Fue och Strip kliniker

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Bizzo

23 Feb 2008, 16:19

Hej!

Vilka kliniker är bäst på FUE resp. STRIP i Europa och även i resten av världen? Gärna prisuppgifter om ni har.

Hur bra är Ilter och NHC jämfört med de bästa utländska klinikerna?

Ska man göra en transplantation i Sverige eller utomlands? Och varför isf? Fördelar/nackdelar?

Har hört att det är lite billigare utomlands och även lite skickligare. Stämmer det?

Samedi

23 Feb 2008, 20:46

Några världsledande kirurger är bl.a. Alvi Armani som enbart utför FUE, samt Hasson&Wong som inriktar sig på STRIP.

Det finns en rad andra välrenommerade kirurger som Rahal, Cole mfl.

Alla dessa läkare är baserade i Nordamerika, dock så har Armani flera kliniker världen runt som han pendlar mellan. Armani har även de allra högsta priserna (vilka är mycket högre än de Svenska), även i jämförelse med andra kända kliniker.

Hur pass bra Ilter och NHC är i jämförelse med dessa är en fråga som även jag väldigt gärna vill höra svaret på.

P.S De engelska kirurgerna ska tydligen ha ett väldigt dåligt rykte och man brukar därför avråda från transplantationer i England.

whyatt

24 Feb 2008, 10:44

En snygg hemsida med före/efter bilder räcker inte för att bedöma vilken klinik som är bra respektive dålig. Alla väletablerade aktörer har missnöjda kunder också, det måste man känna till och förstå att det är i princip omöjligt att undvika till 100%, men självfallet hamnar inte dessa på kirurgens hemsida :)

Armani + team är känd för sina hårt packade ingrepp speciellt i fronten/vikarna. Jag gillar inte konceptet att maxa i fronten på unga män som tidigt visat tecken till ärftligt håravfall. Varför? - Jo det går åt massvis med grafts till ett relativt litet område som dessutom kan bli ensamt kvar om håravfallet fortsätter. För besväret tar man mest betalt i branschen.

Det är svårt att säga vem som är bäst. Vare sig det är i Sverige eller världen. En ledtråd är att kika på hur många transplantationer som genomförs årligen. Att bara gå på vad man ser på klinikens hemsida är en dålig idé.

På andra sidan Atlanten finns gott om kliniker och utvecklingen lär gå snabbast där. Dessutom utbyts en del erfarenheter och dylikt på de olika kongresserna som hålls inom branschen. Men är det värt att resa runt halva jorden, genomgå en transplantation "på ett annat språk" och sen resa hem? Ska man fylla i en måne och blir lovad en tillräcklig täthet och hög överlevnad kan både NHC och Ilter leverera detta.

Vill man ha en extrem tät hårlinje men mycket naturtrogen design måste man gå in djupare och begära att få se tidigare referenser på liknande jobb - oberoende av klinikens namn eller position.

P.S Avoid England :)
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Samedi

24 Feb 2008, 13:39

whyatt wrote: Vill man ha en extrem tät hårlinje men mycket naturtrogen design måste man gå in djupare och begära att få se tidigare referenser på liknande jobb - oberoende av klinikens namn eller position.

Jag har sett väldigt få resultat på liknande ingrepp i Sverige, varken på NHC:s eller Ilters hemsidor.

På vissa av Ilters patienter som har ett ganska långt framskridet håravfall så har man använt mindre än 2000 grafts. Vilket knappast är tillräckligt för ett tätt och naturtroget resultat.

Jag ställer därför denna fråga till Mats Ingers här på forumet: Vad har ni för erfarenheter av att transplantera väldigt täta hårlinjer med en naturtrogen design?

Exempelvis en stor STRIP operation på enbart hårvikarna och hårlinjen?

Måste man åka till Hasson&Wong i Vancouver för att få en bra täthet i hårlinjen genom STRIP? :)

whyatt

24 Feb 2008, 16:29

När det gäller täthet är just hårlinjen väsentlig eftersom den ofta är synlig vid de flesta frisyrer samt mestadels byggs upp av 1-håriga transplantat. Inte bara tätheten spelar roll utan även designen, här tycker jag Armani valt fel väg eftersom det enligt mig blir för liten kontrast mellan pannan och hårlinjen, den blir alltså helt enkelt onaturligt skarp.

Tänk på att bilder ofta inte förtäljer hela sanningen.

Jag vet att NHC har bilder på sin hemsida där en yngre kille fått sin hårlinje sänkt. Det ser bra ut men jag misstänker att bilden fått sig en törn någonstans eftersom de ser lite pixliga ut, speciellt vid håret!

Nej, man måste inte åka till Nordamerika för att få en bra hårlinje, men det är upp till bevis för de svenska klinikerna att visa vad de kan!

More=Hair

24 Feb 2008, 22:17

Dr Rassman grundade inte FUE

More=Hair

26 Feb 2008, 12:14

Lelleivar, den som började med FUE var Dr Ray Woods och hans fru i Australien, www.thewoodstechnique.com

Efter det har nog varenda klinik hävdat att dom var först och har utvecklat FUE.

Om jag skall vara ärlig så vet jag inte ens vad FUE Plus är för något, det var ingen skillnad på min första och andra ingrepp. Det är möjligt att Ilter använda ett mindre instrument då andra ingreppet gick mkt fortare

New=Hair=Clinic

26 Feb 2008, 15:23

Svar till "Samedi":

Vi har ändrat en del på vårt tänkande kring hårlinjer de sista åren, efter att ha följt diskussionerna på de årliga ISHRS-kongresserna. Detta är i linje med den allmänna utvecklingen. För 5 år sedan hörde man till eliten om man kunde sätta hår med hygglig täthet och totalantal, så att det växte upp i hög procent. Sedan började man fokusera på detaljer, bland annat hårlinjens konstruktion. I många fall har man kunnat göra patienten nöjd utan att vara alltför sofistikerad, men i dagens läge räcker inte det, bland annat därför att informationsutbytet på web-sidor som denna gör våra patienter med medvetna.

En hårlinje har flera dimensioner. Ett grundläggande krav är att den förlöper harmoniskt i förhållande till ansiktets form och övriga proportioner, och att den tar hänsyn till det långa perspektivet. Det måste se naturligt ut även om 20 år, och läget bör inte innebära att omfattningen av åtgärderna - nu eller i framtiden - blir större än nödvändigt.

Själva "linjen" bör vara oregelbundet buktande, man talar om "drunk man´s walk" eller "snake-line". Men även om det är en ringlande linje, så får den inte bestå av en pallisad av hår, dvs håren får inte stå för jämnt på linjen. Några skall stå lite framåt, några lite bakåt. Dessutom förordar många att man använder några 10-tal mini-grafts som slumpmässigt placeras strax utanför huvudlinjens förlopp. Vi har dock sällan tillämpat detta.

För att komma in direkt på frågeställarens kärna: Vi använder numera nästan alltid ett koncept, som innebär att första 5-7 mm av hårlinjen skall vara glesare än det som följer där innanför. Man kan likna det vid ett skogsbryn. I teorin låter detta bra. I verkligheten påverkas möjligheterna att göra en mjuk, naturlig hårlinje av många individuella faktorer. Viktigast är kanske patientens hårkvalitet. Har man tjocka svarta hårstrån har man också grövre hårsäckar. Transplantaten tenderar då att ha större volym, och kräver något större instick vid inplantering. Samtidigt syns dessa hårstrån väldigt tydligt i en hårlinje, jämfört med blonda hårstrån. Om en sådan hårlinje skall se bra ut krävs att tätheten innanför är hög, och det kan man inte alltid åstadkomma i en omgång. Det beror självklart på hur stora ytor man skall fördela en skörd på. Om man till exempel har 1800 grafts (ett normalt utfall vid en maximal stripoperation) kan man tränga ihop dessa på en yta av 40-50 cm2. Det kan motsvara ett par krypande vikar och kanske en smalare zon av tunnhårighet längst fram i mitten. Men sedan då? När det manliga håravfallet fortskrider kan stora ytor där bakom så småningom komma att behöva hår, och det man har räcker helt enkelt inte till att fortsätta i samma stil. Och om man redan från början har ytor på mer än 100 cm2 att plantera på, kan man lätt inse att tät-packning från hårlinjen och bakåt knappast är ett bra alternativ.

Gör följande övning: Rita först en kvadrat med 10 cm sida, dvs 100 cm2. Rita inom denna kvadarat en liten fyrkant med 1 cm sida, alltså 1 cm2. Rita slutligen ca 1,5 mm långa, från varandra helt friliggande streck inom denna lilla kvadrat. Räkna. Efter sådär 30 st börjar det att ta emot på allvar, fler än 40 blir svårt att tränga ihop. Varje streck motsvarar förstås ett transplantat. Gör man totalt 2000 instick á 1,5 mm innebär det en sammanlagd längd av 3 meter. Ett sådant "skärsår" inom en begränsad skalpyta går naturligtvis inte spårlöst förbi. Och ju tätare man placerar insticken, ju större blir risken för negativa händelser, som i slutet kan innebära sämre uppväxt. Hur man än vänder sig, har man ändan bak!

/Mats Ingers, New Hair Clinic i Lund/

New=Hair=Clinic

26 Feb 2008, 16:00

Svar till "Lelleivar":

Du har rätt, vi släpar efter med bilder. Inte för att vi behöver skämmas för det vi gör, utan därför att mycket skall klaffa för att man skall kunna lägga ut före- och efterbilder. Vi jobbar ofta med patienter från avlägsna hörn, och även om många skickar bilder digitalt efter 1 år, är dessa inte ofta av så god fotografisk kvalitet att de är användbara. Dessutom är det inte så många som vill skylta på en hemsida ens om man lovar att avidentifiera bilderna. Trots stora ansträngningar med vår egen fotostudio har vi inte heller riktigt lyckats få en standard för våra bilder, som alltid stämmer med det man ser i verkligheten. Har man för mycket ljus blir det blänk, och hårbottnen skymtar igenom (fast man inte alls har det intrycket när man bedömer resultatet visuellt). Vid för lite belysning blir det också fel. Slutligen har jag haft så många andra saker att det inte blivit tid att ta tag i den här frågan. Jag är rätt säker på att vår kollega Ilter skulle ge liknande förklaringar till att han inte heller alltid har purfärska operationsresultat att visa upp.

När det gäller ärr och nackar beror frånvaron på bildmaterial helt enkelt på att det aldrig slagit mig att det fanns ett sådant behov. Våra ärr är som regel så tunna, att de inte begränsar valet av frisyr. Om man rakar sig eller stubbar sig väldigt kort syns naturligtvis det tunnaste ärr, eftersom det är en linijär struktur.

En liten detalj. Man måste hålla isär begreppen graft (transplantat) och hårsäck. Om Ilter påstår att han kan sätta 120 hår/cm2 betyder det inte nödvändigtvis 120 grafts, och alltså inte nödvändigtvis 120 instick inom den lilla kvadraten. Jag vet inte exakt vilka instrument han använder för inplantering vid "FUE-plus", men rimligen gör de lite kortare instick än de vi använder när vi sätter våra 1 mm-grafts. Jag vet inte heller hur många hårsäckar som i genomsnitt ryms i 100 av Ilters "FUE-plus"-grafts. Jag vet bara att vi själva, bevisligen, klarar att göra upp till 40 instick/cm2 med den specialkniv, som gör 1,5 mm långa insnitt. Då är vi i intervallet 70-100 hårsäckar/cm2, beroende på vilka grafts vi anänder. Man kan aldrig garantera att 100 % av dessa kommer att växa upp.

/Mats Ingers, New Hair Clinic i Lund/

More=Hair

26 Feb 2008, 16:27

Dålig utrustning - dålig ursäkt

"Jo, men vi är faktiskt inga fotografer och vi har bara en enkel digitalkamera". Jaha ja,

men ni va kirurger va? Använder ni kniv och gaffel i verksamheten kanske?! Köp en bättre digital systemkamera, gå en grundläggande fotokurs (tar några timmar) och ta några hundra bilder på fritiden..inred därefter en liten vrå på kliniken och köp ett stativ till kameran. Dåliga ursäkter accepteras ej.

New=Hair=Clinic

11 Mar 2008, 11:43

Vi har en avancerad digitalkamera och vi har "inrett en liten vrå", vi har haft professionella fotografer här för att hjälpa oss med ljussättning. Trots att vi följt de råd vi fått, blir det inte jämn kvalitet. Vi har nu förstått, att ljuset bakom patienten i vissa fall är för starkt, vilket lurar exponeringen. Att använda kamerans finesser är nog inte lösningen, eftgersom det är flera personer som använder den. Om var och en börjar fingra på inställningarna får vi snart inga användbara bilder alls. Men vi arbetar på problemet.

Vad "More Hair" accepterar eller inte accepterar bryr jag mig inte om. Jag tycker man skall hålla en anständig ton när man gör inlägg, inte vara oförskämd.

Mats Ingers

New Hair Clinic

Mizbah

11 Mar 2008, 12:11

Hej Mats! (NHC)

Du menar att ni kan sätta en tätthet på ungefär 70-100 hårstrån per cm2.

Men hur tätt kan ni sätta på en cm2 där det redan finns 50 hårstrån?

Förresten ifall det är relevant för min fråga, så har jag ganska grova och mörka hårstrån.

Tror du att med framtiden det kommer komma nya tekniker som möjliggör att man kan sätta hårstråna ännu tättare än idag?
Finasterid (Genpharma från 4_x) 1mg/dag i 6 månader

Propecia från apoteket 1mg/dag sedan 2008-06-01

Rogaine foam 2ggr/dag sedan 2007-06-01

Fungoral 1-3ggr/veckan sedan 2007-06-01

whyatt

11 Mar 2008, 18:52

More Hair, innan du fortsätter din pajkastning tycker jag du ska ringa upp din stora idol och hjälte Dr Ilter och be denne mästare, mellan varven, besöka forumet och delta i diskussionerna :D

När det handlar om kliniker och fotografering av klienternas resultat håller jag till stor del med dig. Jag har vid flera tillfällen poängterat hur dåligt jag tycker detta hanteras. Det är år 2008 i skrivande stund och vi spekulanter borde, via tex. högkvalitativa bilder och detaljrika videos, bli erbjudna bättre "bevismaterial" än vad vi faktiskt blir.

Problemet är dock inte klinikrelaterat utan branschrelaterat. I många fall beror det nog helt enkelt på att kirurgerna och de medicinskt ansvariga har tankeverksamheten på helt andra områden än just "hemsidan". Jag förstår problematiken men hoppas samtliga aktörer i branschen, såväl svenska som utländska, blir bättre på att utnyttja tillgänglig teknik - så länge man har rent mjöl i påsen är det kliniken själv som tjänar mest på att göra det!

NHC verkar ha uppmärksammat denna brist och jag är övertygad att dom även inom detta område kommer göra vad de kan för att bli branschledande.

Även Ilter verkar ha insett att sin usla 90-tals hemsida sjöng på sista refrängen eftersom denne nyligen slängt upp en flång ny sajt.

More=Hair

17 Mar 2008, 12:41

Apropå bilder så jag i helgen bilder från Armani på mega fue patienter. Om dom bilderna verkligen stämmer så är det fantastiska resultat. Jag har letat ihjäl mig på hans sida men hittade ingen, jag såg dom på hairlosshelp.

Jag vet inte riktigt hur man postar bilder här på forumet

PS: Det är ingen pajkastning utan bara lite kaxig ironi över det hela, Ilter är varken min idol eller mästare och hans sida kan jag inte yttra mig om då jag knappast är webmaster. Vad det gäller yttrande från läkare så kan väl du dom forumsansvarig bjuda in olika läkare till forumet för att svara på frågor och även visa bilder, det tror jag att alla hade uppskattat inklusive läkarna

whyatt

18 Mar 2008, 00:13

Jo, Armani har en del duktiga ingrepp, men hans kliniker gillar att frontloada (packa tätt i vikarna/fronten), även hos yngre män med tidigt och kraftigt håravfall vilket kanske inte är helt reko? Nåja, etik och moral är inte direkt störande påtagligt i denna branschen.

More Hair: Du kan posta länkarna till bilderna bara..för mer info om bildpostning kika här: http://www.lookgood.se/forum/help.php#bbcode

Jag ser gärna att fler kommersiella aktörer tar plats på forumet, detta tror jag också vi kommer se mer av i framtiden.

New=Hair=Clinic

08 Apr 2008, 16:02

Hej igen!

Jag tror att den senaste hjälpredan lyckades ändra lite i vår fotostudier, så att bildkvaliteten blir betydliogt bättre framöver. Och vi har avdelat Jenny till att ha webbsidan som en av sina huvuduppgifter. Jag tror redan det har märkts. Whyatt har alldeles rätt i att det här är ett branchrelaterat problem. Få verksamheter kräver så många arbetstimmar som hårtransplantationer, och det gäller inte minst information och psykologisk hantering före och efter ingreppet! På vår klinik har vi en läkare (nämligen jag själv), som inte opererar, utan bara har övriga arbetsuppgifter. Ändå är det svårt att få tiden att räcka till.

Mizbah frågade om hur tätt man kan sätta transplantat. Vi sätter upp till 40 grafts på en cm2, men det är inte huvudregeln. Man måste ta hänsyn till det hår som redan finns där. Om man har hårstrån av grov kaliber har naturligtvis även hårsäcken en grövre kaliber. Det innebär att håret är mindre grupperat, dvs att det ingår färre hårsäckar i varje naturlig hårsäcksgrupp än hos den person som har tunna hårstrån. Dessutom kan man välja att forma sina transplantat som "skinny" eller "scubby". De sistnämnda, som "har mera kött på benen" tar förstås lite mera plats, och går inte att packa lika tätt som de "beniga".

I praktiken kan man inte packa hårsäckar så tätt som det kanske går rent tekniskt, eftersom man måste ta hänsyn till att håret skall räcka till större ytor - både nu och i ett längre perspektiv.

Mats, NHC

Skriv inlägg