Fungoral: innehåller skadliga ämnen?

Om ämnet håravfall
Hårsökes

19 Nov 2017, 19:55

Hej alla,

Jag har läst om att Keto-shampon anses ha en god effekt när man kombinerar med andra hårtiltväxtåtgärder, big 3 som ni känner till (jag tar själv minoxidil bara). Jag har därför valt att byta min nuvarande shampo ( brukar köpa naturshampon från Life, helt enkelt shampo utan kemiska tillsatser) mot keto-shampon och köpte Fungoral.

Jag har också läst i diverse trådar om att undvika shampo som innehåller glykol, natriumsulfat och en viss grupp andra tillsatser som jag inte minns nu (nån skrev att allt som slutar med "..." ska man undvika).

Min fråga till er: Innehåller Fungoral ämnen som är skadliga för håret utifrån hårtillväxt-perspektiv? det skulle i så fall vara väldigt konstigt och kontraproduktivt att använda!! Klistrar nedan in innehållsförteckningen på Fungoral hämtat från nätet:

natriumlauryletersulfat, dinatriummonolauryletersulfosuccinat, kokosnötsfettsyradietanolamid, laurdimoniumhydrolyserad animalkollagen, Makrogol 120 metylglukosdioleat, saltsyra, natriumhydroxid, natriumklorid, konserveringsmedel (imidurea), färgämne E127 (erytrosin) och renat vatten.

Tack för att ni rådger i detta så jag vet om jag ska fortsätta prova Fungoral (eller andra keto-shampo ni rekommenderar) eller sluta pga dess kemiska tillsatser som kan gör mer skada än nytta.

Tacksam
Hårsökes

whyatt

20 Nov 2017, 09:36

Tja!
När man börjar bena i innehållsförteckningsdjungeln blir ens vardag betydligt mer svårnavigerad än innan :)
Problematiken är inte att förstå olämpligheten i att utsätta sin kropp för kontakt med alla dessa fabrikstillverkade skräpmolekyler - här är de allra flesta eniga, möjligtvis förutom industrin själva som envist insisterar att det som idag används tolereras väl av människor, och späds ut i absurdum väl utsläppt i naturen. Sällan nämns dock den s.k. "cocktail-effekten", som uppstår när ämnenas teoretiska farlighet per styck och på pappret, övergår till verklighet, formulerade tillsammans och dagligt insmorda, påstrukna, pudrade, svalda etc..

I fallet schampo med ketokonazol i sig, så går varje stödingrediens existens och koncentration att förklara utifrån funktionalitet. Tar man cocktail-effekten i beaktande så skulle man kunna argumentera för att ev. negativ effekt över tid kanske kan bli betydligt värre än vad man vid första anblicken uppfattar, te.x. gällande hormonell och bakteriell påverkan. Exakt hur pass illa det är att använda sådana här produkter kan jag inte svara på. Spontant känns det relativt safe i det enskilda fallet med tanke på att kroppen endast under en kortare tid exponeras för kemikalierna, men det är i sig en gissning.

Gällande hårsäckarna så finns det väldigt lite forskning, i alla fall så vitt jag vet, beträffande samband mellan vanligt förekommande stödingredienser i hårvårdsprodukter och ev. degenerering av hårsäcksfunktionen...gällande keto har vi indikationer på att ett motsatsförhållande råder, dvs att ketots lätt anti-androgena effekt faktiskt kan göra positiv skillnad för hårsäckarna. Därtill inhiberar det "fungus" i hårbotten till viss del vilket inte heller är att förbise.

Känner du dig tveksam att använda just den produkten du hänvisar till så finns det andra formuleringar, te.x. Revita...eller helt tänka grönt och istället satsa på att hantera (experimentera) problematiken te.x. med kokosfett (topikalt) och 5-ar hämmande oralt med förslagsvis pumpkin seed oil.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

Hårsökes

20 Nov 2017, 18:52

Tack Whyatt

Utifrån din kunskap, är något av nedan ämnen dåliga för hårväxt? T ex natriumlauryletersulfat?

Om så, ska man då undvika Fungoral? (hur kan den då vara ansett som bra shampoo för hårväxt?)

Mvh
Hårsökes

whyatt

24 Nov 2017, 09:54

Ska man sätta det på sin spets så handlar det i stora drag om i vilka koncentrationer man utsätts för substansen, hur ofta och under vilka förhållanden, i vilken kombination med andra substanser, var och ens genetik etc.

SLES som du refererar till är en (påstått mildare) modifierad version av SLS, vars rykte blev riktigt utskälld i media i början av 2000-talet...men hur illa är den? Ja du..har inget exakt svar, men att låta den komma i kontakt med skalpen under 30-60 sek någon eller några gånger i veckan..för att sen spolas ur..borde inte medföra några omfattande men. Paradoxen är ju att den exponeringstiden inte gör speciellt mycket för hårsäckarna då det är innehållet av den 5-AR hämmande molekylen ketokonazol som har den positiva effekten på genetiskt håravfall, därför är schamponering sällan ett effektivt sätt att långsiktigt behandla håravfall på.

sparrow

25 Nov 2017, 16:31

Den säkraste vägen när man kan ha hårsäckar som är lättpåverkade/i sämre skick, är nog att använda något som inte är så starkt topical. Jag skulle inte använda fungoral för att komma till rätta med håravfall. Fungoral är framtagen för att motverka - om jag inte minns fel - en ganska svår form av mjällbildning. Den kan väl också vara uttorkande? Det finns ett alternativ till den i Sverige som ska vara bättre, om den finns kvar. Det kan nog vara bra att se över alternativen som påverkar hårsäckarna antiinflammatoriskt, och att man också får i sig mat som verkar antiinflammatoriskt/undviker mat som kan vara inflammatorisk. Där finns mycket man kan göra.

Hårsökes

25 Nov 2017, 20:55

Tack båda för svar, dock måste jag säga att jag är mer förvirrad nu. Får mycket information men lite kunskap.

Eftersom keto-schampo ingår i big 3 så tolkade jag det som att den i minsta grad har ansetts ha en någon positiv effekt på hårväxt. Men detta är alltså inte alls fallet? Du nämner Whyatt exponeringstid men det bör inte vara en faktor här eftersom man använder samma metod med alla shampon (man låter de vara i håret ungefär lika länge).

Jag har läst om olika skadliga ämnen på forumet, ämnen som man ska undvika i schampo, t ex sulfater, glykol tror jag, mfl. Men eftersom jag inte kan hela den svarta lista så ville jag bekräfta med er att inget av den finns i Fungoral.

Så frågan är: finns några av de dåliga ämnen i Fungorals innehåll tycker ni, vilket skulle föranleda en orange- eller röd flagga? Jag kan gärna byta tillbaka till mitt gamla natur-schampo om det är så, men om Fungoral ens har en liten bra effekt och inga av de skadliga ämnena i sig så fortsätter jag gärna med den! Tack.

whyatt

27 Nov 2017, 13:42

Återigen, keto som isolerat ämne verkar ha en viss effekt men är inte en stand-alone treatment vid genetiskt håravfall, i alla fall inte i schampo-form. Keto finns också som kräm och då sker troligtvis en ökad exponering och bättre håravfallshämmande effekt än vid vanlig schamponering.

Ett alternativ för dig är att välja ett keto-schampo som inte innehåller lika billiga skräpingredienser, te.x. Revita. Du kan också googla efter "nizoral alternatives".

Skriv inlägg