Page 1 of 1

Minoxidil - Öm hårbotten?

Posted: 26 Dec 2019, 15:30
av Hårlöst försvunnen
Hello!

Använder minoxidil igen efter ett tidigare misslyckat försök. Denna gången ska jag ge det mer tid och kombinera med dermastamp.

Men, jag tycker mig uppleva att min hårbotten känns öm nu i och med behandlingen. Detta märker jag när håret är uppsatt, om det är nedsläppt märker jag ingen skillnad. Det är precis som att de partier som är tunna och får minsta tyngd är känsliga nu. Känner igen detta symtom från förra behandlingstillfället.

Vad kan detta bero på? Inflammation? Ökad blodcirkulation som därmed leder till känsligheten? Kan tillägga att inga synliga förändringar i hårbotten har skett.

Re: Minoxidil - Öm hårbotten?

Posted: 27 Dec 2019, 10:42
av a`fishwish
Förstår inte vad du menar att de är känsliga. Att de hårstrån lättare faller? I så fall är det troligtvis nytillväxt hår som, enligt mina erfarenheter, aldrig tycks lämna det första "stadiet" utan växer en bit och sedan faller.

Re: Minoxidil - Öm hårbotten?

Posted: 27 Dec 2019, 11:08
av whyatt
Du menar alltså att minoxidil gör dig s.k. håröm? Faktum är att det är en officiell bieffekt, dock listad som sällsynt (inflammation or soreness at root of hair).
Exakt vilken produkt med minox i är det du använder? Har du applicerat 2 gånger per dygn? Har du propylenglykol i den?

Re: Minoxidil - Öm hårbotten?

Posted: 03 Jan 2020, 08:21
av Hårlöst försvunnen
Jag är osäker på om jag upplever mer hårtapp än normalt, men det jag menade var en ökad ömhet i hårbotten.
Jag använder minoxidil rogain, alltså liquid. Är det här skadligt för min hårbotten? Bör jag försöka byta till foan och hur får jag isåfall tag på detta?