Kan Toppik öka håravfallet? - Page 2

Kan Toppik öka håravfallet?

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Csv

15 May 2019, 19:11

Hej!

Ny här, hittade forumet efter en googling på biverkningar av Toppik...

36 år gammal man!

Det är så att jag för kanske ett halvår sedan började använda Toppik Root Touch up spray, inköptes på apoteket. Den täckte bra, men så fort det regnade så rann det ner och lämnade väldigt synliga sträck på bakhuvudet ner not nacken (kör backslick ned väldigt kort snaggat runt om).

Fick tips om att toppiks produkter fanns billigt på wish och beställde hem Toppik Hair building fiber (som ett "pulver" man lägger på de tunnhåriga bitarna). Detta täcker oerhört bra, MEN! Har endast använt det ett par månader och hårbortfallet har där jag applicerat under denna tid ökat LAVINARTAT! Varje gång jag duschar är det fullt med hår och när jag torkar lossar mer och mer. Min tunnhårighet började bak på huvudet och har nu krupit framåt oerhört snabbt. Jag upplever en svagt brännande/irriterande känsla i hårbotten numera och det var detta som fick mig att börja fundera över om toppik påskyndade håravfallet.

Det finns inga andra alternativ än att använda medel för att kunna ha frisyr längre, det syns så otroligt tydligt. Men jag har panik, är desperat och mår fruktansvärt dåligt av detta. Jag överväger att ta lån och utföra transplantation på klinik för ca 100.000 kr, även fast jag ska börja studera vid årsskiftet.

Tilläggas bör att jag använder rätt mycket vax varje dag, för att kunna hålla frisyren på plats. Kan kombinationen vax/toppik vara orsaken? Sover oftast med både vax och toppik i håret för att inte behöva fixa frisyren i morgonstressen...har insett nu i efterhand att detta kanske inte varit så smart.
Finns det någon som kan hjälpa mig, ge mig tips på vad jag ska göra...kan inte i ord beskriva hur dåligt det får mig att må :cry:
Harry.k

16 May 2019, 01:42

Vax sliter rejält på håret, och toppik är ännu värre, inte konstigt att det rasar. Toppik innehåller ammonium chloride och är skadligt för huden, därav den brinnande känslan. Att köra detta 24/7 på skallen, ja det säger sig nog självt...

Toppik är även väldigt förrädiskt i den grad att många som börjar bli tunnhåriga använder det och med den rutinen fortskrider håravfallet och det slutar ofta med att inte ens toppik kan rädda upp situationen längre. Det skapar alltså en falsk trygghet med sur eftersmak när sanningen kommer ikapp.
Så tipset är att omedelbart sluta med skiten och starta upp ett program mot håravfallet.
Att börja bli desperat och ta lån för ht är verkligen ett big no. Gör inte det misstaget.
Hårboll

20 May 2019, 17:38

Vet inte om det finns dokumenterat att Toppik skadar håret eller bidrar till håravfall, Harry.K kan du hänvisa till någon källa? Jag tror knappast det är bra för håret/huden, men vore intressant att se studier eller någon form av underlag på om det är potentiellt skadligt.

Men vax tror jag absolut sliter på håret, i synnerhet under själva styling delen Att ha vax i håret dygnet runt låter som en dålig idé.

Ur ekonomisk synvinkel så verkar inte hårtransplantation vara en god idé. Om du inte har en lågt belånad bostad du tänkt använda som säkerhet för lånet.

Vill du ändå diskutera HT så starta gärna en ny tråd där du även bifogar bilder, och beskriver din situation. :)
whyatt

21 May 2019, 09:23

Vad som är intressant när man pratar om hårvårdsprodukter (ur vårt perspektiv) är primärt hur hårsäckarna påverkas, inte i sig själva hårstråna...och nej, ett slitet hårstrå innebär inte per automatik en sliten hårsäck :geek:

Brinnande känsla? Ammoniumklorid får håret att rasa? Får lite bro-science vibbar här, om du ursäktar :mrgreen:
Jag har kört Toppik och andra hårfibermärken under många år och aldrig känt detta personligen. Därtill utgör min roll på brädan lite av ett nav vilket innebär att jag får in mycket data från användare, i synnerhet klagomål. Att hårfiber skulle vara ett stort dermatologiskt problem är i alla fall inget jag kan styrka även om det förekommer enstaka undantagsfall där viss hudirritation är rapporterat. Givetvis kan det kännas obekvämt om man redan har en hudirritation i hårbotten så som mjälleksem osv.

Om hårfiber, som te.x. Toppik, får hårsäckarna att försvagas, låter jag vara osagt - men ett sådant kraftfullt påstående behöver backas upp av någon form av mekanistisk förklaring. Gärna en studie.

Glöm inte av att det är stor biokemisk skillnad mellan hur olika ämnen beter sig på huden beroende på om de är i flytande och fast form. Självklart finns det mängder av för huden olämpliga ämnen att komma i kontakt med, men hårsäckens dermal papilla ligger väl skyddad djupt ner i huden (3-5mm) och det är ju inte så att "hårfiberklossar" trillar ned i hårsäcksgången 8-)

Image

Enda möjliga förklaringen som jag ser, superhypotetiskt och helt utan vetenskaplig grund, är att främmande ämnen i hår/hårbotten riskerar lossna från sitt "ursprungliga" molekylkluster, haka fast i "öppna" bärarmolekyler (låt oss säga jojoba) och följa med genom huden vid användning av håravfallsbehandlingar...men det låter lite långsökt...rätta mig gärna om jag har fel.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i maj
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Harry.k

23 May 2019, 20:17

Det kanske är lite lätt förhastat att säga att det är värre än vax för håret, men skulle nog snarare säga att av det man läst skulle det vara väldigt förvånande om det inte är skadligt, vax är ju bara dåligt för håret pga av att det sliter men förmodligen inget invärtes, och där kommer toppik in som faktiskt inte gör något annat för håret än illusionen till skillnad från ex Minox, men som faktiskt i likhet med minox har en del riktigt obehagliga biverkningar för de som drabbas.
Och med tanke på det anekdotiska som skrivits på diverse forum från användare som använt toppik
för att månader efteråt noterat ett avsevärt mkt mer drastiskt håravfall så är det inte så osannolikt att det är dåligt för håret heller.
Skriv inlägg