Nedsatt sexlust och depression (Kolla DHT-nivå?)

Orolig? Ventilera dina erfarenheter och tankar här..
Joej

31 Jan 2014, 12:42

Hej!

Har använt finasterid sedan April 2013 och har haft varierande libido sedan någon månad tillbaka men på senare tid känns det som att det har blivit sämre. Har varit periodvis riktigt deprimerad pga mitt håravfall så jag vet inte om jag kan skylla allting på finasterid.

Har nyligen träffat en tjej som jag har varit ihop med i drygt 1 månad. Som jag verkligen tycker om! Vi hade samlag tidigare i veckan och jag kände knappt någon lust alls vilket skapade en viss pinsamhet för min del då jag knappt fick upp den.

Problemet är att jag vill verkligen inte tappa mer hår vilket har skapat en ond cirkel där det känns som att vilket val jag än gör känns som fel val. Så nu har jag minskat intaget till varannan dag i hopp om att få tillbaka lusten men är orolig att detta gör att effekten minskar och jag tappar mer hår.

Så nu funderar jag på att ta kontakt med vårdcentralen angående detta men vet inte vad jag ska säga? Vill kolla upp mina DHT-nivåer och försöka se ifall finasterid är orsaken till detta.

Är det någon här som är eller varit i samma sits som mig så får ni gärna dela med er om hur ni gjorde!

/Joej

*Edit* Kontaktade vårdcentralen nu och fick en tid nästa vecka. Kollade runt på forumet nu och ser att fler verkar vara i samma situation som mig så nu börjar jag verkligen känna mig orolig att jag har sabbat min potens! Blir att lägga finasteriden på hyllan ett tag framöver
- Kirkland minoxidil foam, varje kväll - Propecia, 1mg/dag - MSM, 4mg/dag - GNC Super Biotin 6000, 1st/dag - Omega 3, 3mg/dag - Multivitamin 1st/dag

- Revita shampo

TonyS

31 Jan 2014, 13:48

Du kan nog glömma att vårdcentralen kommer att kolla upp dina DHT-nivåer.

Du kommer få en fråga om du äter några mediciner. Ja svarar du - finasterid! Då säger de åt dig att sluta med den.

Jag känner till allt om den där onda cirkeln och lever med den än idag. Jag substituerar emellanåt med diverse medikamenter, potensmedel etc.

Sex är i mitt tycke tyvärr inte lika kul med lägre dht-nivåer.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

Joej

31 Jan 2014, 14:11

TonyS wrote: Du kan nog glömma att vårdcentralen kommer att kolla upp dina DHT-nivåer.

Du kommer få en fråga om du äter några mediciner. Ja svarar du - finasterid! Då säger de åt dig att sluta med den.

Jag känner till allt om den där onda cirkeln och lever med den än idag. Jag substituerar emellanåt med diverse medikamenter, potensmedel etc.

Sex är i mitt tycke tyvärr inte lika kul med lägre dht-nivåer.

Anade det faktiskt! Jag är 22 år (23 i år) så jag är fortfarande ung. Håret är viktigt för mig speciellt då jag är ensam lidande av håravfall i ett stort kompisgäng där alla har schysta frisyrer.

Men nu i efterhand så känner jag att jag har varit rätt så naiv. Har haft låg libido sedan månader tillbaka då har jag minskat dosen av finasterid utan någon direkt framgång. Man kan säga att håret på skallen har vägt mer än min sexlust. Det är väl nu när jag har träffat min flickvän jag verkligen har insett att jag måste ta tag i detta även om det i slutändan innebär att jag blir helt kal på skallen.

Funderar nu på att prova 0,25mg/2ggr i veckan innan jag helt tar ett uppehåll från finasteriden. Finns egentligen inte så mycket att spara då jag redan är en NW4/5 med en kal fläck baktill på skallen.

