Regenepure DR, NT och conditioner

Regenepure DR, NT och conditioner

Stort utbud, men långt ifrån allt hjälper..
Hårboll

16 May 2019, 15:49

När jag bar hos dr.Raahal så såg jag att de även sålde Regenepure. En Schampo-serie med diverse andra produkter så som balsam, minoxidil, biotintabletter. De nämnde aldrig dessa, så det kändes bra att inte bli påprackad. Däremot tipsade de om dessa när jag frågade. Har även googlat lite och sett att de verkar populära. Någon som har erfarenhet av dessa?

verkar finnas olika varianter av Schampot:

DR. för att motverka håravfal (1% ketoconazole (Nizoral har 2%))
NT för ett sulfatfritt och skonsamt/vårdande schampo.
whyatt

21 May 2019, 08:18

Även om det finns en viss "forskning" som påvisar effekt också hos så pass flyktiga (och med det menar jag produkter vars kontakt med hjässan är tidsmässigt högst minimal) produkttyper som schampo och balsam, så är jag överlag tveksam till att ödsla tid och pengar på detta segment. Ofta kostar ju också dessa specialare betydligt mycket mer än te.x. ett vanligt keto-schampo. Visst, man kan argumentera för att ingredienserna är skonsammare och renare än hos apotekets lågbudet-motsvarighet, och känner man ett ekonomin är en icke-fråga så varför inte, men mest effektivt vid håravfall tror jag exempelvis ett home made äppelcidervinäger + "lite annat" -schampo är. Samtidigt är det svårt att veta. Bara för att man gör något själv hemma så innebär det inte att hjässan och hårsäckarna mår bra av det.

Vad är egentligen rätt balans? Om hårsäckarnas talgproducerande körtlar märker av att dess naturliga oljorna tvättas bort oftare än vad som är optimalt, kanske det leder till att de börjar producera mer. Innebär det att de då expanderar i storlek (och konkurrerar med hårsäcken?) eller inte pallar trycket och drar på sig inflammation? Who knows.

Vill man inte koka ihop ett eget, kanske Regenepure kan vara aktuellt. Dock finns det många fler. Procapil är ganska intressant om än kostsamt (finns som leave-in på te.x. ebay = billigare): https://www.apotekhjartat.se/produkt/ci ... -3-300-ml/

Vänder vi på steken så är leave-in-anti-hairloss produkter troligtvis mer presterande. Fördelen är den ökade exponeringen. Nackdelen, ja...den ökade exponeringen...som kan ge utslag, klåda och irritation. Trail and error :mrgreen:
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i maj
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg