Rodnad, försvinner det?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
adam

22 Apr 2008, 21:38

Hej!

Funderar på att göra en Fue. Det enda som egentligen oroar mig är att Rodnaden i området där man placerar hår ska bli bestående. Hur länge tar det för rodnad att försvinna? Är det stor risk att man får bestående rodnad?

Skulle vara väldigt tacksam om någon vill vara vänlig att besvara min fråga.

/adam

adam

22 Apr 2008, 22:08

.....och man skulle få rodnad, finns det något för att maskera det på ett bra sätt?

Har använt toppik ett tag, är det farligt att använda nära efter en fue??

whyatt

22 Apr 2008, 22:43

Hej och välkommen!

Du kanske har läst om risken för bestående rodnad här på forumet? Hos rätt klinik bör inte detta vara en "issue" och heller inget långsiktigt problem, även om mottagarområdet självfallet inte kommer vara "sig självt" under en tid post-op.

Det finns produkter för att sminka hårbotten och på så sätt dölja ljusreflektering och även eventuell rodnad.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

adam

22 Apr 2008, 23:53

Tack så mycket för svaret whyatt!!

Jag förstår att mottagarområdet kan bli irriterat, det kan ju då vara skönt att dölja rodnaden. Du sa att det finns produkter för detta, vad är det för produkter?

Hälsn/adam

Hair4

23 Apr 2008, 01:21

Rødhet kan skje den beste klinikk, likedan som et strip arr kan bli stygt. En god klinikk er ingen garanti, men det hjelper såklart att klinikken har gode tilbakemeldinger. Rødhet er noe de fleste får, dog er tidsaspektet variabelt. Noen blir helt fine etter kun et par uker, mens andre går det flere mnd. Det genetiske spiller en stor rolle og også om du har noen underliggende hudsykdommer. Det blir for lett å si att hos en god klinikk er ikke dette noe issue, når ingen klinikker kan gi noen garanti på hvordan akkurat din hud reagerer.

whyatt

23 Apr 2008, 01:48

Adam: Jag tror Dermmatch kan fungera bra, om det nu blir aktuellt. Jag hade dock låtit mina hårsäckar slippa kontakt med onödiga produkter flera veckor efteråt..

Hair4 wrote: Rødhet kan skje den beste klinikk, likedan som et strip arr kan bli stygt. En god klinikk er ingen garanti, men det hjelper såklart att klinikken har gode tilbakemeldinger. Rødhet er noe de fleste får, dog er tidsaspektet variabelt. Noen blir helt fine etter kun et par uker, mens andre går det flere mnd. Det genetiske spiller en stor rolle og også om du har noen underliggende hudsykdommer. Det blir for lett å si att hos en god klinikk er ikke dette noe issue, når ingen klinikker kan gi noen garanti på hvordan akkurat din hud reagerer.

Hair4, låt mig förtydliga vad jag skrev. Det är självfallet så att individuella förutsättningar spelar en viss roll i eventuellt uppträdande och ihållande rodnad, men väljer man en duktig klinik minimerar man riskerna för komplikationer och missnöje, oberoende om de heter rodnad, ärr etc..

Sen kan knappast någon friskriva sig ifrån risken att rodnaden håller i sig, där delar jag din åsikt, men jag är alldeles övertygad kirurgernas skicklighet i kombination med patientens fysiska förutsättningar är vad som till stor del bestämmer operationens resultat.

New=Hair=Clinic

23 Apr 2008, 09:45

Hair4 har gjort en korrekt sammanfattning. Det är mycket svårt att i det enskilda fallet utlova avblekning inom si eller så många veckor. Kirurgens teknik och redskap (om det nu är läkaren, och inte assistenter som gör hål för, och justerar djupet för transplantaten) har betydelse, men också hudtyp. Patienter med iranskt ursprung representerar en hud- och hårtyp, där de transplanterade ytorna ofta bleknar förbluffande fort. Kaukasier med rödlätt hy och tunna hårstrån står för motsatsen.

Rodnad är en del i det inflammatoriska svaret, som i sin tur utgör en basal försvarsreaktion. Det kroppen försvarar sig mot i det här fallet är de risker, som 1000 - 2000 instick i ytan medför. Det gäller att så snabbt som möjligt städa undan döda celler, täta läckor i blod- och lymfkärlsnäten samt ta hand om levande inkräktare innan de kan ställa till med en infektion. Rodnad betyder ökad hudgenomblödning, detta är ofta kombinerat med en viss värmekänsla. Rodnad hud är känslig för allehanda påfrestning, till exempel meklanisk (att vara där och krafsa med fingrarna), fysikalisk (till exempel solens UV-strålar), kemisk (potentiellt hudirriterande hudvårdsprodukter, som schampon innehållande propylenglykol och Rogaine) samt biologisk (sådant som stör den normala balansen av "mikroskopiskt liv" på och strax under hudytan, dvs i hårsäckar och talgkörtlar).

Transplantat (graft) består av cylindrar av hud, där "locket" består av förhornade celler utan kärnor. Detta material kan inte läka in i huden, utan måste stötas av (om transplantatet inte ligger helt under ytan) eller brytas ned. Jag misstänker (utan att ha sökt vetenskapliga belägg för detta) att det finns stora individuella skillnader på hur olika patienter hanterar "begravt" förhornat material. I vissa fall aktiveras troligen immunsystemet på ett sätt, som skapar problem i form av klåda, kvardröjande rodnad och kanske uppkomst av "finnar". Vi är mycket medvetna om den här problematiken på min klinik, och håller aktiv kontakt med våra patienter för att verkligen förstå vad som händer och kunna ingripa i tid, vare sig det gäller åtgärder i ett enskilt fall eller en justerting av vår egen teknik. Utan sådan kvalitetssäkring famlar man i blindo.

Mats Ingers, New Hair Clinic i Lund

whyatt

23 Apr 2008, 10:40

NHC Mats, du har ju en direkt insikt i Er verksamhet och borde kunna uppskatta hur många procent av respektive grupp (etnicitet) som upplever rodnad/finnar/klåda efter säg 1 månad, 6 månader respektive 12 månader?

Några forumsvänner har många månader efter transplantationer inte blivit av med rodnaden, menar du att detta "fenomen" är så pass vanligt förekommande och ihållande att det i sig kan vara skäl nog att avstå ingrepp? Hur behandlar Ni sådana patienter?

All denna viktiga informationen du ger antar jag att i alla fall patienter som besöker Er tar del av via dig? Jag blir faktiskt negativt förvånad över att just rodnad KAN sitta i så länge hos ett uppenbarligt inte obetydande antal individer..speciellt om det är i fronten. Kan det hända att man aldrig blir av med rodnaden? :o

Mig veterligen är detta inget vanligt förekommande problem (ihållande rodnad som inte vill mattas av), men jag är givetvis beredd att omvärdera min ståndpunkt..

New Hair Clinic wrote: Patienter med iranskt ursprung representerar en hud- och hårtyp..

- Intressant. Några teorier varför? Pigmentering? Hur förefaller det hos ännu mörkare?

I Iran förekommer iofs både ljus/gulhyande och betydligt mer mörkhyande..vilka menar du?

whyatt

23 Apr 2008, 11:46

En fråga till, ser NHC några skillnader mellan STRIP och FUE när vi pratar post-op besvär såsom rodnad och finnar?

adam

23 Apr 2008, 19:53

Bra kommentarer whyatt! Jag skulle också gärna vilja veta hur många som har rodnad efter 1, 6 och 12 månader. Samt skillnader mellan STRIP och FUE. Är naturligtvis intressant att veta hur eventuell rodnad och finnar behandlas.

Det är ju så svårt att veta om det är en bråkdel som har problem. Alla som är nöjda kanske inte går in och skriver, vad vet jag. NHC mats kanske sitter på svaret??

New=Hair=Clinic

24 Apr 2008, 11:06

Jag har medvetet uttryckt mig i allmänna ordalag för att kanske öka kunskapen om vilka naturliga processer, som uppträder i samband med en hårtransplantation. Däremot är jag inte beredd att precentera "hårda" siffror, som jag inte har absoluta belägg för. Jag vill inte bidra till att dåligt underbyggda åsikter sprids via webben. Den typ av besked, som efterfrågas, kräver omfattande undersökningar och egentligen objektiv utvärdering av tredje (obunden) person. Sådan forskning har vi inte resurser att bedriva annat än undantagsvis. Med dessa förbehåll skall jag ändå försöka ge några ytterligare svar.

