Summering 8 år.

Summering 8 år.

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
ztnarc

07 Dec 2018, 09:33

Hej! Var längesedan jag var inne på denna sidan. Tänkte jag skulle skriva ner lite om min hårresa, ifall det är hjälpsamt för någon annan.

När jag var 24(är 32år nu) märkte jag att håret började bli lite tunnare, långt ifrån synligt då jag alltid haft rejält tjockt hår.

Hår och utseende har alltid varit en stor del av min identitet, detta förstod jag inte vid denna ålder. Att börja se något som liknade manligt håravfall var som ett attack rakt på min självkänsla. Jag fick panik och började läsa på nätet, visste inget om håravfall då.

Började använda minoxidil, wow vilken effekt det gav mig. Verkar inte som alla får det, men mitt hår blev riktigt tjockt på 4 månader. Jag var överlycklig, det fanns botemedel! Den lyckan blev ej långvarig, för efter ytterligare 4-5 månader började effekten avta och håren började trilla av sakta men säkert, men fortfarande inte till ett läge där folk såg det. Jag avbröt minoxidil i 3-4 månader, då kom det en ordentligt shedd, fick panik och startade minoxidil igen. Samma resa en gång till, efter 4 månader, riktigt bra resultat, avtog efter ytterligare 4-5, stoppade behandling igen, shedd startade och panikångesten kom igen. Denna cirkeln har gått runt i ca 8 år.

I början på detta året gick jag in i en rejäl depression, en identitetskris. Hamnade i terapi, villet hjälpte mig se hur min självkänsla var kopplad till externa faktorer, som exempelvis hår, vältränad kropp, trendiga kläder osv.

Jag insåg själv att detta inte är hållbart, behöver verkligen få en förändring, alla åldras, det kan man inte undkomma. Min livsglädje ska inte få hänga på en skör tråd, något externt som jag inte kan kontrollera. När detta slog mig så gav jag upp, jag släppte taget om min ”identitet” jag bärt med mig så länge jag minns. Var det skrämmande? Så in i helvete!

Jag snaggade håret ganska omgående, vilken befrielse, underbar känsla. Nu hade jag turen att passa bra i snaggat, men bara känslan av att jag tagit kontrollen, då jag nu äger mitt håravfall själv och inte viceversa.

Jag har slutat helt med minoxidil, men inte av denna anledning att jag gett upp håret, för om det ger resultat är det ju alltid nice med mer hår. Jag slutade då jag insåg att jag har haft i stort sett 0 libido i flera år, undvikit träffa tjejer, blundat för att det är ett problem.
Men nu började jag bli stark för ta tag i problemet, så jag började läsa på, hittade många användare av minoxidil som vittnade om samma sak, så jag slängde det jag hade kvar. Efter ca 2 månader så kom min sexlust tillbaka som ett paket på posten, vaknar varje natt med erektion, senast jag minns det hände var någon gång i just 23-24års åldern.

Skulle min libido kunna ha med min identitetskris att göra och inte minoxidil? Befrielse från fängelset man psykologiskt levt i? Utesluter inte det.

Jag själv ser detta som en stor framgångsresa, jag mår väldigt bra och trodde allt skulle vara så hemskt och annorlunda på denna sidan, utan håret, utan den identiteten. Min självkänsla har blivit så stark!

Detta inlägg handlade kanske mer om självkänsla än håravfall, men det är tydligt att de har en stark koppling till varandra!

Önskar er alla framgång i era resor!
whyatt

07 Dec 2018, 12:46

Hej och tack för ditt fina inlägg!

Det har varit min absoluta övertygelse under rätt många år nu att man visserligen kan behandla sitt hår med diverse liniment, piller och ingrepp, men att sådana strategier inte reparerar den inre "obalans" som ligger till grund för att man från början började "lida" av sitt håravfall - så ditt inlägg kommer som en viktig reminder om hur viktigt det är att se förbi ångesten/oron och inse att detta endast är ett hjärnspöke oavsett vad ens ego försöker basunera ut..
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

24 Feb 2019, 01:11

Intressant läsning. Bra inlägg.
Skriv inlägg