FUE från annan person?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Nils

11 Apr 2008, 16:37

Är det någon som vet ifall det går att ta hårsäckar från en annan person och transplantera till sig själv, dvs om man har samma blodtyp osv. det går ju transplantera hjärta, lever m.m. idag.

Jag skulle i alla fall betala för att få köpa någon annans hårsäckar så man slipper offra de surt förvaltade man har kvar, nån som är blond och är sugen på att sälja några? :-)

Skywalker

11 Apr 2008, 17:11

Nope det går inte, FÖRUTOM det fall att man har en tvilling!
Rogaine 5% 2ggr/dag sedan 2005 - 02 -x

Propecia 0,5mg 1ggr/dag sedan 2007 - 07 - 26

Nils

11 Apr 2008, 18:51

Vad är anledningen till att det inte skulle fungera, eftersom du är så säker på din sak?

whyatt

11 Apr 2008, 19:52

Nej, det är inte en realistisk idé, undantaget är identiska tvillingar, precis som skywalker påpekar. Skälet är att kroppen kommer stöta bort de nya organen via bl.a immunförsvarsattacker. Tyvärr :(

Möjligen skulle vissa starka preparat kunna ge de nya hårsäckarna en chans..men är det verkligen värt det? Knappast.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Nils

11 Apr 2008, 21:15

Förstår fortfarande inte varför kroppen skulle stöta bort hårsäckarna mer än om man transplanterar sina egna då man kan transplantera in vivo utan komplikationer.

Har frågat några olika läkare och återkommer när svar fås, tycker de vore perfekt om man kunde köpa transplantat från andra donatorer då den begränsade faktorn är just donatorområdet hos sig själv gällande antal möjliga FUE transplantat.

Om en person som inte lider av håravfall säljer säg 500FUE från sitt bakhuvud kommer personen knappast att förändra sin hårtäthet, gäller bara att tillräckligt många är villiga att donera så man får upp mängden, givetvis samma hårfärg oxå.

Finns studenter som provar allehanda medicinska preparat för småpengar i hopp om att biverkningarna inte drabbar just dem så utbudet finns nog så länge medlen tillhandahålls.

Vore kul om det finns någon utbildad läkare här som ge sin synpunkt.

whyatt

11 Apr 2008, 22:43

Hårsäckarna, som tolkas som små organ, kommer stötas bort eftersom de kommer tolkas som delar av en invasion. Just därför kan man transplantera mellan identiska tvillingar pga av dess genetiska spegling.

Nils

12 Apr 2008, 00:11

Är detta fakta som forskats fram där resultaten speglar din tes eller egna reflektioner eller ev. någon läkares utlåtande?

Jag är långt ifrån utbildad inom transplantation så det skulle vara kvacksalveri om jag uttalade mig närmare, men likt en lever bör väl en hår follikel kunna transplanteras mellan olika personer, även om arvsmassan inte är densamma?

Kom lite att tänka på Medica kliniks svar, se: http://www.medicaklinik.se/malmo/fragor%20och%20svar.htm

Sedan att de valt att inte vidareutveckla idén borde inte ses som ett hinder för möjligheterna?

Borde i alla fall finnas lite basis i deras svar då Pyra Haglund är en av huvudaktörerna och då hon fått sin utbildning av Rolf Nordström som kan anses vara relativt välkänd inom kretsarna för forskning kring bl.a. hår?

whyatt

12 Apr 2008, 14:23

Nils wrote: Är detta fakta som forskats fram där resultaten speglar din tes eller egna reflektioner eller ev. någon läkares utlåtande?

Nils. Jag står fast vid mitt svar :D

Medicaklinikens svar får stå för medicakliniken. Ingreppet är fullt möjligt, som jag tidigare nämnt, om det sker mellan identiska tvillingar, annars inte. Kanske detta Medica syftar på.

Det finns lite forskning kring om det kan gå att genomföra detta mellan andra än just identiska tvillingar, men här verkar det vara många års arbete kvar om det ens är lönt.

Nils wrote: Borde i alla fall finnas lite basis i deras svar då Pyra Haglund är en av huvudaktörerna och då hon fått sin utbildning av Rolf Nordström som kan anses vara relativt välkänd inom kretsarna för forskning kring bl.a. hår?

- Det finns väldigt mycket som "borde" vara sant, som "borde" kunna gå att lita på. Tyvärr är det inte alltid så. När det gäller Nordström skulle jag inte låta hans klinik röra mitt hår, men det är, som alltid, min högst personliga åsikt.

Nils

13 Apr 2008, 12:42

Okej, tack för din åsikt, även om de verkar lite oöverlagda.

Får man fråga varför ni inte skulle låta Nordström eller hans klinik röra ert hår?

Någon doktor med liknande meriter verkar tämligen svårt att finna, men han kanske kan anses vara för teoretisk med sina 461 publikationer och egenskap av rådgivare och styrelsemedlem för ISHRS, samt undervisar han Ph.D-studenter (doktorander) fast å andra sidan har dem hunnit genomföra över 20,000 hår transplantationer, men allt beror ju på vad man jämför med.

Ilter hade nyligen genomfört 700 hår transplantationer på en tid av 5 år, så om ca 140års tid borde han ha kommit ifatt om han håller tempot, men som sagt allt hänger ju givetvis på slutresultatet och kund nöjdhet inte antal.

whyatt

13 Apr 2008, 14:32

Nils wrote: Okej, tack för din åsikt, även om de verkar lite oöverlagda.

