Håravfall vid 18 år

Håravfall vid 18 år

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Alfenhurten

14 Dec 2018, 20:50

Hej!
Märkte förra december alltså exakt för ett år sedan att jag tappat hår. Inte direkt lite hår heller utan det var som det bara var borttrollat. Det var liksom där ena sekunden och sedan borta. Låter helt sinnessjukt men ska förklara snabbt..

Jag skulle alltså iväg och kolla bio med några vänner och tog på mig en mössa eftersom det var sketkallt ute. Under hela bion så kliade mina vikar på huvudet extremt mycket och satt o kliade ungefär hela filmen. Har alltid haft mycket problem med mjäll också och det har alltid varit extra mycket vid vikarna så antog inte att detta var något speciellt utan bara mjället. När jag sedan kommit hem så såg riktigt tydligt att det var kalt vid mina vikar. Alltså jag blev chockad när jag såg mig i spegeln. Det var liksom ingen process och håret tunnats ut lite dag för dag utan jag hade hår där iaf 24h innan jag såg att jag tappat.

Är inte detta helt vansinnigt sjukt? Eller är det vanligt att det kan vara såhär? Såg inte heller massa hår på mina axlar och kläder som det borde gjort eftersom jag tappat hår.

Har alltid haft dåligt självförtroende och håret har varit det som jag varit stolt över. Och sen hände detta.

Det som gör mig riktigt jäkla irriterad är också att verkligen INGEN i min släkt, både mammas och pappas sida är tunnhåriga!?. Den enda som är lite tunnhårig det är morfar men han har bara förlorat lite hår bak på hjässan och inte vikarna som jag gjort? Dessutom tappade han det när han var typ 60 år.

Jag var ju nästan 100% säker på att det var pga mjället. Hade tidigare aldrig använt ett ''riktigt'' mjällshampoo innan detta utan bara head and shoulders någon gång ibland som inte hjälpte för 5 öre så jag bara sket i det och gick runt med keps hela tiden.

Jag åkte till vårdcentralen och fick prata med en läkare och han sa att det troligt bara var ärftligt och inte pga mjället. Men jag tror fasen inte på det.

Prövade att använda Rogaine i typ 5 månader men märkte att det inte hjälpte överhuvudtaget så slängde flaskan.

Kan iaf tillägga att jag inte tappat något mer hår sedan den händelsen förra året.

Vad kan det vara? Bör jag söka upp läkare igen eller är det bara ärftligt håravfall jag lider av även om inte någon i släkten har tunnt hår?.. Känner mig som olyckans jävla människa.

Om jag inte tappat något mer på typ 2 år funderar jag starkt på att göra en hårtransplantation också. Vilken klinik är bäst och tryggast? Tänker på en svensk klinik och inte utomlands. Även fast det är billigare utomlands.
whyatt

17 Dec 2018, 09:45

Tja! Välkommen.
Har du möjlighet att fota ett par bilder och lägga upp? Alt. maila till mig.

Av din bio-beskrivning att döma, samt din redogörelse gällande håravfall i släkten (iaf vid 20-års åldern) så tordes håravfallet du var med om snarare kunna klassas som någon udda form av "shock loss" än klassiskt genetiskt håravfall - men vad som gör det klurigt är att det borde iaf delvis "växa tillbaka" inom 6-18 mån. Att det därtill bara drabbade vikarna gör det hela ännu mer komplext.

Tyvärr är "inget håravfall i släkten" i sig ingen garanti för att inte tappa hår själv..men visst är det en positiv faktor som talar för att personen i fråga kommer att få behålla det mesta av sitt hår genom livet..

Du behöver ta tag i mjäll-problematiken. Du kan prova med starkare hårvårdsprodukter mot mjäll, men helst bör du försöka sparka undan benen på the root cause till den överdrivna mjällproduktionen (kost, stress etc) , istället för att bara putsa på ytan.

En hårtransplantation i din ålder är oftast EXTREMT olämpligt. Även om du varit 25 år så hade ett ingrepp i sig varit tveksamt, men man hade kanske kunnat argumentera för att det vore OK att fylla i vikarna OM de så att säga inte försvunnit pga genetiskt håravfall samt att det inte existerar någon som helst tillstymmelse till håravfall på hjässan och en STARK donor....men...det är ändå en risk och något som noga tänkas igenom först. Generellt bör man börja överväga ingrepp efter 30, om förutsättningarna finns där (tillgång kontra efterfrågan).

