Min situation... Tacksam för tips!

Min situation... Tacksam för tips!

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
glesthar

19 Oct 2015, 22:02

På senare år har jag noterat att jag har blivit tunnhårig och jag har så smått börjat fundera på hårtransplantation. Har ni tips till mig eller är det bara för mig att ringa Dr Koray, Keser, Maras etc och boka tid? Jag är tacksam för all feedback och undrar ni något eller vill ni att jag laddar upp fler bilder så säg bara till.

http://forumbilder.se/ECRUV/har

http://forumbilder.se/ECRUV/vatthar

http://forumbilder.se/ECRUV/torrthar
Haironhead

22 Oct 2015, 15:10

Har du något program nu?

Många gör misstaget att kasta sig efter en ht utan att ens ha provat andra vägar.

Egentligen är HT sista steget näst efter HE. Att se över sin kost, se hur en livssituation ser ut, stress ex kan vara bra. Men även söka efter info om saker som kan förbättra ens hår. Ex olika kosttillskott och andra saker som kan stimulera håret.

Vill man få en bättre inramning av ansiktet kan ht vara ett bra sätt. Men många gör som denne, så fort de ser att de blir tunnhåriga kollar de efter kirurger. Det är ett minst sagt dåraktigt beslut, denna person hade med största sannolikhet kunna få ett tjockare hår utan ht då det inte är några kala ytor så det gäller att vara rejält påläst och inte låta sig luras av säljsnack hos ht-kliniker.

http://bellicapelli.forumfree.it/?t=69560339
glesthar

22 Oct 2015, 19:58

Nej, jag tar ingenting alls idag. Vad skulle kunna rekommenderas för just min hårtyp? Måste medge att jag är lite negativt inställd till sådant som man måste applicera varje dag resten av sitt liv, i synnerhet om det bara bromsar upp håravfallet och inte får mer hår att växa ut. I så fall tycker jag att det vore så mycket enklare att bara åka ner till Turkiet några dagar och få det undanstökat.
Haironhead

24 Oct 2015, 00:32

Förstår hur du tänker, var inne på samma bana själv. Det är rätt segt att kladda varje dag, men de beror ju på vad man väljer för metod. Har själv aldrig tagit något medel med syfte att bromsa upp utan endast för att återfå det man tappat. Där gav minox brutal återväxt men det är inte hållbart i längden. Att ta ett piller om dagen och laser 2-3 gånger i veckan är inte så jättefarligt dock. Man får också tänka på hur det ser ut sedan. Har sett flera fall där nån gjort ht och sedan har håravfallet fortsatt, inte så kul direkt. Då kan det vara bra att ha sparat donor och inte kastat bort allt för tidigt. För den som har bra gener och är säker på att inte bli flintis eller rejält tunnhårig är ju ht rätt. Men då gäller det att kolla upp hur de ser ut i släkten och så. Kommer personligen stärka upp med laser och emuolja för få så mkt som möjligt och slippa plocka för mkt donor. Sedan enbart köra laser, men det är upp till var och en hur man vill göra. Är dock övertygad att personen i länken inte hade kört på ht om han var mer påläst.
Foreveralone

24 Oct 2015, 19:46

Själv kör jag bara minoxidil 1 gång per dag. Mycket pga det var jobbigt att få tiden att räcka till med 2. Kör du bara en gång är det dock inte så jobbigt. Brukar smeta in det någon timme innan läggdags :)
glesthar

02 Nov 2015, 22:56

Haironhead wrote: Har du något program nu?

Många gör misstaget att kasta sig efter en ht utan att ens ha provat andra vägar.

Egentligen är HT sista steget näst efter HE.

Vad betyder HE? När jag googlar får jag fram hårersättning, dvs peruker, toupeer etc. Menar du verkligen att man ska skaffa detta innan man funderar på att göra en hårtransplantation?

Haironhead wrote: Att ta ett piller om dagen och laser 2-3 gånger i veckan är inte så jättefarligt dock.

Funkar verkligen laser? Har läst att det inte finns några studier som tyder på det hjälper. För övrigt kan jag tillägga att jag inte vill prova Propecia, dels bromsar det bara upp håravfallet och de potentiella biverkningar verkar inte så trevliga så det är en no-no.

Haironhead wrote: Man får också tänka på hur det ser ut sedan. Har sett flera fall där nån gjort ht och sedan har håravfallet fortsatt, inte så kul direkt. Då kan det vara bra att ha sparat donor och inte kastat bort allt för tidigt. För den som har bra gener och är säker på att inte bli flintis eller rejält tunnhårig är ju ht rätt. Men då gäller det att kolla upp hur de ser ut i släkten och så.

Vad gäller mina brödrar så blev min äldsta bror tunnhårig redan i 20-årsåldern (jag själv är 39 år idag) och min andra bror har inte tappat ett hårstrå i sitt liv trots att han börjar närma sig 50. Samma gäller på mina morbrödrar (för det är väl släktingarna på ens mors sida som är relevant, eller hur?), en har varit flintskallig så långt tillbaka jag kan minnas medans de andra har hår än idag trots att de är i 60-70 årsåldern.

Rogain/Minoxidil verkar ju vara det rätta för mig om jag inte ska göra en hårtransplantation. Men ett problem är att jag reser ganska ofta (ca 10 flygsträckor/månad) och oftast reser jag endast med handbagage. Finns Rogain/Minoxidil i små förpackningar som jag kan ta genom säkerhetskontrollen? Det ska ju tydligen inte alls vara bra om man missar doser.

Några andra funderingar, jag har under det senaste året ätit Malarone (malaria-förebyggande "medicin") vid två resor (tror det var 2 förpackningar per resa), kan detta ha gjort att jag har blivit tunnhårig? Och min frisör klagade på att mitt hår alltid var torrt för några år sedan (då brukade jag schamponera håret dagligen) och efter det tvättar jag aldrig håret med något annat än vatten. Kan detta ha gjort att jag har blivit tunnhårig? Och på vintrarna brukar jag inte bära mössa och jag har noterat att min hårbotten blir lite torr om vintrarna. Kan detta ha gjort att jag har blivit tunnhårig?
Skriv inlägg