Vinklad bild på detta forum?

Om ämnet håravfall
Gnup

22 Mar 2008, 17:06

djk wrote: Gnup:

Men att det står "bromsar håravfallet för 4 av 5" beror ju på att det är bevisat att så är fallet. Det är dessutom lite väl i underkant att skriva på det viset, för faktum är att i vissa 12-månadersstudier har man kommit upp i runt 98% i antingen bromsning av avfallet eller återväxt, med ca. 45 hår per 5 cm^2-cirkelarea i tillväxt i genomsnitt för 5%-lösning.

För det första, jag skriver ju inte att påstående är fel! Men hur mycket bromsar det? Vad är det för kvalitet på de håret i denna återväxt du talar så hjärtligt om?

"vissa 12-månadersstudier". Det låter lite luddigt imo. Du får gärna backa upp de där uppgifterna med referat på isolerade oberoende rapporter. Jag tror det är oerhört beroende hur studien utförs och framförallt kvaliten på håretstråna. Men jag kan inte gärna säga emot utan att ta del i de studier du läst om.

djk wrote: Det är ju dock ändå bara hälften av vad finsterid har klarat av i kontrollerade studier. Om man då tänker sig att den den yta som brukar bli kal på oss som lider av AGA är ca 10 cm x 20 cm så är det en 200 cm^2 stor yta vi pratar om. Enkel matematik ger att (45/5)*200 = 1800 hår per 200 cm^2 stor yta. Jag tror att vi alla vet att 1800 hår inte räcker till för att ge full täckning på hela den ytan, men det betyder ju inte att minoxidil är mer eller mindre värdelöst för det. +1800 terminaliserade hår är bättre än -500 om man inte använt minoxidil.

"Den yta som vi brukar bli kall på oss som lider av AGA..."??? Vad grundar du det på? Det är väl helt beroende vart man blir kall och hur mkt m.h.a ålder och hur långt gånget håravfallet är.?

djk wrote: Sedan kan det faktiskt vara så att en kombination av finas och minox kan "fixa biffen" för vissa användare. Det är bevisat att de två har synergiska effekter. Finas har visats ha en genomsnittlig tillväxt på ca. 85 hår och minox 45 hår/5cm^2. Med synergieffekten kanske genomsnittstillväxten ligger på 150 hår/5cm^2. Om man tar samma 200 cm^2-yta som ovan så kommer i så fall antalet nya hår att vara ~6000. Nu beror det naturligtvis på hur bra man svarar på behandlingen, hur mycket hår man har från början etc. etc, men nog kan 6000 nya hår vara det som fixar biffen för vissa användare.

Jag har inte sagt att det inte "kan fixa biffen". Jag säger bara att uttalandet "minox och finas fixar biffen" kan låta lite för positivit i mina öron. Du missuppfattar och förstår inte det jag skriver verkar det som.

Självklart blir effekten bättre med minox i behandling. Din "fakta" på den genomsnittlinga hårtillväxten tycker jag kan en väldigt skev bild. Är beroende på så väldigt många faktorer och blir svårt att generalisera. Jag tycker mig både se för mig själv och den absoluta majoriteten att finas gör det effektivaste jobbet i att bromsa och ge återväxt med en bättre hårkvalitet än minox på håravfallet som helhet men självklart ska minoxen ha cred för att den hjälper till på ett godyckligt sätt.

Vi har uppenbarligen inte samma syn på minoxidilens effektivetet. Nu vill jag inte säga allt för mycket innan jag vet precis hur studierna utförts. Jag har kollat lite för ganska länge sedan men problemet jag känner just nu är att det är stor skillnad att återskapa lite fjunigt kortlivat hår samt få återväxt på en inte allt för långtgående helikopterplatta med att som jag känner finasteriden besitter muskler för en mer omfattande bromsning. Vi är överens med att kombination är det bästa men kör du enbart med minox så överskattar många effektiveten vad jag tyckts märka och som jag ser på det. Men men..

djk

23 Mar 2008, 23:49

Gnup wrote: För det första, jag skriver ju inte att påstående är fel! Men hur mycket bromsar det? Vad är det för kvalitet på de håret i denna återväxt du talar så hjärtligt om?

"Bromsning" betyder "ingen förändring", så avfall +-0.

Terminaliserade, vanliga hårstrån, d.v.s. "novellas hair".

Gnup wrote: "vissa 12-månadersstudier". Det låter lite luddigt imo. Du får gärna backa upp de där uppgifterna med referat på isolerade oberoende rapporter. Jag tror det är oerhört beroende hur studien utförs och framförallt kvaliten på håretstråna. Men jag kan inte gärna säga emot utan att ta del i de studier du läst om.

