Dem som får bäst effekt av Propecia, får också värst bieffekter?

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
snubbesomserutsomgubbe

31 Oct 2007, 22:22

Jag har kollat runt lite på olika sidor och jag har upptäckt ett mönster. De flesta som får svåra bieffekter/bieffekter som består efter avslutat intag - har alla vittnat om "otroligt resultat", "allt mitt hår kom tillbaka" osv...

Kan detta ha något samband? Jag hoppas verkligen inte att det är så, men vad tror ni andra?

Om jag var otydlig så menar jag självklart ett samband mellan svåra bieffekter och lyckat resultat.

whyatt

31 Oct 2007, 23:07

Jag förstår vad du menar, har dock själv inte alls sett det sambandet...inte ens när jag tänker efter. Kan du referera? Svaret på din fråga är antagligen komplext och jag har i dagsläget inget bra sådant.

När det gäller bieffekter som består efter avslutat medicinering finns det inga studier som tyder på att sådant existerar. En kirurg inom branschen som jag tidigare diskuterat bieffekter med har inte haft någon patient som upplevt ihållande bieffekter trots avslutad behandling.

Personligen hade jag solklart skyllt på finasteriden om jag under behandling drabbats av bieffekter som efter behandling ej gett vika. Men man måste vara djupare i sin analys än så för att få fram en korrekt slutsats.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

snubbesomserutsomgubbe

12 Nov 2007, 16:56

Endel som gått på Finasteride har ju uppgett att de har fått "bitchtits" under sin behandling, det kan man väll ändå inte leda till något annat än att hormonbalansen rubbas? Jag förstår att man kan skylla på stress o liknande om man inte får upp ballen, men hängtuttar får man inte av stress. Jag kan tänka mig att det finns mer biverkningar som kanske är ännu allvarligare som inte läkemedelsbolaget har tagit upp, då de inte tagit upp det här med hängbröst på män? Vad tror ni? Tyvärr Whyatt så hittade jag inte den exakta sidan jag fått infon ifrån, men de var på någon utav propeciahelp trådarna.

Fellow

12 Nov 2007, 19:09

Tyvärr är det ju så att oftast får bieffekter mer exponering och kraft genom att det blir belyst. Bitchtits eller "gyno" (gynocomastia) är ovanligt, (även fast jag sett ngn siffre på 3 %) o kan skapas av hög östrogenhalt.

MEN.. den störta anledningen att friska killar får gyno är av olagliga preparat, steroider, olämpliga växttillskott etc. O jag tror inte att man som finasteride-knaprare behöver oroa sig spec.

Kom ihåg att om du är lite överviktig kan "yppiga bröst" "uppstå".. därimot om det är riktig gyno .. skapas faktiskt kvinnliga bröstvävnader.

Men tror att det oftast finns en annan förklaring än just finasterid.

..hm var ett tag sen jag läste det där, så om svaret var kort o outtömmande o egentligen inte alls svarade på grundfrågan i tråden! .. så finns det info o googla på :)

Ang östrogenhalten så vet jag att ex kroppsbyggare som går på steroider o diverse knas käkar preparat MOT östrogen. Ganska intressant.

peace
Program helt avslutat

snubbesomserutsomgubbe

14 Nov 2007, 11:15

Jg går lite off topic nu, men jag undrar än sak. Har någon av er tänkt på att man kanske kan äta proscar var fjärde dag istället för propecia varje dag? du får ändå i dig samma mängd finasteride i det långa loppet? Detta kanske rent av hade vart en fördel för någon. Ökar chansen för bieffekter måne? Vad tror ni andra?

jjj

14 Nov 2007, 11:59

Jag har sett att vissa äter proscar var 5:e dag mot just genetiskt håravfall, men sen om det är samma sak som att äta 1mg/dag vågar jag inte svara på då jag inte vet hur tabletten/substansen fungerar i kroppen.

Angående biverkningarna vet jag inte om 5mg/5:e dag ger mer biverkningar än 1mg/dag. Däremot så verkar 5mg/dag ha ungefär samma biverkningar som 1mg/dag:

FASS wrote: Vanliga (förkommer hos fler än 1 av 100 användare): Nedsatt lust till sex, impotens, minskad mängd sädesvätska vid utlösning. Ingen av dessa biverkningar har förekommit hos fler än 4 av 100 patienter.

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): hudutslag, problem med sexuell utlösning, ömma bröst eller bröstförstoring.

Sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 1000 användare): Klåda, nässelfeber, testikelsmärta, bröstförstoring och/eller bröstömhet samt överkänslighetsreaktion såsom svullnad av läppar och ansikte.

(Förtydligande: Ovanstående är för Proscar 5mg)
Ca 0.8mg finasterid/dag (delar generisk proscar) sedan 2008-03-29

whyatt

14 Nov 2007, 23:28

Det är betydligt klokare ur effektivitetssynpunkt att äta 1mg per dag än 5mg vart femte dag. Varför? Finasterid är ute ur kroppen inom ett dygn inkl plasma koncentrationer och kan då längre inte göra någon verkan. Det finns också studier som visar att 1mg är i princip lika effektiv på det den ska göra som 5mg.

Så att ens diskutera bieffekter är ganska onödigt eftersom 5mg vart femte dag är en usel plan :)

Bitch-tits drabbar av "naturliga orsaker" en viss % av populationen. Man måste komma ihåg att finasterid genomgått/klarat FDAs rigorösa utvärderingskrav. Sen kan man alltid hävda att allt är en stor konspiration och att termen "finasteridbarn" i framtiden kommer finnas med i SAOL, men mindre positiv betydelse. Vem vet? Men troligtvis inte.

Jag har en teori om bieffekter. Jag tror de varierar beroende på kultur och inte enbart fysiska förutsättningar. Vad jag egentligen syftar på är psykologiska förutsättningar, då dessa delvis byggs upp i en viss kulturen och att den kulturens unikheter påverkar på flera olika sätt. Konkret, är man av naturen orolig och tänker mer "leva i morgon" än att "leva i nuet" kan det nog påverka psyket. Jaja, en teori utan vetenskaplig grund :)

Fellow

15 Nov 2007, 00:44

Oron över att drabbas av ngt man hintat på nån websida av "fuckthismydickdontwork" på ett HÅRforum (när han kanske skulle varit på ett POTENSforum), gör att man går o känner efter. Mänskligt men INTE hälsosamt, det kan inträffa ett sk självförverkligande. Som många hypokondriker drabbas av.

I mitt fall härleder jag min minskade ejakulationsmängd till 100% på finasteriden. Även fast det tog flera månader (4-5) innan jag märkte av det.. kanske hade det börjat tidigare och eskalerat, vem vet.

När det kommer till libidofrågan blir det hela mer komplicerat, där finns det ett alldeles för många potentiella anledningar. Att tappa hår i sig går hand i hand med minskat självförtroende, som i sin tur är en stor anledning till varför peter-pan strejkar ibland. Stress, oro på jobbet, för lite sömn.. finns vääldigt många faktorer att väga in i bilden.

Bitch-tits.. svårt, fick jag bitchtits nu eller om ett par månader kommer jag definitivt härleda det till finasteriden och avsluta min behandling.. det är helt enkelt för passande, att det då skulle inträffa under det första året av finasteridknaprande i mitt 34-åriga liv.. ser jag som osannolikt, .. men givetvis möjligt.

Man får dock se upp så man inte får tunnelseende.. att hålla hårt på en drog som behåller ens hår är helt naturligt, spec med de relativt låga % satserna biverkningar som deklareats i seriösa, omfattande undersökningar, men kan givetvis vara osunt det med. kanske om 10 år när tillräckligt många personer tagit finasterid under en längre period och sjukhusen är smockade med folk med liknande orelaterade symptom, går det inte o förneka längre, fåfänga och manipulerade forskningsreslutat fick ekonomin i svajning.. (!)

