker passar dig bäst.
Det här med ansiktsform och inramning är ju något många killar kan känna igen sig i skulle jag tro. Jag tror och detta är min högst personliga åsikt, att allt för många killar jämför alldeles för mycket med sitt gamla jag och det där perfekta hårfästet man hade i ungdomens vackra dagar.
Det kan vara lätt att stirra sig blind på det och sträva efter resultat som du kanske aldrig kommer att kunna uppnå.

Oavsett ålder så vill nog de flesta av oss känna oss så attraktiva som möjligt. Endast du själv vet ju vad som känns rätt för dig. Jag hoppas och tror iaf att du fattar ett klokt beslut och gör din research om du väljer att hoppa på en hårtransplantation eller skaffa hårersättning. Framförallt blir du lyckligare av det (och hur länge?) någon form av underhåll och behandling lär du säkert få göra vilken väg du än väljer.

Personligen finner jag att det inte är värt det, någonstans kommer ju oron alltid att finnas där, att någon ska påpeka att jag genomgått en behandling eller att jag har en hårersättning. Kan man tackla det så behöver det självklart inte vara något större problem, men likväl bra att ta i beaktning!

Jag började tappa mitt hår tidigt, runt 15-16 år, i dagsläget är jag 25 år. En ålder då jag själv sa att jag minsann skulle genomföra en HT. Nu har jag sedan drygt ett år övergett alla de tankarna och kör på den rakade looken. Ser jag bättre ut än när jag hade full kalufs? nä kanske inte, men utifrån rådande situation så är jag OERHÖRT nöjd över att ha tagit det beslutet. Nu slipper jag åtminstone oroa mig för vad andra ska tänka om mitt förtunnade, det känns befriande!

Såklart är inte den vägen för alla - även om jag tycker att det är den bästa.
Vad som är rätt för dig kan nog bara du avgöra och du verkar iaf ha koll på de alternativ som finns, Som sagt gör bara din research väl och låt dig inte lockas alltför mycket av de som gärna vill tjäna pengar på andra människors "lidande".

Ha det gött!
Hej och tack för svar!

Först och främst, supernice att du tagit steget och rakat håret, och dessutom blivit nöjd med det. Jag var stolt och nöjd också till en början men jag lät mig själv påverkas av mina inre kritiker - samt att jag jobbar på en skola och hört elever som påpekar det ("xxxxxx har blivit skallig!") osv. Egentligen bryr jag mig inte speciellt mycket alls, men problemet är att jag blev ofrivilligt singel strax innan jag rakade av mig håret och nu kämpar man som det är med självkänslan.

Jag har nog lite speciell ansiktsform - ganska brev haka mm, och detta lyftes fram när jag inte har hår. Jag är helt klart mångfaldigt mer attraktiv när det kommer till estetiken med hår, men samtidigt känner jag att jag inte vill gå omkring med hårersättning igen. Kostnaden, underhållet, oron för att det ska lossna, ångesten när man märker att det börjar bli slitet och faktiskt börjar bli tunnhårigt... Och inte minst vetskapen om att man inte accepterar sig själv fullt ut, det är inte lockande att gå tillbaka till det.

Jag provade med hårfiber men det blir bara bättre bak på hjässan där jag har tillräckligt med hår kvar - i mitten och fram är det alldeles för glest för att det ska fungera. Det är alltså inte så mycket alternativ kvar... hårpigmentering lockar men samtidigt är det mycket pengar för något som i värsta fall gör det hela värre... Och jag vill absolut inte ha kortare än 3mm och vet inte om hårpigmentering funkar på 3mm och uppåt.

Det lutar ändå åt att man får acceptera att man har tappat håret och försöka hålla ryggen rak i alla fall. Dom som inte är intresserad av en för att man inte har hår är ju inte personer man kan tänka sig vara ihop med ändå då det uppenbarligen är ytliga människor. Och för övrigt så letar jag ändå inte efter en ny partner nu ändå utan tänker fortsätta att jobba på mig själv ett bra tag. Keps funkar ju och gör att man ser lite ungdomligare ut så tänker fortsätta på det spåret och kanske även se om jag hittar andra huvudbonader.

Ja, det får väl bli så. Att gå tillbaka till hårersättning nu när man dessutom visat "sitt rätta jag" för hela arbetsplatsen och vännerna känner inte så lockande.
kermit

