Swedish Hairlaser Center

Nöjd? Missnöjd? Dela med dig av dina erfarenheter.
Kami

28 Feb 2010, 19:49

Vore fint med loogood rabatt hos era salonger...
Ketokonazol 2-3ggr/vecka

Kirkland minoxidil

Rogaine Foam

S_H_C

01 Mar 2010, 11:40

Kami wrote: Vore fint med loogood rabatt hos era salonger...

Jag vet att en del erbjuder lägre pris eller olika rabatter....men tyvärr så kan vi

inte krypa lägre på tex fullt program i nuläget =( Däremot så kan vi ge en liten rabatt på ren laser. Vi förhandlar inte om priset med någon kund, för vi har inte sådan möjlighet pga:

1) När det gäller fullt program så ingår flera dyra (tyvärr) preparat/produkter !!

(Vi bedriver ingen affärs/Internet försäljning av produkter så vi köper endast in till våra befintliga kunder, vilket gör våra redan dyra produkter ännu dyrare. Det är dock i våra ögon viktiga produkter och där kan vi inte tulla på kvaliten).

2) När det gäller behandlingar så ingår det oftast flera hos oss än hos andra aktörer !!

(Vi följer ett program som vi har fått ifrån USA för länge sedan och som fungerar bra på våra kunder. Återigen, så handlar det om kundservice gällande antalet behandlingar som erbjuds...sedan handlar det om kundservice att regelbundet byta ut sina maskiner mot nya & fräscha..då lasern slits ut. Vi är inne på vårt 3:e år och har redan bytt ut båda våra maskiner i Norrköping 1 gång !! Hade vi funnits i Sthlm och haft en större omsättning så hade vi förmodligen bytt ut våra maskiner varje år )

3) I många fall så lånar vi även ut en laserhjälm (behovsbaserat) kostnadsfritt till kunder med fullt program. Den måste då köpas in av oss och där ryker då hela "vinsten" och lite till tills antingen kunden köper loss den i slutet av behandlingen eller lämnar tillbaka den så att hjälmen kan lånas ut till en ny kund.

Följer man de två ovanstående punkterna så kan man omöjligt ha lägre priser än vad vi redan har =( Anledningen till att vi ens kan hålla våra priser är att vi väljer små och billiga lokaler till våra etableringar. Vi ser till att välja bästa AAA-läge, men endast med den yta som behövs. Om vi hade samma storlek & läge på våra lokaler som en del andra aktörer i branschen har, ja då skulle vi nog behöva ligga på minst 40.000:- per månad för att ha en chans och kunna gå runt. SHC Linköping är störst med sina 67 kvm, de övriga lokalerna ligger på ca 50 kvm. Det som behövs är ett litet kontor för att kunna prata ostört och ta bilder, sedan behövs ett rum till lasrarna....thats it !!

Tyvärr så är det svårt att kringgå fakta ibland. Om man har nya maskiner och byter ut dem så som krävs och dessutom erbjuder många behandlingar och med beprövade (alltid då dyra,haha) produkter...då kan man INTE saluföra paketet för tex 15.000:- eller 20.000:-. Då går man minus !! Om man ska erbjuda billigare så måste man då antingen köpa in billigare preparat, ge mindre behandlingar och verkligen köra slut på maskinerna. Alla dessa faktorer påverkar kundernas möjligheter på ett negativt sätt.

Alltså väljer vi att fortsätta som vi gör och satsa på kvalitet vilket kanske ger oss ett mindre antal nya kunder, men i slutändan får vi betydligt nöjdare kunder som fortsätter sin behandling hos oss. Vi har valt att gå vår egen väg och jag skulle hellre välja att stänga igen verksamheten än att följa trenden att reducera på preparat, behandlingar och kvalitet på utrustning. Nu vet jag iaf att vi har gjort det bästa vi kan för varje kund. Det är stor skillnad om en kund kör 40 gånger eller 60 gånger. Maskinen tar slut 3ggr så fort !! Säg att maskinen då räcker till 40 kunder mindre, det blir 1.040.000:- i inkomst per maskin !!

Vi har 2 st Klass 3 maskiner, vilket innebär att vi omsätter MINST 2.080.000:- mindre än många aktörer innan vi byter utrustning. Vänder vi på steken så innebär det att om någon väljer att fortsätta använda sin lasermaskin när den har blivit svag, så får kunderna sämre förutsättningar och riskerar att stå utan resultat....medan företaget kan få in ytterligare 2 miljoner där de endast är EL-kostnaden att tänka på. Något sådan möjlighet kan locka en oseriös aktör till att köra "vidare" under lång tid. Ju flera kunder man har, ju större summor finns att tjäna. Tänk att du istället kör 100 kunder per maskin "efter" det att den borde ha bytts ut, eller att du köper in en slutkörd begagnad maskin. Då kan du teoretiskt sänka priset till 15.000:- per kund och dra in 3 miljoner (på 2 maskiner) med en utgift på el för kanske 3-4.000:- totalt ! Maskinerna är redan avbetalad på de tidigare kunderna som har betalat fullt pris. Även om alla konkurrenterna skulle byta ut sina maskiner på samma sätt som vi gör, så kan de ändå hålla lägre priser då deras maskiner slits långsammare då de erbjuder mindre antal behandlingar per kund.

Vi tar betalt, men du erbjuder vi även de bästa möjligheterna som vi utlovar och då använder vi fräscha och nya moderna Klass 3 maskiner ! Oavsett hur man vänder och vrider på det hela så kostar det att åtminstone försöka ge bäst valuta för pengarna. Det är vad jag skulle vilja förvänta mig som kund och det är vad jag/vi vill erbjuda. Det är nog därför som vi har fått så många kunder ifrån andra städer. Vi har jobbat upp ett ganska så gott rykte och har kunder ifrån Norge, Fagersta, Örebro, Västerås, Västervik och tom 1 från Sthlm osv. De är då kunder hos antingen SHC Norrköping eller SHC Linköping. Nu när SHC Uppsala öppnat så kommer den andelen kunder att öka ännu mera. Kunder väljer att pendla hit för att få behandling nån gång per vecka, sedan kör de med sin lånade laserhjälm hemma på egen hand. Det är gott betyg när kunder pendlar så, istället för att gå hos en aktör i sin egen stad. Det betyder att vi måste göra något rätt iaf =) Sen så kan tyvärr inte alla bli supernöjda...det handlar istället om att ge alla de bästa möjliga förutsättningen...det är den biten som man kan påverka...!!

Fakta är att oavsett vad någon skriver så är det i princip omöjligt att kunna erbjuda bra produkter, många behandlingar och byta ut maskinerna regelbundet och sedan hålla låga priser. Om någon skriver att man kan lösa det genom många kunder ? Jo går du back 2.000:- per kund och saluför till 300 kunder så kanske du kan pressa ner inköpen av produkterna till max och du kanske då hamnar på minus 500:- per kund istället. Detta innebär dock att du alltid kommer att göra ett minus resultat så länge du håller det priset. Flera kunder innebär mera minus och det är en omöjlighet att nånsin få en vinst och överleva i längden. Iaf om man är ärlig och verkligen håller vad man lovar !! Alltså brukar sådana uttalanden inte stämma och någonstans så har man dragit ner på kvalitet för att få lönsamhet. Så enkelt är det bara....det är logiskt !!

Problemet med laser är att det tar tid & plats. Alltså är det omöjligt att lösa pris problemet genom att få in "flera" kunder. Varje kund kräver en personal som sätter på maskinen, varje kund kräver en plats för behandling + en lasermaskin. För att kunden ska ha "tid" på sig och för att allt ska fungera smidigt så måste varje kund få totalt 30 minuter på sig. Då finns marginal för en liten försening osv. Alltså lägger vi in kunder varje hel & halv timma.

De flesta kunderna arbetar och har arbetstider att sköta. Detta innebär att mitt på dagen så har vi nästan tomt. Eftermiddagar och kvällar så är det ibland "fullt". Även med 2 maskiner så blir det ibland svårt att finna lämpliga tider åt kunderna, speciellt i en mindre stad där folk inte har flexibla arbetstider...alla måste komma på samma gång. Så får vi in många nya kunder, då krävs genast större lokal, nya maskiner och ny personal. Så är man tillbaka på ruta ett igen =) Så för att för att avsluta mitt långa inlägg (ovanligt va ? ) så är det svårt i denna branschen att få ner priserna genom många kunder...iaf om man inte ska tulla på kvaliteten. Det är en sak att säga att man månar om sådant, en helt annan sak att verkligen göra det !! Det kostar att göra det sistnämnda....!!

Däremot när det gäller ren laser (inga produkter eller garantier eller laserhjälm osv ingår)

så skulle jag nog kunna se till att nämner man "LookGood rabatt" så ska ditt Center kunna erbjuda dig det för 15.000:- istället för 18.000:- som vi tar annars. Har man en fast inkomst och blir beviljad räntefri finansiering på tex 36 mån så hamnar man då på ca 420:- i månaden !! Då är det viktigt att du kompletterar med tex minox och finas vid sidan. Det krävs att man har väldigt bra förutsättningar för att endast laser ska ge resultat, så kompletterande preparat är väldigt viktiga. Använder man finasterid + minoxidil + kör laser hos oss, ja då kan jag inte tänka mig mycket bättre förutsättningar för ett bra slutresultat. Jag gör ett utskick om detta omgående. Längre än så kan vi tyvärr inte sträcka oss...beklagar !! =(

S_H_C

08 Mar 2010, 15:09

Det är märkligt att man ska behöva skriva det, men tydligen så missförstår många situationen. När du som "kund" gör ett besök hos oss eller någon annan aktör/företag på marknaden så kan du inte och bör inte förvänta dig opartiskhet ??!! Hur ofta går du för att köpa tex en TV hos ett företag och så rekommenderar de dig en konkurrent för att de har en bättre produkt och kanske även till ett bättre pris ?? Sådant inträffar sällan...och en anställd som uppträder så blir nog inte långvarig.. =)

Det man måste inse är att ingen av "oss" är statligt anställda läkare eller experter inom håravfall som ger opartisk rådgivning !! Däremot så kan och bör man kunna förvänta sig att "vi" inte ska saluföra behandling till någon som inte kan förväntas få nytta av den. För övrigt så jobbar och saluför vi olika moment och självklart så kommer alla påstå att just de är bäst. Det blir därför (tyvärr) upp till konsumenten att själv bilda sig en uppfattning och kontrollera priser, utrustning och antal behandlingar. Info och fakta finns på nätet för dem som söker. Vem kan egentligen klandra ett företag för att de rekommenderar och försöker sälja sina egna produkter ?? Det misstaget gör många när det gäller tex laserbehandlingar.

Av någon anledning så missar de att det faktiskt handlar om enskilda näringsidkare som saluför en behandling, ingen opartisk rådgivning. Jag har rekommenderat många kunder till transplantation, till att prova en hårersättning från företag som även saluför laserbehandling (alltså konkurrenter till oss inom det området) osv. Det är naturligt att man bör hänvisa kunder vidare ifall man inte kan hjälpa dem själv. Av just den anledningen så samarbetar vi med en transplantationsklinik och har även företag som arbetar med hårersättningar som vi rekommenderar (kan vara olika beroende på vart kunden bor).

Vi har tex valt att numera samarbeta med (eller rättare sagt rekommendera) New Hair Clinic i Sthlm eller Lund när det gäller transplantationer. Detta för kompetensen gällande håravfall och liknande hos medicinskt ansvarige där plus att de även besitter kompetens och förståelse om laserbiten där. Det är tex svårt för oss att få förtroende för en klinik/personal som inte uppdaterar sina kunskaper och tar del av studier som finns gällande laser.

När det gäller hårersättningar så finns det många olika aktörer men de som jag personligen tycker verkar ha bäst stajlister och hårersättningar som verkligen ser naturliga ut, det är faktiskt IHS i Sthlm. Är man själv duktig och kan finna någon som klipper in sin HE och man klarar av stajlen själv...ja då finns det många alternativ av leverantörer. Då kan man finna många bra uppslag på inköpsställen ibland information som återgetts härinne. Det kan däremot ta sin tid att finna kvalitets varor som håller. Vill man däremot få hjälp med allt och tycker det är värt en slant, då blir det faktiskt IHS som jag skulle rekommendera gällande hårersättningar. Vi har valt att inte saluföra hårersättningar ännu pga att det tar tid att finna duktig personal som kan gå den kompetenta servicen som vi då vill erbjuda.

Det krävs att vi blir flera SHC center innan vi tänker tanken på att utöka sortimentet med en sådan produkt. Jag tycker däremot att det är något som vi bör införa i framtiden, då en HE förändrar livet på ett mycket positivt sätt för många människor som inte har några andra alternativ. Har man inget håravfall att bromsa och en transplantation inte ger den hårmängden som man önskar (om man är helt kal tex) så är en HE oftast enda lösningen.

Alla trivs inte och känner sig "onaturliga", men för dem som trivs...så blir skillnaden som natt och dag. Så att hitta rätt leverantör och få rätt stajl är enormt viktigt. Det kan avgöra skillnaden mellan att trivs och fortsätta, eller att bli helt missnöjd och förtvivlad. Precis som fallet är med laser. Hamnar man hos fel företag och blir behandlad för få gånger, med fel (för svag eller slutkörd ) utrustning och med fel preparat...ja då kan resultat självklart utebli.

Förmodligen så blir man då missnöjd med "laser" istället för att inse att det var man själv som hamnade hos fel företag och inte fick "rätt" behandling. Så är det med mycket här i livet. Provar man en ny maträtt och den som har tillagat den är "dålig" på matlagning, ja då kanske det smakar illa och sen "bränner" man den maträtten. Skulle man prova den när någon annan som har mera kunskap har gjort den, ja då kanske man skulle älska maträtten och istället be om mera och lovorda & rekommendera den till sina vänner !!

Så fungerar man när det gäller det mesta. Förmodligen så blir det många sådana missförstånd när det gäller laserbehandling, hårersättningar och hårtransplantationer också =(

S_H_C

04 Oct 2010, 13:03

Jag glömde bort att jag (väldigt amatörmässigt) drog ihop ett litet videoklipp

när jag satt och lekte framför datorn en kväll. Jag tycker iaf att informationen

är rätt så bra sammanfattad och kortfattat förklarar vad laserbehandling går ut på och handlar om. Hur man ska och bör tänka för att bli en nöjd laserkund....vad man ska förvänta sig !

http://swedishhairlasercenter.blogspot.com/2010/04/shc-film-2010.html

Henan74

04 Oct 2010, 20:28

Har ändå en fråga om ev återväxt. Räcker det att man har vellus-hår för att möjligheten finns eller måste det vara terminal-hår?
The big three

Panto 3

Mitt val man (multivitaminer)

Kril (omega 3)

S_H_C

05 Oct 2010, 16:17

Henan74 wrote: Har ändå en fråga om ev återväxt. Räcker det att man har vellus-hår för att möjligheten finns eller måste det vara terminal-hår?

Självklart så hjälper det till även vid vellusfjun, speciellt är det oftast endast vellusfjun som utvecklas i tex vikarna. Alla drabbade hårstrån kan bli "bättre"...men det är däremot svårt att få vellusfjun att utvecklas till fullfjädrade terminalhårstrån igen =( Om de däremot bara dubblas i tjocklek så täcker de dubbelt så mycket yta ! Vissa drabbade hårstrån kanske är 5-6ggr så tunna som de var från början. Om de bara dubblar sitt omgång så är de fortfarande inte lika tjocka som de var från början, men ändå dubbelt så tjocka som de var innan behandlingen.

Skriv inlägg