Det finns hur många oberpende studier som helst och alla visar i grund och botten samma sak, så det är bara att söka på internet så kommer du att finna. Några excempel skulle ju kunna vara "Changes In Hair Weight And Hair Count In Men With Androgenetic Alopecia, After Application Of 5% And 2% Topical Minoxidil, Placebo, Or No Treatment." av Vera H. Price, MD, Emory Menefee, PhD, and Paul C. Strauss, MD eller "A Randomized Clinical Trial Of 5% Topical Minoxidil Versus 2% Topical Minoxidil And Placebo In The Treatment Of Androgenetic Alopecia In Men." genomförd av Elise A. Olsen, MD, Frank E. Dunlap, MD, Toni Funicella, MD, Judith A. Koperski, MD, James M. Swinehart, MD, Eduardo H. Tschen, MD, and Ronald J. Trancik, PhD

Hur du skall bära dig åt för att utvärdera hårstrånas kvalitet på basis av forskarrapporter övergår dock mitt förstånd. Men det är ett bra sätt att göra sin tes icke falsifierbar... Det är ju bara att säga att "jag tror inte att de nya hårstrån som man pratar om i rapporterna är tillräckligt bra". Då kan man ju helt plötsligt underkänna alla rapporter utan några som helst bevis.

Gnup wrote: [quote=djk]Det är ju dock ändå bara hälften av vad finsterid har klarat av i kontrollerade studier. Om man då tänker sig att den den yta som brukar bli kal på oss som lider av AGA är ca 10 cm x 20 cm så är det en 200 cm^2 stor yta vi pratar om. Enkel matematik ger att (45/5)*200 = 1800 hår per 200 cm^2 stor yta. Jag tror att vi alla vet att 1800 hår inte räcker till för att ge full täckning på hela den ytan, men det betyder ju inte att minoxidil är mer eller mindre värdelöst för det. +1800 terminaliserade hår är bättre än -500 om man inte använt minoxidil.

"Den yta som vi brukar bli kall på oss som lider av AGA..."??? Vad grundar du det på? Det är väl helt beroende vart man blir kall och hur mkt m.h.a ålder och hur långt gånget håravfallet är.?
"Om man då tänker sig..." är en vardagsspråklig omskrivning för "antag att". Försök att hålla dig inom ramen för argumentet, tack.

Gnup wrote: [quote=djk]Sedan kan det faktiskt vara så att en kombination av finas och minox kan "fixa biffen" för vissa användare. Det är bevisat att de två har synergiska effekter. Finas har visats ha en genomsnittlig tillväxt på ca. 85 hår och minox 45 hår/5cm^2. Med synergieffekten kanske genomsnittstillväxten ligger på 150 hår/5cm^2. Om man tar samma 200 cm^2-yta som ovan så kommer i så fall antalet nya hår att vara ~6000. Nu beror det naturligtvis på hur bra man svarar på behandlingen, hur mycket hår man har från början etc. etc, men nog kan 6000 nya hår vara det som fixar biffen för vissa användare.

Jag har inte sagt att det inte "kan fixa biffen". Jag säger bara att uttalandet "minox och finas fixar biffen" kan låta lite för positivit i mina öron. Du missuppfattar och förstår inte det jag skriver verkar det som.
OK. Så vi är överens om att Finas och Minox kan "fixa biffen" för vissa användare, men du tycker inte att man bör säga så därför att det låter för positivt? Om det är det du menar så tappar du mig efter kommatecknet. För mig låter det som att säga att "visst, det gåt att lyfta x kg i bänkpress, men det bör man inte prata om, utan istället bör man säga att man kanske kan klara 0,25 x, för annars låter det för bra". Varför skulle man säga så?

Gnup wrote: Självklart blir effekten bättre med minox i behandling. Din "fakta" på den genomsnittlinga hårtillväxten tycker jag kan en väldigt skev bild. Är beroende på så väldigt många faktorer och blir svårt att generalisera. Jag tycker mig både se för mig själv och den absoluta majoriteten att finas gör det effektivaste jobbet i att bromsa och ge återväxt med en bättre hårkvalitet än minox på håravfallet som helhet men självklart ska minoxen ha cred för att den hjälper till på ett godyckligt sätt.

Vi har uppenbarligen inte samma syn på minoxidilens effektivetet. Nu vill jag inte säga allt för mycket innan jag vet precis hur studierna utförts. Jag har kollat lite för ganska länge sedan men problemet jag känner just nu är att det är stor skillnad att återskapa lite fjunigt kortlivat hår samt få återväxt på en inte allt för långtgående helikopterplatta med att som jag känner finasteriden besitter muskler för en mer omfattande bromsning. Vi är överens med att kombination är det bästa men kör du enbart med minox så överskattar många effektiveten vad jag tyckts märka och som jag ser på det. Men men..

Att Finas för sig själv är mer effektiv än Minox för sig själv är det väl ingen som bestridit så här förstår jag inte var du vill komma.
Kirkland Minoxidil 5% + Rogaine Foam 5% 2ggr/dag sedan 2007-10-15

Finasterd 0,5mg 1g/dag 2007-11-20 - 2008-01-10, därefter 0,5 mg 2ggr/dag

2007-11-30 Kezol 2% varannan dag

Skriv inlägg