- Nils, tänk så här. Ingen seriös klinik i världen erbjuder detta ingrepp, varför? För att tekniken är färdigt utvecklad och väl fungerande? - Knappast. Jag säger inte att ingreppet är omöjligt, men med dagens metoder/mediciner är det i princip omöjligt och oetiskt.

Nils wrote: Får man fråga varför ni inte skulle låta Nordström eller hans klinik röra ert hår?

Någon doktor med liknande meriter verkar tämligen svårt att finna, men han kanske kan anses vara för teoretisk med sina 461 publikationer och egenskap av rådgivare och styrelsemedlem för ISHRS, samt undervisar han Ph.D-studenter (doktorander) fast å andra sidan har dem hunnit genomföra över 20,000 hår transplantationer, men allt beror ju på vad man jämför med.

Som jag sa, det är min högst personliga åsikt. Delar av den grundar sig i att hans klinik erbjuder FLAPS och SCALP REDUCTIONS, ingrepp som de allra flesta seriösa kliniker har dumpat a long time ago.

Att Nordström och hans team besitter mycket information inom ämnet betvivlar jag inte. Hans praktiska erfarenheter bör också vara goda, men det räcker inte för mig. Om kliniken släpper de gamla teknikerna (Flap och reductions), presentera bättre online material, redogör djupare hur de arbetar och att man hör lite nyheter (och inte sånt som är över 10 år gammalt eller mer..) om Nordström himself, då kan jag tänka mig att eventuellt omvärdera min ståndpunkt.

Nils wrote: Ilter hade nyligen genomfört 700 hår transplantationer på en tid av 5 år, så om ca 140års tid borde han ha kommit ifatt om han håller tempot, men som sagt allt hänger ju givetvis på slutresultatet och kund nöjdhet inte antal.

Precis som du säger är det resultatet som räknas och när så otroligt många transplantationer som genomförs varje år undrar man hur vissa kliniker tänker när de inte publicerar nytt material.

New=Hair=Clinic

14 Apr 2008, 13:43

Svar till Nils.

Du har alldeles rätt i att man kan transplantera ett hjärta eller en njure från en person till en annan, utan att släktskap föreligger. MEN, för att inte dessa organ skall stötas bort av mottagarens immunsystem måste personen ta cortison och cellgift resten av livet. Dessa mediciner har tunnhårighet som en vanlig biverkan. Ökad känslighet mot infektioner och ökad risk att utveckla tumörer är andra biverkningar som gör att detta ABSOLUT aldrig är ett alternativ, oavsett hur mycket man eventuellt saknar sitt hår. Därmed hoppas jag att den här tråden skall kunna avslutas. Jag har ett förflutet som njurmedicinare, och har varit med om vård och eftervård av ett stort antal njurtransplanterade patienter, så du kan vara förvissad om att jag vet vad jag talar om.

Den som har ett vetenskapligt intresse i dessa frågor skall i och för sig finna en del intressanta experimentella data, som visar att stamcellerna i hårsäckar hör till de så kallade immunpreviligierade cellerna. I ett känt och ofta referrerat experiment tog en manlig läkare (dr Colin Jahoda) ut hårsäckar från sig själv, fripreparerade den vävnad i botten som innehöll stamcellerna, och transplanterade preparationen till underarmshud på sin hustru, dr Armanda Reynolds. Förbluffande nog uppkom en del hår på ytan. Man kunde via DNA-analyser konstatera, att de nya hårsäckarna innehöll könskromosomer från givaren. Stamcellerna hade alltså accepterats och tillåtits etablera en egen vävnad, utan att kroppens immunsystem ingrep. Hade man transplanterat hela hårsäckar hade däremot resultatet blivit en avstötningsreaktion. Att preparera stamceller och flytta dessa från en individ till en annan är inte, och kommer aldrig att bli, en praktiskt användbar metod mot tunnhårighet.

Mats Ingers, New Hair Clinic

Nils

16 Apr 2008, 13:58

Tack för alla svar, pratade även nyss med Luca Cammarota från Alvi Armani i Rom och han likt er sa att det inte "går" i dagsläget, men forskning sker och framtiden får utvisa vad som ska råda bot mot våra emigrerande hårstrån.

Jag har inga fler frågor i ämnet så önskan att avsluta tråden från NHC är okej för mig om admin vill ta bort den.

whyatt

13 May 2008, 12:34

Tråden belyser en fråga som uppkommer ibland och jag anser att tråden ger tydliga svar, därför får den sjävfallet ligga kvar.

Avslutningsvis, om forskarna lyckas lösa problematiken: Är det mer korrekt att sälja en hårsäck än något annat organ? Bara för att de är små och vi har massvis av dem förändrar det principen i sak?

sparven

23 May 2008, 01:27

Innan vi helt avslutar....

Finns det någon tråd som behandlar transplantation av egen kroppshår från typ ben eller armhåla?
Propecia sedan 2003

whyatt

14 Jun 2008, 23:55

sparven wrote: Innan vi helt avslutar....

Finns det någon tråd som behandlar transplantation av egen kroppshår från typ ben eller armhåla?

Testat sökmotorn här på forumet? :D

http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?id=468

sparven

16 Jun 2008, 16:36

sorry, detta skrev jag när jag tog mina första stapplande steg här på forumet och innan jag hade lärt mig att hitta runt... ;=)
Propecia sedan 2003

Skriv inlägg