Min första HT, min framtida historia

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
bay914

26 Nov 2015, 21:31

Hej,

Det var i våras jag insåg att jag börjar bli väldigt tunnhårig på hjässan, mitt hår som alltid varit en öm punkt för mig började se förjävligt ut. Ja ni kan historien som på så många andra trådar.

Nu har jag iaf rakat av mig det mesta och haft en kort kort frisyr men även det börjar se förjävligt ut med vikar som krupit sig långt upp.

Nu har jag iaf bestämt mig för att göra en HT och letat och tittat och nästan dragit det lilla hår jag har kvar.

Finansiering har jag för en HT i Sverige men där är jag tveksam för man får så många olika signaler och det känns svårt att hitta info här på forumet om någon bra svensk läkare som utför transplantationer så om någon har en positiv historia får ni gärna dela eller länka.

Svar jag fått:

Dr Hakan Doganay att 2800 a la 2eur per graft är nödvändigt. Där ingår allt förutom flygtransport. Tidigast i slutet av dec

Akademiska klinkien 2500 för 110.000kr. Väldigt lång väntetid dock, HT 2016

Istanbull hair clinic: 2000-2500 endast för flikarna

Svar jag väntar:

dr maras

Poseidonkliniken: Konsultation inbokad 30/11

Här kommer lite bilder, som är tagna under en stark lampa

Framifrån

http://www.ladda-upp.com/bilder/85568/framifr-C3-A5n

Sidorna

http://www.ladda-upp.com/bilder/85569/sidan

http://www.ladda-upp.com/bilder/85570/sidan

Bakifrån

http://www.ladda-upp.com/bilder/85571/bakifr-C3-A5n

http://www.ladda-upp.com/bilder/85572/bakifr-C3-A5n

Så vad tror ni?

bay914

27 Nov 2015, 10:57

Uppdaterat med bilder och senaste svar :)

tappad

27 Nov 2015, 11:58

Jag tror att du får räkna med att behöva mer än ~2800 grafts såvida du inte slutar tappa hår helt mirakulöst. Lycka till!

bay914

27 Nov 2015, 12:10

tappad wrote: Jag tror att du får räkna med att behöva mer än ~2800 grafts såvida du inte slutar tappa hår helt mirakulöst. Lycka till!

Det är något jag också räknar med att jag kommer säkerligen behöva göra x antal till om några år. Även att jag kanske måste börja medicinera.

Alm

27 Nov 2015, 13:53

En viktigt aspekt i detta sammanhang är hur gammal du är? Av egen erfarenhet hände det väldigt mycket med mitt hår mellan 23-30.

När du skickar bilder för konsultation försök be någon vän ta korten på dig med en bra kamera/telefon så att man ser ordentligt utan skuggor och oskärpa.

Om du ska få ett toppen resultat utan att behöva känna att du måste göra en till efter så tror jag närmare 4000graft med anledning att förutom din "ö" fram så kommer ditt svaragare hår bakom och på toppen sakta försvinna när de nya starka håret efter en HT börjar ta fäste (egen erfarenhet).

Mitt hår liknar ditt när jag var runt 25.

bay914

27 Nov 2015, 14:23

Alm wrote: En viktigt aspekt i detta sammanhang är hur gammal du är? Av egen erfarenhet hände det väldigt mycket med mitt hår mellan 23-30.

När du skickar bilder för konsultation försök be någon vän ta korten på dig med en bra kamera/telefon så att man ser ordentligt utan skuggor och oskärpa.

Om du ska få ett toppen resultat utan att behöva känna att du måste göra en till efter så tror jag närmare 4000graft med anledning att förutom din "ö" fram så kommer ditt svaragare hår bakom och på toppen sakta försvinna när de nya starka håret efter en HT börjar ta fäste (egen erfarenhet).

Mitt hår liknar ditt när jag var runt 25.

27år, upptäckte det när jag var 26 och av att döma av gamla bilder började det för ca 3-4år tillbaka.

Det är min sambo som tog bilderna med en sony Z2 under en stark lampa. Ska på konsultation på måndag så vi får se vad dom säger då :) Kommer att trycka väldigt hårt på framtida resultat och vad som krävs i framtiden.

Erik86

27 Nov 2015, 22:58

Väldigt viktigt och tänka på framtiden, fyller du vikarna och tappar resten kommer det se konstigt ut och av bilderna verkar det som att du inte har alltför tätt runtom vilket begränsar hur mycket man kan ta ut, även väldens bästa kirurg kan inte trolla om man inte har bra förutsättningar.

Är det vanligt att männen i din släkt (oavsett ålder) blir klassiskt flintskalliga?

Akademikliniken..herregud 110 000 för nånting som andra kirurger utomlands gör bättre och till nästan halva kostnaden.

Harry.k

28 Nov 2015, 18:31

Så lång väntetid till akademikliniken? Kan det vara pga av deras ineffektivitet eller en skock okunniga som faktiskt är så många att de valt denna klinik? Det senare är mer tragiskt dock den saken är klar.

jonzi

01 Dec 2015, 19:25

Jag skulle fan avråda från HT. När jag tittar på dina bilder och läser att du är 27år, då måste jag säga till. Varför?

1. Du är ung. Sannolikt kommer du tappa en jävla massa hår de närmsta 15 åren. Har man begynnande uttunningar på huvet betyder det nästan alltid att dessa områden, med tiden, kommer att tunnas ut mer. En bra HT kandidat är sådan som typ tappar håret i första tredjedelen, men som sedan har ett mycket stabilt hår bakom som inte alls tunnats ut. Du tillhör inte den gruppen.

2. Ditt hår ser ut att vara "nordiskt tunt". Tunna hårstrån täcker dåligt och kräver mycket högre inplanterings densitet för att se bra ut. Mer eller mindre alla bra resultat på nätet är gjorda men människor som har tjockare hårstrån än dig och under optimala ljusförhållanden.

3. Din donor ser tunn ut. Huvudingridiensen för en framgångsrik HT karriär.

Skulle jag dra till med gissning kommer du vara en ordentlig NW5-6 om 10 år. Då kan ingen HT i världen rädda dig. Var smart nu, det här en mycket allvarligt och stort beslut om du går vidare med en HT.

Kontringen brukar då vara att jag ända ska göra FUE. Visst, men jag har sett ett antal personer på stan med rakade skalar med tydliga FUE extraction patterns i bakhuvet. Ser helt sjukt ut.

Mitt råd är att raka dig. Känn hur det känns. Oftast tar det ett tag men sedan vänjer man sig vid looken. Avvakta med HT tills du är förbi 30-35 iallafall. Never a bad move to postpone a HT.

Ted

01 Dec 2015, 22:51

Jag håller med jonzi. På senaste tiden har jag sett alltfler personer på stan med glesa transplantat. Det ser väldigt onaturligt ut trots denna årstids dunkla belysning.

Du kan säkert få ett riktigt bra resultat, dock är det en stor chansning med tanke på ditt ganska omfattande avfall och låga ålder.

Det skulle vara lättare att ge ett utlåtande om du tog bilder där du för håret bakåt så att man ser hårlinjen.
Kirkelands minox 5% mars 2007 - 12 feb 2010. Rogaine Foam 12 feb - 25 maj 2010 därefter Kirkelands minox 5% igen

Finasterid 1,25 mg sedan juni 2009, 0,625 mg sedan 20 mars 2011, avslutat 27 juni. Regenepure NT 20 aug 2011

Panto3 sedan 1 dec 2009, MSM sedan 5 jan 2010

Lazerfish och Keto 7 juni 2010, Tretinoin 7 okt 2010 - 8 sept 2011

Omega 3 4 jan 2011 till 10 feb 2015, TRX2 14 april 2011

stadh

02 Dec 2015, 01:28

jonzi wrote: Jag skulle fan avråda från HT. När jag tittar på dina bilder och läser att du är 27år, då måste jag säga till. Varför?

1. Du är ung. Sannolikt kommer du tappa en jävla massa hår de närmsta 15 åren. Har man begynnande uttunningar på huvet betyder det nästan alltid att dessa områden, med tiden, kommer att tunnas ut mer. En bra HT kandidat är sådan som typ tappar håret i första tredjedelen, men som sedan har ett mycket stabilt hår bakom som inte alls tunnats ut. Du tillhör inte den gruppen.

2. Ditt hår ser ut att vara "nordiskt tunt". Tunna hårstrån täcker dåligt och kräver mycket högre inplanterings densitet för att se bra ut. Mer eller mindre alla bra resultat på nätet är gjorda men människor som har tjockare hårstrån än dig och under optimala ljusförhållanden.

3. Din donor ser tunn ut. Huvudingridiensen för en framgångsrik HT karriär.

Skulle jag dra till med gissning kommer du vara en ordentlig NW5-6 om 10 år. Då kan ingen HT i världen rädda dig. Var smart nu, det här en mycket allvarligt och stort beslut om du går vidare med en HT.

Kontringen brukar då vara att jag ända ska göra FUE. Visst, men jag har sett ett antal personer på stan med rakade skalar med tydliga FUE extraction patterns i bakhuvet. Ser helt sjukt ut.

Mitt råd är att raka dig. Känn hur det känns. Oftast tar det ett tag men sedan vänjer man sig vid looken. Avvakta med HT tills du är förbi 30-35 iallafall. Never a bad move to postpone a HT.

Vad menar du med fue i bakhuvudet? Hur ser det ut?

bay914

12 Dec 2015, 20:51

Gjorde min HT i torsdags hos Poseidon kliniken och ska lägga upp lite bilder när jag får från dom :)

Förstärkte mina flikar och gjorde ingen ny hårlinje.

1450 grafts

100 x 1

591 x 2

711 x 3

48 x 4

ratio 2,487

Vi bestämde oss för att se hur många grafts vi kunde få ut och efter det besluta vilket område vi skulle fokusera på iom vi inte trodde på att det skulle täcka allt. Bestämde mig för att täta upp vid flikarna och sen arbeta oss bakåt med det som blev över.

Besöket var överlag väldigt bra, kanske hade önskat att det blev lite mer grafts. Ska vänta på slutresultatet och se om det blir Poseidon igen eller om jag ska söka mig utomlands om några år.

Betalade för 2500 hårstrån x 25kr = 62,500 kr för hela alltet. Så jag fick ca 1100hårstrån på köpet.

Nu i efterhand hade jag önskat att det var grafts och inte hårstrån ^^ Men det vet jag till nästa gång nu :) Mina grafts är tydligen väldigt korta

Överlag var besöket väldigt bra och Dr Pyzaok var väldigt trevlig och hjälpsam genom hela behandlingen. Han trodde på 1500-2000grafts till nästa behandling om några år.

Hoppas både jag och Kogo blir nöjda :)

http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?id=7127

whyatt

12 Dec 2015, 23:07

Då håller vi tummarna. Du tog beslut rätt fort?

1450 grafts betyder ca 725 grafts i respektive vik.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

bay914

12 Dec 2015, 23:16

whyatt wrote: Då håller vi tummarna. Du tog beslut rätt fort?

1450 grafts betyder ca 725 grafts i respektive vik.

Jag har funderat på det i ett halvår ungefär och nu hade jag både tid och pengar. Fick en avbokningstids som gjorde att det gick så fort.

Baldhead

13 Dec 2015, 20:12

Spännande. Ser fram emot bilder framöver! Lycka till.

Hairspray

25 Feb 2016, 20:08

Hur har det gått, skall själv till den kliniken nästa vecka?

bay914

25 Feb 2016, 20:17

Det har gått bra, har inte varit några konstigheter efteråt. Det var en bra upplevelse även när jag kommer göra en framtida HT så kommer jag nog söka mig utomlands, mest för priset samt grafts. Poseidon pratar om hårstrån, inte hårsäckar. Känns som man blir begränsad över antalet dom hinner med på en dag. Men deras kirurg som utför ingreppet är riktigt mån att det ska bli bra! Rekommenderar starkt om det är din första eller behöver göra en "mindre" ht

Hairspray

25 Feb 2016, 21:10

Ok, du var inte nöjd med antalet hår/grafts men nöjd med själva utförandet?

Jag kommer göra en medium skulle jag tro, vikar + lite till, inget jättestort, jag hajar att det blir billigare om man åker utomlands om man behöver göra riktigt stora grejer men jag värdesätter att man fixar det på en dag och att man har en svensk klinik att kontakta vid eventuella komplikationer.

Hairspray

25 Feb 2016, 22:10

Vill du dela med dig av en "efterbild"?

Monster88

26 Feb 2016, 08:23

bay914 wrote: Det har gått bra, har inte varit några konstigheter efteråt. Det var en bra upplevelse även när jag kommer göra en framtida HT så kommer jag nog söka mig utomlands, mest för priset samt grafts. Poseidon pratar om hårstrån, inte hårsäckar. Känns som man blir begränsad över antalet dom hinner med på en dag. Men deras kirurg som utför ingreppet är riktigt mån att det ska bli bra! Rekommenderar starkt om det är din första eller behöver göra en "mindre" ht

Kan bara bekräfta det du säger, gjorde också en mindre HT hos Poseidon för ungefär en månad sedan. Jättenöjd med bemötandet och behandlingen, kan dock inte säga så mycket om slutresultatet ännu såklart, men hittills följer allt enligt planen. Läkaren är som du skriver väldigt mån om att resultatet skall bli bra och väldigt trevlig.

Enda negativa är väl att dom gärna säljer in sig lite väl mycket och jag hade kanske önskat att dom pratat mer om fördelar / nackdelar med att göra en HT under konsultation. Exempelvis så upplevde jag att läkaren under behandlingen var mycket mer neutral än övriga på kliniken och vi pratade om fördelar / nackdelar med att gör en HT när man är relativt ung (är snart 28) och han rekommenderade exempelvis att jag väntar med nästa behandling till jag närmar mig 35.

Men jag skulle också rekommendera kliniken för en mindre / mellanstor behandling.

Skriv inlägg