Möjlig biverkning, vad göra?

Möjlig biverkning, vad göra?

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
hår20

22 Oct 2012, 13:43

Hej,

Är 20 år har tagit 0,25mg finas varje dag i ca 2,5 månader nu.

Nu till problemet. Har alltid haft lite "strut formade" bröstvårtor vilket jag aldrig brytt mig om särskilt mycket förut. Är väll lite extra fett där antar jag. Det jag har fått för mig nu är att dom blivit större. Vet inte om dom har det men kan inte sluta tänka på att finas gjort/gör dom större.

Vad ska jag göra? Helst skulle jag inte vilja ta finas och mitt hår är inte så farligt just nu. Men mådde sjukt dåligt för ca 10 månader sedan då mitt hår rasade som bara den.

Har vikar men inte så stora. Tappar knappt något hår alls nu vilket är en lättnad men nu kommer detta problemet istället.

Jag vill sluta men jag skulle inte klara av om jag tappade mer. Jag är nöjd med mitt hår i dagsläget men är rädd att jag kommer förlora det.

Är inte ens säker att jag lider av mbp, ok jag har lite vikar men annars tjockt hår. Jag var stressad under den perioden då jag började tappa hår och eftersom det inte slutade efter jag slutat stressa och mådde bra förutom att jag fortsatte att tappa hår. Gick till vårdcentralen och testade några värden men dom var normala. Dom sa att det kunde bero på stress. Någon vecka senare tappar jag sjukt mycket hår i duschen att jag bara ville gråta. Så ringde VC igen och läkaren sa att hon trodde det var manligt håravfall och att hon kunde skriva ut propecia men inte förrens om 2 månader från den punkten. Så jag beställde själv propecia(från en säker källa).

Kan även tilläga att min hårbotten kliade sjukt mycket när jag tappade hår, läkarna sa att det var sebbore eksem. Snaggade mig och körde keto vilket fick bort kliandet.

Bör jag kanske ta 0,25mg varannan dag?

Fan vad jobbigt detta är... All vägledning uppskattas.
TonyS

22 Oct 2012, 17:51

Dina strutformade bröstvårtor beror på en lokal fettansamling. Förmodligen är det inte bröstkörteln som har växt eller ens är stor. Därför talar man inte om gynekomasti vilket du troligen inte har.

Däremot finns rapporterade fall av gynekomasti i samband med bruk av finasterid.

När du minskar DHT-halten i kroppen så störs balansen mellan manligt och kvinnligt hormon och på sikt så är det vanligt att man får mer östrogen i omlopp.

När jag blev pluffsig i ansiktet, gick upp i fett, mestadels på höfterna men även runt brösten så gick jag och mätte mina värden och hade då en 50 %-ig ökning. Det var då jag bestämde mig för att strypa en del av mitt östrogen med en AI. Det är inget som en svensk läkare kommer hjälpa dig med, men hade du bott i USA hade det varit en helt annan femma.

Nu, 3-4 mån senare med mikrodoser av en AI har jag tappat allt det fett jag hade bundit in tidigare. Tycker även att det är enklare att deffa och få till en schysst form vilket jag tyckte var betydligt svårare innan. Om det inte vore så ytligt och patetiskt så skulle jag kunna lägga upp Justin Bieber-bilder med en tvättbräda på fejjan :)

Naturligtvis spelar kosten roll, men det fettet du upplever är förmodligen det som släpper sist pga dina östrogennivåer.

Det är många av oss som har skrivit om det här tidigare, så sök. Står även i min tråd, http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?pid=39611

samt här: http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?pid=35716

och här http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?pid=42531

Men glöm det här med zink och naturmedel för att lösa dina problem. Man slösar bara tid och pengar på sånt.

No need to panic!

Bifogar en länk som tar upp ditt ämne:

http://www.hairsite.com/hair-loss-info/hair-loss-gynecomastia.htm
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW
tedlin01

22 Oct 2012, 18:00

Skulle rekommendera dig att surfa runt på detta forum och läsa på ordentligt. Finasteride är inget man ska kasta sig på utan att ha en aning om vad det har för konsekvenser. Så som Tony säger så går det att reglera östrogenhöjningen med AIs men det här är en värld som du kanske inte vill öppna dörren till?

