Frustration över ärftligt håravfall

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Frustration över ärftligt håravfall

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
brentz

26 May 2019, 12:22

Jag hör till dem som drabbats av aggressivt håravfall.. redan vid 17 åldern började vikarna gå upp så snabbt att folk påpekade det. Det var alltså bara några år innan jag hade börjat komma in i puberteten och börjat få hår under armarna. Sjukt när jag tänker tillbaka på det.. skägget fick jag först vid 20 åldern men då hade det redan börjat tunnas ut på hjässan. Som ni förstår, jag har drabbats hårt och problemet är att jag ser bra ut i ansiktet vilket har jag gjort att jag har velat vinna över håravfallet så mycket det går. Men jag har varit lat på många sätt och rädd för att ta finasterid, vilket jag än idag fortfarande är.

Jag gjorde en HT för snart 6 år sedan, vilket var en lyckad en. Men sedan dess har jag fått en en flint på kronan. Området är stort som ett kreditkort. Jag är 27 år gammal.. och jag vill ännu en gång, genomgå en HT i Turkiet. Det tär på krafterna att göra en sådan, speciellt för att jag gömmer mig efter HT flera i flera månader. Sedan så är jag rädd för att jag flyttar för mycket hår, min HT för 6 år sedan var 3500 grafts. Denna gången vill den nya kliniken som jag pratar med flytta 4000 för att täcka flinten på kronan + fixa till lite i fronten. Jag vet inte hur donor området kommer att se ut efter det. Hoppas det inte blir katastrof bara..

Håravfall, jag kämpar och slåss.. medan mina vänner inte har gjort ett skit med sitt hår men har fina kalufser ändå. Sjukt orättvist, men det är mitt eget fel att jag inte haft skyddat mitt hår från DHT med att ta finasterid under åren. Jag visste att förr eller senare så kommer det bli kris igen med håret. Jag är där nu.

Finasterid är ett gift, när man läser om det här på forumet så har alla olika erfarenheter av det. Men sanningen är den att alla som använder det mer än 1 år, får bieffekter som inte är roliga. Jag tror inte ett dugg på att det bara är 2% som får bieffekter, jag tror 98% får det. Det är bara inte alla som väntar tillräckligt länge innan de känner av dem.

Vad fan ska jag göra? Är det peruk som gäller? Är det att raka av allt? Fan det är jobbigt nu, ångest dagligen, keps och mössa året runt nästan.

En fråga, kan man ha hårersättning på ett litet område mitt på kronan? Varför jag undrar är för att när jag googlar så brukar "perukerna" vara väldigt stora och täcka nästa hela huvudet.
Hårboll

27 May 2019, 14:30

Tjena Brentz,

Förstår att det suger. Men var glad över att ditt ansikte ser bra ut iaf. Då kan du alltid som en last resort köra en SMP + snaggat hår.

Har samma skepsis mot Finasteride. Tror nog ändå den är befogad. Träffade 4 ht patienter för ett par månader sedan när jag skulle göra min operation hos dr.Rahal. 3 av 4 hade upplevt bieffekter. (extremt litet urval och det går inte att dra några signifikanta slutsatser av detta i sig självt, men det är ändå ett urval av många andra man hört talats om)

Har själv tömt donor på 2200 + 2600 grafts på tidigare hårtransplantationer (inkl den senaste), tycker ändå min donor ser bra ut. Men det är inte mycket som krävs för att den ska börja se tömd ut. Senaste kirurgen jag gick till, som är ansedd att vara väldigt duktig tror att jag kan använda ca 2000 grafts till ungefär, eventuellt några grafts från undersidan av hakan också (alltså skägg), för att transplantera till kronan när den ryker. Kan hända att andra kirurger är villiga att tömma donor på ännu mer. Men har förhoppningar över att SMP i donor kan få den att se mindre diluted ut.

Tycker det är jobbigt att kronan är på väg att försvinna, Men min strategi är att fördröja det med:
-prp
-laser
-MSM+biotintillskott.

Dessutom tänkte jag göra en SMP för att öka den upplevda tätheten.

När ovanstående grejer inte längre räcker till så kör jag den där HT:n (the final one antagligen) som Rahal föreslog.

Gällande peruk, ja, jag tror dock det är ett jäkla meck.. men det KAN se fruktansvärt bra ut. Kanske värt ett försök. Men som en last resort tror jag.... nice om det finns att köra partiellt, enbart för kronan alltså.
nya_afishwish

27 May 2019, 21:19

brentz wrote:
26 May 2019, 12:22
Finasterid är ett gift, när man läser om det här på forumet så har alla olika erfarenheter av det. Men sanningen är den att alla som använder det mer än 1 år, får bieffekter som inte är roliga. Jag tror inte ett dugg på att det bara är 2% som får bieffekter, jag tror 98% får det. Det är bara inte alla som väntar tillräckligt länge innan de känner av dem.
Jag har ätit finasterid sedan jag var 17, idag är jag 26, d.v.s. i 9 år. Jag har blivit skonad från de typiska, uppenbara bieffekterna. Hur jag blivit påverkad i övrigt är omöjligt att säga eftersom det skulle krävas att jag hoppar av finasteride och utvärderar efter en viss tid. Hur eller hur, så är inte finasteride någonting som jag hyllar. Trots att jag ätit tabletterna i 9 år har håravfallet ändå fortsatt. Initialt bra effekt, men precis som all annan medicin avtar effekten med tiden. Med det sagt är jag ändå nöjd att jag hoppade på kuren, eftersom jag hade ångrat mig om jag aldrig provat. Samtidigt har jag också förståelse för de som väljer att avböja, att stoppa i sig kemikalier som interagerar med hormonsystemet är inget långsiktigt recept för framgång; jag är av övertygelsen att man mår som bäst (psykiskt som fysiskt) genom att undvika tabletter (gäller generellt, inte bara håravfall) i så stor mån som möjligt (... och ändå äter jag fortfarande finas, snacka om hyckleri! Har helt enkelt inte vågat släppa dem än, men äter mindre dos idag (0,5 mg) och målet är att avsluta behandlingen så småningom).

När jag var 16-17 år var jag NW2 och närmade mig NW3, så jag har full förståelse för din situation. Idag är jag NW1 med en krona som sakta börjat tunnats ut (gjort en HT som "återställde" hårlinjen, finns en tråd någonstans på forumet).

Jag kämpar än idag med håravfallet (återigen, kronan som är drabbad i första hand) genom att testa olika metoder, olika kost och så vidare. Efter att experimenterat med alla tänkbara behandlingar mot håravfall (förutom laser, måste jag erkänna) har jag landat i att följande faktor har den största betydelsen i fråga om håravfall: din livsstil. Regelbunden träning, gärna utomhus i form av löpning/cykling, stora portioner sallader till varje måltid, minska på kolhydraterna och äta mycket fett. I mitt fall är det alldeles uppenbart att det finns en koppling mellan livsstil och hår. De perioder då jag slarvar med maten eller träningen märker jag av det direkt på hårkvalitén.

Med det sagt räcker det inte att äta grönt och motionerna för att återfå hår, men jag tror definitivt att det är en viktigt utgångspunkt för att i alla fall bibehålla det hår man har, och ge sig själv de bästa förutsättningarna för återväxt. Just nu är dermaroller hett, något jag själv kör med en gång i vecka (snart i 3 månader). Mitt tips är att påbörja en minoxidilkur och köra dermaroller en gång i vecka, i kombination med "förbättrad" livsstil. Att bara göra någonting för sitt hår har i sig en positiv effekt på psyket och jag tror du kommer må bättre.

Det finns fortfarande hopp, men du måste vara beredd på att lägga ner tid och energi!
difus

28 May 2019, 20:39

Tjenare!
Beklagar din historia Brentz, tror dock du är väldigt överdriven ang hur många som får bieffekter av finasterid. Löser man på forum så är det garanterat så att 98% får bieffekter. Samtidigt talar väldigt mycket studier och försäljningssiffror emot detta. Jag har tappat hår i ca 5 år och har testat både PRP, minox( håller på fortfarande) och även dermarolling som jag också gör fortfarande. Jag har länge tvekat på att ta finasterid och är fortfarande tveksam även om jag tror att risken för bestående bieffekter är mindre än 5% så jag tror att just dessa forum ger en väldigt missvisande bild av hur många som drabbas av bieffekter.
Skriv inlägg