Börja med minoxidil + lite tankar och funderingar

Bevisat effektiva i kampen mot håravfall
azurato

01 Oct 2018, 20:16

Hej!
Jag har beslutat mig för att göra något åt håravfallet. Är fortfarande väldigt ung men har fått extremt mycket tunnare hår
senaste 2-3 åren. Jag kan fortfarande ha en helt okej frisyr, men håret i vikarna är väldigt tunt samt att håret på kronan är så tunt
att man börjar se igenom rejält, och ytan blir större och större känns det som. Har dolt det med toppik varje gång jag ska utanför huset sen 3-4 månader tillbaka. Läst på väldigt mycket om håravfall senaste året utan egentligen göra någonting åt det. Det enda jag gjort är att jag har börjat använda Fungoral (Ketoconazol) shampoo 2-3 gånger i veckan, vilket även har varit bra för mitt mjäll som jag har haft väldigt mycket av.
Sen har jag ju även läst mycket om finasteride och minoxidil på forum osv. Jag har bestämt mig för att inte testa finasteride, då jag har läst för mycket om bieffekterna och hur negativt vissa människor påverkats av det. Förstår att människor reagerar olika på pillret, men jag vågar helt enkelt inte prova det. Känns som att det kan gå åt helvete och jag vill inte ta risken. Tror jag bara hade gått runt och tänkt på finasteriden och hur det påverkar min kropp hela dagarna vilket är värre än tankarna om håravfallet.

Så då återstår alltså minoxidil. Jag har läst mycket och förstår att för att bromsa håravfallet helt behövs en DHT-blockerare som finasteride, men om jag med endast minoxidil kan fördröja håravfallet åtminstone ett år/ett par år så är det värt det tycker jag. Vad jag har förstått så säljs endast minoxidil i form av vätska (liquid) i Sverige. Jag har läst mycket om att liquid orsakar irritation i hårbotten, något som jag har lidit av sedan innan och tror därför jag är väldigt känslig mot detta. Även läst att liquid är väldigt osmidigt kosmetiskt när du ska använda det på morgonen, då det tar 1-2 timmar för det att torka och lämnar ditt hår väldigt fettigt och ser ännu tunnare ut. Jag går i skola varje dag som börjar klockan 9, så detta låter väldigt jobbigt. Men, då har jag ju också läst att det finns en skum (foam) variant av minoxidil, som dock inte finns i Sverige, som inte ger samma typ av irritation i hårbotten, och som även torkar på 10-15 minuter. Känns väldigt smidigt. Läst att många här på forumet använder sig av foam. Ni som använder det, fungerar det bra? Vart köper man det? Hade varit väldigt tacksam om någon kunde bidra med en länk till en bra och smidig online-leverantör. Måste göra någonting åt mitt håravfall nu innan det går så långt att jag tvingas snagga det.
Tack på förhand!

whyatt

02 Oct 2018, 10:08

Hej och välkommen hit.

Jag stödjer definitivt en skeptisk och/eller avvisande inställning till systemiska endokrina 5-alfa-reduktashämmare så som finasterid - i synnerhet vid långtidsbehandling. Därtill tycker jag, personligen, inte att det finns speciellt många undantag som rättfärdigar bruk av sådana produkter. Samtidigt måste man vara realistisk. Bäst är så klart att LYCKAS omprogrammera "hur jag emotionellt responderar till min allt kalare hjässa". Inte genom att begrava känslor utan genom att tillämpa äkta acceptans. Detta är inte lätt process, men det går att göra (mååånga tunnhåriga män som lyckas) och kommer att hjälpa personen vid framtida negativa händelser - något som de flesta av oss ställs inför, från tid till annan. Om denna process dock inte framgångsrikt genomförs, så är just sena tonåren/tidiga 20-ish tiden, en extra känslig tidpunkt att börja bli tunnhårig - som tyvärr en viss % av den manliga befolkningen är "utvalda" att bli.

Om hårets gradvisa uttunning riskerar att helt slå undan benen på den drabbade så uppstår ev. ett undantag till ovan utställda regel, dvs då kanske det kan vara rättfärdigat att fundera över te.x. finasterid eller dutasterid, givetvis då i nära samtal med inkopplad läkare (vilket jag absolut INTE är)...för någonstans är det också en risk att missnöje gällande håret övergår i betydligt besvärligare diagnoser, vilka, "ironiskt nog", kan utlösa vissa av de bieffekter som finasterid/dutasterid kan orsaka. Jag vill dock poängtera att det finns en hel del man kan göra "på naturlig väg" för att bromsa håravfallet om man börjar i tid. Därtill kan det vara som så att även om håravfallet är signifikant och man tidigt blir skallig, så kan man ha en bra donor och vara tänkbar framtida HT-kandidat. Worst case finns alltid SMP...dvs det behöver inte vara nattsvart.

Många gillar FOAM ja. Känner inte i dagsläget till vart den köps bäst då många av de seriösare aktörerna har valt att sluta skicka till Sverige pga en allt effektivare tullmyndighet. Jag kan inte rekommendera något ställe att köpa från, och uppmanar absolut inte till lagbrott, men om det i framtiden skulle visa sig vara OK att börja handla denna typen av vara online, så kanske https://minoxidilshop.com kan komma att bli aktuell :mrgreen:
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Skriv inlägg