Effekten kommer såklart bli klenare om du tar 0.25mg varannan dag istället för varje dag, men hormonbalansen borde vara stabil trots allt vilket är bra så varannan dag kan man ta finasteride, kanske var tredje också men tar man det mer sällan än så, så riskerar man att hormonerna i kroppen hoppar upp och ner vilket kanske inte är så bra(?).
Pensionerad.. Men testat det mesta..
hår20

22 Oct 2012, 19:55

Tack för svaren. Ja tror absolut inte det är gynokomasti men en fett samling är det iaf. Vill inte börja med någon AI. Ska börja med varannan dag så får vi se. Är relativt vältränad i övrigt.
hår20

05 Dec 2012, 19:14

Kan fortfarande inte släppa detta om jag verkligen lider av håravfall eller ej.

Har läst lite om HairDX och liknande tester. Känns värt priset om det nu fungerar det är frågan. Någon som vet mer?
LGF

05 Dec 2012, 19:46

Kan fortfarande inte släppa detta om jag verkligen lider av håravfall eller ej.

Har läst lite om HairDX och liknande tester. Känns värt priset om det nu fungerar det är frågan. Någon som vet mer?

Det låter precis som mitt fall. Jag blev också nojig över mina "nipples" hehe.

Mitt hår kliade också som fan där jag tappade. Keto löser tillfälligt! Men jag tror att det är finasteriden som gjort det mesta. Gör inget förhastat, vänta och se, sänk dosen lite till 0.2 eller kör 0.25 varannan dag.

Du verkar svara bra på finas, och om det funkar så är det guld! nu när du ändå gett dig in i leken, du har som sagt perfekt ålder och ditt håravfall har verkat sluta! Istället för att du lägger upp en tråd och ångrar dig att du slutade med finas. om någon månad då ditt håravfall börjat igen, så kan du iaf gå helhjärtat in för det och sluta noja. De blir lite ömma, de blev de på mig med, men jag blev så nojjig att jag slutade. Ångrar jag de? litegrann.

En fråga; Har du någonsin ätit kreatin?
Hårlaser 20min X3

Ketoconazole 1-2 gånger i veckan(avslutat, vid behov)

Minox (avslutat)
hår20

05 Dec 2012, 20:50

Ok dom är inte ömma så förmodligen är det bara en inbillning. Kommer inte sluta med finas men undrar om någon av dessa test fungerar så kan man få ett definitivt svar. Om dessa tester nu fungerar dvs.

Ja jag har ätit kreatin men det var säkert 3-4 år sedan och tog det bara under någon månad.
LGF

05 Dec 2012, 22:40

oki, när starta håravfallet?
Hårlaser 20min X3

Ketoconazole 1-2 gånger i veckan(avslutat, vid behov)

Minox (avslutat)
hår20

05 Dec 2012, 22:53

Typ 1 år sedan
Hejsan

05 Dec 2012, 23:01

Fettansamling eller gynekomasti - ni kan kalla det vad ni vill men i grund och botten beror båda på ökade halter kvinnligt könshormon och den enda skillnaden är egentligen hur långt förloppet skridit.

Tycker den där jävla propecian ställer till mer än gör nytta.
hejsan
hår20

06 Dec 2012, 14:45

Ungefär så här ser det ut min är lite större. Har typ samma kropp som killen på bilden.

http://www.kfd.pl/uploads/monthly_08_2012/post-189610-0-68490200-1346067380_thumb.jpg

Är rätt bra tränad men ska försöka gå ner i fettprocent kanske hjälper.
tedlin01

06 Dec 2012, 15:13

Du kan ju alltid använda aromatashämmare för att minska ner på östrogenet. Letrozole, Arimidex, nolvan, anastrozol. Själv tar jag 0.2ml Letrozole dagligen och har gjort i 3 månader nu. Jag är osäker på om det påverkat mina bröst eftersom jag inte tagit foton men jag är ganska nöjd med dem nu iaf :)
Pensionerad.. Men testat det mesta..
hår20

06 Dec 2012, 15:57

tedlin01 wrote: Du kan ju alltid använda aromatashämmare för att minska ner på östrogenet. Letrozole, Arimidex, nolvan, anastrozol. Själv tar jag 0.2ml Letrozole dagligen och har gjort i 3 månader nu. Jag är osäker på om det påverkat mina bröst eftersom jag inte tagit foton men jag är ganska nöjd med dem nu iaf :)

Det är ju den lata vägen ;) Tror jag kan få ner dom med hård träning samt bra kost. Om inte så får jag fundera hur jag vill gå tillväga.

Du vet inget om http://www.hairdx.se/ ?
TonyS

10 Dec 2012, 11:46

tedlin01 wrote: Du kan ju alltid använda aromatashämmare för att minska ner på östrogenet. Letrozole, Arimidex, nolvan, anastrozol. Själv tar jag 0.2ml Letrozole dagligen och har gjort i 3 månader nu. Jag är osäker på om det påverkat mina bröst eftersom jag inte tagit foton men jag är ganska nöjd med dem nu iaf :)

Letrozole är den starkaste av aromatashämmarna och kan enligt många anekdoter användas i högdos för att minska en förstorad bröstkörtel. En del hävdar att den till och med kan ta bort bröstvävnad, men klart är att den har minskat tillväxt (orsakat av överskott av östrogen).

Nolva är inte en AI utan en SERM. Nolva minskar inte körtelstorleken men binder in lokalt i bröstet och hämmar fortsatt tillväxt mycket effektivt. Nolva minskar dock IGF-1 vilket är något man vill ha om man tränar och är intresserad av muskeltillväxt. Men är det akut är det nolva som gäller! Till skillnad från letrozole så kan nolva vara bra för blodfetterna.

Hår20: Det är svårt att avgöra huruvida det är fråga om gyno när man har den fettprocenten som killen på bilden. Säger inte att du är otränad på något sätt, men om du studerar bodybuilders i tävlingssammanhang så är det lättare att se vilka som har gyno tex då de har så låg fettprocent.

En lågdos letrozole vätskar ur några kg och på lite sikt så släpper även fett i kvinnliga områden.

Är de inte ömma skulle jag inte vara orolig, men jag vet hur det är att noja över vissa tillstånd.
Hejsan

10 Dec 2012, 12:11

TonyS wrote: [quote=tedlin01]Du kan ju alltid använda aromatashämmare för att minska ner på östrogenet. Letrozole, Arimidex, nolvan, anastrozol. Själv tar jag 0.2ml Letrozole dagligen och har gjort i 3 månader nu. Jag är osäker på om det påverkat mina bröst eftersom jag inte tagit foton men jag är ganska nöjd med dem nu iaf :)

Letrozole är den starkaste av aromatashämmarna och kan enligt många anekdoter användas i högdos för att minska en förstorad bröstkörtel. En del hävdar att den till och med kan ta bort bröstvävnad, men klart är att den har minskat tillväxt (orsakat av överskott av östrogen).

Nolva är inte en AI utan en SERM. Nolva minskar inte körtelstorleken men binder in lokalt i bröstet och hämmar fortsatt tillväxt mycket effektivt. Nolva minskar dock IGF-1 vilket är något man vill ha om man tränar och är intresserad av muskeltillväxt. Men är det akut är det nolva som gäller! Till skillnad från letrozole så kan nolva vara bra för blodfetterna.

Hår20: Det är svårt att avgöra huruvida det är fråga om gyno när man har den fettprocenten som killen på bilden. Säger inte att du är otränad på något sätt, men om du studerar bodybuilders i tävlingssammanhang så är det lättare att se vilka som har gyno tex då de har så låg fettprocent.

En lågdos letrozole vätskar ur några kg och på lite sikt så släpper även fett i kvinnliga områden.

Är de inte ömma skulle jag inte vara orolig, men jag vet hur det är att noja över vissa tillstånd.
När jag käkade Nolva kickade mitt håravfall igång (oklart samband dock), min libido skjöt i höjden för att sedan dala i flera månader framöver plus jag kände mig allmänt nedstämd och trött. Mina testosteronvärden ökade från 16 nmol/L till 30 nmol/L, d.v.s. nästan fördubblades.

Jag undrar fortfarande om läkaren som skrev ut det till mig när jag var 17 år var riktigt frisk.
hejsan
TonyS

10 Dec 2012, 13:48

Hejsan wrote: [quote=TonyS][quote=tedlin01]Du kan ju alltid använda aromatashämmare för att minska ner på östrogenet. Letrozole, Arimidex, nolvan, anastrozol. Själv tar jag 0.2ml Letrozole dagligen och har gjort i 3 månader nu. Jag är osäker på om det påverkat mina bröst eftersom jag inte tagit foton men jag är ganska nöjd med dem nu iaf :)

När jag käkade Nolva kickade mitt håravfall igång (oklart samband dock), min libido skjöt i höjden för att sedan dala i flera månader framöver plus jag kände mig allmänt nedstämd och trött. Mina testosteronvärden ökade från 16 nmol/L till 30 nmol/L, d.v.s. nästan fördubblades.

