bröstförändring av finasteride

bröstförändring av finasteride

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
angorak

27 Jul 2013, 10:06

Hej, jag har märkt av en förändring av mina bröst nu efter ca 6-8 månader intag av finasteride, vet om att det är en av bieffekterna. Är det så att jag borde ta mindre finasteride genom att ta den tex varannan dag eller?
TonyS

28 Jul 2013, 22:08

Finns trådar om du googlar "finasterid" "bröst" och ev "östrogen" och den här sidan. Läs där för fördjupning!

Du behöver egentligen ta ett blodprov för att ta reda på hur det ligger till. Min erfarenhet säger mig att få orkar göra det. Om du är säker på att finasteriden orsakar en förändring så borde du ta mindre finasterid eller kanske inte finasterid alls. Varannan dag eller halverad dos kan du ju testa med.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW
whyatt

29 Jul 2013, 21:40

angorak, har din vikt förändrats den senaste tiden?
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i maj
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
angorak

31 Jul 2013, 18:41

Vikt vet jag inte direkt men bukfettet känns som det har blivit mer, vet dock inte ifall det beror på just medicinen eller ifall man inte tränar.

Jag delar mina tabletter så det blir 1,25 men ibland undrar jag ifall jag har fått en förbättring eller inte har snart använt medicinen i ca 1år och ska raka mig och jämföra med första bilden jag tog, dock har jag genomgått en shedding period vid 2-3 månaden.

Jag har dessutom kliande hårbotten och det mjällar! och när jag drar i håret så följer ganska många hårstrån med!

Jag ska boka tid hos läkaren och ta ett blodprov samt berätta lite om min situation, känner ni någon bra hudläkare som mycket erfarenhet inom håravfall och etc.

Tacksam!
angorak

05 Aug 2013, 10:59

Hej, jag var hos en allmän läkare idag på vårdcentralen och berättade att jag har fått en minskad libido, livsgnista och bröstförändringar just att dem har blivit större och då sa han att det ju pga finasteriden och tyckte att jag ska sluta med medicinen. Frågade honom ifall man ska trappa ner eller sluta helt och han tyckte att man ska sluta helt bara. Jag har snart använt finasteride i 1år men är väldigt tveksam på vad jag ska göra vet inte om det har blivit bättre med finasteride och tänker på vad som kommer att hända ifall jag slutar med medicinen. Tog ett blodprov och ska få svar på testeronvärdet inom kort.

Ifall man ska sluta hur tycker ni man ska göra?
Skriv inlägg