30åring, tankar om HT - kronan

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

30åring, tankar om HT - kronan

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Joki

22 Oct 2019, 18:42

Hej,
Då var det dags för mig att skriva ett inlägg efter att ha kollat runt på forumet från tid till annan och läst om folks erfarenheter av HT. Min spontana reaktion är att det känns stort, överväldigande och spännande/skrämmande på samma gång. Många här verkar dock fått bra resultat och gillar att ni också är ganska tydliga med att man inte ska förvänta sig några mirakel samt va inställd på ytterligare en HT längre fram.

Situationen idag:

Har under några års tid tappat hår, främst på kronan. Förmodligen även lite i vikarna jämfört med när man var yngre, dock stör inte "fronten" mig så mycket. Visst kanske kan man runda till där om man ändå skall göra en HT men som sagt, inte där mitt problemområde är.

Mitt problemområde är istället som tidigare nämnt kronan, det har smugit sig på sakta men säkert under flera år tills den situation där jag nu tänker på det ofta och göra vad jag kan för att täcka. Vilket blir en kombination av anpassad frisyr och topik, fungerar än sålänge. För ca 1.5år sen startade jag med minoxidil och jag upplever att håravfallet bromsat upp/ avstannat. Lagt in en bild som jämför och det är ca 1.5år mellan bilderna. Har dock mörkare hår på den ena då solen inte hade hunnit bleka det så mycket än. Hävdar inget återväxt men åtminstone ser det ut att hålla sig någelunda i schack. Härligt så, men det avhjälper tyvärr inte det grundläggande  problemet med kronan som jag upplever. Jag går därför i tankarna på att "hjälpa till" dvs göra en HT för att minska på denna synbara yta. Har någon gjort en liknande HT? Jag tänker att jag skall gå på konsultation för att få en bedömning om hur stor en sådan HT skulle vara samt hur min möjlighet ser ut med donor område etc.

Hur stor HT tror ni utifrån er lekmanna kunskap att man behöver? 3000+

Bilder är på nyduschat och handuktorkat hår. Ber redan nu om ursäkt för ljus etc, svårt de där.

Hårboll

22 Oct 2019, 23:03

Tjena,

Det är svårt att avgöra utifrån bilderna om det du är en lämplig kandidat för en HT. Ser ut att vara gränsfall. Kolla mitt inlägg i denna tråd om du inte redan gjort det så förstår du vad jag syftar på.

mitt-haravfall/mitt-utgangslage-t6295.html

Bilderna du lagt upp skiljer sig mycket i ljussättning så omöjligt att avgöra om det blivit bättre/sämre.

P.s. Var glad över att fronten ser bra ut.
Joki

22 Oct 2019, 23:49

Tack för svar.

Vet de där med kameran är inte de lättaste.. speciellt inte själv. Skall försöka se om jag kan lösa något bättre. Men känslan jag har är att det "varit stabilt" runt kronan i 1år ungefär. Men inte stabilt som i att jag tycker de är speciellt härligt utan mer som i att det har inte blivit värre.

Med frisyr och lite topik så är de ok, men efter att ha tittat i din tråd så tror jag du förstår känslan av de här att inte tycka de är superkul att bada etc. :| . Så tror vi delar lite känsla av att de hade varit skönt att göra något åt.

Har du börjat använda det som tipsades om i din tråd? Vad använder du och hur ofta om jag får fråga?

Ja, de känns skönt att fronten klarat sig ok so far. Kör även minoxidil där i förebyggande syfte.
Hårboll

23 Oct 2019, 10:16

Joki wrote:
Tack för svar.

Vet de där med kameran är inte de lättaste.. speciellt inte själv. Skall försöka se om jag kan lösa något bättre. Men känslan jag har är att det "varit stabilt" runt kronan i 1år ungefär. Men inte stabilt som i att jag tycker de är speciellt härligt utan mer som i att det har inte blivit värre.

Med frisyr och lite topik så är de ok, men efter att ha tittat i din tråd så tror jag du förstår känslan av de här att inte tycka de är superkul att bada etc. :| . Så tror vi delar lite känsla av att de hade varit skönt att göra något åt.

Har du börjat använda det som tipsades om i din tråd? Vad använder du och hur ofta om jag får fråga?

Ja, de känns skönt att fronten klarat sig ok so far. Kör även minoxidil där i förebyggande syfte.
Np!

Ja, vi har ungefär samma situation gällande kronan. I mitt fall är glesheten inte tillräckligt hög för en hårtransplantation. Jag kör Toppik, tycker det är helt ok. Men precis, inte så nice när man ska simma dock. Kanske Derma-match är bättre då??
Det hade varit nice med en smp kanske, men det kostar pengar, och toppik ger en fyllighet som inte SMP ger.

