Måste prata om mitt håravfall.

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Måste prata om mitt håravfall.

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
BasicBaldy

07 Sep 2019, 14:53

Det skedde för 15 år sedan. Jag är 32 nu. Jag var stressad, spelberoende och hade stor ångest på grund av skolbyte och databeroendespelande. Jag var i tonåren. Vill också tillägga att jag oftast färgade håret men utan några problem i skalpen. Jag tog även Roacutan under tiden då det var emot acnet. Så många saker hände under perioden.

En dag när jag vaknade upp så hade en stor del av mitt hår sheddat. Jag hade tappat mycket hår från huvudet genom en natt.

Håravfallet är mest i skalpen. Det finns hår kvar runt omkring arean. Jag har fortfarande vikar som en tonåring trots att jag är över 30. Jag har inte sett ett enda tecken på "mature hairline" än.

Sedan den dagen för över 10 år sedan så har jag varken tappat eller fått tillbaka något hår. Jag har försökt gå till olika vårdcentral men jag får exakt samma svar, manligt håravfall utan att de tittar igenom det noga.

Om jag skulle ge en exakt beskrivning av håravfallets utseende kan jag länka en bild: https://www.123rf.com/photo_62127889_as ... -loss.html

Jag har märkt att mitt hår är mer likt kvinnligt håravfall än manligt.

Eftersom jag har rakat min skalle i flera hår och trivs med det så har jag inte tänkt mycket alls på håravfallet. Men efter att mina kompisar börjat prata om Finasteride så har jag börjat tänka. Finns det någon möjlighet att den kondition jag har är resultat på något annat än just håravfall?

Eftersom det följer kvinnligt håravfall, sheddade i en period om 2-3 timmar, och att jag absolut inte har tappt något hår i flera år efter denna incident, finns det en liten möjlighet att det kan vara så att mina hårsäckar inte är döda men i "permanent" vilostadie och att jag kan göra något åt det utan att behöva kämpa lika hårt som andra?

Finns det någon som kan gissa på vad jag har för håravfall?

Eller borde jag ge upp och acceptera att jag är flintskallig?
nya_afishwish

07 Sep 2019, 15:13

Min personliga uppfattning är att håravfall som följer det "kvinnliga" mönstret är lättare att åtgärda än det typiska manliga, men kan egentligen inte motivera varför. Kanske för att kvinnligt håravfall oftare orsakas av näringsbrist. Därför kanske ett första steg är att se över kosten och livsstilen. Troligtvis är det i alla fall manligt håravfall, men oavsett så skulle jag definitivt inte ge upp. Det finns många olika metoder att idag behandla håravfall på. Just nu är dermarolling+minoxidil populärt. Men om jag stod i dina skor skulle jag först och främst se över kosten och livsstilen och börja där. Därefter eventuellt börja experimentera med förslagsvis minoxidil. Även fast jag själv äter finasteride och gjort under lång tid utan några uppenbara bieffekter, råder jag emot det som förstahandsval. Jag är övertygad om att det är många olika faktorer som påverkar manligt håravfall, och inte bara DHT som finasteride motverkar.
BasicBaldy

07 Sep 2019, 15:21

Jag kan alltid försöka mig på Minoxidil 5% :)

Vad är en Dermaroller exakt? Är det en "spikig" pryl som man kör över huvudet för att massagerar skallen innan man applicerar Minoxidil?

Jag har hört talas om the big 3, men är fortfarande lite osäker på vad man gör med en Dermaroller. :D

Tack.

Livsstilen kan jag givetvis se över, jag är väldigt rörlig och sportig men min kropp eller diet kanske har brist på något. Jag tänkte kanske verkligen titta igenom allt detta nu inför vinter och sedan komma tillbaka och säga vad det kan vara.

8-)
whyatt

08 Sep 2019, 17:20

Välkommen hit!

Dermaroller är fina, små nålar som rullas över huvudet och dermastamp är liknande fast mer som en stämpel.

Kan du möjligtvis fota området ovanför öronen? :lips: :police:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Skriv inlägg