Framtida mirakelkurer - tro eller bara hopp?

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Framtida mirakelkurer - tro eller bara hopp?

Den nyaste forskningen relaterad till håravfall
Laban

06 Mar 2008, 17:01

Har funderat en del på det här. På väldigt många ställen, även här, har jag läst kommentarer som "kör finas i typ 5-10 år; för sedan är gåtan absolut löst på riktigt". Och jag kan inte begripa varför någon skulle tro det?

Vad är det egentligen som talar för att vi skulle veta det vi inte vet idag om 10 år?

Chansen finns, absolut, men håller ni inte med om att chansen är större att frågan inte är löst om 10 år?

Jag får lite vibbar av diskussioner jag haft med polare i snart 5 år, där dom från första början (och detta är ändå akademiker) varit helt fast i tron på att det inom 10 år (kanske 5 år från nu då) kommer vara ganska mainstream att åka ut i rymden via komersiella farkoster - och att medelsvensson skulle ha råd med det. Detta är förståss sprunget ur positivt vinklade artiklar, där företag haft en optimism som smittat av sig på läsaren.

För er som tror det: Varför tror ni att "gåtan" är löst om 10 år?

Eller hoppas ni bara?
whyatt

18 Mar 2008, 10:28

Intressant tanke. Jag håller till stor del med dig i din analys. Ofta märker man en sprudlande framtidstro hos många nya adepter. Man har precis lärt sig lite om håravfall och låter sig invaggas i en överdriven framtidstro.

Jag tror det är väldigt mänskligt att försöka sätta en tidsram på ett problem och anta att det är löst "om 10 år", eller liknande, för att det dels låter rimligt och dels är ganska långt fram i tiden. Man lurar sig själv lite.

Samtidigt är det så att upptäckter hela tiden ökar möjligheterna för framsteg. Eftersom en "slutgiltlig lösning i hårfrågan" sannolikt skulle generera svindlande summor pengar bedrivs det forskning på just detta tema. Hur nära är vi egentligen?

De företag som är aktiv utvecklare av produkter mot håravfall är ju självfallet i stort behov av kapital och därför måna om att hålla upp ett visst sken utåt sett. Dock så tror jag att framtiden hyser en lösning, men att sätta ett definitivt datum är självfallet omöjligt.

Man kan tycka att när vi kan klona djur borde vi kunna klona en liten hårsäck, men så lätt är det inte! Denna tekniken borde inom några år definitivt vara såpass provad att vi med säkerhet vet om den är tillräckligt användbar, säker och tillförlitlig för att eliminera tunnhårighet eller ej.

När det gäller liniment och tabletter tror jag inte vi kommer se några gigantiska framsteg på länge. Det behövs smartare substanser som utfälls i målcellerna och inte förorsakar bieffekter.

Sammanfattningsvis: Det gäller att plocka fram de "hopp" som finns. Sen tittar man närmare på exakt var i utvecklingen de ligger. Vad talar för, vad talar emot. En annan persons analys av tidsaspekterna är helt värdelös om denne inte också samtidigt redogör för hur slutsatsen sammanställdes, först då kan man värdera om analysen känns realistisk eller ej.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
JO

25 Mar 2008, 15:02

tror det är svårt med något "mirakelämne" som man kan ta ett piller och sedan är det bra, pga svårt att få det specifika ämnet till precis rätt område.

Jag tror att den slutgiltiga lösningen (akta auswitch-formuleringen...:P) är stamceller, för då kan man faktiskt fixa på ett helt annat sätt (läst lite om det i min utbildning till ingenjör), och då försöker man inte ändra eller få tillbaka sådant som finns, utan då börjar man på ny kula och kan rucka på ett helt annat sätt, men jag är för mycket lekman inom området för att kunna säga "såhär är det", men om jag skulle satsa mina kulor på aktier, skulle det helt klart vara inom stamcellsföretag
Propecia 1mg/dag sedan 08-01-15, genpharma från 4rx sedan 08-05-20

Propecia 1mg/dag sedan 08-08-30, 0,6 mg 2 ggr/dag sandoz sedan 09-07-01

Rogaine Foam 5% Minoxidil 2 appliceringar/dag sedan 2008-05-22
Kami

25 Mar 2008, 18:09

Någon som tror på det här och villig att testa :)

Det som hjälper mot håravfall från shenet.se

Växtsaft: Björksav.

Olja: Nyponfrö.

Eteriska oljor: Backtimjan, bay, cederträ, enbär, grapefrukt, ingefära, lagerblad, lavendel, muskatellsalvia, muskotnöt, petitgrain, rosmarin, salvia, tea tree, ylang-ylang.

Övrigt: Allt som retar, d.v.s. ökar blodcirkulationen och/eller åstadkommer en lätt hudinflammation, har använts inklusive spansk fluga, ammoniak, salicylsyra, svavel, ättika.

Massage med fotogen + saften av färsk gul lök är en gammal huskur som fortfarande har förespråkare. Alkaliska utdrag av persilja, som bladen kokta i lut eller bladen brända till aska som man sedan gör lut av.
Ketokonazol 2-3ggr/vecka

Kirkland minoxidil

Rogaine Foam
djk

25 Mar 2008, 19:12

Det sägs ju att effekten av finas skall bli bättre om man sväljer ner tabletterna med grapefruktjuice, så det kanske kan funka. Men om det funkar topiskt undrar jag ju.

