Lider jag utav manligt håravfall?

Lider jag utav manligt håravfall?

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
worriied

26 Nov 2015, 21:02

Hejsan

Är 20 år fyllda och är rädd för att jag lider utav manligt håravfall..

Jag märkte för ca 3 månader sen att jag började tappa mycket hår, detta i tex duschen eller när jag satte på wax. Tänkte inte mer på det utan tänkte att det kanske var tillfälligt.

Dagarna gick och börjar märka att hjässan började bli mer synligt/tunnare.

Bestämde mig för att snagga det då jag tyckte inte det såg så snyggt ut(överdrift nu när jag tänker tillbaka). Det gick ca en månad och håret växte inte alls som det skulle. Uppe på huvudet växte det knappt förutom på luggen och det var en jäkla skillnad.

Bestämde mig för att snagga igen och det har nu gått ca 1.5 månad och det ser bättre ut nu än sist, dock är det fortfarande tunt uppe på huvudet. Ca 30% av håret uppe på huvudet har liksom precis kommit ur hårsäcken men växer inte medan resten är 1cm+. Kan tillägga att det också var lite tunt på sidorna nära öronen.

Vet att det är svårt att avgöra utan bilder och kan lägga till (isf med eller utan blixt, vad är bäst?)

Själv tror (hoppas) jag bara att detta är något tillfälligt då jag läst att det kan bero på stress och kost. Jag studerar och har haft väldigt mycket i skolan samtidigt som jag knappt har ätit något (är lite underviktig). Har alltså stressat rätt mycket och skitit i maten.

Bör jag vänta med mediciner och se hur det artar sig eller börja med exempelvis minoxidil så fort som möjligt (propecia kommer inte på tal)?

Isåfall vad händer om jag tar minoxidil och håravfallet visar sig vara tillfälligt, kan jag då sluta med minoxidil utan att jag "sheddar" så som jag läst att det brukar göra?

Tacksam för hjälp // förvirrad själ

Från sidan:

Andra sidan:

Uppifrån med blixt:

Uppifrån utan blixt:

Bakifrån:

http://www.ladda-upp.se/bilder/qrijyovrledthv/
Foreveralone

26 Nov 2015, 21:41

Släng upp ett par bilder så blir det lättare att avgöra :)
worriied

27 Nov 2015, 06:22

Ska försöka lägga upp bilder när jag kommer hem ikväll

Lagt upp bilder nu
worriied

27 Nov 2015, 15:54

Tryck på bild(erna) för att få den förstorad
Adolf

27 Nov 2015, 18:55

Håret har onekligen blivit bra mycket tunnare i kronan och på toppen av huvudet.

Utifrån det du berättar skulle jag rekommendera att uppsöka någon expert på håravfall för att komma fram till dess orsak. Kanske har du tur här på forumet, annars får du googla fram någon lämplig person att kontakta.

Ifall det rör sig om vanligt manligt håravfall kan nog Propecia hjälpa för att bromsa håravfallet. Den medicinen är dock ökänd för sina biverkningar och du bör läsa på rejält innan den kommer ifråga (t. ex propeciahelp.com).

Önskar jag kunde ge dig bättre hjälp med att komma fram till orsaken..
Turbo

27 Nov 2015, 21:04

Ligger tunnhårighet i släkten? Ditt håravfall är liksom mitt eget väldigt diffust, sådär började mitt också i 20-årsåldern, idag är jag 28 och kan inte längre ha en frisyr. Tyvärr har min nacke/sidor tunnats ut väldigt mycket också annars hade jag skaffat en HE. Jag hade nog kollat med läkare alternativt väntat ut situationen något/några år innan jag hade börjat medicinera iaf.

Börja med att få till en sund kosthållning iaf :)
Finasterid 1,25mg/dag

Minox Essengen-5 1ggr/dag

Fungoral 2ggr/v

Biotin 5mg

D-vitamin 10ug
Adolf

27 Nov 2015, 21:16

Turbo wrote: L Tyvärr har min nacke/sidor tunnats ut väldigt mycket också annars hade jag skaffat en HE.

Du har inte funderat på att ta från skäggväxten och sätta i nacke och sidor så du kan ha hårersättning?
worriied

27 Nov 2015, 21:48

Turbo wrote: Ligger tunnhårighet i släkten? Ditt håravfall är liksom mitt eget väldigt diffust, sådär började mitt också i 20-årsåldern, idag är jag 28 och kan inte längre ha en frisyr. Tyvärr har min nacke/sidor tunnats ut väldigt mycket också annars hade jag skaffat en HE. Jag hade nog kollat med läkare alternativt väntat ut situationen något/några år innan jag hade börjat medicinera iaf.

Börja med att få till en sund kosthållning iaf :)

Inom familjen så har ingen så som jag iallafall, min pappa är 60+ men har i stort sett allt hår kvar, min tvilling har allt hår kvar. Den enda som börjat få tunt hår är min ena storebror som närmar sig 30. Resten av släkten kan jag inte säga så mycket om då jag inte sett dem på flera år. Antar att det var jag som fick genernas nitlott. Ja kosten har jag börjat ta tag i nu men tar ju lite tid att se resultat ifall det var boven så att säga..

Som jag sagt så finns där hårstrå över hela huvudet men där man ser skallen är hårstråna VÄLDIGT korta, typ 0.05mm men vet inte om det spelar någon roll?

Funderar på att snagga det eftersom det inte ser så snyggt ut och undrar då ifall det påverkar något alls? Alltså ifall det blir värre av att snagga det med andra ord.

Tack för era svar
Turbo

28 Nov 2015, 04:30

Adolf wrote: [quote=Turbo]L Tyvärr har min nacke/sidor tunnats ut väldigt mycket också annars hade jag skaffat en HE.

Du har inte funderat på att ta från skäggväxten och sätta i nacke och sidor så du kan ha hårersättning?
Nä, mitt hår är typiskt nordiskt (tunna fina hårstrån) i kombination med mitt skägg som är ganska grovt, tror inte det skulle harmonisera så bra tyvärr :( Tänker kriga med medicin några år och hoppas på att histogen/replicel levererar. Om inte detta är fallet så blir det rakad skalle och pigmentering trots att jag egentligen inte passar i det :/ Eventuellt kanske man kan ta lite hår från nacke och sätta vid tinningarna i kombination med en väldigt tunn HE men det får tiden utvisa.
Finasterid 1,25mg/dag

Minox Essengen-5 1ggr/dag

Fungoral 2ggr/v

Biotin 5mg

D-vitamin 10ug
Harry.k

28 Nov 2015, 17:06

Turbo wrote: [quote=Adolf][quote=Turbo]L Tyvärr har min nacke/sidor tunnats ut väldigt mycket också annars hade jag skaffat en HE.

Nä, mitt hår är typiskt nordiskt (tunna fina hårstrån) i kombination med mitt skägg som är ganska grovt, tror inte det skulle harmonisera så bra tyvärr :( Tänker kriga med medicin några år och hoppas på att histogen/replicel levererar. Om inte detta är fallet så blir det rakad skalle och pigmentering trots att jag egentligen inte passar i det :/ Eventuellt kanske man kan ta lite hår från nacke och sätta vid tinningarna i kombination med en väldigt tunn HE men det får tiden utvisa.
Kan du inte köra rakat på sidorna och HE på huvudet? Det är ju klassisk o populär frisyr nu för tiden...
Skriv inlägg