Gällande övriga behandlingar så tänkte jag köpa LLLT från Overmachogrande snart. Jag tänkte se om det ger effekt och gör det inte det så börjar jag med minoxidil. Anledningen till att jag inte börjat med minoxidil ännu är för att jag tycker den verkar jobbig att applicera morgon och kväll, vänta på att den ska torka, sedan få till en bra frisyr utan att det ser flottigt ut, samt se till att duscha ur innan läggdags så man inte får skiten i ansiktet.
Dessutom verkar det finnas risk för bieffekter. Hur är din upplevelse kring minoxidil?

Funderar även kring att lägga till derma needling.
whyatt

23 Oct 2019, 10:52

Hej Joki och välkommen!

Creds för din tydliga tråd och skapliga bilder :partydance:

Behandla, operera eller både och? Det är frågan!

Din donor kan definitivt ge tillräckligt med grafts för att en duktig klinik har goda chanser att få din begynnande vertex/krona flint att trollas bort.
Men räcker den också för fronten den dagen du känner att tunnhårigheten där blir ett problem? Svårt att säga. Här måste ett knippe SERIÖSA kliniker få yttra sig. Helst se dig in person. Det kan lyckas overkill, men förarbetet är viktigt, slarva inte med detta!

Gällande just kronan/virveln/vertex/helikopterplattan så behöver man vara införstådd i att ingrepp här måste designas så att det följer en naturlig disposition, med tillräcklig täthet. Svårigheterna är många och pga att ljuset ofta är brutalt bara på att ta sig rätt ner i just detta område och sedan studsa tillbaka, framstår många ingrepp som "mindre lyckade" eftersom en viss tunnhårighet likt förbenat syns.

Det är min 50-öres bedömning att om man har en god uppväxt av transplantaten (minst 90% - helst mer!), inte allt för klena strån och är i händerna på ett ELIT-klinik, ja då kan man om resultatet upplevs tunt, komplettera med en SMP och då få tillräckligt med täthet för att slippa behöva tänka på kronan ever again! MEN, vägen hit består sällan av en operation med säg 1500 grafts. Det blir mer omfattande än så.

Jag ger ogärna specifika klinikhänvisningar, däremot så tycker jag att du kan googla runt hos Feriduni, BHR, Dr. Couto, HDCh H&W, Hattingen, ASMED m.fl. och se vad de har att erbjuda, få inspiration etc. Ha is i magen och gör inget överilat. Givetvis kan du också beblanda dig med de svenska klinikerna, men KRÄV alltid att få se på resultat som påminner om dig och var du vill hamna. 1 räcker inte. 2 är för lite. En handfull finfina cases som matchar ditt borde vilken seriös och etablerad klinik som helst ha. Vidare så tycker jag du skall akta dig för promotions överlag och inte falla för snack om att en FUE inte är kirurgi, eller att det inte blir några ärr m.m.

Du kanske rent av har en donor som bäst lämpar sig för 2 st FUTs och en avslutande FUE. Visst, vi pratar kanske om 200-300k totalt, ett ärr i nacken (som kan dra ut sig, who knows, men kan också bli perfekt, who knows) och du måste ha en viss hårlängd i donorn sen, men det är möjligt att detta är rätt väg för att få ut maximalt med antal grafts ur din donor istället för att go full blown FUE hos någon okänd, billig turkisk klinik och få medioker uppväxt samt en överskördad FUE-ärrad donor! Visst kan man göra FUE-fynd i Turkiet, men buyer beware, som det heter. Do your research and do it well.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Joki

23 Oct 2019, 21:20

whyatt wrote:
23 Oct 2019, 10:52
Hej Joki och välkommen!

Creds för din tydliga tråd och skapliga bilder :partydance:

Behandla, operera eller både och? Det är frågan!

Din donor kan definitivt ge tillräckligt med grafts för att en duktig klinik har goda chanser att få din begynnande vertex/krona flint att trollas bort.
Men räcker den också för fronten den dagen du känner att tunnhårigheten där blir ett problem? Svårt att säga. Här måste ett knippe SERIÖSA kliniker få yttra sig. Helst se dig in person. Det kan lyckas overkill, men förarbetet är viktigt, slarva inte med detta!

Gällande just kronan/virveln/vertex/helikopterplattan så behöver man vara införstådd i att ingrepp här måste designas så att det följer en naturlig disposition, med tillräcklig täthet. Svårigheterna är många och pga att ljuset ofta är brutalt bara på att ta sig rätt ner i just detta område och sedan studsa tillbaka, framstår många ingrepp som "mindre lyckade" eftersom en viss tunnhårighet likt förbenat syns.

Det är min 50-öres bedömning att om man har en god uppväxt av transplantaten (minst 90% - helst mer!), inte allt för klena strån och är i händerna på ett ELIT-klinik, ja då kan man om resultatet upplevs tunt, komplettera med en SMP och då få tillräckligt med täthet för att slippa behöva tänka på kronan ever again! MEN, vägen hit består sällan av en operation med säg 1500 grafts. Det blir mer omfattande än så.

Jag ger ogärna specifika klinikhänvisningar, däremot så tycker jag att du kan googla runt hos Feriduni, BHR, Dr. Couto, HDCh H&W, Hattingen, ASMED m.fl. och se vad de har att erbjuda, få inspiration etc. Ha is i magen och gör inget överilat. Givetvis kan du också beblanda dig med de svenska klinikerna, men KRÄV alltid att få se på resultat som påminner om dig och var du vill hamna. 1 räcker inte. 2 är för lite. En handfull finfina cases som matchar ditt borde vilken seriös och etablerad klinik som helst ha. Vidare så tycker jag du skall akta dig för promotions överlag och inte falla för snack om att en FUE inte är kirurgi, eller att det inte blir några ärr m.m.

Du kanske rent av har en donor som bäst lämpar sig för 2 st FUTs och en avslutande FUE. Visst, vi pratar kanske om 200-300k totalt, ett ärr i nacken (som kan dra ut sig, who knows, men kan också bli perfekt, who knows) och du måste ha en viss hårlängd i donorn sen, men det är möjligt att detta är rätt väg för att få ut maximalt med antal grafts ur din donor istället för att go full blown FUE hos någon okänd, billig turkisk klinik och få medioker uppväxt samt en överskördad FUE-ärrad donor! Visst kan man göra FUE-fynd i Turkiet, men buyer beware, som det heter. Do your research and do it well.
TACK för väldigt bra input. Skall höra efter med flera angående vad som är möjligt och hur man kan gå tillväga. Även att be om flera referenser som är liknande mitt fall.

Angående fronten, god poäng där. Kanske vill man "spara" till den dagen det eventuellt börjar bege sig även där. Svårt att tänka sig in i en situation som inte uppstått än. Utan det blir ju naturligt så att den situationen man är i nu är med en i tankarna. Svårt att tänka på hur mycket jobbigare man tyckt det var om fronten rök. Hur vanligt är det att håravfall enbart stannar kring krona?

Angående ljuset förstår jag verkligen, i vissa ljus tycker jag att jag ser helt skallig ut och i vissa andra känns de bättre.

Så som det är idag fungerar ok som sagt (anser jag) men det hade varit skönt att inte tänka så mkt på det eller att känna att man måste ha topik. Så här ser det ut när man fixar håret samt tar till lite topik (yes anpassa frisyren efter det man har :roll:

Joki

23 Oct 2019, 21:25

Hårboll wrote:
23 Oct 2019, 10:16
Joki wrote:
Tack för svar.

Np!

Ja, vi har ungefär samma situation gällande kronan. I mitt fall är glesheten inte tillräckligt hög för en hårtransplantation. Jag kör Toppik, tycker det är helt ok. Men precis, inte så nice när man ska simma dock. Kanske Derma-match är bättre då??
Det hade varit nice med en smp kanske, men det kostar pengar, och toppik ger en fyllighet som inte SMP ger.

Gällande övriga behandlingar så tänkte jag köpa LLLT från Overmachogrande snart. Jag tänkte se om det ger effekt och gör det inte det så börjar jag med minoxidil. Anledningen till att jag inte börjat med minoxidil ännu är för att jag tycker den verkar jobbig att applicera morgon och kväll, vänta på att den ska torka, sedan få till en bra frisyr utan att det ser flottigt ut, samt se till att duscha ur innan läggdags så man inte får skiten i ansiktet.
Dessutom verkar det finnas risk för bieffekter. Hur är din upplevelse kring minoxidil?

Funderar även kring att lägga till derma needling.
Ursäkta min okunnighet, men SMP? Vad är det? Pigmentering?

Ja de där med att inte känna att man är kal i bak när man badar eller om det börjar regna eller liknande..

Minoxidil fungerar bra för mig. Använder dock skum, finns säkert åsikter om det är bättre eller sämre än lösningen. Men jag upplevde att skummet torkar snabbare och inte blir lika "oljigt". Masserar in skummet i hårbotten. Kanske kan man köra en kombination där man kan ta den "flytande lösningen" på kvällen då man har mer tid, och skummet på morgonen för att det torkar snabbare och är lättare att göra iordning håret efter.
Hårboll

23 Oct 2019, 22:16

Ja precis, som en slags tatuering. Finns några trådar om det, kolla in dem.

Nice, inga biverkningar alltså? Är väl dum som inte använder det :roll: Men som sagt kanske börjar om jag inte tycker lasern hjälper.

Som sagt, skicka bilder till top-tier kliniker och hör om de tycker att du är en kandidat. Jag tror man vill kika på avståndet i mm mellan stråna om det inte är uppenbart att det är "good to go".
Skriv inlägg