Behandling med finasterid

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
Skywalker

29 Jul 2007, 17:50

Startade min behandling utav håravfall med finasterid den 27/7 2007. Dosen är 0,5 mg/dygn. Anledningen till halverad dos är att jag provat detta läkemedel en gång innan och fick då vid full dosering biverkningar i form av minskad libido, acne i ansikte samt minskad mängd sädesvätska vid utlösning. Hoppas i o m detta agerande att dessa farhågor inte kommer yttra sig i den omfattning som sist, ultimat scenario hade ju varit inga symptom överhuvudtaget. Vid sidan om finasteriden kompletterar jag programmet med minoxidil i form av rogaine.

Kommer under resans gång att lägga ut bilder och redogöra skriftligt min kropps respons till behandlingen.
Rogaine 5% 2ggr/dag sedan 2005 - 02 -x

Propecia 0,5mg 1ggr/dag sedan 2007 - 07 - 26

whyatt

30 Jul 2007, 01:03

Yes, good luck med den halverade dosen. En bra taktik om man vill få ut kraften ur finasterid men minimera chansen för bieffekter. Dock är standard-dosen låg som den är och bör vara "instegsmodellen".

I ditt fall är det korrekt med 0.5, försök adda revivogen, spectral dnc eller nåt liknande till din behandlingsplan.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Defacto

01 Aug 2007, 00:06

Jag hoppas biverkningarna inte visar sitt fula ansikte och att hårsäckarna producerar som aldrig förr! :P

Jibban

02 Aug 2007, 00:47

Vad är spectral dnc?
Nanogaine 2 ggr dagligen, Nanoguard A 3 ggr veckan, B5 4000 mg om dan, Så lite fet mat som möjligt och snart kombineras Nanoguard B in

whyatt

02 Aug 2007, 13:44

Det är ett liniment med minoxidil + en rad andra ingredienser som antingen har bevisad eller påstått bevisad effekt mot manligt håravfall. Går att köpa online, dyrare än standard minoxidil men antagligen snäppet bättre.

OBS! Gör gärna en ny tråd för den här typen av frågor..

lelleivar34

02 Aug 2007, 21:40

Tjena !

Jag delar Proscar i 4 delar och det är inte helt lätt. Det innebär att jag vissa dagar får i mig ca 1.5 mg och andra dagar säkert knappt 1 mg.. Svårt att vara exakt. Jag tror dock det inte är någon fara. Såväl proscar som propecia är rigoröst testade med få biverkningar. Jag har inte kört så länge men det enda jag märkt är minskad mängd sädesvätska. Lite otäckt förstås men tycker inte det rör sig om så stor påverkan? Vågar man fortsätta tror ni?Tycker det redan verkar ha viss bromseffekt på håravfallet så jag vill fortsätta ett tag till. Funkar det bra tänker jag byta till propecia tror jag.

whyatt

02 Aug 2007, 21:53

Mm....lelle, du har helt klart hamnat i den grupp av användare som inte upplever några direkta biverkningar, minskad sädesvätska tillhör de vanligare.

Jag hörde ett rykte att tabletter som egentligen inte är gjorda för att delas kan ha en stor obalans vart den aktiva substansen hamnar i tabletten. Detta medför att man i teorin kan få i sig 5.0 mg en dag och 0 mg en annan dag. DOCK har detta rykte dementerats på flera håll och jag kan därför inte göra annat än att informera om det, knappast varna.

Propecia kostar helskotta med pengar. Det finns annars kopior som funkar lika bra...till mkt lägre pris, gäller dock att hitta ett pålitligt online ställe för att inköpa det.

lelleivar34

02 Aug 2007, 22:38

Ja jag kan dementera ryktet att man kan få i sig 5 mg när man tar en del och 0 mg dagen efter... Har relativt god insikt i detta och kan därför också dementera de som tror att de kan få ca 1.0 mg när man delar med 5.

Finasterid är relativt jämnt fördelad i tabletten men helt klart är det inte optimalt att dela. Däremot ett billigt sätt att se om finasterid påverkar håravfallet?

Har jag inte fått resultat efter 7-9 månader tänker jag avbryta. Har jag fått resultat kan det vara värt pengarna att köpa propecia. Tycker ni jag resonerar rätt?

