Konsultation hos Koray.

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Hårribel

12 Jun 2016, 17:57

Jag valde att passa på att gå på konsultation hos Dr Koray när han nu var i Sthlm över helgen. Det var nära och bra samt billigt med 500kr till barncancerfonden.

Man blev inkallad och fotograferad. Därefter fick jag träffa läkaren som kollade min densitet på min donorarea. Den var tydligen oerhört bra och tät. Jag hade över 8.000 grafts som Koray kunde plocka ut utan att det skulle påverka håret.

Därför föreslog han en väldigt extrem hårlinje långt ner än var den är just nu. Det skulle krävas runt 6.800 grafts för att återskapa så låg hårlinje.

Det tyckte jag var mycket märkligt. Jag kommer ju fortsätta att tappa hår så jag lär ju få återkomma med ungefär 3-årsintervaller så han kommer knappast förlora mig som patient ändå.

Jag ville egentligen inte alls sänka min hårlinje. Visst sitter den högt upp men jag är ju över 30 år gammal med.

Helst ville jag bara fylla i fronten och mitt uppe på huvudet samt en aning i vikarna. Detta fick jag till runt 1.700 grafts men hans andra förslag var att sänka hårlinjen bara lite grann ändå och ner över vikarna.

Jag är lite osäker här. Jag vill verkligen göra operationen, helst nu, men det kommer kosta mig 3.000 grafts och jag kommer få ett helt nytt utseende. Inte riktigt säker på om jag vill detta.

Mitt originalhår kommer fortsätta att krypa tillbaka med åren och då vill jag helst kunna täcka det med återstående grafts.

Jag har bara ledigt 4 veckor nu i sommar och måste göra det då. Jag hoppas verkligen att jag och kliniken kommer förstå varandra så man inte vaknar upp med ett lågt hårfäste man inte vill ha.

Harry.k

12 Jun 2016, 19:14

Du ska ju göra det DU vill och inte vad han föreslår. Koray är ökänd som "donorplundrare" och tar alltid mer än vad som krävs. Det vettiga är att du gör det som du själv tänkt, blir du inte nöjd kan du ju göra en till sedan. Värre vore ju att vakna upp med ett hårfäste du inte gillar, det blir svårare att ändra...

Hårribel

12 Jun 2016, 19:45

Exakt.

lillebo

12 Jun 2016, 20:02

det är ju bara att be honom göra den som du vill ha den. det är ju du som bestämmer inte tvärtom. Men om ni gick från 6.800 grafts till 1.700 så undrar jag om ni skulle bygga luggen vid näsan först?! :) Jag har fått min donor upp mätt till 8900 gratfs och skulle behöva 2500-2800 att bygga min front vilket jag tycker är bra med donor kvar om man behöver fylla på i framtiden

Hårribel

12 Jun 2016, 23:03

3.000 grafts kommer behövas.

Jag kommer göra det i juli.

lillebo

13 Jun 2016, 09:10

Lycka till! :)

Twiy

13 Jun 2016, 16:58

Donorplundrare? Är det därför han är känt över hela världen som bla dem bästa i branschen ?

Skulle inte tro det, visst han rekommenderar mer än andra och det kostar mer men alla resultat jag sett har blivit extremt bra. Han lägger också upp en plan med var och en av hans patienter där han förklara och gör en studie av håret. Alltså exakt hur mycket man har och kan plocka med mikroskop. Han förutspår även håravfallet och förklarar vad han kan behöva göra med det återstående donorhåren.

Harry.k

14 Jun 2016, 13:16

Det finns ingen anledning att använda mer än vad som behövs för en bra look.

Och definitivt inte om du är känd "över hela världen som bla dem bästa i branschen".

Det handlar just om att skapa en bra illusion och då är det bästa resultat för minsta

antal grafts som gäller. Där fallerar Koray, ex gör han megasessions, vilket leder till sämre

överlevnad och därmed behöver han fler grafts än ex Keser som kan få ett lika bra eller bättre

resultat än ex Koray.

lillebo

15 Jun 2016, 12:59

Harry.k vet du var man kan hitta före och efterbilder på kesers transplantioner? Det sägs ju att han är bra men det är helt omöjligt att hitta resultat från honom. I mina ögon så är det då väldigt svårt att ha honom som eventuell kirurg.

whyatt

15 Jun 2016, 22:29

Hårribel,

om din donor är i häradet 8000 med god hårkaraktär, då ska du unna dig ett leende eller två :)

Hur man vill hantera en sådan resurs är givetvis individuellt...men få av oss skulle välja en onödigt konservativ approach OM donor och plånbok tillåter något annat - men här är det givetvis upp till dig, men ställ dig fråga, varför tänker jag konservativt? Ibland är det solklart, i ditt fall, beroende på framtida håravfall, kan det vara helrätt, men om du är +30, skapligt ekonomi, inte allt för uttalat håravfall nu och en MVG-donor, då finns det åtminstone gott om HOPP. Personligen, dvs bara lilla jag, hade noga utrönt om det inte skulle kunna gå att omplacera så mkt hår som möjligt och samtidigt planera för ett hyfsat aggressivt håravfall, med en så pass god donor som du sägs ha - noga genomtänkt klinikval är därför av yttersta vikt!

Jag tror många som kommer till klinikerna vill få ut mer än vad som kan ges. I de fall det är möjligt kliar det säkert extra mycket i fingrarna på de som skall göra jobbet. Man måste också komma ihåg att det är en liten annan kultur kring det här med skönhetsingrepp, beroende på land...och detta spiller också över på hur klinikerna resonerar kring HTs...rätt eller fel? En av USAs mest kända och respekterade kirurger på området resonerar ungefär som så att "jag tar ibland en del grafts också utanför den säkra donorn, men jag tänker så här, bättre att de här killarna får ett bra resultat nu när de är unga och har hår, so what om några procent faller av när fyller 50". Bara en anekdot, säger inte att jag nödvändigtvis håller med ;)

Vad beträffar Koray och påståendet om att han är en notorisk donorplundrare..hmm..Ja, hans klinik är en av få som rutinmässigt verkar genomföra riktigt stora FUEs, samtidigt har jag inte hört talas om något osedvanligt oetiskt beteende där patientens bästa hamnar i källaren till förmån för onödigt stora uttag utan vidare resultat, men givetvis är jag personligen intresserad av att höra motsatsen om du känner till sådana fall, Harry.k. Många andra kliniker som försöker sig på mega sessions verkar svaja mer i resultaten...och Koray publicerar en del teorier och erfarenheter i ämnet, den saken är klar, på så sätt är han lite av en frontfigur som hjälper branschen framåt.

Ingen klinik är felfri, Dr. Keser hanterade en medlem från denna brädan rätt så kasst för inte allt för länge sedan. Resultatet blev klanderfritt, men patienthanteringen var enligt uppgift anmärkningsvärt amatörmässig. Dock levererar också Dr. Keser riktigt intressanta FUE-resultat.

Hur som haver, DU skall känna dig bekväm i valet och DU skall bestämma helheten. Om osäkerheten kvarstår så får du gärna maila bilder och berätta lite mer om ditt hårgenetik till mig.

Lycka till!
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Twiy

15 Jun 2016, 23:50

Av alla hundratals resultat jag kollat igenom från olika kirurger skulle jag säga att det istället finns allt för många om inte 60-70% som gör för lite. Alltså att man rekommenderar allt för lite grafts och resultatet blir riktigt dåligt.

Sen tänker jag lite som whyatt, bättre att " slösa 500-1000 extra och få ett bra resultat nu istället för att spara dem i 15-20 år till. Så tänker jag iaf, kan vara död om ett år och ser hellre bra ut nu när är ung (32) än när jag är 52.

Sen skulle inte Koray kunna överleva och lyckats med det han gjort om han vart en donorplundrare. Han har varit verksam i 12 år, ex antal patent, undervisar och håller i olika seminarium ang fue osv osv.

Har inte hittat ett enda negativt case från Koray. Du får gärna visa mig, det vore intressant att se.

Kan tillägga att jag själv gjort en operation med Koray i Januari och so far så är jag nöjd. Men halva tiden har inte ens gått så mycket kan hända och jag kan kanske blir missnöjd men jag kommer återkomma på detta forum ang mitt slutgiltiga omdöme.

Harry.k

16 Jun 2016, 20:45

För att förtydliga, det handlar inte om att Koray är dålig eller att resultaten som man

ser på bilder inte är bra, utan snarare om att vägen till resultaten på bilderna inte

i mina ögon är optimala. På samma sätt som många motiverar att de hellre går till en kirurg

där det kostar mer men blir ett bättre resultat, dvs att många hellre går till ex koray

än dessa paketpris resor till billiga kliniker, så är det motiverat att man hellre väljer

att gå till en kirurg där man får så hög överlevnad som möjligt på transplantaten, även om det innebär att det tar längre tid vilket det tar hos ex keser än hos koray. Så därför är det nog sparsamt med negativa cases från koray, just eftersom det är vad du ser i spegeln som spelar roll, och det är ju det viktigaste, men väljer personligen att lägga till faktorn att det inte skedde till priset av mer donor än vad som faktiskt behövs för att få detta resultat. Dock när det gäller Koray, de extra avgifterna som läggs till är lite löjliga som kostnad för tolk, medicin och sådant som redan ingår hos Keser, detta är ju i slutändan en struntsak, men bara intressant att notera.

Lillebo, det kryllar av resultat från keser, vet inte hur du söker men bara keser+grafts ger massor.

http://foro.recuperarelpelo.com/viewtopic.php?t=23780

http://www.hairsite.com/hair-loss/board_entry-id-96210-da-DESC-page-0-order-time-descasc-DESC-category-all.html

http://bellicapelli.forumfree.it/?t=69733060

Twiy

16 Jun 2016, 21:20

Medicin kostar men inte tolk, Koray tar 2,5 E per grafts medas Keser tar 3,5 E. Klart man kan bjuda på medicin när man tar 30% mer betalt. Sen har Keser bra resulat för att han nästintill bara gör optimala operationer, alltså räddar hårlinjer på patienter med bra förutsättningar.

Aldrig sett några wow ingrepp av honom där han förändrat någons totala hår/frisyr och någon som vart flintis fått tillbaka sitt hår igen.

Inget ont om någon av dessa kirurger egentligen då jag anser att bägge är bra men bra på olika sätt.

Harry.k

17 Jun 2016, 21:52

300 euro för medicin, att det är rena bluffavgiften förstår ju vem som helst. Så givetvis borde den ingå.

Sedan är det klart att koray kan ta mindre betalt eftersom han också gör mindre arbete

själv, han har assistenter som gör en del under operationen, liksom väldigt många andra kirurger i Världen.

Det är ingen direkt nyhet att Keser är rätt för att ta sig an ej så långt gånga fall och det är rätt betryggande också, då blir han bra på det han gör, att skapa bra hårlinjer, så självklart är det då ingen vits om du är på väg att bli flintis så kan ju ur den aspekten förstå att en del då väljer Koray. Och detta med "wow-faktor", ja om det endast är wow att gå från nw7 till nw2-3 så säger du ju det själv, han tar bara de som inte kommer bli flintisar, men nog håller de flesta med om att ex gatsus resultat är ett wow-resultat.

Twiy

18 Jun 2016, 00:03

Ledsen men ditt sista stycke i ditt senaste svar fattar jag ingenting av.

Skitsamma bägge är bra men någon husslare som du påstår att koray är stämmer inte.

Harry.k

18 Jun 2016, 01:47

Du säger att du inte sätt något wow-resultat från honom,"där han förändrat någons totala hår/frisyr och någon som vart flintis fått tillbaka sitt hår igen" och det är ju dels beroende på vad man anser är "wow", men eftersom du själv också vet att han inte räddar flintisar så blir det ju inte lika stora förändringar på de fall han tar sig än jämfört med högre håravfall. Och om han är en husslare eller ej, nja vet ej men det är ju upp till var och en att avgöra, säger dock bara att det är ju ren bluff att medicinen skulle vara värd de 300 som folk betalar honom.

Twiy

18 Jun 2016, 08:36

300 euro stämmer inte och du får mer än medicin

INNEHÅLLER: ATP – Hypothermosol graft lösning, Fiskarhatt i bomullsmaterial, Hairixin schampo, Hairixin Lotion, antibiotika, ispåse, kudde.

Du får en hatt och en kudde haha glöm inte det.

Kan hålla med om detta bör ingå men så är inte fallet, som att köpa en ny mercedes och elhissar är tillval.

Hårribel

20 Jun 2016, 21:18

Nu är allting bokat och 1.000€ är överfört. Jag räknade först på 50-55.000kr men detta landar visst nog på 80.000kr efter allting är klart. PRP för 300€ känns rätt okej. Lika bra att testa.

Jag tror nog jag kommer återuppta finasteriden om Dr Koray rekommenderar det.

Jag är även intresserad av att fylla ut mina ögonbryn och detta var inga problem alls. Ett enkelt ingrepp.

Jag har dock läst en hel del annat om just ögonbryn och det bör undvikas. Kommentarer på det?

Främst vill jag fylla ut det jag fortfarande har kvar och rätta till min hårlinje. Vi får se om jag ens väljer att dra ner den ytterligare. Just nu känns inte det bekvämt alls.

Mot mer hår. Jag uppdaterar här med bilder sen.

Alm

20 Jun 2016, 21:54

Härligt. Ska bli kul att följa. Hur många grafts tror du dig sätta vid denna sittning??

Hårribel

21 Jun 2016, 00:42

Runt 3.000st kanske. Beror på vad vi kommer överens om.

Har jag bara hår uppe på huvudet är jag nöjd. Sidorna rakar jag oftast ändå.

Att han säger att jag har en fantastisk donorarea, trots efter en STRIP2 år 2010, och har utrymme för att även sänka hårlinjen ger mig förhoppningar om framtiden.

Jag har hellre hår på huvudet än en låg hårlinje.

Man tappar även det transplanterade håret med tiden så varför sänka hårlinjen liksom?

Skriv inlägg