17 Apr 2020, 23:12

Svårt att säga och ge råd då jag inte är någon expert och när du samtidigt fått ett dåligt besked av kliniken. Men för mig så blev det ändå stor skillnad även om jag inte är hundra nöjd och det ff är för glest och höga vikar men jämfört med innan är det som natt och dag. Ytlig eller inte men det gör skillnad i det dagliga livet och i kontakten med det kvinnliga könet, så är det bara oavsett vad man tycker om det, när vi lägger märke till en tjej så är ju hon med tjockt vackert hår och bra sminkad, vältränad kropp osv vidare betydligt mer attraktiv än hon som är motsvarigheten. Det är ju såklart tragiskt att det är så men så funkar det bara. Det jag tänker är att ibland får man chansa, livet tickar på uppåt och våra glansdagar i det ytliga är räknade. Jag tänker också att för dig är utseende viktigare nu än när du fyllt 60, då är det liksom mer okej att vara bald osv. Kan du får en HT nu som ändå gör skillnad så finns ju hoppet om kommande terapier inom 5-10 år där man förhoppningsvis kan odla från några hår säckar till tusentals, jag är övertygad om att det kommer komma dit då det händer så mycket nu inom det området men som sagt allt blir ju ändå en chansning. Men för min egen del så blev det till slut att jag lever nu och kan jag påverka min vardag till det bättre på direkten så får det bli så och det viktigaste, hur mycket påverkar det din vardag och ditt självförtroende? Men slutligen, har man inte grafts så det räcker och blir bra ja är det ju inte mycket att göra.
Foreveralone

18 Apr 2020, 00:59

Först och främst, supernice att du tagit steget och rakat håret, och dessutom blivit nöjd med det. Jag var stolt och nöjd också till en början men jag lät mig själv påverkas av mina inre kritiker - samt att jag jobbar på en skola och hört elever som påpekar det ("xxxxxx har blivit skallig!") osv. Egentligen bryr jag mig inte speciellt mycket alls, men problemet är att jag blev ofrivilligt singel strax innan jag rakade av mig håret och nu kämpar man som det är med självkänslan.

Ja ungdomar kan såklart vara hemska mot varandra, vilket vuxna såklart kan med. Men som man säger på engelska "I rather be bald than balding" eller något sånt. Utseendefixerade människor som påpekar brister finns såklart alltid, det går inte att undkomma. Men min uppfattning är nog att de allra flesta är så upptagna med sitt liv eget att de bryr sig inte om andras brister.

Det är lite som när du är ny på ett gym - i början så tror du säkert att alla stirrar och dömer dig, men så är det ju inte riktigt. Detta gäller såklart även håravfall.!
Jag har nog lite speciell ansiktsform - ganska brev haka mm, och detta lyftes fram när jag inte har hår. Jag är helt klart mångfaldigt mer attraktiv när det kommer till estetiken med hår, men samtidigt känner jag att jag inte vill gå omkring med hårersättning igen. Kostnaden, underhållet, oron för att det ska lossna, ångesten när man märker att det börjar bli slitet och faktiskt börjar bli tunnhårigt... Och inte minst vetskapen om att man inte accepterar sig själv fullt ut, det är inte lockande att gå tillbaka till det.
Ansiktsform är nog något många tycker är kasst. Mycket är nog en vanesak, du har ju haft hår i stort sett hela ditt liv som ramar in ditt ansikte, du är så van vid att så här ser jag ut och så en dag så försvinner det och det är såklart en omställning. Samma gäller väl de som har skägg och rakar av sig det. Det blir ju lite samma känsla. Och det kan ju ta ett tag innan man vant sig. Jag själv ogillade att ha rakat hår i början. Nu känner jag mig snarare dum om jag inte rakat mig på ett par dagar.

Det kommer såklart dagar då jag stirrar mig i spegeln och önskar att jag hade frisyr igen, sen kollar jag på bilder på mitt tunna hår och inser att den rakade looken åtminstone är bättre än att gå runt med vikar på 5 meter :D
Jag provade med hårfiber men det blir bara bättre bak på hjässan där jag har tillräckligt med hår kvar .....hårpigmentering lockar men samtidigt är det mycket pengar för något som i värsta fall gör det hela värre... Och jag vill absolut inte ha kortare än 3mm och vet inte om hårpigmentering funkar på 3mm och uppåt.

Ja hårfiber har jag testat med och det är väl ingen jättehit, ser skapligt ut kanske men tycker lätt att man kan bli beroende av det. Att dessutom behöva oroa sig för väder och vind.... nej fyfan!
Det lutar ändå åt att man får acceptera att man har tappat håret och försöka hålla ryggen rak i alla fall. Dom som inte är intresserad av en för att man inte har hår är ju inte personer man kan tänka sig vara ihop med ändå då det uppenbarligen är ytliga människor.
Riktigt bra insikt ändå, resan dit ser såklart olika ut för alla. Förr eller senare måste vi nog alla någon gång acceptera vår situation. Det finns såklart saker som kan skjuta upp processen men en vacker dag så kommer nog verkligheten ikapp. Det kanske låter hårt men.

Ett tips jag kan ge dig är att kolla på youtube, där finns det många killar som delar med sig av sina historier och upplevelser. En brittisk snubbe vid namn Harry som driver kanalen Baldcafe var den som fick mig att ta steget. Kan verkligen rekommendera att kika på hans kanal om du inte gjort det. Men det finns såklart många andra duktiga youtubers med ;)

Du är inte ensam i denna kamp iaf! :D
Skriv inlägg