Använd ditt sunda förnuft, dra inte förhastade slutsatser, läs på, förstå, lär känna din kropp.. det lugnar oron över bieffekternam och antagligen lindrar dina "symptom" som KAN va ett sorts undermedvetet självförvekligande.

Brr .. ryser lite

Att det skall vara kulturrelaterat är jag tveksam till, när det kommer till fåfänga är vi i västvärlden nog lika, ur psykologisk synpunkt. Samma oro... vi i norden råkar vara lite kallare, mindre utåtriktade, ett rykte jag faktiskt tror vi förtjänar. Men annars är vi nog ganska lika.. i de mer "utvecklade" länderna.

Därimot skiljer det sig nog radikalt mellan västvärlden och 3´e världen. Men o andra sidan knaprar de nog inte finasterid, om vi nu håller oss till det.

:)
Program helt avslutat

Fellow

15 Nov 2007, 01:03

Om du därimot med kultur menar, hur vi lever våra liv idag, hur exponerade av ideal vi är, vilken ofantlig press vi har på oss att vara perfekta, hur informerade vi är, men samtidgt desinformerade, så är jag beredd att hålla med...

Internet, fjärrkontroller o takeout.. har gjort oss lata, mjäkiga o bortskämda. Vi vill ha den perfekta lösningen serverat på guldfat, minsta setback o vi springer hem o sätter oss vid datorn o bloggar sönder internet med missnöje till allas beskådan.

ojoj vart leder det här.. SOVA, gnatt ;)
Program helt avslutat

whyatt

15 Nov 2007, 01:06

Att utlösningsvolymen kan minska är en sådan kännedom man bör tagit reda på innan på börjar medicinering. Dock verkar inte antalet simmare minska?

Jag vet inte om jag var tydlig ang. kulturteorin :) Det skiljer sig mellan länder, även i skandinavien, det måste du känna till. På flera plan reagerar vi annorlunda, och det gäller även hanteringen av rädslor. Kulturen påverkar starkt - sen kanske den inte har en avgörande roll i statistiken kring bieffekter, men jag är beredd att hålla fast vid att den påverkar mer än vi dagligen tänker på, på multipla plan.

Fellow

15 Nov 2007, 01:13

Har faktiskt ingen aning om mina "simmare" har minskat, svårt o ta reda på nu så här i efterhand.. men kan ju iaf testa om det finns TILLRÄCKLIGT, o det hoppas jag o tror.

Hm, jag har inte studerat olika länders psykologiska olikheter, och tänker jag efter nu, så tycker jag nog att vi är ganska lika. Vilka skillnader syftar du på?
Program helt avslutat

whyatt

15 Nov 2007, 01:48

Jo, det går ju att kolla upp sådant innan, och även blodprover om man nu vill få rejält med data. Men samtidigt finns det ju mycket annat som kan påverka sådana prover förutom finasterid..så det är inte helt enkelt det här.

Jag har heller inte avlagt någon avhandling i frågan vilket medför att diskussionen får ske på det icke-vetenskapliga planet :) Om man ser på hur folk reagerar och hanterar beslut som rör deras gemensamma framtida, oberoende av tidsperspektiv, verkar te.x fransmänn eller danskar, engagera sig mer kollektivt. Svenskar är mer individuella och så är vi vana att vara (officiellt) neutrala..

Detta skapar en viss personlig osäkerhet, tror jag - i förlängningen.

Men men, de var off topic som tusan. Funderar på att skapa en egen forumsdel enbart för off-topic trådar, det är inte bra om trådarna spårar ut och behandlar andra topics än ursprunget, bättre då att skapa en ny fräsch tråd. Nu har mina ögonlock fallit ner, tur att jag lärt mig var tangenterna ligger :) Godnatt.

Viken

16 Nov 2007, 07:24

whyatt.. håller med! Tror vi svenskar är mer "hypokondriker" och rädda av oss än många andra kulturer. . och vi vet hur stark psykets makt är!

en annan fråga: vet någon om det finns omfattande undersökningar vad gäller skaffa barn i samband med användning av Finasterid?? Är risken t.e.x större att få ett felutvecklat barn om mannen medicineras under den tid då "soldaterna tävlar om ägget"?