Jag undrar fortfarande om läkaren som skrev ut det till mig när jag var 17 år var riktigt frisk.
Nej, att laborera med hormoner när man är i tonåren är inte så lyckat om man inte vet vad man gör. Varför skrev han ut nolva till dig?

Håravfall finns upptaget som biverkning, men jag vet inte om det är temporärt eller permanent. Det kan ju tänkas att med ett schysst testovärde på 30 nmol/L så får man mer DHT förstås, men det måste ju vara över tid? Håravfall kan ju även ske vid fluktuationer i hormonnivåer, men även det bör vara av temporär karaktär. Notera att jag inte är bensäker på ovanstående, utan resonerar fritt.
Hejsan

10 Dec 2012, 15:13

TonyS wrote: Nej, att laborera med hormoner när man är i tonåren är inte så lyckat om man inte vet vad man gör. Varför skrev han ut nolva till dig?

Håravfall finns upptaget som biverkning, men jag vet inte om det är temporärt eller permanent. Det kan ju tänkas att med ett schysst testovärde på 30 nmol/L så får man mer DHT förstås, men det måste ju vara över tid? Håravfall kan ju även ske vid fluktuationer i hormonnivåer, men även det bör vara av temporär karaktär. Notera att jag inte är bensäker på ovanstående, utan resonerar fritt.

Jag hade lite hormonsvängningar i slutet av puberteten och utvecklade väldigt mild gynekomasti. Jag besökte allmänläkaren som ringde upp en endokrinolog - 1, 2, 3 nolva! Jag åt det i cirka ett halvår. Det tog mellan ett halvår–år för mig att återställas efter att jag avslutade behandlingen. Såhär 3 år senare har min gynekomasti gått tillbaka helt och hållet av sig själv och jag har "manligare" drag än dom flesta jag känner. Med andra ord var nolvabehandlingen definitivt överflödig.

Angående håravfallet så är det nog framförallt temporärt men det kan ju tänkas att håravfallet "aktiveras" när man överstiger en viss DHT-nivå och sedan låter det hålla i sig (spekulationer från min sida).

Efter dessa erfarenheter har jag sedan en tid tillbaka beslutat mig för att avstå från Propecia.
hejsan
TonyS

10 Dec 2012, 16:12

Hejsan wrote: [quote=TonyS]Nej, att laborera med hormoner när man är i tonåren är inte så lyckat om man inte vet vad man gör. Varför skrev han ut nolva till dig?

Jag hade lite hormonsvängningar i slutet av puberteten och utvecklade väldigt mild gynekomasti. Jag besökte allmänläkaren som ringde upp en endokrinolog - 1, 2, 3 nolva! Jag åt det i cirka ett halvår. Det tog mellan ett halvår–år för mig att återställas efter att jag avslutade behandlingen. Såhär 3 år senare har min gynekomasti gått tillbaka helt och hållet av sig själv och jag har "manligare" drag än dom flesta jag känner. Med andra ord var nolvabehandlingen definitivt överflödig.

Angående håravfallet så är det nog framförallt temporärt men det kan ju tänkas att håravfallet "aktiveras" när man överstiger en viss DHT-nivå och sedan låter det hålla i sig (spekulationer från min sida).

Efter dessa erfarenheter har jag sedan en tid tillbaka beslutat mig för att avstå från Propecia.
Ja, det låter faktiskt väldigt märkligt att långtidsbehandla med nolva på det sättet. Men jag är varken endokrinolog eller har haft de problemen i tonåren.
hår20

28 Dec 2012, 22:25

Har läst lite och det verkar som dom flesta(?) får ont i brösten när dom utvecklar gyno. Känns det om man utvecklar gyno eller kan det komma utan att det känns alls?
TonyS

29 Dec 2012, 14:34

hår20 wrote: Har läst lite och det verkar som dom flesta(?) får ont i brösten när dom utvecklar gyno. Känns det om man utvecklar gyno eller kan det komma utan att det känns alls?

Min uppfattning är att det brukar ömma, men det är klart smyger det sig på så kanske det kan ske utan att det kliar/gör ont.
Skriv inlägg