Finasteride - ångest

Finasteride - ångest

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
Kil88le

21 Feb 2019, 14:58

I julas bestämde jag mig för art börja trappa ner användandet av finas.

Fick besvär med ångest och tryck över bröstet direkt efter under två veckor. Sen gick det över. Nu för en vecka sen avslutade jag helt med finas och ångesten kommer tillbaka. Kan denna ångest vara kopplad till avtrappningen av finas?
whyatt

28 Feb 2019, 08:31

Motfråga. Känns det åtminstone inte otänkbart att din ångest delvis underbyggs av det faktum att du vet med dig att din avslutade behandling troligtvis kommer leda till ökat håravfall framgent?Jag skriver inte som jag gör för att påstå att så är fallet, utan för att belysa problematiken ur fler perspektiv än enbart "allt är finas fel"...även om det är högst troligt att finas har ett rejält finger med i spelet - and this is how:
This study set out to describe symptoms of depression and anxiety among a sample of men who had taken finasteride for AGA and stopped taking the medication after experiencing negative symptoms. Results of this study further support previous reports that finasteride is associated with changes in affect, including depression and anxiety (Ganzer et al., 2014; Irwig, 2012; Rahimi-Ardabili et al., 2006; Römer & Gass, 2010). In an attempt to further characterize these men, information about personal and familial history of a medically diagnosed psychiatric condition was collected. To the authors’ knowledge, this is the first study that explored preexisting familial mental health conditions and psychological health among users of finasteride. Of particular interest is that in this study, more than half of the participants reported having a preexisting medically confirmed psychiatric diagnosis and that almost 30% indicated that they had a first-degree relative with an established psychiatric history. The existence of premorbid mental health conditions among users of finasteride may expose a subset of men who possess a selective independent brain-based vulnerability to finasteride that puts them at increased risk of developing clinically significant emotional changes post-finasteride. Further complicating the matter is that PFS has been associated with either low or borderline testosterone levels among men who have stopped the medication resulting in hypogonadotropic hypogonadism. These low levels of gonadal hormones have themselves been attributed to cause men to experience depression, anxiety, and a decrease in quality of life (Aydogan et al., 2012). These important factors may constitute a perfect storm leading to the development of an anomalous emotional response in these men after stopping finasteride.
Källa: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5734544/
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg