Bästa metoderna för att dölja STRIP

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
cliffb

27 Mar 2012, 18:14

Hej!

Drygt 2 månader efter min första STRIP (ca 3200 hår) och redan är nojorna igång.

Vill försöka tänka så långsiktigt som möjligt redan nu (borde jag kanske tänkt på redan innan min STRIP iofs...) och har redan börjat tänka på vad som händer om allt riktigt hår skulle falla av, är 39 år idag, och jag behöver snagga/raka mig.

Vilka metoder/kombinationer är bäst för att dölja ett STRIP ärr?

1) FUE över ärret (innebär att man iaf kan ha ca 7 mm kort hår). Någon som har erfarenhet av detta och kan man tänkas behöva göra flera FUE behandlingar om ärret utvidgas under åren? När i tiden är det optimalt att göra detta? Ca 1 år efter STRIP?

2) Ärrplastik hos ex Shama. Finns bra bilder på nätet men är det någon här som har egna erfarenheter av dem? Hur många operationer/behandlingar behöver man normalt sett göra? Blir det bäst resultat om håret är helt rakat? Kan man kombinera med FUE?

3) Mikropigmentering hos ex HIS Hair Clinic. Hur många behöver man göra och hur lång är läktiden? När håret blir gråare och gråare antar jag att man behöver pigmentera över med en annan färg, är det möjligt? Vad jag läst så bör håret vara ca 3mm långt i nacken för bästa resultat.

4) Ev ytterligare metoder
Har avbrutit alla behandlingar och gått över till hårersättning ist.

whyatt

28 Mar 2012, 09:36

Hej cliffb och välkommen hit :)

Det låter klokt att du redan nu har för avsikt att lära dig mer!

Ditt ärr behöver inte bli dåligt, men det beror dels på klinikens skills, dina anlag samt eftervård.

Om möjligt kan man utföra en trichopytic closure på ärret, dvs en ny strip, fast med än ärrförslutning som tillåter att hårsäckar växer igenom ärrvävnaden, detta är väl primärt aktuellt om du söker att ta ut ytterligare en strip i framtiden.

I annat fall bör FUE i ärret + mikropigmentering fungera väl tillsammans, men det kan vara knivigt att på förhand säga hur väl din utväxt i ärrvävnad blir..
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

cliffb

28 Mar 2012, 09:46

Hej och tack för snabbt svar! :-)

Kommer nog inte bli någon mer STRIP för min del, med risk för att göra ärret värre.

Satsar nog på FUE i ärret till att börja med, är 1 år efter STRIP optimalt?

Har hört att mikropigmentering kan förstöra hårsäckarna, någon som vet mer om detta?
Har avbrutit alla behandlingar och gått över till hårersättning ist.

Alexis

04 Jan 2015, 17:54

Cliffb vill också gärna veta mer om mikropigmentering. Har som avsikt att mixa HT med pigmentering, det känns som om jag tänker rätt men det är inte många som har använt båda samtidigt.

Erra

05 Jan 2015, 01:52

Alexis wrote: Cliffb vill också gärna veta mer om mikropigmentering. Har som avsikt att mixa HT med pigmentering, det känns som om jag tänker rätt men det är inte många som har använt båda samtidigt.

Alexis.

Kontakta HIS i Göteborg och fråga dem. När jag pratade med han som jobbar där så fick jag intrycket att de är seriösa och ärliga när det gäller microp. Jag pratade strip ärr med honom men han berättade om att det finns kliniker som kör microp. till långt hår med eller kombination av HT och han rekommenderarde det INTE!! Bara micropigmenterning tillsammans med rakat år och rätt pigment osv... Men prata med dem själv ifall jag inte hajat hela bilden

Alexis

05 Jan 2015, 13:50

Tack Erra! Visst kan jag ringa men jag ville helst se om det finns några som här på forumet har gjort kombinationen av HT och mikropigmentering. Har ju väldigt lite hår på donor-området för ht så det skulle inte bli bra resultat om jag bara kör det.

Haironhead

06 Jan 2015, 16:31

Erra wrote: [quote=Alexis]Cliffb vill också gärna veta mer om mikropigmentering. Har som avsikt att mixa HT med pigmentering, det känns som om jag tänker rätt men det är inte många som har använt båda samtidigt.

Alexis.

Kontakta HIS i Göteborg och fråga dem. När jag pratade med han som jobbar där så fick jag intrycket att de är seriösa och ärliga när det gäller microp. Jag pratade strip ärr med honom men han berättade om att det finns kliniker som kör microp. till långt hår med eller kombination av HT och han rekommenderarde det INTE!! Bara micropigmenterning tillsammans med rakat år och rätt pigment osv... Men prata med dem själv ifall jag inte hajat hela bilden
Tom för en lekman låter det ju helt åt helvete med en kombo av HT och micropig. Hela grejen med micropig måste väl vara the last resort? När du knappt har ett hår på skallen och väljer rakat så är det nog bra. Men om man skulle se nån som har micropig skulle det ju se knas ut, typ som en som har rakar på ett ställe men sedan hår, vad är det för konstig frisyr måste folk tänka?

Alexis

07 Jan 2015, 12:10

Grejen är att jag tänker mig mikropigmentering lite som toppiks. Så att mörktunderlag får det att se tätare ut. Typ att man bakom hårlinjen ska kunna fylla på med pigmentering istället. Jag passar inte i helt rakat, måste ha något på huvet :/

whyatt

07 Jan 2015, 13:48

FUE + micropigmentering kan definitivt fungera ihop, men det kräver god planering och kunskap.

Exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=pTDt1S1XmPk

http://baldingblog.com/2014/10/10/scalp-micropigmentation-fue-combo-review-norwood-5-patient/

Leoso

08 Jan 2015, 13:00

Hej,

Jag hade vänt mig utan tvekan till HIS (Sam heter han som driver) och täckt ärret. Har själv ärr och ska nu boka tid hos honom En av mina polare fick hela skallen tatuerad av Sam på HIS och jag lovar att det såg bättre ut än vanligt snaggat hår. Hur sjukt grymt som helst.

Vill man få tillbaka håret så rekommenderar jag starkt en klinik som startat en ny teknik i Sverige. Kliniken heter laclinique.se och de använder varken strip eller fue metoden. Deras teknik heter Biofibre hårimplantat och metoden går ut på att de implanterar konstgjord hår (exakt som verklig hår) och man får bestämma antalet hår, färg samt längd.

Man får varken ärr, öm nacke, vänta länge på att håret ska växa etc.

Fördelen: Går snabbt och man bestämmer själv resultatet plus att du går från kliniken med långt hår, utan sjukskrivningar eller dylikt.

Jag har sett 2 killar som gjort det och det såg riktigt fint ut. Har själv gjort 2 strip + 1 FUE och kommer inte i närheten av det resultat som de killarna hade fått.

Jag kan svara mer på frågor ifall ni vill.

/Leoso

fillian

08 Jan 2015, 13:16

Leoso!!!

Kan du inte berätta mer om Laclinique kliniken?? Det låter ju nästan för bra för att vara sant. Jag var inne på deras hemsida och dom före och efter bilder som fanns kändes vara från 70-talet. Har du sett resultat live? I telefon sa kliniken att det kostar 22kr/hårstrå. Låter ju sjukt dyrt?

Kan du inte starta en ny tråd ang detta?

Tack på förhand!

whyatt

08 Jan 2015, 13:44

Leoso, no offense bro, men tänk på hur du uppfattas.

Det blir en kortvarig karriär här på brädan för dig om du fortsätter att spamma tråd efter tråd med "info" om biofibre. Jag ser dock fram emot att du skapar en tråd (annars gör jag det) vari du redovisar den "faktan" du besitter...så ska det nog bli åka av!

fillian

08 Jan 2015, 16:33

Vad tyst han blev...Leoso alltså.

Mycket snack och lite verkstad!

Ahab

09 Jan 2015, 10:12

Har precis gjort 2 smp-behandlingar hos HIS Göteborg, fett strip-ärr + hela skallen. Behöver fixa ärret än mer. Det går inte att dölja ett strip-ärr helt, men Sam kan göra det betydligt mer kamouflerat än någon annan.

För 4-5 år sedan försökte jag med att dölja ärret hos Shama, brände sanslöst mycket pengar där med endast negativt resultat.

Har även försökt med fue i ärret, hos ilter, även det var totalt bortkastat.

Kör man smp/micropigmentering så är det helrakat som gäller annars ser det skevt ut.

Alexis

10 Jan 2015, 11:42

Tack för länkarna Whyatt.

Jag tror att en hybrid variant kommer att bli allt populärare, det känns mer som att klinikerna antingen gör FUE elr pigmentering, ingen gör både och så därför är det ingen som rekommenderar de samtidigt. En hybrid variation kan vara för oss som vill att det ska se tätt ut men som inte vill helt utesluta sig till att endast ha rakad. Och kanske även få det att se tätt ut just på hjässan där man inte vill använda så många grafts på i HT för där jag personligen tycker är mindre viktigt än fronten. Lite pigmentering är väl som att ha lite toppiks.

Leoso

02 Mar 2016, 12:04

@Whyatt och fillian: Sorry grabbar! :) Jag har aldrig varit inne på sånna här forum och visste inte hur det fungerar. Menar inget illa att skriva inlägg mellan era :)

Ville nämligen hjälpa till och komma med förslag om bra behandlingar och kliniker för att dela det med er här.

Biofibre (laclinique i Stockholm) jobbar med biofibre hårimplantat. Jag vet deras bilder ser dåliga ut haha. Men 2 av mina polare gjorde sina implantat hos de och fick grym resultat. Jag har själv bokat upp mig för 1500 hår hos dem om ca 1.5 månad.

men jag såg att de hade en schysst facebook sida samt instagram. Du kan söka på de (biofibre eller laclinique)...

Förresten, jag är inte så aktiv på forum, därav sent svar.

Jag kommer att öppna en ny tråd, absolut.

Ha det gott

Leoso

whyatt

03 Mar 2016, 17:14

Leoso, don't bother.

Din budskap har gått igenom och jag tror säkert en och annan intresserar sig för Biofibre. Tyvärr fungerar tekniken relativt dåligt långsiktigt, en rad framstående internationella läkare anser i alla fall detta.

Du är lite väl aktiv för att inte vara aktiv, i alla fall i en endaste fråga, vilket helt klart gör att alla tröttnar på din approach samt uppfattar dig som smygreklamare. Jag kan givetvis inte bedöma huruvida det ligger till i verkligheten, men det faktum att du nämner exakt samma klinik och teknik i alla dina poster (+20 st) räcker för att be dig sluta hänga här. Tack på förhand.

Skriv inlägg