Hur lång tid är normalt för att håret ska börja växa

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
New=Hair=Clinic

15 Jan 2008, 11:55

Hej!

Jag har följt "Jockems" vedermödor, och har följande allmänna synpunkter. Det är viktigt att man är grundligt informerad innan man tar beslut att låta göra en hårtransplantation. Vid mina konsultationer använder jag oftast kring 90 minuter. Jag ritar med "hudpenna" ut de ytor, som kan bli aktuella för transplantation, mäter noga med linjal, och ritar in alla dessa uppgifter i en mall. Målsättningen är att ge en information, som kan förstås i termer av "behovsytor", möjlig eller eftersträvad blivande hårtäthet (antal hårsäckar per cm2) och antal hårsäckar som kan bnehövas för att fullfölja planen.

Ofta finner man då, att man kanske inte kan göra vid mer än hälften av behovsytorna. Begreppet PRIORITERA blir då centralt. Den som kommer till mig med en stor yta, har ofta en intensiv önskan att det skall gå att fixa allt på en gång. När man går hem med sitt konsultationsunderlag, bör man vara så väl informerad, att man kan ha en realistisk förväntan.

Den tid, när man går och väntar på slutresultatet är också mycket tålamodsprövande. Vi försöker informera om detta, så att man skall vara förberedd. Ändå kommer påfrestningarna ibland som en smärre shock. Våra patienter vet, att de alltid kan ringa vårt kontor eller skicka e-post med eller utan bilder. Detta skapar trygghet. Även om vi ofta inte kan göra så mycket för att skynda påp uppväxten, kan vi ge moraliskt stöd. "Jockem" uttryckte ju också i ett tidigare inlägg, att det kändes lite lugnare efter att han svar på ett av sina första inlägg.

Samtidigt vill jag betona, att jag inte kan bedöma om Jockem fått adekvat information före och efter sitt ingrepp på den klinik han valde. Ibland är önskan att verkligheten skall se ut på ett visst sätt så stark, att man kanske inte tar till sig förbehållen i den information man får. Det händer även vid mina konsultationer. Generellt tror jag att den tid som i ett enskilt fall läggs på information utgör mellan 1/4 och 1/3 av den totala tid (operationen inräknad) man bör lägga på varje operation.

Vi rekommenderar att man skall avstå från att färga håret till tidigast 6 och helst 8 månader efter en transplantation. Om ytorna fortfarande är inflammerade (röda) finns annars risk att kemikalierna i hårfärgen skall kraftigt förlänger rodnaden. Man bör inte heller lägga Topic, Mane-spray eller DermMatch på de transplanterade ytorna, innan håret etablertat sig och hårbottnen i stort sett blivit normal igen. Alla dessa produkter lägger sig inte bara på hårstrån, utan också på huden, och kan täppa till öppningar för olika körtlar (talg-, svett-) samt även för själva hårsäcken. Annars är alla de nämna preparaten användbara som kosmetisk hjälp i många situationer.

Mats Ingers, New Hair Clinic i Lund.

jockem

15 Jan 2008, 12:35

tack för svaret. jag inser nu att jag valde fel klinik. samtalet tog kanske 15 min.

jag upplevede det som kort, samtidigt var jag fast inställd på att genomföra en operation, som jag övervägt under lång tid. samtal och operation samma dag. jag informerade dem om att jag inte ville ha något halvdant, då kunde det kvitta sa jag. men nej då det skulle bli så bra så. ok nu har då kanske inte allt kommit fram ännu så jag lever på hoppet.

de gav någon sorts garanti, typ pengar tillbaks på det som inte tog sig, eller en ny motsvarande operation. jag kommer dock inte välja en ny operation hos dom.

Jag hade också komplikationer i form av att det blödde från några snitt, vilket tydligen inte skulle vara så farligt enl läkaren. hur lång väntetid har ni på nhc?

jjj

15 Jan 2008, 18:24

Jibban wrote: JJJ: Skulle det vara nått farligt är det det du menar ?

Njae, men du rekommenderar en produkt som inte går att köpa, utan att veta vad den innehåller och inte har en aning om hur den fungerar. Det är mer reklam än information och du är den enda som gynnas av det.
Ca 0.8mg finasterid/dag (delar generisk proscar) sedan 2008-03-29

whyatt

15 Jan 2008, 19:03

Viktiga synpunkter från NHC.

> Realistiska förväntningar skapar man genom att bygga en stabil plattform inom ämnet, baserad på kunskap. Detta tar tid och kräver engagemang, men är väl värt mödan.

Jochem: Jag hoppas du trots allt blir nöjd - även om jag håller med dig i allt gick för fort och du antagligen tog fel klinik.

När någon erbjuder mig en garanti brukar jag reagera. Inte för att en garanti uteslutande innebär att man som konsument bör dra öronen åt sig, men man måste fråga sig varför erbjuds denna garanti och exakt vad innebär den?.

Jag hoppas som sagt att processen tar fart och du inom några månader ser mer av det utlovade resultatet, samtidigt får du gärna berätta hur dina förhoppningar och förväntningar ser ut, så att du inte svävar uppe bland molnen.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

johnjohn

21 Apr 2008, 19:17

Jag gjorde en transplantation hos IlterClinic i oktober 2007 och det har efter 6 månader verkligen börjat arta sig. Jag som var orolig att inget skulle hända i början är helnöjd. Gjorde även en ytterligare för 3 månader sedan och där har ännu inget hänt, men jag är optimistisk och mycket förväntansfull. Detta kostade mig skortan, det är DYRT, men jag mår redan bättre psykiskt och ångrar inte ett dugg, tvärtom! Men som sagt, det tar tid, alldeles för mycket tid, men det är bara att stå ut.

lelleivar34

21 Apr 2008, 22:18

Tja john john!

Välkommen till lookgood. Mycket intressant. Gjorde du två transplantationer?

Först en och sedan en till efter 3månader? FUE hos ilter?

Kostade skjortan skriver du: Hur många grafts och hur mycket fick du pröjsa.

Släng gärna upp lite bilder om du har lust.

Täcker ditt nya hår stort område eller fyllde du på endast på ett begränsat?

Ska följa dina kommentarer. Lycka till

whyatt

22 Apr 2008, 10:38

Johnjohn, wilkommen!

Eventuellt kan MSM användas för att snabba upp växthastigheten, jag hade dock väntat några månader post-op.

Skulle vara mycket intressant om du skapade en egen tråd, skriv lite historia och annat matnyttigt samt kontinuerligt utfodrar oss med bildmaterial :)
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

More=Hair

22 Apr 2008, 10:47

Tjena Jockem,

Jag har också precis passerat 5 månader efter FUE dock, tycker att det har börjat hända ganska mycket nu efter att stått still i ett par månader.

Givetvis hoppas och tror inte jag att detta är sluresultatet, jag hoppas att det skall se bra ut om ytterligare 2 månader då de nya håren blivit längre och tjockare vilket medför att tätheten ser bättre ut.

Annars tycker jag som du att det tar evigheter men å andra sidan så har jag varit och klippt mig idag så det känns som det går framåt. Kolla på min blogg så kan du jämföra lite med ditt eget resultat

Granit

22 Apr 2008, 21:18

Har du hunnit med två operationer på 7 månader? Jag har klart och tydligt fått höra att man ska vänta ett år innan man gör en andra operation...

Skriv inlägg