Försök peta iväg ett par bilder, så tar vi det därifrån.
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Alfenhurten

26 Dec 2018, 04:19

Hej, tack för svar! :)
Japp jag kan skicka på hur det ser ut! Vad har du för mail? :D

Är det verkligen så olämpligt med hårtransplantation då? Alltså har ju på långa vägar inte ens råd idag så får ju jobba ihop pengar tills det och det lär ju ta ett bra tag i dagsläget... Är så sjukt ledsamt bara att man ser ut som en gubbe i håret när man är unga 19 år och dessutom känner sig fruktansvärt ung. Man vill ju liksom se ut som man känner sig.
Man har ju förfasen bara ett liv.. Känns segt att gå runt och oroa sig så mycket för en grej som man faktiskt kan ändra på. Hade ju självklart börjat med någon medicin som skjuter upp håravfall om jag i framtiden tänkt genomgå en operation.
whyatt

26 Dec 2018, 16:20

Du kan dra över ett knippe modellbilder till red
....och sen en så där kanelbulle (@) och så sajtens domän...dvs lookgood.se
Krypiskt, men vad gör man inte för att slippa spam! :mrgreen:

Du kan också lägga upp online om du vet hur man gör / anonymiserar fejjan.
Är det verkligen så olämpligt med hårtransplantation då?
Could be heaven, could be hell. Är donorn skaplig eller bättre (utifrån kandidatens behov nu och sen), förväntningarna realistiska och kliniken bra...ja då är det bara att köra! Din låga ålder, återigen, är visserligen något som inte ens går att köpa för pengar (dvs be grateful) innebär att du måste fortgå med försiktighet inom HT-området. Du kan mkt väl vara skonad från "riktigt" håravfall (i så fall congrats!) och vid 30-års ålder inte ha tappat ett strå mer än idag, men det är för tidigt att säga.
Är så sjukt ledsamt bara att man ser ut som en gubbe i håret när man är unga 19 år och dessutom känner sig fruktansvärt ung. Man vill ju liksom se ut som man känner sig.
Jag förstår det. Många av oss har känt / känner så...men en del av livet, och denna lektion kommer du knappast undan (om den inte redan givit sig till känna..), är att b.la. låta acceptans flöda när livet pekar finger åt en..och det inträffar over and over again...och med risk att låta som en klok gammal gumma så kan jag låta meddela att håravfall är en av de snällare lotterna bland alla nitlotter i livets tombola...kanske inget man vill sitta och fundera över när man är 19 år men likväl hard core science ;)

I den bästa av världar har du inget genetiskt håravfall och då kan du givetvis genomgå ett ingrepp i låg ålder..men att just fastställa detta kan som sagt bli knepigt.
Hade ju självklart börjat med någon medicin som skjuter upp håravfall om jag i framtiden tänkt genomgå en operation.
Detta rekommenderar också många kliniker, men sällan är de riskfria. I ditt fall är det helt onödigt att utsätta sig för dessa kemikalier om du inte har genetiskt håravfall at play.
Alfenhurten

28 Dec 2018, 04:41

MittHår1.jpg
MittHår1.jpg (667.84 KiB) Viewed 1295 times
Såhär ser alltså vikarna ut i dagsläget.
whyatt

29 Dec 2018, 16:40

Ser onekligen ut som male pattern baldness, som jänkarna kallar det. Dvs manligt håravfall. Genetiskt. Ärftligt. Androgenetic alopecia..

En erkänt duktig klinik kan mer detaljerat titta på din hjässa (med en speciell kamera) och bedöma den utifrån ett protokoll. Man kollar te.x. på din donorkvalité och om det finns några spår av försvagat hår i virveln. Det är visserligen inte kul med vikar, men det är nästan en gudasänd gåva att inte tappa kring virveln och om så är fallet är det bara att tacka och ta emot - men det är lurigt i ditt fall då du är så pass ung. Din hjässa/hår kan se fantastiskt starkt och friskt ut idag, bortsett från vikarna, men uppvisa en helt annan bild om 5 år...men en klinik med gott rykte kan ge dig bra input.

Göra ett ingrepp om 2 år? Frågar du mig så skakar jag på huvudet. Bättre i så fall att övervaka hårets utveckling år för år. Kanske snart börja med ett rätt omfattande behandlingsprogram, i synnerhet om du får ett utlåtande som säger att ditt håravfall inte enbart är fokuserat kring vikarna. Fortsätta övervaka. Fortsätta behandla. Så vad är problemet med att göra ett ingrepp i låg ålder? Well, alltså du kan säkert dunka in 2000 grafts i fronten och 10 mån senare vara ganska så nöjd med återbehårade vikar. En solidare hårlinje...men...är håravfallet inom en 1-15 års period intresserat av att "go bananas" på din hjässan så kommer dels hårlinjen att efter ett tag vara separerad från fastlandet (dvs håret bakom ingreppet har börjat tunnas ut) plus att kronan också kan ha börjat visa förtunningstecken. Och vad göra då? Raka allt kort och pigmentera? Sure. Men..inte optimalt. Transplantera mera? Sure..men med vilket hår? Efter ett initialt uttag på 2000 st grafts är det inte alls säkert att det finns så mycket kvar. Säg 3500 om man gör en generös bedömning. Okey. Som skall täcka kronan och fram till hårlinjen? Ain't gonna happen. Så...bättre då, om håravfallet fortskrider, att försöka bromsa det nu när du har rejält med hår på huvudet. Det är iaf min icke-medicinska 50-öres analys :)

