Rogaine Minoxidil - rynkor och ringar

Rogaine Minoxidil - rynkor och ringar

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
Dustin

21 Aug 2010, 21:49

Hej

För cirka 4 månader sen införskaffade jag, och började använda, Rogaine Foam 5%.

Jag använde det rätt sparamt (en gång per dag). Jag fick från början lite problem med att det kliade i hårbotten och en del i pannan, men inte värre än att jag kunde stå ut med det.

Iochmed att jag använde det så sparsamt räckte den lilla burken i ca: 2 månader och då när den var slut så funderade jag om det skulle vara värt att fortsätta med.

Det är ju rätt dyrt, speciellt eftersom man måste skicka efter Foam från utlandet.

Hursomhelst, för ungefär 2-2½ månad sen märkte jag att jag fått en hel del rynkor runt ögonen plus att jag såg ut som en jäkla tvättbjörn runt ögonen.

Jag undrade vad i helsike som stod på. Eftersom att jag sover bra, äter bra, tar vitaminer, och inte är nån badjävel som ligger och pressar i solen på stranden eller är ute och festar klockan runt, så vart jag väldigt fundersam. Jag är dock lagomt Svensson-solbränd och ingen WoW-caveman, så det var ingen blek-i-nyllet-ringar-runt-ögonen grej heller.

Jag satte det dock inte i förbindelse med Minoxidil och Rogaine för att jag såg ingen logisk förbindelse. Jag hade inte geggat in Rogaine i ögonen av misstag eller så.

Jag tänkte att det skulle nog försvinna och att det var nån tillfällig grej.

Jag slutatde dock med Rogaine pga av att jag inte orkade hålla på med hela proceduren plus att priset var lite väl mastigt.

Så igår satt jag och surfade runt för att kolla om Rogaine Foam kanske skulle komma att börja säljas i Sverige framöver, och om man då kanske skulle börja med det igen.

Efter lite googlande så hamnade jag på ett amerikanskt forum där dom diskuterade just detta om Minoxidil och rynkor/ringar runt ögonen.

WTF tänkte jag, och läste den uppsjö med inlägg bara på detta forum och sen körde jag det i Google och det haglade formligen sidor med folk som hade haft liknande problem.

Det var ingen glädjande läsning eftersom det som sades var, att det kvittade om du slutatde med Minoxidil, skadan var redan gjord och det var bara att gilla läget.

Vissa hade slutat med Rogaine för 4-5 år sen och problemen med ringar och rynkor runt ögonen var bestående.

Vissa hade haft värre problem med plufsigt ansikte och rynkor mer framstående i pannan och resten av ansiktet.

Så, det var inte så att jag läste om dessa biverkningar först och sen sprang till spegeln och började leta efter spår, utan det var så att jag märkte dessa väl framstående tecken först och sen igår fick en väldigt klar bild för mig.

Detta är ingen fear-mongering och jag säger lycka till och grattis till dom som använt Minoxidil i flera år utan att märka några biverkningar. Men dom som just har börjat eller har hållt på ett tag och märkt att dom har dessa ringar och rynkor runt ögonen och inte gjort kopplingen kanske skulle fundera om det är värt att fortsätta.

Dom som inte redan har använt Minoxidil och är i valet och kvalet kanske borde kolla runt lite och ta sig en funderare.

Angående resultatet av Rogaine i övrigt, jag använde det nog för kort tid för att se något resultat. Inte ett förbaskade dugg hände (förutom dessa permanenta biverkningar då).

SummaSumarum: Världens jäkla miss från min sida att jag missade infon om dessa biverkningar innan jag började. Nu får jag förmodligen sota för det och se ut som en halvskallig jäkla tvättbjörn med rynkor som en gammal kärring runt ögonen för resten av livet.

"Tack för det Televerket"
whyatt

22 Aug 2010, 18:09

Hej och välkommen Dustin.

Den bieffekten du åkt på är säkert relaterad till minoxidil, men den är ovanlig (om man får tro officiella studier samt väger antalet utövare mot antalet drabbade på diverse forum). Varför nu minoxidil skulle kunna leda till "permanenta" skador i form av rynkor kring ögonen och "tvättbjörnslooken", kan man spekulera i...jag tror inte vi ska utesluta att tillståndet inte alls behöver vara permanent även om ingen ännu hittat rätt motangrepp.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Dustin

22 Aug 2010, 19:17

Det är tydligen så att Minoxidil påverkar och undertrycker Collagen Synthesis som är det som förhindar åldrandet av hyn.

Huden runt ögon är den mest känsliga och tunna. Det är därför den "åker på spö" först.

När koallgen syntesen blivit tillbaka-trängd så går den inte per automatik tillbaka som jag förstår det.

Det vore ju en sak om det gick tillbaka. En enkel grej att dumpa Rogaine eländet och invänta återgång till det normala. Men nu verkar det inte vara så.

Det är typ en: `gilla-läget-tack-för-kaffet´ grej.

Om man inte vore så less så skulle man vara svinförbannad.

Kan ju lägga till att jag är väldigt tacksam att jag snubblade på detta innan jag irrat ännu längre in i Rogaine-träsket utan kompass.

Om ett år kanske ögonen sett ut som två pisshål i snön mot resten av ansiktet som kanske hade karaktär av en gammal öken-sliten sadelväska. Ett ansikte dött, innan resten av kroppen är det.

Det här var lite snabb-googling på ämnet. Ska se om jag hittar mer förklarande och lite förenklade texter senare.

Lite info om Collagen: http://users.erols.com/gtodorov/skincare/collag.htm

Här info om Minoxidil och Collagen Synthesis Inhibition:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8844127

http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Doi=248891

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14996087

Här är bara EN av dussintals diskussioner av drabbade: http://www.heralopecia.com/interact/viewtopic.php?f=23&t=14430&st=0&sk=t&sd=a
whyatt

22 Aug 2010, 20:37

Hur man än vrider och vänder på det hela så är det inte en vanlig bieffekt, däremot är den så pass illa att den inte bör glömmas bort eftersom det uppenbarligen är så att minoxidil, i praktiken, kan påverka kollagensyntesen (precis som du skriver).

Dustin wrote: När koallgen syntesen blivit tillbaka-trängd så går den inte per automatik tillbaka som jag förstår det.

Har du för avsikt att penetrera ämnet djupare och experimentera?

AskDocWeb wrote: That does not sound like the typical response to Minoxidil although there are a few men reporting similar experiences. One possibility is that of going to sleep with the minoxidil on. It could then rub off onto your pillow and from the pillow to other areas on your face.

The effect of minoxidil has been studies on both human collagen synthesis and rat collagen synthesis. In 1987 The Journal of Biological Chemistry published an article by Murad and Pinnell that showed minoxidil suppressed activity of the enzyme lysyl hydroxylase in human skin fibroblast cultures leading to production of a collagen deficient in hydroxylysine. In the rat study Minoxidil also suppressed collagen synthesis by rat skin cells. Those studies only hint at possibilities but are far from conclusive. The concentrations of minoxidil used in the studies were very high, several times what you would be using. There is also no explanation as to the relevance of those results to hair growth.

Jag argumenterar inte emot dig här, är man orolig för att drabbas är det bättre att låta bli minoxidil öht!

Kort om kollagen och åldrande: http://www.livestrong.com/article/31929-loss-collagen-cause-wrinkles/

Kanske kan C-vitamin, kollagentillskott och kollagenkräm hjälpa, kanske inte. Du får gärna kommer med fler förslag. LLLT känns inte heller helt fel i sammanhanget även om vävnaden kring ögonen är extra känslig.
Dustin

22 Aug 2010, 23:34

whyatt wrote: Hur man än vrider och vänder på det hela så är det inte en vanlig bieffekt, däremot är den så pass illa att den inte bör glömmas bort eftersom det uppenbarligen är så att minoxidil, i praktiken, kan påverka kollagensyntesen (precis som du skriver).

Jag kan misstänka att det finns en del som inte gjort kopplingen mellan Minoxidil och dessa problem med rynkor. Dom kanske tror att det är dom andra möjliga orsakerna som dom blivit lärda att tro - dålig sömn, stress, lite vitaminer etc.

Men, man kan nog inte säga att det är en helt uppenbart vanlig bieffekt för då skulle nog fler klämta i by-klockan.

Men mörkertalet kan vara stort.

whyatt wrote: Har du för avsikt att penetrera ämnet djupare och experimentera?

Inte mer än att jag ska försöka skaka reda nån sorts ögonkräm som kan, om inte återställa, åtminstone lindra skadan.

Har du, eller någon annan, nåt tips?

Jag tänker dock inte trixa nåt mer med Rogaine och använda mig själv som labb-råtta i varje fall.

Det är ju nåt man kan vara på det säkra med.

Dustin wrote: Kanske kan C-vitamin, kollagentillskott och kollagenkräm hjälpa, kanske inte. Du får gärna kommer med fler förslag. LLLT känns inte heller helt fel i sammanhanget även om vävnaden kring ögonen är extra känslig.

Som dom skrev där så är det inte bara C-vitamin i sig själv som kan hjälpa här, utan en massa andra komponenter också.

Enbart C-vitamin kunde till och med förvärra det hela.
Dustin

22 Aug 2010, 23:50

Jag måste tillägga att, det känns ganska taskigt och komma med sån här information.

man vill ju inte sparka på folk som redan ligger.

Folk som lider av håravfall har det jobbigt nog och kan behöva varje halmstrå dom kan få.

Men det är ju inte så att jag vill pissa i någons cornflakes här.

Jag tycker att det här en så pass allvarlig bieffekt att den måste påtalas, undersökas och tas i beaktande.

Den grad av bieffekt som jag fick är trots allt begränsad jämfört med vissa andra som använt Rogaine, eller annan Minoxidil-produkt, längre.

För vissa är det mer eller mindre game-over tycker dom. Dom skulle hellre välja att vara skalliga 100ggr om än att ha dessa permanenta bieffekter i ansiktet.
Ted

23 Aug 2010, 13:42

Jag fick också lite rynkor när jag testade foam i 4 månader. Efter dessa månader gick jag tillbaka till flytande minoxidil vilket inte har givit mig rynkor under de 3 år jag har använt det innan jag testade foamen.

Jag vet inte om rynkorna har minskat något sedan minoxbytet, men de har inte blivit tydligare iaf.

Använder Anti-age firming eye cream från apoteket
Kirkelands minox 5% mars 2007 - 12 feb 2010. Rogaine Foam 12 feb - 25 maj 2010 därefter Kirkelands minox 5% igen

Finasterid 1,25 mg sedan juni 2009, 0,625 mg sedan 20 mars 2011, avslutat 27 juni. Regenepure NT 20 aug 2011

Panto3 sedan 1 dec 2009, MSM sedan 5 jan 2010

Lazerfish och Keto 7 juni 2010, Tretinoin 7 okt 2010 - 8 sept 2011

Omega 3 4 jan 2011 till 10 feb 2015, TRX2 14 april 2011
HEROS

23 Aug 2010, 17:20

Jag har använt Rogaine Spray i ca 15 år och har nu fått svar varför jag har haft så mörka ringar under mina ögon sedan jag började med Rogaine Spray!Det var Rogaine Spray som orsakade mina ringar.

Har nu minskat dosen och använder ytterst lite och mina ringar är nu nästan helt borta!
Dustin

25 Aug 2010, 22:24

Hej och tack för svaren.

Jag hittade och valde just Anti-age firming eye cream från apoteket bland alla möjliga som fanns.

Först och främst verkade den ge bra resultat enligt undersökningar och kund responser + att alla andra olika krämer som fanns kostade en arm och ett ben....minst.

Helt jäkla otroliga priser.. 500-700 spänn typ.

Tack för tipset ändå.

Skulle vara intressant om alla som läser tråden och har haft liknande bieffekter skriver en rad och berättar om det
Eniagor

26 Aug 2010, 11:00

Det verkar vara flera som upplevt detta, testa att googla på minoxidil skin.

Jag ställer mig dock frågan om det verkligen är en riktig biverkning, eller om det är så att vi håravfalls-människor helt enkelt är 10ggr så nojjiga som alla andra.

För mig låter det väldigt långsökt att kutan minoxidil skulle förstöra huden i ansiktet...jag har också lite mörka ringar under ögonen men det hade jag garanterat innan jag började med minox också.
0,5mg propecia varje dag sedan sedan 2012-06-21

Ketoconazol (Revita) varannan dag sedan 2012-05
kajjan

07 Sep 2010, 13:18

Hej,

Jag är en ung tjej som började med rogaine (för kvinnor) spray för bara tio dagar sedan. För fem dagar sen började jag känna en trötthetskänsla under ögonen, som när man inte sovit på frutkansvärt länge, det liksom svider/bränner lite lätt men framförallt känns det som att jag inte sovit på jäkligt länge och som att jag skulle vara extremt trött-men bara under ögonen, ingen annanstans i kroppen. Sedan upptäckte jag påsarna, jag ville bara tjuta, jag har ALDRIG tidigare haft sådana påsar under ögonen, och då har jag ändå levt loppan tidigare i mitt liv med utgång och alkohol och för lite sömn från och till.Det enda som ändrats i mitt liv under den här veckan är att jag börjat med rogaine, jag har inte sovit sämre, ätit sämre eller mått dåligt.

Alltså, jag började googla på ögon och Rogaine idag och hittade precis den här tråden och det känns väldigt jobbigt att läsa att det skulle vara en biverkning till Rogaine. Jag hade hoppats på att kunna använda Rogaine mot håravfallet och nu har jag fått ett till problem! Tror ni att allt detta kunde hända på 10 dagar? Om det finns ett samabnd, varför står det inte något om dessa biverkningar, jag blir så arg! Visst är det klokast att genast sluta med Rogaine? jag vågar inte fortsätta. Och jag ber till gud att påsarna ska försvinna för annars vet jag inte vad jag gör. Det är bara vänta och se...

Hjälper krämen ni köpte på apoteket? Och vad ska jag använda mot håravfallet om inte Rogaine?

Hjälp!
kajjan

07 Sep 2010, 13:21

ps. Jag ska tillägga att jag nog sprayade lite mer än de sex gr som det står att man ska spraya, kanske 8-9.
whyatt

07 Sep 2010, 13:28

kajjan, tråkigt att höra om dina iakttagelser. Förhoppningsvis kommer "påsarna" försvinna med hjälp av avbruten behandling. Jag hade rådfrågat Apoteket och närmaste vettig läkare. Dessutom ringt till importören!

Om det räcker med 10 dagar för att få sådana här symptom eller ej kan jag inte svara på, men det låter inte helt osannolikt i mina öron att det är tillräckligt med tid, i synnerhet när du antagligen överdoserat en aning.

Vet du med dig om det kan vara så att du efter applikation av minoxidil, i samma veva rört ditt ansikte med händerna?
HEROS

07 Sep 2010, 17:58

Ni som har biverkningar av Rogaine,printa ut blanketter på läkemedelsförsäkringen och skicka in en anmälan mot Rogaine.Det har jag gjort!
Dustin

08 Sep 2010, 23:05

kajjan wrote: Hej,

Jag är en ung tjej som började med rogaine (för kvinnor) spray för bara tio dagar sedan. För fem dagar sen började jag känna en trötthetskänsla under ögonen, som när man inte sovit på frutkansvärt länge, det liksom svider/bränner lite lätt men framförallt känns det som att jag inte sovit på jäkligt länge och som att jag skulle vara extremt trött-men bara under ögonen, ingen annanstans i kroppen. Sedan upptäckte jag påsarna, jag ville bara tjuta, jag har ALDRIG tidigare haft sådana påsar under ögonen, och då har jag ändå levt loppan tidigare i mitt liv med utgång och alkohol och för lite sömn från och till.Det enda som ändrats i mitt liv under den här veckan är att jag börjat med rogaine, jag har inte sovit sämre, ätit sämre eller mått dåligt.

Alltså, jag började googla på ögon och Rogaine idag och hittade precis den här tråden och det känns väldigt jobbigt att läsa att det skulle vara en biverkning till Rogaine. Jag hade hoppats på att kunna använda Rogaine mot håravfallet och nu har jag fått ett till problem! Tror ni att allt detta kunde hända på 10 dagar? Om det finns ett samabnd, varför står det inte något om dessa biverkningar, jag blir så arg! Visst är det klokast att genast sluta med Rogaine? jag vågar inte fortsätta. Och jag ber till gud att påsarna ska försvinna för annars vet jag inte vad jag gör. Det är bara vänta och se...

Hjälper krämen ni köpte på apoteket? Och vad ska jag använda mot håravfallet om inte Rogaine?

Hjälp!

Hejsan kajjan.

Det är alltid tråkigt och höra om folk som blir tunnhåriga, och som lider av det.

Det är ännu mer empati för dom som är unga, och mer medlidande om det gäller tjejer.

När jag tittat runt på det här fallet med Rogaine så verkar det av någon anledning vara värre för dom som använt just Rogaine Foam, åtminstone då det gäller denna snabba och påtagliga förändring.

Jag kan inte säga det med säkerhet, men det är vad jag har läst mig till.

Det gäller som sagt inte i alla fall, men det verkar att dom som märkt det med den "vanliga" Rogaine är dom som använt det under en längre tid.

Det kan vara lätt att `noja ur´ när man läser om bieffekter och det jag kan rekommedera för den som eventuellt vill testa vidare och använda Rogaine är att: Ta en närbild av dina ögon och området runt dom varje dag medans du använder Rogaine för att på ett enkelt sätt bevisa för dig själv hurvida det sker någon förändring vad det gäller rynkor och ringar runt ögonen.

Med en vanlig digitalkamera så är det väldigt enkelt. Pröva dig fram om du ska använda blixt eller inte, och sen se till att du har samma ljusförhållanden, utan smink (för tjejer), vinkel, avstånd etc.

Ta dessa bilder varje dag efter att du lagt på Rogaine och gör det som en del av ritualen.

Sen kan du lägga ihop alla dessa bilder i datum-ordning på dator och syna igenom dom vecka för vecka, månad för månad.

Detta är ända sättet för att förhindra eventuella misstolkningar.

I mitt fall så kom förändringen så snabbt att jag inte ens han fundera på at följa mitt eget tips, och förändringen var så påtaglig att det var inget snack om saken.

Men som sagt, för att förhindra att folk reflexmässigt slutar med Rogaine för att dom kanske/eventuellt pga av rädsla börjar syna sig själva väldigt över-krtiskt så rekommenderar jag foto-per-dag metoden.

Vad det gäller eventuell ögon-kräm för det här så kör jag med Anti-age firming eye cream från apoteket. Under den tiden jag använt den så har jag inte sett någon enorm skillnad, men jag har använt den under relativt kort tid, så jag hoppas att det ger resultat.

Jag har just nu ingen kamera så jag kan inte göra dessa tester för att se om det ger direkt positiva resultat.

Men jag har "hård-memorerat" varje rynka jag har och kollar nu varje dag för att se om det kommer något resultat.
frank

27 Sep 2011, 05:30

Dustin wrote: Hejsan kajjan.

Det är alltid tråkigt och höra om folk som blir tunnhåriga, och som lider av det.

Det är ännu mer empati för dom som är unga, och mer medlidande om det gäller tjejer.

När jag tittat runt på det här fallet med Rogaine så verkar det av någon anledning vara värre för dom som använt just Rogaine Foam, åtminstone då det gäller denna snabba och påtagliga förändring.

Jag kan inte säga det med säkerhet, men det är vad jag har läst mig till.

Det gäller som sagt inte i alla fall, men det verkar att dom som märkt det med den "vanliga" Rogaine är dom som använt det under en längre tid.

Det kan vara lätt att `noja ur´ när man läser om bieffekter och det jag kan rekommedera för den som eventuellt vill testa vidare och använda Rogaine är att: Ta en närbild av dina ögon och området runt dom varje dag medans du använder Rogaine för att på ett enkelt sätt bevisa för dig själv hurvida det sker någon förändring vad det gäller rynkor och ringar runt ögonen.

Med en vanlig digitalkamera så är det väldigt enkelt. Pröva dig fram om du ska använda blixt eller inte, och sen se till att du har samma ljusförhållanden, utan smink (för tjejer), vinkel, avstånd etc.

Ta dessa bilder varje dag efter att du lagt på Rogaine och gör det som en del av ritualen.

Sen kan du lägga ihop alla dessa bilder i datum-ordning på dator och syna igenom dom vecka för vecka, månad för månad.

Detta är ända sättet för att förhindra eventuella misstolkningar.

I mitt fall så kom förändringen så snabbt att jag inte ens han fundera på at följa mitt eget tips, och förändringen var så påtaglig att det var inget snack om saken.

Men som sagt, för att förhindra att folk reflexmässigt slutar med Rogaine för att dom kanske/eventuellt pga av rädsla börjar syna sig själva väldigt över-krtiskt så rekommenderar jag foto-per-dag metoden.

Vad det gäller eventuell ögon-kräm för det här så kör jag med Anti-age firming eye cream från apoteket. Under den tiden jag använt den så har jag inte sett någon enorm skillnad, men jag har använt den under relativt kort tid, så jag hoppas att det ger resultat.

Jag har just nu ingen kamera så jag kan inte göra dessa tester för att se om det ger direkt positiva resultat.

Men jag har "hård-memorerat" varje rynka jag har och kollar nu varje dag för att se om det kommer något resultat.

Tjena Dustin!

Nu är det ett tag sen som du skrev sista inlägget i denna tråd. jag är nyfiken på hur det gick med rynkorna? blev det mer? är de permanenta eller försvann dom efter en längre tid. tack för informationen du har gett i denna tråd. jag själv är ny i kampen mot håravfall och har starka funderingar kring just minox och/eller laser -kam/hjälm.
Kami

09 Oct 2011, 23:18

Hej Dustin!

Det är en bra iakttagelse, vet dock inte om det har haft någonting med Rogaine att göra. Mycket tyder på det då jag har fått permanenta rynkor/rynka både på pannan och runt ögonen, men så har man även gått upp i ålder som kan varit orsaken.

Finns tyvärr alltid en baksida med allt som sägs stimulera en och så länge det inte tar dör på nån så kommer den här gruppen av människor att tjäna pengar på Oss med hårproblem.

En produkt som sägs stimulera ens hårväxt och stoppa ens håravfall skall fungera på alla, oavsett art, ras osv... Att den ena svarar bra och den andra svarar sämre är nonsens tycker jag!
Ketokonazol 2-3ggr/vecka

Kirkland minoxidil

Rogaine Foam
jumpero

08 Nov 2012, 01:00

Dustin lever du? Jag skulle jätte gärna vilja veta hur det gick med dina rynkor. Det verkar som om jag har hamnat i samma situation som dig.
Kirkland minoxidil 5% foam

Revita schampo

Dermaroller(om jag inte glömmer, 1 gång i veckan)
Ted

08 Nov 2012, 02:03

jumpero wrote: Dustin lever du? Jag skulle jätte gärna vilja veta hur det gick med dina rynkor. Det verkar som om jag har hamnat i samma situation som dig.

Jag vet inte om jag inbillat mig men jag tyckte huden under ögonen påverkades mer negativt av foam än av liquide. Testa liquide några månader och se om rynkorna försvinner.
Kirkelands minox 5% mars 2007 - 12 feb 2010. Rogaine Foam 12 feb - 25 maj 2010 därefter Kirkelands minox 5% igen

Finasterid 1,25 mg sedan juni 2009, 0,625 mg sedan 20 mars 2011, avslutat 27 juni. Regenepure NT 20 aug 2011

Panto3 sedan 1 dec 2009, MSM sedan 5 jan 2010

Lazerfish och Keto 7 juni 2010, Tretinoin 7 okt 2010 - 8 sept 2011

Omega 3 4 jan 2011 till 10 feb 2015, TRX2 14 april 2011
LGF

08 Nov 2012, 04:08

Hej alla, märkte inget när jag använde minox, men däremot så har min bror väldigt mörka ringar under ögonen, han jobbar skift och får lite sömn. Det som går att använda mot det, som funkar jävligt bra! Är vanligt smink, alltså brunkräm som tjejer använder. Specialanpassat till ögon och finnar i en liten mini-flaska. Vet inte vad den heter men kan fråga brorsan om ngn är intresserad. Den är faktist skitbra!
Hårlaser 20min X3

Ketoconazole 1-2 gånger i veckan(avslutat, vid behov)

Minox (avslutat)
Skriv inlägg