Håravfall

Håravfall

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Dx1010

11 Jul 2019, 18:17

Jag har länge haft funderingar på att göra en hårtransplatation (fue), jag har använt rogaine i ca 10 år och nu inför en Fue slutade jag med rogaine. Är det någon som har slutat med rogaine? Hur lång tid tog det för håret att börja falla av?

Kan man göra en Fue även om allt håret på det utsatta området ramlat av? Och så tillslut hur bra täckning kan man få ? Har 5 på norwoodskalan samt bra donor område

Tack på förhand :D
whyatt

12 Jul 2019, 04:14

Hej Dx och välkommen hit!
jag har använt rogaine i ca 10 år och nu inför en Fue slutade jag med rogaine. Är det någon som har slutat med rogaine? Hur lång tid tog det för håret att börja falla av?
Det finns många som slutat och det tar ca 2-6 mån innan du är tillbaka på baseline.
Kan man göra en Fue även om allt håret på det utsatta området ramlat av?
Ja absolut.
Och så tillslut hur bra täckning kan man få ? Har 5 på norwoodskalan samt bra donor område
Beror på hur mycket du vill nyttja av din donor, dess lämplighet samt hur ditt behov ser ut. NW5 betyder rejält med håravfall, men med en något mindre hjässyta i kombination med en riklig donor så kan också en NW5 få ett riktigt bra resultat, om man då plockar ut det mesta som donorn har att erbjuda...vad vill du uppnå? Vad får det kosta?
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Dx1010

12 Jul 2019, 11:51

Jag tänkte att jag vill täcka så mycket som möjligt och få ett "normalt" utseende, har rätt så mycket och tjockt hår i donor området.
En del erbjuder från 25.000 kr medans andra kostar 140.000 kr så när det kommer till pris och val av klinik är jag helt vilsen tyvärr.

Någon som har erfarenhet av istanbul hair clinic? känns smidigt med deras paket
Hårboll

14 Jul 2019, 00:47

Dx1010 wrote:
12 Jul 2019, 11:51
Jag tänkte att jag vill täcka så mycket som möjligt och få ett "normalt" utseende, har rätt så mycket och tjockt hår i donor området.
En del erbjuder från 25.000 kr medans andra kostar 140.000 kr så när det kommer till pris och val av klinik är jag helt vilsen tyvärr.

Någon som har erfarenhet av istanbul hair clinic? känns smidigt med deras paket
Att gå från Norwood 5 till låt säga 2 kräver en hel del grafts. Förmodligen över 5000 grafts, beroende på hur stor yta det är. Eftersom du är rädd om din dyrbara donor, inte vill kasta bort år av ditt liv samt pengar i sjön och vill ha minimal ärrvävnad och trauma orsakat mot din donor och således vill gå till en välrenomerad namnkunnig kirurg så kommer prislappen ligga i det högre spektrumet.

Är du klok så glömmer du bort allt som ger dig en offert på 25 tkr. Det är typiskt för turkiska komersiella kliniker att erbjuda paketpriser, fina hotell och rabatter. Men fokusera på vem kirurgen är och dennes proof of work, oavsett om det ligger i Turkiet, Indien, Belgien eller USA..

Ingen koll på den nämnda kliniken tyvärr och vet inte vem kirurgen som är verksam där är.

Är du intresserad av Turkiet så kolla på; dr.Koray och dr.Keser, men snöa inte in dig på Turkiet bara.

Stort lycka till.
Dx1010

16 Jul 2019, 11:59

Okej tack för svaren, jag har bokat tid med svensk klinik som tar en fast kostnad ;) Den 27 augusti blir det äntligen av :D
Hårboll

16 Jul 2019, 14:43

Dx1010 wrote:
16 Jul 2019, 11:59
Okej tack för svaren, jag har bokat tid med svensk klinik som tar en fast kostnad ;) Den 27 augusti blir det äntligen av :D
Alright... som sagt, jag tycker inte du ska fokusera så mycket på "erbjudandet" utan snarare hur deras arbete ser ut. Se till att du är hundra innan du lägger dig under kniven ;) Hur ser deras referensbilder ut? vem är kirurgen?
Harry.k

16 Jul 2019, 19:17

Om man inte vet vem kirurgen är det som att köpa grisen i säcken. Därtill ska tilläggas att även om man vet vem kirurgen är, så är det inte säkert att denne är den som faktiskt också genomför operationen, det är tyvärr rätt vanligt att folk tror att en viss kirurg ska utföra op bara för att det är namnet på den kände kirurgen på kliniken som marknadsförs. Men så hamnar de ändå i en situation där assistenter utför det mesta av arbetet. En patient borde innan op få veta vilka steg läkaren faktiskt är involverad i proceduren och assistenternas roll.
Hårboll

16 Jul 2019, 21:39

Harry.k wrote:
16 Jul 2019, 19:17
Om man inte vet vem kirurgen är det som att köpa grisen i säcken. Därtill ska tilläggas att även om man vet vem kirurgen är, så är det inte säkert att denne är den som faktiskt också genomför operationen, det är tyvärr rätt vanligt att folk tror att en viss kirurg ska utföra op bara för att det är namnet på den kände kirurgen på kliniken som marknadsförs. Men så hamnar de ändå i en situation där assistenter utför det mesta av arbetet. En patient borde innan op få veta vilka steg läkaren faktiskt är involverad i proceduren och assistenternas roll.

Det gäller dock att inte finta bort sig själv bara, för teknikerna kommer göra en hel del av arbetet.... även om du går till en top-notch kirurg.

Namnet på kirurgen är viktigt eftersom det representerar en rad utförda arbeten. Men bakom en kirurg finns alltid ett team av tekniker. Om sammansättningen av medlemmarna i teametet varit intakt större delen av tiden, samt utgörs av kompetenta tekniker, så är detta en bidragande faktor till varför en viss kirurg har en bra "bok" med utförda arbeten. Ett välsvarvat, skillat team är viktigt. Det viktiga sedan är att kirurgen övervakar varje moment, samt utför snitten samt tar ansvar för hela arbetet. Det är hans namn som säljer tjänsten (om det är en välrenomerad klinik vi pratar om).

Man kan också fundera på hur välfokuserad kirurgen orkar vara om han skulle gjort allt själv i ca 8h.

Sedan finns det B-kliniker där man får en slumpmässig kirurg som kanske inte är lika mån om hur arbetet blir och således kanske inte är lika noga med hur teknikerna utför deras arbete. Och ja i värsta fall så är det kanske assistenter som gör allt, i eget regi.

Summasumarum är att det viktigaste är att välja en bra kirurg/klinik/team som konsistent kunnat uppvisa goda resultat och som helst består av merparten samma personal när du bokar din operation.
Skriv inlägg