Scalp Biopsy tyder på TE?

Scalp Biopsy tyder på TE?

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
nick_17

31 Jul 2015, 07:14

Då vårdcentralen inte hjälper till mer än att gora blodprov för att kontrollera håravfall, fick jag ta saken i egna händer och åka till en privat dermatologklinik utomlands for att undersöka mitt håravfall.

Jag berättade mina håravfallssymptom, att jag alltid haft tjockt har som en lejon man, men att det under de senaste 3 åren har börjat lossna väldigt mycket (är 28 år). Utseendemässigt har det inte markts så mycket då jag har sjukt mycket hår att tappa. Men själv har jag har märkt tatt jag tappat ett stort antal hårstrån varje dag vilket har paverkat mig psykiskt valdigt mycket. Håravfall är inte nagot som ar utbrett I släkten, farsan har I princip allt har kvar, morfar hade dock tappat en del vid äldre dagar. Håret kanns nästan som att det sitter löst, när jag drar handerna genom håret far jag ofta med ca 5 hårstran. Varje dag har jag kanske tappat runt 150 – 300 hårstran I väldigt lang tid. Det verkar som att det ofta växer ut nytt hår men det har ocksa börjat släppa vid kort stadie pa senare tid.

Dermatolgen gjorde ett “Hair pull” test for att kontrollera ifall ovanligt manga hårstrån foljer med. Läkaren fick med sig kanske ett 6-7 antal hårstran.

De kontrollerade mina blod nivaer som självklart var ok.

Nu valde de att undersöka saken nogrannare med en scalp biopsy, där läkaren tar bort ca ett par mm stora bitar av huden pa huvudet på tva olika ställen och analyserar detta pa labb. Slutligen fick jag diagnosen kronisk Telogen Efflivium. Och att det inte går att göra någonting åt det, bara avvakta tills det forsvinner.

Läkaren mailade mig labbresultaten som jag nu är lite fundersam kring.

Texten I rapporten lyder som följande

Minor degree of upper dermal scarring present. At the isthmus approx. 32 follicles are counted of which 2 are vellus and 1 is telogen.

At the infundibulum , 2 to 3 miniaturized hairs are seen.

The degree of miniaturization is not enough to make a diagnosis of androgenetic alopecia.

Det jag inte förstår ar hur de kan dra en slutsats utifran dessa resultat, verkar ju bara som att 1 som ar telogen.

är det någon som kan utläsa detta?
Skriv inlägg