Dr. Koray - 4508 grafts

Före & Efter Resultat från både kliniker och privatpersoner
mrkarlper

04 Apr 2017, 18:15

Nu har ca sex veckor passerat sedan min hårtransplantation hos Dr. Koray ASMED CLINIC så jag tänkte förmedla min HT-historia för er nyfikna som funderar på att genomgå ett liknande ingrepp.

Allt kring ingreppet (hotell, transport och kliniken) höll en högre standard än vad jag hade förväntat mig, vilket bidrog till en trygghetskänsla. Fatos (min kontaktperson) var från de norra delarna av Sverige och hon skötte sig alldeles utmärkt! Fatos konstanta närvaro bidrog utan tvekan till en ökad trygghetskänsla med tanke på att man hade en svensk vid sin sida från dag ett. Dr. Koray utstrålade humor och var väldigt lättsam att prata med.

Jag hade inte genomfört någon konsultation här hemma i Sverige, så jag åkte ner med relativt låga förväntningar så jag inte skulle känna mig besviken om mina förutsättningar inte hade varit så höga. Jag visste dock om att jag har tjock hår eftersom jag alltid har varit tvungen att ”tunna ut” min nacke/sidor för att inte se ut som en svamp i håret. Jag blev glatt överraskad när jag fick reda på att jag hade ett högt antal grafts att utvinna.

Jag satsade på att ha en ganska hög hårlinje och jag ville inte sänka den. I mina ögon kommer det se mer naturligt ut med en hög hårlinje om man någon gång behöver raka av sig håret. En hög hårlinje existerar även naturligt hos många män, så jag kände att det var en säkrare väg att gå.

Jag har en väldigt positiv inställning kring operationen och personalen, förutom att jag såg någon fiffla med en mobiltelefon i ögonvrån. Det kändes ganska oseriöst även om jag vet inte om denna person hade någon direktkontakt med min hårbotten eller ej.

Ingreppet pågick mellan den 23/2-24/2 och den var näst intill smärtfri. Den enda smärtan jag upplevde var bedövningssprutorna, men det är en smärta man klarar av. Efter dessa sprutor hade injicerats kände jag inte ett smack! Om man känner sig nervös inför ingreppet får man en tablett (Xanax, ångestdämpande). Till en början kände jag mig inte nervös, men när de som skulle påbörja ingreppet stod bakom mig höjdes pulsen en aning och då bad jag om en tablett. Tablettens effekt kickade in snabbt och så småningom lugnades mina nerver och jag somnade omgående.

Dag ett placerades hårlinjen med 2000 grafts med en densitet på 55 grafts/cm2. Dag två placerades 2508 grafts med en densitet på 45/cm2.

Jag fick PRP injecerat på det transplanterade området och de strök blodplasman i nacken/sidorna eftersom det redan var öppna sår på dessa ytor.

Antal grafts som utvanns: 4508

Antal hårstrå per graft: 2.28

Densitet per cm2: 55/cm2 (hårlinje) och 45/cm2 (återstående yta)

Total donor: 9200

Donorarea nacke: 81 grafts/cm2, 2.69 hårstrå/graft

Donorarea sidor: Mellan 64-71 grafts/cm2, 2.14-2.38 hårstrå/graft

Tjocklek på hårstrå: 50 micron

Ålder: 26 år

Medicin: Finasterid under ca 2.5 år

Bilder före/under/efter operationen på Asmed Clinic:

Nu, i skrivande stund, verkar jag ha slutat att tappa de transplanterade hårstråna och mitt hår ser ut som det gjorde vid vecka tre (se bild nedan). Jag har uppskattningsvis tappat 70% av alla transplanterade hårstrån. Jag kan tillägga att min hårbotten fortfarande är röd, även om sex veckor har passerat.

Hårlinje en vecka efter ingreppet:

Hårlinje tre veckor efter ingreppet:

Om ni önskar att se min hårutveckling i olika vinklar/ljus etc så är det bara att be om detta :)

raptor

05 Apr 2017, 07:18

Snyggt. Du får inte glömma oss. Återkom senare i framtiden.

barca10

05 Apr 2017, 20:35

Intressant att följa.

guybrush

30 Apr 2017, 15:32

Mycket intressant! Mer eller mindre min kommande hårsitutation om ett år eller två.
Inget! Väntar tålmodigt på Replicel/Tsuji år 2020

mrkarlper

21 Nov 2017, 19:07

*UPDATE*

Ursäkta väntan, men bättre sent än aldrig! ;) Tyvärr kunde jag ej redigera mitt inlägg och lägga upp bilderna i en kronologisk ordning då det verkar som att mina tidigare bilder i sådana fall försvinner. I alla fall, för er nyfikna, granskande och fundersamma har jag skapat denna tidslinje över min HT-resa. :) Nio månader har passerat sedan mitt ingrepp vilket betyder att det återstår några månader innan ett slutgiltigt resultat.

Jag hade redan från början realistiska förväntningar på vad detta ingrepp skulle resultera i och hittills är jag mycket nöjd. Era åsikter kan säkerligen skilja sig mot min egna uppfattning gällande resultatet, men från att haft en inre stress på en daglig basis, otaligt många sömnlösa nätter och en reducerad självkänsla till att alla dessa negativa aspekter av vardagen är som ett minne blott. Att se en kille med en "riktig" frisyr i spegelbilden alstrar ett lugn inom mig.
Overall - jag är oerhört nöjd över Koray och hans medarbetares prestationer och jag är lika nöjd över mitt val av klinik.

Det enda jag har ångrat i efterhand är att jag inte bad om rundare vikar, men det får vänta till nästa ingrepp om jag fortfarande känner likadant (ja, det kommer bli ytterligare ett ingrepp då mitt håravfall fortskrider). Något annat nämnvärt är att min vänstra sida ser/känns en aning tunnare ut jämfört med den högra sidan och det hoppas jag att de återstående månaderna kommer att korrigera. Annars får jag antingen leva med en tunnare vik eller så får denna vik justeras i framtiden. Jag är i alla fall nöjd över att jag har hår igen! :D

Gällande densiteten i givarområdet känner jag ingen märkbar skillnad om jag jämför det med densiteten innan ingreppet och därav slutade jag fotografera detta område efter de initiala månaderna. Nedan finns det dock en bild på givarområdet taget under september månad. Jag kan tillägga att jag fortfarande är tvungen att klippa ur nackhåret och sidorna för att slippa se ut som en svamp. :lol:

Jag kommer även dokumentera de kommande månaderna så ni nyfikna får hålla utkik! :)

Bilderna nedan är tagna med cirka en månads intervall.

April: cirka 2 månader

Image
Image
Image
Image

Maj: cirka 3 månader

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Juni: cirka 4 månader

Image
Image
Image
Image

Under juli månad tog jag tyvärr inga bilder..

Augusti: cirka 6 månader

Torrt hår:
Image
Image
Image

Blött:
Image
Image
Image

September: cirka 7 månader

Torrt:
Image
Image
Image
Image
Image

Blött:
Image
Image
Image
Image

Oktober: cirka 8 månader

Torrt:
Image
Image
Image
Image

Blött:
Image
Image
Image
Image

whyatt

27 Nov 2017, 13:24

Bra dokumentation mannen.
Sitter redan och väntar på 9 månaders bilderna på hårlinjen! :P
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

fredrik79

27 Nov 2017, 22:52

Riktig bra

mrkarlper

28 Nov 2017, 02:51

whyatt wrote:
27 Nov 2017, 13:24
Bra dokumentation mannen.
Sitter redan och väntar på 9 månaders bilderna på hårlinjen! :P
Tackar! Jo, jag har tagit cirka 250 st. bilder på kalufsens rekonstruktion med avseende på de grabbar som går med HT-tankar.
Jag har ju själv suttit i samma sits och då uppskattade jag bra och ärliga bilder med olika ljus, vilket jag tycker jag uppnår med denna tidslinje.

"November-bilderna" kommer upp nu i veckan! :D
fredrik79 wrote:
27 Nov 2017, 22:52
Riktig bra

Tackar :)

Skriv inlägg