Annars lät ju fotogen + saften av färsk gul lök väldigt tilltalande. Iaf om man vill vara ifred på jobbet...
Kirkland Minoxidil 5% + Rogaine Foam 5% 2ggr/dag sedan 2007-10-15

Finasterd 0,5mg 1g/dag 2007-11-20 - 2008-01-10, därefter 0,5 mg 2ggr/dag

2007-11-30 Kezol 2% varannan dag
whyatt

25 Mar 2008, 19:49

:D

Huskurernas tid äro förbi, i alla fall om vi pratar håravfall. Vill man experimentera så är antagligen inte nyponolja + supermald cayenne peppar helt fel..men då är vi mer inne på blodcirkulation än något annat..

Man vill ju skydda de käsnliga hårsäckarna från DHT och T...inget av shenets tips lär göra detta..även om vissa av nämnda ingredienser kan ha en viss potens måste de filtreras och koncentreras nåt så in i..för att ens komma i närheten av effektiva.. :|
lokum

26 Mar 2008, 15:00

Kan tänka mig att vi som lider av håravfallet nu, inte ska hoppas på att lösningen kommer finnas för oss. Har svårt att tro en kräm eller piller skulle få ett hårlöst område att blomma.

År 2020 kanske alla högstadie elever får gå till skolsystern och ta ett hårpiller som förebygger att dom skulle tappa sitt hår i framtiden. ;)

några andra teorier?
whyatt

30 Mar 2008, 17:23

Heh, framtidens medicinering lovar betydligt mer sofistikerade leverenssystem än dagens. Det är fullt möjligt att vi kommer ha smartare tabletter i framtiden med minimala bieffekter som följd. När det gäller att "bota" den genetiska tunnhårigheten tror jag inte skolsystemet kommer prioritera detta :)

Förmodligen kommer dagens hårtransplantationskliniker vara morgondagens vattenhål för kloning, multiplicering eller regenerering av hårsäckar.
sorrox

23 Apr 2008, 05:12

För mig är det både tro och hopp och jag sätter mitt hopp till en framtida mirakelkur som löser allt. Ger mig mitt hår tillbaka och förhindrar framtida tapp.
brentz

01 Oct 2019, 12:11

Tyvärr gott folk, 10 år efter, så ser det fortfarande inte ljust ut.. : /
whyatt

01 Oct 2019, 13:16

Hehe kul bump. Kändes som igår! :partydance:
Vad tror vi 2029 då, har vi en fungerande lösning ute då? :tappingfoot:
Huru

01 Oct 2019, 15:12

brentz wrote:
01 Oct 2019, 12:11
Tyvärr gott folk, 10 år efter, så ser det fortfarande inte ljust ut.. : /
Skillnaden är att så många företag lägger ganska mycket pengar på detta just nu. Kommer inte gå snabbt, men om 5-10 år kommer det nog börja ploppa upp en del intressanta saker på marknaden i bästa fall.
Har hängt en del på Follicle thought och där finns ju flera företag som har lovande saker på gång. Några av dem jobbar med stamceller bl a.

Det kommer inte komma något över en natt, men ge inte upp hoppet. Under tiden har jag väldigt kort frisyr. :afro:
Harry.k

02 Oct 2019, 17:09

Håller inte med om att det inte ser ljust ut, förstår dock synvinkeln den som bara väntar på att något företag ska fixa det hela. Det kommer sannolikt inte dyka upp något som fungerar från någon av alla dessa "projekt" alla nu sätter sitt hopp till.
Men eftersom det slagits hål på myten om att hårsäckar dör så är redan det en ljuspunkt. Sitt inte och bara vänta på att pengahungriga filurer ska fixa mirakelkurer utan var aktiva och testa nya saker själva. Läste förresten ex bara för några dagar sen om hur en läkare redan på 1800-talet bota totalflintisar med en apparat. Sedan är det sjukt många saker som spelar in för håravfall och alla är olika med olika gener. Så man ska aldrig förlita sig på en viss kur ska fungera för alla.
kermit

05 Oct 2019, 14:15

Tittar man på forskningsbolag inom cancer, antibiotika samt next gen diagnosticering så inom 5 år ish borde det vara fullt möjligt att dels via liquid biopsy diagnostisera eventuellt håravfall samt mål inriktad medicin vilket då kanske består av odla hårsäckar eller dyl meen, frågan är nog inte tekniken utan vem lägger 100 tals miljoner för att hitta en cure för en fluffig kalufs. Det kostar multum och dom som har muskler och kapaciteten är uppenbarligen inte intresserad av kalufser som tex Pfizer, Astra, Merc osv
Säkerligen mer lukrativt inom medicin som är finansierat av staten till pat istället för skönhets op. Går ju heller inte att jämföra med övrig skönhetsindustri som är gigantisk där man har mindre belopp i omlopp. Dom mediciner som finns har vi ju pga att man forskade inom andra områden och fann trevliga biverkningar för hårtillväxt och så ser det visserligen ut många ggr men allt eftersom det blir mer och mer sofistikerat så ser framtiden ljus ut inom nya sätt att bota sjukdomar. Inom 5-8 år så kan det vara fullt möjligt att gå till hälsocentralen och få ett stick i fingret för att efter 20 min få svar om du har cirkulerande cancer celler i ditt blodomlopp och därefter få recept på målinriktade medicin. Så ja, jag tror man skulle kunna men frågan är vem som vill av dom som skulle kunna göra det. HT är ju faktiskt ett super bra alternativ om man kunde tex plocka ut hår säckar, säg 100st och sedan odla dom i tusental så kommer man tillbaka efter en tid och får dom insatta, borde vara möjligt idag då man botar cancer med samma teknik men där finns miljarder att tjäna även fast tekniken är i sin linda så... vi får ta plats i styrelsen hos Pfizer och hävda att inget är viktigare just nu än att odla hårsäckar till männen världen över. :rock:
Skriv inlägg