Har jag någon chans?

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Har jag någon chans?

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
mats63

08 Aug 2019, 20:24

Sedan jag var väldigt liten har jag vetat om att jag var tunnhårig, och att jag så småningom skulle tappa det, som min far, och morfar. Idag är jag 29 år, och kommer knappt ihåg när det började på riktigt, kanske 8 år sen? Jag har alltid skjutit upp tanken på att göra något åt det, tills nyligen. Jag har nämligen börjat fundera på om det är möjligt att göra en hårtransplantation för mig. Därför har jag kollat runt var man bäst kan söka efter information om detta ämne, och detta forum kom upp som ett av dem, så here i am. Jag tänkte kolla om någon av er erfarna skulle kunna hjälpa mig att bedöma om jag är ett ”lost case” eller om en hårtransplantation skulle kunna passa mig med hjälp av några bilder jag bifogar. Om det sistnämnda är fallet, skulle jag också med största tacksamhet ta emot tips på vilken klinik jag ska vända mig till för detta. Min budget är flexibel, men jag hade föredragit att kostnaden landade på under 50k isåfall.

Mvh en hoppfull människa
9D98B785-6392-4211-AA4C-ED99CD3B421E.jpeg
9D98B785-6392-4211-AA4C-ED99CD3B421E.jpeg (354.6 KiB) Viewed 231 times
8C64D467-67F6-4A7D-9481-B95F10792891.jpeg
8C64D467-67F6-4A7D-9481-B95F10792891.jpeg (437.17 KiB) Viewed 231 times
Hårboll

08 Aug 2019, 23:16

mats63 wrote:
08 Aug 2019, 20:24
Sedan jag var väldigt liten har jag vetat om att jag var tunnhårig, och att jag så småningom skulle tappa det, som min far, och morfar. Idag är jag 29 år, och kommer knappt ihåg när det började på riktigt, kanske 8 år sen? Jag har alltid skjutit upp tanken på att göra något åt det, tills nyligen. Jag har nämligen börjat fundera på om det är möjligt att göra en hårtransplantation för mig. Därför har jag kollat runt var man bäst kan söka efter information om detta ämne, och detta forum kom upp som ett av dem, så here i am. Jag tänkte kolla om någon av er erfarna skulle kunna hjälpa mig att bedöma om jag är ett ”lost case” eller om en hårtransplantation skulle kunna passa mig med hjälp av några bilder jag bifogar. Om det sistnämnda är fallet, skulle jag också med största tacksamhet ta emot tips på vilken klinik jag ska vända mig till för detta. Min budget är flexibel, men jag hade föredragit att kostnaden landade på under 50k isåfall.

Mvh en hoppfull människa

9D98B785-6392-4211-AA4C-ED99CD3B421E.jpeg

8C64D467-67F6-4A7D-9481-B95F10792891.jpeg
Halloj! Annorlunda insikt att få i mkt ung ålder, nu kansek du inte var fem år när du insåg det men det var bilden som spelades upp i mitt huvud. :D Hursomhelst, angående din situation; Det hänger på donorn. Finns det rejält med donor så går det att få en frisyr. Dock krävs det att du går till en top kirurg för att det ska bli något vettigt resultat. Och ju snabbare du glömmer 50k desto bättre. Om det är möjligt så är det minst 5000 grafts vi pratar om, beroende på hur stor yta det är. Förmodligen mer... och då blir det ändå en ganska "konservativ" frisyr.
MEN åter igen, det hänger på donorn. Och den kan jag inte riktigt bedöma utifrån bilderna. Kan du lägga upp en bild på den? Det kan vara så att den inte är tillräckligt frodig för att ge så pass många grafts. Men det kan kanske få att göra viss förbättring. Det du bör ha i åtanke är att det hår du har på hjässan just nu är miniatyriserat och kommer nästan garanterat ryka när man börjar implantera hår där. Så föreställ dig utgångsläget att denna yta är helt kal.

Det är finns även andra alternativ för att få en ny hårlinje så som:
-smp
-smp + hårtransplantation
-hårersättning
whyatt

09 Aug 2019, 14:46

Hej och välkommen hit!

Det vore behjälpligt om du kunde bifoga bilder också på sidorna och nacken, gärna i lite mer naturligt, mindre gult ljus.

Att du kan få mer hår på hjässan är det ingen tvekan om, men den stora frågan är om dina förväntningar kommer att motsvara resultatet. Tyvärr är ditt håravfall så pass omfattande och, utifrån en preliminär skattning av din hårkaraktär och ditt donordjup, så saknas förutsättningarna för att få ett skapligt, heltäckande slutresultat enbart baserat på hårkirurgi.
Räkna på det själv. Antalet cm2 på hjässan som behöver hår...och sen olika scenarion där du kan få ut alltifrån 3500-7000 st grafts..du behöver i alla fall ligga på 35 grafts per cm2 för att det inte ska se pajas ut, helst 40-45.

SMP (tatuering/pigmentering) ger dig en fäjkad fullständigt täckande, konstant nyrakad look. Hos en duktig artist ser det dessutom realistiskt ut.
Med en hårersättning kan du få mer hår än du vågat drömma om, med på köpet följer underhållet och det faktum att det faktiskt är en limmad, "död katt" du har uppe på huvudet, men kan man leva med detta så är HE troligtvis den mest ultimata lösningen, i synnerhet om du köper in egna hårdelar själv...för då blir det relativt billigt också.

En rätt häftig variant av ovanstående idé är, i alla fall i min bok, att bygga upp en tät hårlinje med hårkirurgi, ungefär 4 cm djup (+ återställning av tinningarna), för att strunta i resten och där köra en HE hela vägen bak. Lite crazy, och ser inte klokt ut om mattan blåser av på stranden (händer inte med rätt lim) men annars en variant om man vill få den absolut mest naturliga looken med i princip noll möjlighet att upptäcka bluffen.

Ska man hoppa på det kemiska behandlingståget och gå all in, så hade jag, om bieffekter inte spelar någon roll och det finns en ansvarig läkare inkopplad som är med på noterna, kikat på kombon av dutasterid (tablett), minoxidil (tablett) samt ett serum med minoxidil och därtill 1,5mm dermaroller (en gång i veckan). Därtill kan man koppla på skalpmassage, hårlaser och ev. andra kosttillskott, serum osv. Det är ett omfattande projekt..och som sagt, diverse bieffekter väntar troligtvis runt hörnet..men resultatet kommer sannolikt att heta duga. Därefter kan man fundera över en omfattande HT-resa där, precis som Hårboll skriver, åtminstone 5000 grafts extraheras och fylls i där de behövs mest.

Låt mig upprepa. Jag är inte för bruk av de syntetiska kemikalierna, men det finns många som kör dem och resultaten är överlag tydliga. Sen är det individuellt hur pass länge de kan hållas vid liv, så att säga.

Så berätta lite mer om din situation, hur mycket det påverkar ditt liv, hur långt du är beredd att gå m.m.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i aug
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

09 Aug 2019, 15:13

whyatt wrote:
09 Aug 2019, 14:46

En rätt häftig variant av ovanstående idé är, i alla fall i min bok, att bygga upp en tät hårlinje med hårkirurgi, ungefär 4 cm djup (+ återställning av tinningarna), för att strunta i resten och där köra en HE hela vägen bak. Lite crazy, och ser inte klokt ut om mattan blåser av på stranden (händer inte med rätt lim) men annars en variant om man vill få den absolut mest naturliga looken med i princip noll möjlighet att upptäcka bluffen.

Förlåt, kapar tråden en sekund: Exakt detta funderar jag på i mitt fall. Har du sett någon eller vet du någon som gjort detta? Tänker att det kan vara svårt att klippa till så den passar exakt? Eller kanske inte är så svårt om man går till en duktig frisör bara?
sparrow

10 Aug 2019, 01:18

Endast en hårtransplantation i det fallet du visar upp är svår att få ett bra resultat genom, beroende på vilket resultat du vill uppnå. 50 000 kr kommer man inte långt på när det gäller ht och större områden. Eftersom du har tunnare hår över stora delar av huvudet så kan du nog uppnå det bästa resultatet med en smp, om du väljer att köra rakat. Det är alltid min första rekommendation när det handlar om större ytor. Endast ht för stora ytor har för stora begränsningar idag, om man inte har väldigt stora ekonomiska resurser och kanske även tar med kroppshår i det. Men då drar det snabbt iväg i kostnader. Allt handlar i slutändan om livsstil och vad man själv tycker passar bäst för en själv. En hårersättning kräver underhåll, och det är ju bara ett annat ord för att bära peruk, och när du kanske tröttnar på det så har du inget kvar av vad du har lagt ut för det och är tillbaka på ruta ett. Jag har sett ett antal personer som har använt hårersättning och efter en tid tröttnat. Men det funkar också för andra, så det är ju helt individuellt.
Harry.k

10 Aug 2019, 16:55

Tänkte faktiskt på exakt samma sak som Whyatt nämnde. Att använda den lilla donor som finns till temples och köra HE. Det är antingen det, eller att skala av hela skiten och kapitulera. En ht ens med den mest konservativa hårlinje är inte att tänka på här.
whyatt

11 Aug 2019, 13:37

Har du sett någon eller vet du någon som gjort detta?
Inte irl, däremot har jag sett några enstaka fall online, men det var rejält med tid sedan. Känns inte en kombo som det talas ofta om...jag har dock alltid gillat tanken.
Tänker att det kan vara svårt att klippa till så den passar exakt?
Då detta är lite "advanced mode" så bör man nog ha en skräddarsydd mall hos en fabrik i Kina...och då kan man ju bestämma exakta mått..fram till där hårlinjen slutar...sen kommer det inte att bli en helt perfekt övergång misstänker jag, men kan man bara få fabriken att förstå varför man inte skall ha en "normal HE" hehe så kan man nog arbeta fram en skaplig lösning.

Bra å veta när man kliver in i HE-träsket är att alltid ha 1-2 HEs hemma i lager (om man nu väljer bort att gå till klinik, men också hos en klinik kan det bli issues).
Eller kanske inte är så svårt om man går till en duktig frisör bara?
Att ha en duktig frisör standby, samt en till som backup, är KEY för ett bra resultat och minimal oro i magen. Lyckligtvis finns det rätt så många runt om i landet som åtminstone har en viss erfarenhet av HEs även om de kanske inte limmar på daglig bas :-D
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i aug
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg