Min historia + bilder + planer på HT sommaren 18

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Whimp

07 Feb 2018, 19:35

Hej alla fina!

Ska försöka hålla mig kort och inte sväva ut för mycket.

Bakgrund:
Började tappa hår vid 17 år
Stor strip - Både kronan och hårlinjen - New hair clinic Lund - Mats Ingers 2008 (19 år vid tillfället)
Finasterid sedan dess

Ångrar denna HT. Såklart. Visst, jag är inte skallig och mitt håravfall går långsamt. Men min hårlinje blev ju varken tät eller naturlig. Fint, välläkt, tunt, men väldigt ljust ärr. Med åren som gått har jag brytt mig mindre och mindre om mitt hår. Ångrar bitter att jag gjorde det valet i så ung ålder. Idag skulle jag aldrig gjort det. Men skadan är redan gjord och nu börjar hårlinjen se riktigt gräslig ut. Har ganksa ful pitting.

Jag ser det inte som att jag har något annat val än att göra ännu en HT. Jag har börjat konsultera med olika kliniker i Turkiet. Nedan kommer jag skriva/uppdatera vad de svarar och hur jag tycker de verkar. Jag är såklart ytterst tacksam för tips, kritik, input & åsikter inför valet av klinik.

Bilder:

Donor torrt hår
Image

huvudform torrt hår
Image

Donor torrt hår
Image

Donor vått hår
Image

Donor höger sida torrt
Image

Hårlinje torrt hår
Image

Hårlinje vått hår
Image

Hårlinje vått hår närbild
Image

Hårlinje höger sida vått hår
Image

Hårlinje vänster sida vått hår
Image

Vänster vik torrt hår
Image

Höger vik torrt hår
Image

Höger profil vått hår
Image

Krona torrt
Image

uppifrån
Image

Vänster profil torrt
Image

höger profil torrt
Image

Ärr vått hår
Image

Ärr torrt hår
Image

Ärr torrt hår
Image

Mitt mål:

Fylla på hårlinjen så den inte ser ut som dockhår. Även runda av den i mötet med tinningar. Har inte något större intresse av att sänka den. Möjligen några mm. Men absolut högsta prioritet är ett naturligt resultat. Jag vill bara kunna kamma luggen åt sidan och flasha min hårlinje utan att folk ska stirra. Är det för mycket begärt? Kronan är jag nöjd med. (Sammanfattning: Jag har inga planer på att bli en norwood 1. Är trots allt snart 30. Jag är helt fine med lite vikar. Bara de blir lite tätare och framförallt ser naturliga ut.)

Oro:

Min donor. Tycker det är glest och tunt. Min hårkvaliet överlag är väldigt tunt och fint hår.
Att det ska resultera i ännu en misslyckad HT

Klinikers uttalande och respons (kommer uppdatera allt eftersom)

Koray Erdogan:

2600-3200 grafts
pris: 6500 - 8000 euro

Intryck - oproffsigt. Min kontaktperson skrev till mig att jag borde börja med finasterid. något jag väldigt tydligt klargjort att jag redan gör. Fick också en bild på min planerade hårlinje, den var sänkt med cirka 2 cm. Något jag också väldigt tydligt klargjort inte var min önskan. Detta ledde till oro kring vad mer de kan ha missat i min konsultation. Har de ens läst den? Har de tagit i åtanke att jag redan gjort en stor strip när de gav mig ett utlåtande kring mina möjligheter? Eller har de missat även det?

Hakan Doganay:

2500 grafts
pris: 5000 euro

Intryck - Inget att tillägga. Skrev väldigt kort att det behövdes 2500 grafts.

Dr Civas:

2300- 2500 grafts
Pris: 3500 - 3750 euro

Intryck - verkar ganska okänd, men proffisgt och betryggande bemötande.

Dr. Demirsoy:

1000 men mer troligt 1500-2000 grafts.
Pris: 2500 euro

Intryck - bra! En av få som det känts som att de faktiskt tagit min nedsatta donor i beräkning. Många andra som inte alls kommenterat den och bara svarat på hur många grafts som behövs och vad det kostar.

Ge gärna tips på fler kliniker.

Som sagt all respons kring mitt hår, tidigare resultat, möjligheter, kliniker eller bara tips och råd inför mitt beslut är hemskt välkommet.

<3

Whimp

11 Feb 2018, 00:12

Bump!

Whimp

11 Feb 2018, 11:31

Jag har gjort all research jag behöver och valet måste nu tas. Det verkar som att demirsoy är ett bra och tryggt val.

Hade dock hoppats på någon form av respons här. Det är alltid skönt att dela ett sådant stort beslut med andra..

Så om du som läser detta har något som helst att säga, vare sig om det är peppande/stöttande ord eller kritik eller vad som helst så är det läge att säga nu. för jag kommer boka tid nästa vecka.

sparrow

11 Feb 2018, 22:32

Jag tycker att du tänker helt rätt - behåll hårlinjen där den är satt idag, förutsatt att den inte är ojämn eller allt för dåligt gjord, sänk inte mer än någon mm om det är nödvändigt. Behåll vikarna och sikta på att fylla upp volymen. Då kan du nog räkna med ett hyfsat resultat med det antal grafts du har räknat med. Väldigt bra info till andra som funderar på en HT när du har återgett svaren du har fått från klinikerna. Jag känner inte till de här klinikerna annat än namnet på dem, men det låter som ett bra val med Dermisoy. Det kanske också kan vara en idé att sätta ett fåtal grafts i ärret. Eftersom det ser tunt ut så behövs det nog inte så många, men det kan ändå vara bra om du någon gång senare vill köra något kortare hår.

whyatt

12 Feb 2018, 12:51

Mycket välgjord presentation, tummen upp!

Ditt ärr är ett helt okey STRIP-ärr, men i övrigt är inte transplantationen top notch...dock antar jag att du vid tidpunkten 12 mån efter ingreppet hade ett naturligare resultat i vikarna då mer av ursprungshåret växte där - eller?

Din donor ser inte speciellt skral ut med tanke på din historik (vet dock inget om din nuvarande miniatyriseringsgrad), därtill uppvisar du inget massivt håravfall utan primärt behöver densifiera vikarna. Jag tror det kan bli riktigt bra så länge du väljer en kompetent klinik.

När du ändå gör en FUE, precis som sparrow rekommenderar, så fundera över om du inte vill sätta några hundra grafts i ditt ärr, så kommer du kunna ha kort frisyr framöver, om du så önskar.

Till listan över de kliniker du valt att kontakta slänger jag in, på din begäran, ett axplock andra duktiga FUE-alternativ:
Feriduni (Belgien)
Dr. Keser (Turkiet)
HDC (Cypern)
Dr. Bessam Farjo (UK)

Varför ASMEDs respons inte har varit på en nivå som du ska kunna förvänta dig är tråkigt att höra, de brukar sköta denna kontakt bra men de gånger de har fallerat har det ofta berott på att de varit i processen att byta patient-koordinator, vilket hänt 3-4 gånger de senaste åren. Not sure why.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Whimp

13 Feb 2018, 21:44

Tack så hjärtligt för er respons Sparrow och Whyatt!

Tagit era råd i åtanke och frågat kring mina möjligheter att sätta grafts i ärret också. Demirsoy (Som det verkligen lutar mot) sa att det inte skulle vara några problem om donorn tillåter. Han tippade på mellan 100-200 grafts.

Vill också tillägga till Asmeds (Koray Erdogans klinik) försvar att de kontaktat mig igen och förtydligat det jag skrev att jag upplevde som osäkert/otydligt. Det gav ett mycket tryggare intryck, och det känns som att de verkligen bryr sig om sitt rykte och det bemötande de ger.

Mycket tacksam för tips på klinikerna Whyatt. Ska kolla på de jag inte känner till!

ASMED-Clinic

15 Feb 2018, 12:40

Hej alla, det finns flera begrepp som jag skulle vilja klargöra med förklaringarna enligt följande:

Hårlinjerna som utvärderas för patienterna är ritade genom att ta hänsyn till proportionerna av ansiktets form och specifikt med den här patienten finns det min. 12-13 cm mellan hans näsbro och pannan, och därför ser pannan ut att vara mycket platt och stor. Eftersom hans ansikte har fin struktur sänks patientens frontlinje ca 3 cm för att begränsa utseendet på hans panna. Detta beror på att endast med detta tillvägagångssätt trodde jag att funktionerna i hans ansikte skulle balanseras.
När pannan sänks 3 cm blir området som ska täckas ca 54 cm2 då pannan är min. 18 cm bred. Hårets tjocklek verkar cirka 50 mikron och genomsnittlig densitet bland svenska patienter förutses vara 2,2 hår/graft (avseende ASMEDs data genom åren). För att täcka området, som är 54 cm2, planerar jag att implantera 50 grafts/cm2 som i slutändan kräver minst 2700 transplantat (grafts). Naturligtvis kan frontlinjen upplyftas i samrådet dagen innan operationen, om patienten kräver det så.

För det andra, tvärtom till vad forum moderatorn indikerat, det är inte "vi" som bestämmer att byta patientkoordinatorer. Det finns en förutvarande sjuksköterska från ASMED som startade en ny klinik - genom att använda mitt namn - , och en av våra tidigare svenska talande patientkoordinatorer började att jobba med dem.

Min klinik och jag har varit mycket betrodd på detta forum genom åren. Därför är allt jag vill säga att tiden är generös och resultaten kommer att avslöja sig med tiden. Min önskan är att informera de forumanvändare som hade sin förtroende för ASMED och forumets moderator som en av mina uppgifter.

ASMED Dr. Koray Erdogan
Last edited by ASMED-Clinic on 20 Feb 2018, 08:24, edited 1 time in total.
ASMED Kirurgisk Vårdcentral

Dr Koray Erdogan. Istanbul, Turkey

- För mer information, evualitioner: svenska@asmed.com.tr

Stockholm: +46 840309645

Goteborg: +46 313011832

- Prices & Services: http://www.hartransplantationfue.se

Harry.k

18 Feb 2018, 17:39

Det är ju inte bara det som är tunt vid vikarna där man ser att det gjorts en ht som behöver fyllas på utan även lite längre ner, för att det skulle se hyfsat ut. Sedan detta återkommande många kör med att man inte satsar på en viss norwood i den lägre skalan pga av åldern känns wierd, men tror nog det är någon psykologisk grej där man försonas i tanken om att den ändå inte är genomförbart.

Här är en snubbe på 37 bast som kör en NW1 och det ser inte illa ut. Hans hår skulle till och med kunna anses vara många tonåringars dröm. Men det handlar mkt om vad man kör med för frisyr. För den klassiska sidbenan senare i videon är tidslös och passar alla åldrar. För sig mig den person som har NW1 och om den så vore 70 bast skulle stå där vid spegeln och säga, "nej såhär mkt hår kan jag inte ha det är för låg NW-skala för min ålder" :lol:

Whimp

20 Feb 2018, 21:47

Harry.k wrote:
18 Feb 2018, 17:39
Det är ju inte bara det som är tunt vid vikarna där man ser att det gjorts en ht som behöver fyllas på utan även lite längre ner, för att det skulle se hyfsat ut. Sedan detta återkommande många kör med att man inte satsar på en viss norwood i den lägre skalan pga av åldern känns wierd, men tror nog det är någon psykologisk grej där man försonas i tanken om att den ändå inte är genomförbart.

Här är en snubbe på 37 bast som kör en NW1 och det ser inte illa ut. Hans hår skulle till och med kunna anses vara många tonåringars dröm. Men det handlar mkt om vad man kör med för frisyr. För den klassiska sidbenan senare i videon är tidslös och passar alla åldrar. För sig mig den person som har NW1 och om den så vore 70 bast skulle stå där vid spegeln och säga, "nej såhär mkt hår kan jag inte ha det är för låg NW-skala för min ålder" :lol:
Jo. Till viss del är det säkert lite så att det är lite psykologisk försoning med i bilden. Men, som du kanske såg så Skrev jag också att mitt hår och den tid och energi jag lägger på det har minskat med åren. Jag har helt enkelt upptäckt att det finns långt viktigare saker i livet. Och jag står fast vid det, om jag fått chansen igen hade jag aldrig gjort någon HT. För en rak hårlinje känns inte så viktigt längre.

Därmed inte sagt att jag inte vill se bra ut. Och jag är av den uppfattningen att det går att se bra ut, med eller utan hår. Däremot är jag inget fan av det onaturliga dockhår jag dras med nu. Därför vill jag göra detta. Och mitt val att inte sänka hårlinjen är just vad det är, ett val. Och jag har inte ett så stort intresse av att ha en perfekt hårlinje. för det är helt enkelt inte så viktigt. Tro det eller ej.

Whimp

07 Jun 2018, 13:47

Nu är det bokat och klart. Åker om två veckor! Ser mycket fram emot det och är såklart lite nervös. Men jag har ju gjort ens strip tidigare och det här känns som ett mycket mindre ingrepp.

jag kommer uppdartera och dokumentera mina resultat bäst jag kan.

Sen måste jag faktiskt säga att jag tycker inte det var så skönt att jag i min egen tråd (som ändå handlar om ett ganska könsligt ämne) tvingas stå tills svars inför en Representant från en av de största klinikerna. Jag hade hoppats att lookgood kunde vara ett forum där håravfall, transplantationer osv kunde lyftas i en trygg och förstående miljö. Jag tycker användare här ska kunna skriva om sina uppleverlser utan att kliniker ska kapa trådar för att försvara sig.

Om min upplevelse inte överensstämmer med den kliniken i fråga hade, Tycker jag det vore bättre att ta det med mig personligen. Inte i min tråd där jag vill just berätta om mina upplevelser.

whyatt

07 Jun 2018, 14:54

Spännande! Håller tummar och tår :mrgreen:

Ja, det stämmer. STRIP är några resor "värre" rent konvalescensmässigt.

Gällande att din tråd spårade lite där ett tag så tror jag den typen av "kollisionen" inte fullt ut går att undvika på ett öppet forum. Du nämnde din åsikt om kliniken, kliniken besvarade med sitt synsätt. Denna närheten mellan branschen och forumets användare är överlag bra tror jag, även om det ibland kan gegga ihop sig lite. Inte mycket att bråka om egentligen även om det känns som om din och min input lite grann feltolkades och därför besvarades med ett svar som kanske inte riktigt var mitt i prick. Däremot är ASMED överlag en populär och seriös klinik som rankas högt upp internationellt sett.

Du kanske inte vill yppa, vilket är helt okey, men jag frågar ändå, vilken klinik valde du till slut?
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Whimp

15 Jun 2018, 09:02

whyatt wrote:
07 Jun 2018, 14:54

Du kanske inte vill yppa, vilket är helt okey, men jag frågar ändå, vilken klinik valde du till slut?
Det blev och Demirsoy. Det känns tryggt.

MEN! Han uppmanar att hag ska sluta ta finasteride 20-15 dagar innan operationen. När jag frågade varför sa de att det berodde på att det kunde blöda mer under operationen och försvåra den.

Har Någon hört något liknande? Är ganska orolig för att pausa finasteride kuren. Har läst att det snarare kan finnas en poäng att starta med finasteride innan för att slippa chockloss.

HJÄLP!

Skriv inlägg