Fråga. Upplever du någon recession i tinningarna (temporal points)? Här kan man inte sällan se tidiga tecken på genetiskt håravfall..

Image

Image

Avslutningsvis vill jag poängtera vikten av att INTE låta håravfallet sätta krokben för dig socialt. Det fullkomligt kryllar av tunnhåriga personer där ute som är i sin prime time ålder och som inte låter detta med tunnhårighet ta kommandot. Visst förstår jag PRECIS hur du känner. Många här på brädan gör det. Men med rätt mantra, inställning och attityd så kan du vända detta med håravfall-självförtroende-humör-ambition-etc till något stärkande. Låter det svinsvårt? Ja. Det är inte enkelt, men hela livet handlar om att utsätta sig för svårigheter för att på så sätt utvecklas sin individ. I det här fallet har vi på brädan fått svårigheten helt j#vla gratis och antingen växer vi med uppgiften, eller så deppar vi ner oss. Sistnämnda är inte att rekommendera!

PS! När du bättre lärt dig hantera de emotionella krackeleringarna som håravfall är känt för att bistå med, så har du också förvärvat riktigt kraftfulla mentala verktyg som kommer bli användbara genom hela livet. Just saying.

Hur mår du nu? :roll:
Alfenhurten

02 Jan 2019, 12:18

Tinningarna är ju väldigt mycket tunnare än tex baksidan av mitt huvud men så har det varit så länge jag kan minnas. Men sen det kan säkert vara så att det har tunnats ut mer nu på senare år. Trodde bara att man tappade på ''ovansidan'' av huvudet men men, idag fick jag lära mig något nytt.. Sen så har alla på min mors sida rätt så tunt hår och hårfästet sitter ganska sp långt bak. Men ingen har liksom tappat håret som jag gjort.
Förj*vla otur att jag inte fick min fars hår. Ingen som har tjockare hår än honom och han behöver troligtvis aldrig vara orolig för att bli tunnhårig.

Har 3 storebröder och 2 morbröder och ingen har tappat hår än! Alltså vad är oddsen för att jag skulle göra det.

Minns när jag var typ 12 och mina bröder jävlades och sa att jag skulle bli tunnhårig när jag var 21-22 och jag skrattade och sa att det inte fanns en chans för det.

Well nu har det hänt.. 4 år tidigare än vad dom sa. Undrar ibland om dom kastade någon förbannelse eller liknande på mig haha :shock:
Om det nu är ärftligt finns det väl heller inget att stoppa det med? Förutom dyra droger som gör så man inte får stånd längre?

Sjukt segt att det inte finns någon bot mot håravfall än! Speciellt när det är så sinnes många som lider utav det. När dom nu har kommit så långt att självdrivna bilar snart är en grej.

Logiskt att tappa hår där man faktiskt behöver hår för kylan och istället får en regnskog på magen där det inte är till någon nytta alls. : )
whyatt

02 Jan 2019, 12:34

Tinningarna är ju väldigt mycket tunnare än tex baksidan av mitt huvud men så har det varit så länge jag kan minnas. Men sen det kan säkert vara så att det har tunnats ut mer nu på senare år.
Troligtvis. Som tidigare poängterat är det dock värt väldigt mycket att inte tappa baktill / kronan.
Om det nu är ärftligt finns det väl heller inget att stoppa det med? Förutom dyra droger som gör så man inte får stånd längre?
Jodå, det finns en hel del som man kan göra utan nasty side effects: https://lookgood.se/viewtopic.php?f=6&t=6072
Tråden uppdateras löpande.
Sjukt segt att det inte finns någon bot mot håravfall än!
Nä..och man har alltid sagt att "om 5-10 år så..". Faktum är dock att nu forskas det som aldrig förr på det här, går liksom inte att jämföra med innan.
Logiskt att tappa hår där man faktiskt behöver hår för kylan och istället får en regnskog på magen där det inte är till någon nytta alls.
Det går att transplantera delar av den regnskogen till hjässan :mrgreen:

Image
https://www.dermhairclinic.com/body-hai ... graft-fue/
Skriv inlägg