Vore väldigt intressant att veta. .
Propecia 1 mg 1tab/dag sedan 2007-08-20

Kami

16 Nov 2007, 09:30

Viken, riktigt bra fråga som jag skulle vilja ha svar på innan jag börjar med finasterid. Jag hoppas svaret så småningom dyker upp här på forumet...
Ketokonazol 2-3ggr/vecka

Kirkland minoxidil

Rogaine Foam

whyatt

16 Nov 2007, 13:08

Teoretiskt sett är risken minimal/obefintlig, i alla fall enligt tillverkaren och en mängd doktorer/läkare. Därmed inte sagt att chansen är obefintlig..skandaler har ju skett förr. Vad som rekommenderas till de som är osäkra är att ta ett break på nån eller några veckor och då verkligen "satsa" på avlandet - för att sedan återgå till finasteriden.

tclansman

07 Jan 2008, 19:43

Jag gick på propecia under ett par års tid utan några bevisade biverkningar. Tycker att resultatet var bra. Tappade i alla fall inte hår och fick ibörjan en ganska bra tillväxt som sen hölls kvar.

Blev lite nojig på slutet hur hormonerna skulle påverkas kanske i onödan men var också sugen på att kolla runt bland andra alternativ, främst transplantation och laser men även hårersättning.

Är nu dock tillbaka på ruta ett efter att ha sorterat bort laser på studio och hårersättning. Kör nu minoxidil på egen hand. Väntar på beställning av propecia för att dra igång igen då jag aldrig varit rädd för bestående biverkningar. Ska även fixa mig en laserkam hemma. Ska köra detta koncept året ut och hoppas på bra resultat.

Det enda jag undrar är om hur mycket mitt uppehåll på ett år från Propecia har påverkat. Gick ca 6 månader helt utan någon behandling för att sen köra minoxidil och sen laser och minoxidil vilket hjälpte litegrann.
Rogaine foam 5% 2ggr/dag sedan 2008-03-01 (Rogaine 5% 07-12-01)

Fungoral 1-2ggr/vecka sedan 2008-01-01

Laserkam Hairmax x5 3ggr/vecka sedan 2008-03-01

whyatt

07 Jan 2008, 22:16

Du verkar ha en sund plan inför framtiden. Det är svårt att säga hur "illa" ditt uppehåll var, men jag tror definitivt inte att det var en positiv "finasterid-semester" du tog :) Känner du att sista året har resulterat i mer förlorat hår, inte enbart tappat utan även totalt sett mer tunnhårig?

tclansman

07 Jan 2008, 22:34

Tiden efter att jag slutade med Propecia accelerrerade håravfallet ganska duktigt, både i fronten, vikarna samt uttunning över hela huvudet vilket även var ett bra bevis på dess verkningsgrad som var svår att veta innan. Det senaste året har jag kört laser på salong och minoxidil och då har det bromsats upp och givit lite återväxt igen.

Året innan dess hade jag ett uppehåll då jag ville prova och utvärdera något nytt. Detta är absolut inget jag ångrar en sekund då jag just nu har ett väldigt självförtroende och har i grunden accepterat att bli skallig (men i alla fall fortsätta träffa snygga flickor) men tänker ta de chanser jag har kvar och gör det ganska lättsamt, men tror ändå att jag ska kunna få till det ganska bra med lite olika preparat som ger mig mer tid att ta bättre beslut framöver.
Rogaine foam 5% 2ggr/dag sedan 2008-03-01 (Rogaine 5% 07-12-01)

Fungoral 1-2ggr/vecka sedan 2008-01-01

Laserkam Hairmax x5 3ggr/vecka sedan 2008-03-01

whyatt

08 Jan 2008, 00:34

Sund inställning, lycka till och glöm inte bort dina forumsvänner! :D

Skriv inlägg