Mitt utgångsläge!

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Mitt utgångsläge!

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Dandelion

23 Aug 2019, 12:45

Har kikat på detta forum i flera år utan att någonsin skapa ett konto, har nog kännt att när jag väl gör det är min tunnhårighet ett faktum. I likhet med många andra började jag tappa håret rätt tidigt. Kommer ihåg kommentarerna man fick under gymnasiet när vikarna började krypa uppåt. Har aldrig käkat någon medicin mot håravfallet eller gjort en operation. Jag hade dock en rund kam, stor som ett äpple ungefär :) som jag regelbundet under flera års tid masserade hårbotten med för att öka blodcirkulationen. Kan inte säga såhär i efterhand att det hjälpte något och slutade med det för 2-3 år sedan.

Har ganska stora vikar men känner att jag nu (30 år) har gått så pass lång tid att jag accepterat dem för hur de ser ut och att det är lite snyggt med vikar på nåpgot sätt :)

För dryga 2,5-3 år sedan sa min hårfrisör att hon märkte att jag började bli tunnhårig på hjässan och undrade om jag ville prova Toppik, jag sa ja och sen dess har jag regelbundet kört en combo av Toppik + torrschampo med brun färg. Fördelen med att inkludera Torrschampo är dels att den färgar så att tunnhårigheten syns ännu sämre men även det faktum att den fräschar upp håret och gör att det inte ser lika fett ut. Detta innebär att man inte behöver duscha varenda dag och applicera Toppik utan man kan lätt klara sig några dagar med en Toppikaplicering och köra lite torrspray då och då.

Hur som haver, känner att tunnhårigheten på hjässan blivit tydligare och känner mig rätt trött på denna ständiga noja kring ifall det syns att jag är tunnhårig, att inte vilja doppa huvudet när man badar, inte vilja basta (toppik brukar ofta sjunka till hårbotten som en gegga för mig när jag badar/bastar). Jag känner inte att jag är redo att snagga huvudet för återstoden av mitt liv utan jag vill kunna ha en någorlunda lång frisyr. Senaste året har jag funderat på allvar på att göra en HT men känner att man nästan blir överväldigad av all information som finns. Känner mig rätt sugen på Ilter Clinic och har kontaktat dem. Hur många grafts tror ni kan behövas för att täcka området på hjässan? Då det inte är vikarna eller något nära hårlinjen jag är intresserad av att bearbeta så torde det väl inte finnas en risk för att resultatet kan se onaturligt ut?

Bifogar här en bild av hjässan ser ut:
IMG-20190724-WA0003.jpg
IMG-20190724-WA0003.jpg (228.23 KiB) Viewed 491 times
Hårboll

26 Aug 2019, 16:08

Dandelion wrote:
23 Aug 2019, 12:45
Senaste året har jag funderat på allvar på att göra en HT men känner att man nästan blir överväldigad av all information som finns. Känner mig rätt sugen på Ilter Clinic och har kontaktat dem. Hur många grafts tror ni kan behövas för att täcka området på hjässan? Då det inte är vikarna eller något nära hårlinjen jag är intresserad av att bearbeta så torde det väl inte finnas en risk för att resultatet kan se onaturligt ut?
Hej!

Disclamer; Det jag skrivit nedan är min uppfattning efter x antal år research och kommunikation med flertalet kirurger.

Vill inte vara en party-pooper men utifrån bilden du har lagt upp så är det största sannolikhet EJ lämplig att göra en hårtransplantation för kronan.

Förklaring:
Om du har miniatyriserade hårsäckar inom ett visst område (exempelvis vertex) och avståndet mellan dessa inte är tillräckligt stort, med andra ord, uttunningen är inte så pass avancerad än, så vill man ej skära mellan dessa hårsäckar. Detta eftersom att blodtillförseln till de befintliga miniatyriserade hårsäckarna i området skulle riskera att drabbas och i sin tur skulle dessa hårsäckar permanent shedda. Alltså: Transplanterar du en hårsäck precis intill en miniatyriserad hårsäck så kommer med en viss sannolikhet få +1 transplanerad hårsäck -1 befintlig. Risken är alltså stor att du i slutändan inte får någon förbättring.

De flesta duktiga kirurger kommer förmodligen alltså säga nej alternativt avråda alternativt gå med på't om du är villig att ta risken. Det är min uppfattning iaf.

Om någon kirurg (exempelvis Iltar) säger "inga problem, vi fixar det" ha då detta i åtanke och skaffa gärna dig en second opinion från en annan kirurg först innan du går vidare.

Så vad kan du göra? läs på om dessa.
-Finasteride
-Minoxidil
-Dermastamp
-SMP
-Toppik
-Hårersättning (overkill)
Dandelion

27 Aug 2019, 13:14

Tack för svar! Mycket möjligt att du har rätt, kanske avvaktar ett tag och läser på om det du tipsade om.
Skickade in bilder och frågade olika kliniker vad det skulle kosta samt hur många hårsäcksgrupper som skulle behövas, något komiskt/oroväckande att de svarade så olika:

Ilter Clinic - rekommenderar 1500 hårsäcksgrupper till en kostnad om 42 000 kr (32 000 vid en resttid).

New Hair Clinic (Lund) - uppskattar att det behövs ca 600-700 hårsäcksgrupper till en kostnad om 26 000-29 500 kr.

Poseidonkliniken - uppskattar att det krävs 3500-4000 hårsäcksgrupper för max densitet till en kostnad om 67 500 kr.

Nordic Hair (Stockholm) - Rekommenderar PRP behandling istället därför att de tycker jag har mycket hårsäckar kvar och hänvisar till det du sa Hårboll om att en eventuell HT kan döda de hårsäckar jag har kvar på hjässan.

Med så olika svar, så ska jag definitivt göra lite mer research och tänka över allt. Kanske blir en helsnagg ikväll och bara acceptera läget :O
whyatt

27 Aug 2019, 13:31

Hårbollens slutsats gällande risken att skada befintliga hårsäckar med ett ingrepp är något jag håller med om, men detta behöver inte per automatik utesluta dig från att redan nu planera för en stundande HT om vissa kriterier uppfylls så som te.x. att din donors "djup" står i paritet till framtida behov/önskemål.
Denna bedömning blir rätt enkel att göra om det är så att du te.x. känner att frontens tillbakagång är acceptabel och något du inte vill vidröra...för då kan din donor dedikeras till kronan/mid scalp och ge en skaplig täckning, om än kanske inte efter första ingreppet...men precis som Hårboll skriver så kommer ett ingrepp rätt ner i den tunnhåriga kronan att i sig orsaka ännu mer tunnhårighet hos de befintliga, tunnhåriga håren. Det enda jag gör nu är att papegoja-återge vad som redan sagts i tråden, men men, repetition är ibland bra :)

Ditt läge ser faktiskt rätt bra ut, hade din krona sett likadan ut som denna:

Image

Så hade det bara varit att tuta å köra...men OBS! HTs på kronan blir inte garanterat "utan tunnhårighet"...det krävs ofta två för att "seal the deal" så att säga, och det blir ibland omöjligt pga donor, ekonomi etc..

Hur ställer du dig till att avvakta och istället behandla området? :smokingjoint:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
sparrow

27 Aug 2019, 14:11

Dandelion wrote:
Ilter Clinic - rekommenderar 1500 hårsäcksgrupper till en kostnad om 42 000 kr (32 000 vid en resttid).

New Hair Clinic (Lund) - uppskattar att det behövs ca 600-700 hårsäcksgrupper till en kostnad om 26 000-29 500 kr.

Poseidonkliniken - uppskattar att det krävs 3500-4000 hårsäcksgrupper för max densitet till en kostnad om 67 500 kr.

Nordic Hair (Stockholm) - Rekommenderar PRP behandling istället därför att de tycker jag har mycket hårsäckar kvar och hänvisar till det du sa Hårboll om att en eventuell HT kan döda de hårsäckar jag har kvar på hjässan.
Den skånska kliniken, NHC. 600-700 transplantat, det är knappt något alls. Den kliniken känns som den minst seriösa av alla i Sverige. Som redan har konstaterats i tråden så är risken hög för att försvagade hårsäckar rasar av i förtid efter en ht, därför bör minst 2 operationer räknas in. Det säkraste man kan göra är att mäta upp området som är tunnhårigt rökna på att det hår som växer på det området till stora delar med tiden kan rasa av.. Och sedan fundera över täthet och räkna på grafts per cm2. Vill du ha maximal täthet, så kommer det att gå åt väldigt många grafts även för ett begränsat område. Det bästa man kan göra, och något som blir enklare med åldern, är att acceptera viss tunnhårighet och att sikta mot en mer stabil situation, för att undvika en allt sämre. Den av de här klinikerna som kommer med det bästa tipset verkar ändå vara de som föreslår PRP. Har ingen egen erfarenhet av det, men sålänge det inte finns oroväckande biverkningar så borde det vara ett bättre alternativ idag än en ht. I alla fall som ett försök innan en ht. Om det sedan kommer till ht - tänk minst två operationer. NHC rekommendation om 700 grafts kan du på en gång bortse ifrån. Det är bara totalt verklighetsfrånvänt. 1500 gånger 2, skulle jag tro är den lägsta nivån att lägga sig på om man vill ha någorlunda jämn övergång mellan ht och tätt växande hår, inräknat ev hårförluster efter operationerna. Men det gäller ju också att se över håravfallsmönstret mellan vikarna och bakåt, om det med tiden också rasar av kan det se mycket konstigt ut med en tätare satt ht bak och sedan rasar håret av framför ht:n, då sitter man i en situation där man nästan kan känna sig tvungen att göra en ytterligare ht för att det inte ska se onaturligt ut. Det är extremt mycket man måste tänka på inför en ht. Att kliniker bara slänger fram en siffra på hur många grafts som kan behövas, och som i det värsta av klinikerna dra till med ett exceptionellt lågt antal grafts. Det känns inte professionellt. NHC har för övrigt bytt kirurg igen vad det verkar och den som ska övervaka de operationerna är över 70 år.
Hårboll

27 Aug 2019, 15:01

Dandelion wrote:
Tack för svar!
Inga problem!
Dandelion wrote:

Poseidonkliniken verkar ha tittat på någon annan patients bild, och sedan svarat dig. Tycker de låter helt lost. Eller har du skickat in bild på vikarna också?

Ilter och New Hair clinic verkar tro att en förbättring är möjlig. Men Dessa är inte de vassaste i branschen heller.

Nordic hair ger ett sunt intryck. PRP skulle kunna vara vara en bra idé, glömde säga det. Kolla efter minst x4 koncentration. Tror Nordic Hair är de som är lämpligast (gjorde en del research på det förrut) Du behöver lägga upp ett schema dock för hur ofta du ska köra. Relativt dyrt jämfört med minoxidil etc. Dock inga biverkningar. Men kanske inte heller lika effektivt.
Dandelion wrote:
Kanske blir en helsnagg ikväll och bara acceptera läget :O
Nej för fan :D Det behöver du verkligen inte ;)

P.S:

Läger märke till att många som vill diskutera efter sina konsultationer (av förståeliga skäl) brukar berätta vilket pris som erbjuds. Låt inte ett lågt pris "kompensera" för inkompetens.. Det bästa är att (inledningsvis) bortse från priset under själva utvärderingen av vad som skall göras och av vem. Du ska inte köpa en begagnad bil här, du ska genomgå en operation (även om poseidonkliniken kallar Fue för icke-kirurgiskt, LOL).
Ska du göra en operation eller ha råd/vägledning, vänd dig till någon av de namnkunniga; Bisanga, Konoir, Hassan & Wong, Fereitas, Keser, Couto, Rahal, m.fl.
whyatt

01 Sep 2019, 10:59

Saaaaatana vad klinikerna säger olika. Från 600 till 4000. Det får väl ändå bli dagens LoL på den :rock:

En variant, för att skjuta ditt första ingrepp flera år in i framtiden, är som sagt PRP....men jag hade isf övervägt att utöka programmet med:
- Dermastamp
- Tillhörande serum (liposomal dutasterid gel är mest kraftfull, finns många fler..)
- Hårlaser
- Skalpmassage av kronan
- En temporär pigmentering av kronan

Troligtvis kommer du, med lite tur och lagom skicklighet, efter 1 år att kunna publicera en tillsynes håravfallsfri krona eftersom du ser ut att vara i en ganska potential "sweet spot" för förstärkning och återväxt.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Skriv inlägg