Söker laserhjälm

Laserljus vid behandling av ärftligt håravfall
Rata

17 Nov 2017, 14:09

Hej!

Är på jakt efter en laserhjälm och känns onödigt att köpa nytt när jag vet att det säkert finns några där ute som vill sälja sina. Hör av er om ni har någon ni vill bli av med!
Hårboll

18 Jan 2019, 18:31

hm om någon som är tunnhårig vill sälja sin laserhjälm... då kanske inte den laserhjälmen är bra? :D
whyatt

21 Jan 2019, 22:31

LLLT är absolut värt att satsa på tycker jag..men då gäller det att man:
1) får tillräckligt med 650-660nm laserljus ner i skalpen under
2) kortaste möjliga tid (5mW)

....handhållna enheter, sitt låga pris till trots, renderas därför betydligt mindre lämpliga eftersom den långa behandlingstiden gör att många tröttnar innan de ens hunnit komma halvvägs..lyckligtvis så finns det ett knippe
välbyggda hjälmar därute, redo att köpas, te.x.

OMG (overmachogrande.com)
Lazerfish (lllt-therapy.com)
Grogenix (hairlossrevolution.com/grogenix/laser-cap)

Vem vet vilka intressant synergieffekter som kan uppstå om LLLT kombineras med te.x. derma-needling, skalpmassage (DT), skalpserum etc..
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i februari
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

21 Jan 2019, 23:13

Riktigt uppskattat med tips! Ska nog köpa någon sådan.

Fråga: vad menas med 5mw? Alltså 5 minuter per... watt?
whyatt

22 Jan 2019, 12:17

mW står för milliwatt och anger effekten.

Jag föreslår att intresserade läser igenom följande introduktion till det här med hårlaser-terminologi:
http://overmachogrande.com/omg/page/ove ... erminology

Samt lite säkerhetsinfo från vännerna på en av Sveriges miljarder olika myndigheter:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... r-och-ipl/

Hojta till om något är oklart efter den är läst! 8-)
Hårboll

22 Jan 2019, 15:13

Tack! ska kika!
Hårboll

23 Jan 2019, 15:00

Onekligen intressant. Läste säkerhetsrekommendationerna också vilket får mig att fundera över hur tusan man kan vara säker på att man får rätt saker när man beställer ett hemmabygge.

Men gällande effekten så skriver OMG " If you've gone six months and don't notice anything (unlikely), do it for 25 minutes, three times a week. If after a few more months you still don't notice anything profound (ridiculously unlikely)," Så det låter som att han menar att det är högst sannolikt att man märker positiv effekt av användandet?

Jag skulle gärna köpa hans produkt om det inte vore för att så få personer delar erfarenheter av det. Läste en tråd på https://www.hairlosstalk.com/interact/t ... mg.115374/

Det besvärliga med att på "anekdotiskt" plan leta stöd bland användare är ju att det är svårt att bedöma effekten eftersom att det är svårt att isolera den om man inte aktivt gjort en vetenskaplig undersökning. Även svårt på grund av att det helt enkelt är en katt och råtta lek; svårt att avgöra om det hade blivit värre utan lasern. Men samtidigt, om man jämför med alla andra produkter och metoder så är det ju ganska få som hyllar LLLT. Och det gör ju en oviss. För även om man tar avstamp i forskningen när man påbörjar laserterapi så hade man ju velat höra lite solskenshistorier :) De är ju inte jättebilliga.
whyatt

24 Jan 2019, 13:13

Det är lätt att klanka ner på OMG pga hans något överdrivna aura, men det gynnar inte tunnhåriga med siktet inställt på att bromsa håravfall, stärka donor etc att gnälla på honom. Den tråden du refererar till är menlös och överlag är HLT, i min mening, i mångt och mycket tveksamt användbart nuförtiden.