TonyS - använder du fortfarande finasterid eller har du slutat med det helt och hållet?
- Kirkland minoxidil foam, varje kväll - Propecia, 1mg/dag - MSM, 4mg/dag - GNC Super Biotin 6000, 1st/dag - Omega 3, 3mg/dag - Multivitamin 1st/dag

- Revita shampo

whyatt

31 Jan 2014, 14:24

Det du rapporterar händer, känner du att du kan förklara för din tjej anledningen till varför du kanske inte presterar på topp just nu?

På propeciahelp.com kan du läsa om liknande fall och också hur vissa experimenterar för att komma tillbaka på banan. Jag vill dock att du läser sajten med en viss "distans" - för man glömmer lätt att de som skriver på den sajten utgör en LITEN del utav alla som kör finasterid och dessutom tenderar att bli rejält mörka och hatiska gentemot finasterid (som de frivilligt valt att testa).

Manligt håravfall är visserligen genetiskt komponerat, men blir först ett problem då hjärnspöket att "det är inte okey att tappa hår - nu ska vi må dåligt", har slagit rot. Potensproblem är sällsynt existerande utan liknande hjärnspöken och kan i många fall försvinna med rätt typ av terapi.

Det är inte ovanligt att personer som drabbas av bieffekter sänkas från 1.0 till 0.5 eller 0.25 per dag..en sådan minskning ger nästan alltid färre symptom.

Försök få kontakt med en androlog per omgående!
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

Joej

31 Jan 2014, 16:19

whyatt wrote: Det du rapporterar händer, känner du att du kan förklara för din tjej anledningen till varför du kanske inte presterar på topp just nu?

På propeciahelp.com kan du läsa om liknande fall och också hur vissa experimenterar för att komma tillbaka på banan. Jag vill dock att du läser sajten med en viss "distans" - för man glömmer lätt att de som skriver på den sajten utgör en LITEN del utav alla som kör finasterid och dessutom tenderar att bli rejält mörka och hatiska gentemot finasterid (som de frivilligt valt att testa).

Manligt håravfall är visserligen genetiskt komponerat, men blir först ett problem då hjärnspöket att "det är inte okey att tappa hår - nu ska vi må dåligt", har slagit rot. Potensproblem är sällsynt existerande utan liknande hjärnspöken och kan i många fall försvinna med rätt typ av terapi.

Det är inte ovanligt att personer som drabbas av bieffekter sänkas från 1.0 till 0.5 eller 0.25 per dag..en sådan minskning ger nästan alltid färre symptom.

Tack för tipset! Ska kolla upp den hemsidan som du länkade. Det kan lika gärna vara ett hjärnspöke som ligger bakom detta då jag faktiskt tänker och gruvar mig för de tänkbara bieffekterna från och till.

Ska minska intaget och se ifall det blir bättre innan jag lägger finasterid på hyllan för gott!

- Revita shampo

tedlin01

31 Jan 2014, 17:34

Joej wrote: [quote=whyatt]Det du rapporterar händer, känner du att du kan förklara för din tjej anledningen till varför du kanske inte presterar på topp just nu?

Tack för tipset! Ska kolla upp den hemsidan som du länkade. Det kan lika gärna vara ett hjärnspöke som ligger bakom detta då jag faktiskt tänker och gruvar mig för de tänkbara bieffekterna från och till.

Ska minska intaget och se ifall det blir bättre innan jag lägger finasterid på hyllan för gott!
Minskar du intaget lär du få en DHT boost och bli kåt som fan :P
Pensionerad.. Men testat det mesta..

TonyS

01 Feb 2014, 22:33

Jag ligger kvar på finasterid ännu.

Tjejen jag träffar är nöjd men hur fånigt det än är jag har alltid haft det som ett trademark att prestera väl. Den som drabbas mest är jag som känner mindre. Sen blir jag mer slätstruken i min personlighet.

Och jag funkar tyvärr inte så att en tjej kan få mig att acceptera mitt utseende då jag har min bild av hur jag vill se ut.

Tyvärr tror jag att DHT gör mannen och som tedlin01 säger när dhtnivåerna ökar så ökar även sexualdriften. Det märkte jag när jag hade en paus.

Jag var en helt ny människa men till slut orkade jag inte se håravfallet om ca 100 hårstrån per dag. Så jag började igen.

Mitt råd till dig är att du funderar på det här och hur det påverkar dig psykiskt. Jag upplever att jag presterar sämre i livet, arbetsmässigt, fatta beslut, ta konflikter, ta tag i och lösa problem osv. Egentligen är det ett väldigt högt pris för att bromsa mitt håravfall som redan är längre gånget än ditt.

Propeciahelp är en hel del trådar från folk som inte är logiska och som skyller alla sina problem på finasterid. Men jag tror absolut att många upplever problem. Men vi påverkas av vad andra skriver liksom du säkert kommer påverkas av vad jag skriver just nu. :-)

FUE=2800

04 Feb 2014, 11:13

Tony, jag lider med dig, du är också den som får mig att avstå finasterid, hoppas mitt håller sig bra i några år till, annars vettefan hur man gör.., nu har man ju fått smak på ordentligt med hår.. hur ställer du till att köra minoxidil varje dag och skippa finasterid? tanken är att hårsäckarna klarar sig trots att DHT, angriper dem, på grund av att minoxidil håller dem levande (i och med ständig ökat blodgenomströmning), skulle inte detta vara ett faktum, vore inte: Minoxildil, överhuvudtaget, något att räkna med i genetiskt håravfalls sammanhang.

http://www.youtube.com/watch?v=jgFUrNcGWAY

TonyS

04 Feb 2014, 12:08

Tjena Fue2800,

Ja kan du hoppa över finasterid så är det egentligen bra.

Jag har aldrig upplevt några biverkningar av minoxidil och det är såpass billigt att det tänker jag inte lägga av med förutom om jag skulle bli för lat för att införskaffa och använda det.

Det har gått någon dag ibland utan att jag har använt minoxidil. Jag ser det som ett sätt att försöka maximera sina chanser till liten eller ingen risk (till skillnad från finasterid som enligt mina erfarenheter alltid har ett pris).

tedlin01

04 Feb 2014, 13:08

Har ni aldrig funderat på hårersättning? Skaffar man det innan håravfallet har gått för långt så kommer ju ingen märka det :)
Pensionerad.. Men testat det mesta..

Joej

04 Feb 2014, 13:15

Har minskat mitt intag av finasterid till var tredje dag och hoppas att jag får tillbaka min sexlust igen. Men nu oroar jag mig för att jag kommer att tappa mer hår vilket gör man deprimerad.

Jäkla håravfall! Hur man än gör så känns det som fel val. Kan tillägga att jag använder minoxidil också men hårbotten ser verkligen inte bra ut och kliar från och till. Får vita fläckar i hårbotten vilket syns rätt så väl nu när jag har snaggat hår 2-3mm

- Revita shampo

FUE=2800

04 Feb 2014, 13:33

Tony, frågan var hur DU ställer dig till att skippa finasterid och bara köra minoxidil på dig själv?

tror du att det går åt helvete? det borde det inte göra om du ger ständigt med blodcirkulation till angripna hårsäckar.

TonyS

04 Feb 2014, 13:58

FUE 2800 wrote: Tony, frågan var hur DU ställer dig till att skippa finasterid och bara köra minoxidil på dig själv?

tror du att det går åt helvete? det borde det inte göra om du ger ständigt med blodcirkulation till angripna hårsäckar.

Jag tror att det jag har vunnit med finasterid kommer jag även att förlora om jag lägger av. Och den mentala prövningen är jag inte beredd att utsätta mig för just nu.

Så, ja - jag tror inte att minoxidil kan skydda de områdena. Jag har inte sett din video dock då jag saknar ljud just nu.

Men visst, ibland känns det verkligen som att jag fortsätter att kasta bra pengar efter dåliga som det heter.

Skriv inlägg