Kliniska studier på finasterid som utförts är seriösa och folk får faktiskt förvånandsvärt mycket biverkningar av sockerpiller också. Såg en studie från tex Astra att en del av de som åt sockerpiller mot högt blodtryck också fick ner blodtrycket. Dvs psyket har stor påverkan på människor. Därmed absolut inte sagt att biverkningar är inbillade. Känns jättebra med denna typ av forum där vi kan informera varandra om hur det går.

Tack annars för bra tips Whyatt om import av annat.

whyatt

03 Aug 2007, 00:30

Okey bra, då kan vi andas ut ännu mer ang. ojämn substansfördelning och delning av proscar.

Du har rätt. Placeboeffekten är påtaglig i många studier om te.x håravfall. På senare tid har rykten om finasteridets bieffekter som "inte går över fast behandlingen avbryts" cirkulerat och det finns även ett forum dedikerat BARA till detta, propeciahelp.com.

Även placebogrupperna som var med i propeciatestet för några år sedan uppvisade genitala bieffekter och jag tror tyvärr att en viss del av del manliga befolkning "av naturliga orsaker" drabbas sådant, även permanenta effekter som inte avtar.

Huruvida finasterid är helt oskyldig i sammanhanget låter jag vara osagt, men numera är jag tillräckligt luttrad för att inte tro på all skrämselpropaganda jag läser.

Kör på propecia om du inte vill riskera mer än vad finasteridet kan ge för bieffekter :) Jag hoppas kunna hitta en bra source för cipla eller dr.reddy's tabletter och återkommer om det målet uppfylls - får då ligger prislappen betydligt under de 5 tusen propecia kostar per år.

Skywalker

04 Aug 2007, 11:19

Hur länge har du knaprat proscar lelle? Appropå min behandling så verkar acnen smyga sig på igen förb*nnat:(

whyatt

04 Aug 2007, 11:39

Hade jag vart dig hade jag ringt upp tillverkaren och frågat dem. Fått ett "vetenskapligt" svar.

pedo

07 Aug 2007, 01:44

Hmm... verkar som att finasterid har mer negativa sidor än positiva...
Ketokonazol Shampoo 2-3gg/vecka sedan 2007-03-xx

Kirkland minoxidil 5% 2ggr/dag(slarvat dock) sedan 2006-11-xx

eller Rogaine Foam 2ggr/dag(slarvat dock) sedan 2006-11-xx

Nu regelbunden behandling med minoxidil sedan 2007-08-08!

Skywalker

07 Aug 2007, 17:43

Kanske man skulle göra... Nåväl hittils så verkar det peppar peppar som om att jag blivit beskonad från de biverkningar jag fick förra gången, minskad libido och lite annat myspys, finnarna har inte blivit värre så förhoppningsvis blir det inte så farligt. Men jag har bara ätit i snart två veckor så vi får se. Men de jag e mest orolig över nu är ju det här med förstorade bröst:)

whyatt

07 Aug 2007, 22:45

Heh, jag tror man måste förlita sig lite grann på den officiella datan som finns om bieffekterna. Det är faktiskt så att det finns utarbetade rutiner för vad en substans skall genomgå för tester innan det når marknaden..

Enligt officiell statistik, vars korrekthet i dagsläget inte ifrågasätts i sådan omfattning att det kan tyckas nämnvärt, drabbas få personer av biverkningar. Placebogruppen drabbas i ännu mindre utsträckning, men ligger förvånansvärt nära "orginalgruppen" - dvs bieffekterna inträffar hos dem som inte får i sig den riktiga substansen.

Vad detta beror på kan man säkert skriva massvis om...några teorier? :)

lelleivar34

08 Aug 2007, 00:00

Tja! Jag har delat proscar i ca 5-6 månader nu. Tycker faktiskt jag fått några fjun till och att håravfallet avstannat men det är väldigt svårt att dra några stora slutsatser ännu.

Jag ska ta lite bilder och analysera efter 7 månader. Är det godkänt då byter jag till propecia annars lägger jag av. Har bara fått lite minskad sädesvätska och det är i och för sig lite otäckt men acceptabelt. Har inte känt något kring bröst eller fått acne. Inte heller mindre intresserad av söta flickor :-). Angående biverkningar så är det naturligtvis inte ofarligt att äta finasterid men 1 mg per dag är inte mycket.

Tänk på vad tour de franc cyklister och andra friidrottare stoppar i sig för att bli lite bättre i idrott.

Jag tar gärna liten risk för att behålla lite hår. Dock måste risken vara acceptabel och finasterid är noga testat på människor. Håller med Whyatt helt om att placebogruppen ligger nära orginalgruppen. Jag säger inte att biverkningar inte förekommer men jag tror att riskerna med en daglig dos på 1mg är liten fast som sagt man kan fundera på hur bra det är att ta en steroid?

För övrigt är det fler och fler idrottare som torskar på finasterid. En del vill som vi stoppa håravfallet men flera andra vill dölja att man tar andra steroider för att vinna...

Jag lovar rapportera om jag får några andra biverkningar.

whyatt

08 Aug 2007, 11:12

> Lelleivar,

Vi ser fram emot dina rapporter! Räkna inte med mycket återväxt efter 7 månader. Visserligen har substansen börjat verka, men efter ett år kan du nog med säkerhet dra slutsatser, du har ju trots allt upplevt fjun + stabilisering.

Acne är ingen vanlig bieffekt, jag hoppas vi kan få fram lite mer information om varför just acnen uppstår.

Hur bra är det att ta en steroid? Heh, det är mycket som inte är bra och du skulle bara veta hur "farligt" allt omkring dig är och hur mycket din "kropp" utsätts för via föda, luft, vatten mm...

Jag kan vara ute och cykla nu men...den primära anledningen till att ta finasterid vid sport är att kamouflera användandet av betydligt tyngre dopning - detta gör tydligen finasterid (kamouflering alltså). Dessutom utgår jag ifrån att dosen finasterid är avsevärt högre än 1mg vid denna typen av olaglig verksamhet...

Vi kan alltså konstatera att överdriven konsumtion aldrig är bra, speciellt inte när den sker på en frekvent basis.

whyatt

09 Aug 2007, 21:20

Forumsvänner: Försök att INTE skriva allt i en tråd. Om te.x Pedo har en ny fråga..skriv den i en ny tråd...så det blir lite struktur, annars blir det En står tråd precis som på manligt.net med 25 undersidor...å det vill vi inte :)

/tack.

Du kan mäta te.x T och DHT nivåer hos farbror doktorn om jag inte minns fel! Kan vara bra te.x före finas och under utvärdering....två prov alltså..

Gnup

10 Aug 2007, 16:04

whyatt wrote: >

Acne är ingen vanlig bieffekt, jag hoppas vi kan få fram lite mer information om varför just acnen uppstår.

Jag tkr mig fått en något ökad acne.. svårt att säga, mkt kan vara inbildning. Men har för mig att det var du som sa att finas var testo-höjande med en cirkus 15% lr nåt. Isf låter det som den uppenbara anledningen. Den absolut största anledning till acne är just hormoner. Personligen har testo varit den överlägset största boven. Efter styrketräning och sex har det ofta blossat upp(tar ca 2 dagar), inte lika mkt nu som när jag var pre-tjugo(sebumnivån minskar ju ofta då man blir äldre).Sedan även insulin-höjande livsmedel, även om inte hormonet insulin haft lika mkt att göra med acnen kan jag utan tvivel dra sluts att det haft påverkan.

Nu blev det lite off-topic. Har ingen källa på att det just är den ökade testo-nivån som bidrar med acnen men det låter iaf högst troligt. Och det är självfallet genetiskt, har du inte anlag för acne så får du inte heller det med den ökade testo-nivån.

Skywalker

10 Aug 2007, 16:46

Tjena Gnup!

Vad gäller påståendet i slutet av ditt stycke så tror jag inte att det genetiska är hela orsaken. Jag har aldrig haft problem med acne (en o annan plita har naturligtvis förekommit), men när jag intog 1 mg dagsdos propecia så blossa det ut väldigt mycket acne i ansiktet detta försvann när jag slutade min kur.

whyatt

13 Aug 2007, 23:32

Jag tror Gnup menar att om ens system är genetiskt känsligt mot testosteron kommer ökningen som finasterid skapar (10-15%) lätt kunna ge acne som resultat.

När du slutade ta 1 mg försvann acnen eftersom testosteronnivån normaliserades.

Skriv inlägg