Fungerar hårlaser? Tveklöst ja. Hur bra? Individuellt...däremot så tror jag INTE på hårlaser som enda vapnet i arsenalen. Won't help that much..
Se det som ett krig (Art of War). Din armé behöver vara skräddarsydd, smart och därtill anpassningsbar. Förutse det svårförutsebara. Tro inte att terrängen kommer anpassa sig efter dina förutsättningar, det är precis tvärtom. Här kommer LLLT in som en av flera viktiga verktyg i lådan, i kampen mot en fiende som, hos genetiskt tillräckligt känsliga, angriper sina mål lömskt, under radarn och i från flera olika håll.

Som alltid minskar möjligheterna till återväxt i takt med att färre och färre hårsäckar upprätthåller sin verksamhet...men i kombination med andra potentiella behandlingsformer så är i alla fall jag övertygad om att processen kan bromsas nämnvärt, och där är OMGs hjälm inget dumt alternativ, enligt min icke-medicinska 50-öres analys. Vill man bygga den själv så tror jag fortfarande man kan köpa sakerna löst av honom. Alternativt diodrarna från Aixiz direkt: http://www.aixiz.com/store/product_info ... 8a9f6e0001

16-veckors studie med lågpresterande hemmalaser:
http://modernaesthetics.com/pdfs/MA0418 ... rsHair.pdf
Se framförallt Apendix A. Visst, en studie är ingen studie...men men alla får dra sina egna slutsatser, för mig är dock LLLT något man definitivt bör överväga att inkludera i ett noga sammansatt behandlingsprogram som utgår ifrån epigenetiska principer och attackerar fienden från flera olika håll.

Läs mer om LLLT här:

Mester E, Szende B, Tota JG. Effect of laser on hair growth in mice. Kiserl Orvostud. 1967;19:628-631.

Bernstein EF. Hair growth induced by diode laser treatment. Dermatol Surg. 2005;31:584-586.
Lolis MS, Marmur ES. Paradoxical effects of hair removal systems: a review. J Cosmet Dermatol. 2006;5:274-276.

Avram MR, Leonard RT Jr, Epstein ES, Williams JL, Bauman AJ. The current role of laser/light sources in the treatment of male and female pattern hair loss. J Cosmet Laser Ther. 2007;9:27-28.

Bouzari N, Firooz AR. Lasers may induce terminal hair growth. Dermatol Surg. 2006;32:460.

Dodd EM, Winter MA, Hordinsky MK, Sadick NS, Farah RS. Photobiomodulation therapy for androgenetic alopecia: A clinician’s guide to home-use devices cleared by the Federal Drug Administration. J Cosmet Laser Ther. 2017 Oct 11:1-9.
Harry.k

27 Jan 2019, 20:09

Det är lätt att tänka att folk vill sälja sin laserhjälm för att det inte skulle funka. Men jag förstår exakt de som vill sälja, man får sin laserhjälm och är hypad, givetvis kör man på som bara den helt enligt instruktionerna flera gånger i veckan, men sedan avtar det, det blir glesare och glesare mellan användningen och till slut samlar den damm. Man ska ta på den koppla in den och sitta där med den i 20 min. Då blir det svårare att få in det som en rutin än ex ta några tabletter eller spreja huvudet dagligen.
Det är lite som med huvudmassage (trots att lllt som hjälm är mkt simplare.)
Dessutom är det nog inte så många som exklusivt kör laser och då blir det svårare att dra några stora slutsatser från det personliga användandet, men man känner verkligen lasern i hårbottnen medan man kör och det känns som att det gör skillnad.
Hårboll

31 Jan 2019, 12:55

Sant, du har en poäng i det du skriver.

Är dock sugen på att köpa en. Om det nu kan hjälpa att bromsa håravfallet så är jag nöjd. Kan jag skjuta upp håravfallet låt säga 5 år med hjälp av en sådan hjälm så är jag nöjd. Återväxt välkomnas men förväntas inte.

Om man kör typ.

-Hårlaser
-Prp sessioner
-MSM
-biotin

då kanske man lyckas behålla lite hår kan man tycka.
Hårboll

31 Jan 2019, 13:08

Ju mer jag läser om OMG desto mer intresserad blir jag. Han verkar vara en excentrisk men brilliant kille :D
Skriv inlägg