Vad händer när man slutar med Finasteride?

Om ämnet håravfall
hejhej123

21 Sep 2018, 12:35

Så, vad händer egentligen i kroppen när man slutar? Förutom att kroppen omvandlar DHT igen?
Jag slutade för 2 veckor sedan - blivit extremt kåt sen dess. Tänker på sex dygnet runt, och letar aktivt sex.
När jag kollar porr så blir jag kåt på ett helt annat vis än tidigare, man sprängs nästan. Samma sak vid sex.
T.ex iförrigår så hade jag över en tjej, vi hade vår första dejt. Bara av att hon satt i soffan bredvid mig (rörde mig inte)
så kände jag nästan kåtare än någonsin och "Jag MÅSTE ha sex.". Sen när vi väl hade sex så var jag typ kåtare än jag någonsin varit...

På Finasteride så krävdes det väldigt för mig för att få stånd - ibland räckte det inte med att man var intima liksom.
Nu har den rest sig bara jag tänkt på sex..

Men - nu är frågan: Kan detta vara tillfälligt att jag är så extremt sugen? Tänkte ifall det är normalt under tiden att man slutar med Finasterid
att man under de första veckorna har onormalt höga nivåer av vissa saker och att det är därför jag blivit så sugen?

Hårboll

04 Oct 2018, 12:02

Tror snarare det säger med om vad finasteride gör med kroppen medan man käkar skiten än hur kroppen reagerar efter man slutar... :( Du är nog bara ovan att ha ett "normalt" libido helt enkelt. Men det är bara vad jag tror.

whyatt

05 Oct 2018, 12:28

En av orsakerna till varför jag är skeptisk, för egen del, till att använda finasterid är pga dess komplicerade endokrina "fotavtryck". Även om många användare rapporterar en mängd olika förändringar av hormonell karaktär (både positiva och negativa), tenderar också många att se en balanserande effekt efter x antal månader på finasterid, eller x antal månader utan finasterid. Vissa blir hetare på gröten i början av behandlingen, å andra kan uppleva detta efter avslutad behandling. Och vice versa. Denna totala brist på logik kan förbrylla och utan att gå in på detaljerna så bedömer jag det, högst ovetenskapligt och icke-medicinskt, som så att denna endokrina gissningslek inte är något jag vill utsätta mig själv för, hur mycket det än suger att tappa håret. Egentligen så vill jag nog slänga i mig dutasterid (kraftfullare, mer bieffekter)...men samtidigt så ser jag många tunnhåriga män i min omgivning som de facto bedriver tillfredsställande och framgångsrika liv så...och då har jag valt att inte låta min fåfänga och self-esteem svikt få överhanden utan istället se på det hela icke-emotionellt och mer pragmatiskt. Dock kvarstår min drivkraft att "på naturlig väg bromsa förloppet".

Önskar man läsa mer om detta så rekommenderar jag följande google-termer:
- Endocrine failure finasteride
- Post-finasteride syndrome
- Hormonal changes finasteride
- Libido on finasteride
- Libido post-finasteride

Därtill finns det en mängd studier gjorda på 5-AR-2 inhiberande läkemedel såsom finasterid innehållandes avsnitt med välformulerade förklaringar gällande hur de bakomliggande mekanismerna fungerar, te.x. denna: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3481923/

Intressant att notera från studien ovan är att artikelförfattarna noterar att "erektion kan fås även vid lågt testosteron" och att "The penile erection is mainly under the control of parasympathetic nervous system".
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

hejhej123

06 Oct 2018, 14:40

Hårboll wrote:
04 Oct 2018, 12:02
Tror snarare det säger med om vad finasteride gör med kroppen medan man käkar skiten än hur kroppen reagerar efter man slutar... :( Du är nog bara ovan att ha ett "normalt" libido helt enkelt. Men det är bara vad jag tror.
Ja, det kan vara så. Har ju käkat Finasterid i 2 år så har väl helt enkelt glömt hur kåt jag egentligen brukade vara haha.
Nu har det gått över 1 månad sen jag slutade med Finasterid - har ännu inte märkt något håravfall. Är fortfarande kåt hela tiden och tänker på sex, både skönt och jobbigt på samma gång, haha.

hejhej123

14 Oct 2018, 11:43

Nu har det äntligen lugnat ner sig, tänker inte på sex dygnet runt längre.
Dock träffade jag en tjej igår som jag inte gjort något fysiskt med tidigare, vi låg i hennes säng och kollade film - vi höll handen och jag fick stånd av detta.
Lite skillnad mot jmf med Finasterid då man kunde ligga nakna i sängen och hångla och ändå var det knappt att jag fick stånd. Enda sättet jag kunde få stånd
var att man hade sex och då var det enbart vid penetration jag kunde hålla uppe den - skulle man ta ut den och inte vidröra den under 30-40 sekunder skulle den dö.

Men den orsaken som fick mig att sluta var ju egentligen "brainfog" med dåligt minne och sämre kognitiv förmåga har inte förbättrats alls. Så antar att det inte berodde på Finasterid
utan snarare någon annan orsak som jag ännu inte kommit på.

Skriv inlägg