Jag har en känsla av att hudens känslighet vid inplantering hänger samman med hur tjock underhuden är. Har man hårstrån av grövre kaliber betyder det att hårsäcken har större dimension än vid en finare hårtyp. Då brukar även det hudveck man känner i tumgreppet, när man drar samman de rörliga vävnadslagren i nacken kännas mer "substantiella". Motsatsen gäller personer med fina hårstrån, där man ofta har en känsla av ett tunt förskjutbart skickt. Givetvis kan näringstillståndet också spela in. De iranier vi opererat representerar oftast den förstnämnda typen av hår och mjukdelar, och jag har ett mycket bestämt intryck av att deras hud bleknar snabbt, ofta på en vecka.

Rodnad och finnar på transplanterade ytor är praktiskt taget alltid ett övergående fenomen, och knappast en komplikation som skall avskräcka någon för att genomgå en behandling man i övrigt känner kan komma att förbättra livskvaliteten långsiktigt. De som bör tänka sig för två gånger är personer med en historik av "problemhud", särskilt hårsäcksinflammationer. Folliculiter finns av många olika slag, och kan betraktas som hudsjukdomar. Det kan inte uteslutas att en hårtransplantation kan utlösa svåra problem om man har den bakgrunden. Vi har sett det några gånger, och även den som haft uttalade problem med mjällekzem (seborré) riskerar att få en besvärlig resa.

Vi genomförde ett 70-tal transplantationer i november-december 2007. Av dessa hörde runt 10 patienter av sig inom 3 månader på grund av kvardröjande rodnad och/eller besvärande finnar. I ett par av dessa fall har förloppet blivit direkt komplicerat, varav det ena fallet kom överraskande (ingen folliculitbakgrund). Några patienter har vi låtit resa till oss för kontroll och åtgärd (vanligen att man "fiskar" i återkommande finnar för att ta upp eventuella hårspiraler eller uppblåsta talgkörtlar, som inte lyckats etablera utförsgång). Denna åtgärd har oftast (ej alltid) kombinerats med antibiotikabehandling. I ett fall fick patienten resa hit två gånger. Övriga fall har vi klarat att hantera via kommunikation med bilder och telefon. En del har fått antibiotika, i andra fall har vi kunnat avvakta. Vi håller just nu på att kontakta alla november- och decemberpatienter via mail eller telefon för att få ett grepp om hur deras första månader har förlöpt. Glädjande nog verkar det inte finnas något "mörkertal", vilket visar att vår information i samband med eftrvårdssamtalet fungerar. Självklart analyserar vi också de fall som hade lite mer problem än vad jag skulle beskriva som "komplikationsfritt förlopp", allt för att inte tekniska brister skall bidra. Helt utan komplikationer är ingen kirurgi, och det krävs även en fullgod medverkan från patienten för att efterförloppet skall ha optimala utsikter att förlöpa väl.

Mats Ingers

New Hair Clinic i Lund

whyatt

24 Apr 2008, 11:38

Tack för ditt förtydligande och din vilja att statistiskt sammanfatta Er verksamhet beträffande rodnad/finnar.

New Hair Clinic wrote: Rodnad och finnar på transplanterade ytor är praktiskt taget alltid ett övergående fenomen

- Okey, då var jag inte helt ute och cyklade då :D

New Hair Clinic wrote: Helt utan komplikationer är ingen kirurgi..

- Nej, precis. Jag tycker ändå den av dig ej vetenskapligt fastställda siffran (>15%) är en låg siffra, speciellt med tanke på att merparten av de drabbade lär se förbättring ju längre tiden går.

Skywalker

24 Apr 2008, 13:04

En fråga till Mats.

Folliculiter finns av många olika slag, och kan betraktas som hudsjukdomar. Det kan inte uteslutas att en hårtransplantation kan utlösa svåra problem om man har den bakgrunden. Vi har sett det några gånger, och även den som haft uttalade problem med mjällekzem (seborré) riskerar att få en besvärlig resa.

Vid fall då detta fenomen uppdagas efter operation, kan man anta att antalet transplantat som inte överlever "flytten" ökar?
Rogaine 5% 2ggr/dag sedan 2005 - 02 -x

Propecia 0,5mg 1ggr/dag sedan 2007 - 07 - 26

New=Hair=Clinic

24 Apr 2008, 13:22

Svar till Skywalker: Det beror på vilken typ av folliculit det rör sig om. Det finns kroniska typer man kan drabbas av även om man aldrig lagt sig under kniven, och sådana hudsjukdomar kan i sig orsaka permanent håravfall. Att man har en "orolig" hudyta under uppväxtfasen behöver inte innebära ett sämre slutresultat.

Det finns en typ av komplikation, som vi ser högst 5 gånger om året, och det är ytlig vävnadsdöd inom begrändsade ytor centralt på främre delar av skalpen. Det drabbar oftast lite äldre, och risken ökar om vederbörande röker och/eller har någon kronisk sjukdom som kan påverka kärlförsörjning (diabetes, höga blodfetter, blodtryckssjukdomar). Vi har blivit bra på att spåra dessa fall, eftersom vi behåller våra patienter ett par dygn. Ser vi ett lite mörkare område av ofta något frimärkes storlek vet vi, att vi måste hålla noga kontakt med den patienten. Redan efter ytterligare 3-4 dagar kan det ha uppkommit en mörk skorpa, och om infektion senare tillstöter bör den behandlas för att processen inte skall gå på djupet. Om man inte är uppmärksam på denna komplikation, kan patienten efter 6 veckor (när läkning skett från djupet, och skorpan lossnat) ha en vitaktig hårlös grund utskålning, mycket missprydande. Om man agerar i tid blir det oftast bara några få kvadratcentimetrar, där hårsäckarna gått under, och som man får åtgärda senare (vilket vi bjuder på). Vi undviker att inplantera graft alltför tätt nära meddellinjen för att inte överbelasta huden och riskera denna komplikation. Detta demonstrerar väl att diskussionen om "high dencity packing" rymmer flera dimensioner än ren matematik.

Mats Ingers

whyatt

24 Apr 2008, 13:56

Om jag har fattat det rätt är denna typen av komplikationer som du beskriver INTE vanligt förekommande och heller inget som den genomsnittslige kandidanten behöver oroa sig för?

Tror du det finns en risk för att kliniker som erbjuder "high density packing" har en större andel klienter som drabbats av de ovanstående problemen?

Skywalker

24 Apr 2008, 14:01

Tack Mats för så snabbt svar!

En följdfråga:

Vi undviker att inplantera graft alltför tätt nära meddellinjen för att inte överbelasta huden och riskera denna komplikation. Detta demonstrerar väl att diskussionen om "high dencity packing" rymmer flera dimensioner än ren matematik.

Hur kommer det sig att området kring medellinjen är mer känsligt (tolkade ditt inlägg som att så är fallet) är huden tunnare där? Och gäller denna problematik främst individer som står under de komplikationer du nämner (diabetes mm)?
Rogaine 5% 2ggr/dag sedan 2005 - 02 -x

Propecia 0,5mg 1ggr/dag sedan 2007 - 07 - 26

adam

24 Apr 2008, 18:44

Väldigt bra svar av Mats tycker jag. det ger ett mkt seriöst intryck! även massa bra frågeställningar av skywalker & whyatt. detta forum är bra:)

/Adam

New=Hair=Clinic

25 Apr 2008, 16:34

Området kring medellinjen har något sämre kärlförsörjning, särskilt om man tar hänsyn till den påverkan som alla instick utanför området medför. Oftast har man ju transplamterat i sidofronterna, eftersom det är där manligt håravfall i första hand visar sig.

Jag vet faktiskt inte om kliniker med dence packing (60-70 graft/cm2) har sådana problem eftersom de troligen inte skulle skylta med det.

På ISHRS´kongresser framförs ofta åsikten, att man får en fallande uppväxtprocent när man överstiger ca 35-40 grafts/cm2. Men många faktoerer spelar in. Om man använder mycket små dimensioner av punchar, t ex 0,6 mm, får man förmodligen en hög procent grafts med bara en hårsäck. För att inplantera så små grafts behövs naturligtvid ett mindre instick än om man har mer ordinära FUE-instrument (0,9 - 1,0 mm). Då kan man säkert pressa in fler grafts/cm2, men det är inte säkert att resultatet blir fler hår på ytan, än då man inplanterar grafts med 2-3 hårsäckar.

Vår erfarenhet är att problemen med rodnad nog är mindre med FUE, men att man nog får finnar i ungefär samma utsträckning.

Mats Ingers, New Hair Clinic

Skriv inlägg