Dags för ny hårtransplantation

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
maveron

19 Apr 2018, 06:48

Hej forum!

Det är nu 5 år sedan jag gjorde min HT i Turkiet. Kirurgen sa till mig innan jag skulle åka hem att det var viktigt att jag började knapra finasterid. Jag var 23 år den gången och var inte så sugen på att börja ta medicin som kunde ge allvarliga biverkningar. Under åren har jag dock köpt lite finasterid online, under en kortare period köpte jag totalt 56 tabletter, delade dem på 4 så 0,25 mg / dagen och så vitt jag vet fick jag aldrig några biverkningar. Nu är det så att jag har beställt finasterid igen, denna gången tänker jag dock inte sluta, får jag inte allvarliga biverkningar så kommer jag fortsätta ta dem för jag tappar just nu hår. Jag kommer att ta 0,25 mg varannan dag. Måste dock erkänna att jag är obekväm med tanken att ta finasterid men efter kollat ett hundratal videon på utube så verkar resultat vara väldigt bra.

Jag gjorde en FUE 3500 grafts och det var främst i fronten som håren flyttades till. Resultatet blev fantastiskt och jag har varit väldigt nöjd. Men nu tycker jag att det har tappat för mkt hår på kronan och utan Toppik och torr shampoo så skulle jag se tunnhårig ut.

Jag vet inte hur många grafts jag har kvar i bakhuvudet men kirurgen sa spontant att jag kan flytta 4000 grafts så får hoppas det stämmer. Eftersom jag bara vill flytta hår upp på kronan, och inte röra hårfästet/ fronten så vill jag denna gången inte göra det "hos den bästa" som jag gjorde förra gången utan jag kan nöja mig med ett billigare alternativ. Har kollat runt lite på nätet och det finns väldigt bra kliniker med fina resultat som erbjuder upp till 5000 grafts för 2000 EURO. Det tycker jag skulle passa mig bra prismässigt.

1. Några förslag på bra kliniker i Turkiet som gör en FUE runt 2000 EURO?

2. En sak som jag är orolig över denna gången är om jag har flyttat för många grafts efter en andra HT. Min familj tycker det är en dum ide men jag personligen känner att om finasterid stoppar så jag inte tappar hår så kan jag tycker det är värt göra det igen. Hur många grafts har en ljushårig snitt i nacken att flytta? har läst 9000 grafts men inte helt säker

Alla tips och råd i min situation uppskattas :)

maveron

21 Apr 2018, 18:37

Någno? :)

Kan tillägga att jag började med 0,25 mg finasterid idag. delade tabletten i 4, fan vad liten den delade tabletten blev, hur kan en sådan litet litet korn göra så mkt med en kropp?

joff

21 Apr 2018, 21:31

Jag tycker det finns fler viktiga saker att tänka på utöver hårlinjedesign. Tex överlevnadsgrad och hur stor påverkan de gör på donor, vilken punch som används etc. Menar att även om det "bara" är fylla på i kronan och ingen ny design så kanske det är värt att fundera på att använda samma klinik igen även om det är dyrare då du var nöjd med dom första gången.

maveron

22 Apr 2018, 11:12

joff wrote:
21 Apr 2018, 21:31
Jag tycker det finns fler viktiga saker att tänka på utöver hårlinjedesign. Tex överlevnadsgrad och hur stor påverkan de gör på donor, vilken punch som används etc. Menar att även om det "bara" är fylla på i kronan och ingen ny design så kanske det är värt att fundera på att använda samma klinik igen även om det är dyrare då du var nöjd med dom första gången.
Jag håller med att det är andra faktorer som också spelar in, men min tanke är inte att gå till en dålig klinik i Istanbul som inte vet vad de sysslar med, men om man kollar exempelvis på detta forum så får man bilden av att det bara finns ett fåtal kliniker i Istanbul som sysslar med HT. Det finns över 150 st kliniker i Istanbul och det kommer människor från hela världen till just denna stad för att operera håret. Det är inte bara de dyra klinikerna som gör bra HT, de turkar jag har träffat som har genomgått en HT har betalat runt 15-20 000 kr och har fått lika bra resultat. Vad jag försöker säga här är att det finns stort utbud av bra kliniker och man ska inte betala överpris för en HT bara för att vissa kliniker positionerar sitt värdeerbjudande till utländska potentiella kunder.

För att förtydliga exemplet ovan så de turkar jag har träffat har varit tydliga med att 20 000 kr är vad man bör betala för en HT i Turkiet, allt annat är överpris som enbart utländska kunder betalar. De kliniker som tar mindre betalt är mer eller mindre lika bra men marknadsför sig till den lokala befolkningen eftersom HT i Turkiet har blivit väldigt populärt.

Adolf

23 Apr 2018, 18:02

Tycker det är dumt att fokusera så mycket på priset. Blir resultatet dåligt så får du sota för det resten av livet. Är anledningen att man ville spara in ett par tusenlappar lär man nog ångra sig lite mer än annars.
Spontat tänker jag att det måste till en osannolikt bra donor för att du ska kunna plocka ut 4000 hårsäcksgrupper efter att redan ha tagit ut 3500. Det finns ingen chans att du kan ladda upp någon bild på ditt hår? Eftersom du är ljushårig och tappar hår undrar jag om inte det transplanterade håret syns mörkare än det orörda som håller på att försvinna runtom?
För mig syntes en mycket märkbar skillnad i färg. Transplanterat hår mörkt, försvinnande hår ljus.

maveron

24 Apr 2018, 11:33

Adolf wrote:
23 Apr 2018, 18:02
Tycker det är dumt att fokusera så mycket på priset. Blir resultatet dåligt så får du sota för det resten av livet. Är anledningen att man ville spara in ett par tusenlappar lär man nog ångra sig lite mer än annars.
Spontat tänker jag att det måste till en osannolikt bra donor för att du ska kunna plocka ut 4000 hårsäcksgrupper efter att redan ha tagit ut 3500. Det finns ingen chans att du kan ladda upp någon bild på ditt hår? Eftersom du är ljushårig och tappar hår undrar jag om inte det transplanterade håret syns mörkare än det orörda som håller på att försvinna runtom?
För mig syntes en mycket märkbar skillnad i färg. Transplanterat hår mörkt, försvinnande hår ljus.

Håller med att priset inte bör vara prio att fokusera på. Men eftersom det är kronan jag vill förstärka så anser jag att 80 000 kr inte är aktuellt att betala igen. Kommer försöka lägga upp en bild här så småningom. Finns det exempel på hur det ser ut om man har tagit för många grafts från donor? Alltså bildexempel, för det vore intressant att se hur det skulle se ut för just nu ser min donor bra ut.

Angående ljust och mörkt hår så vill jag påstå att det inte har varit något problem. Jag använder dagligen toppik pulver som lägger lite av en egen färg över hela håret. Testa gärna använda "dry shampoo" först sedan kör du lite hårsprej, därefter topik fiber pulver så kommer ditt hår se BETYDLIGT tjockare ut. Det är som natt och dag på mig.

Min kirurg i Turkiet sa att man skulle kunna plocka ytterligare 3500 grafts, men han sköt det påstående från höften precis innan jag skulle lämna kliniken så det var inte i samband med att han noggrant kolla min donor area.

Är inne på 4e dagen finasterid 0.25 mg och jag känner inget konstigt med kroppen än sålänge. Hoppas verkligen inte jag kommer att känna något, skulle bli orolig då. Mitt liv rullar på som det ska och vill inte medicin ska förstöra för mig. Vad tycker ni, ska jag börja använda minoxidil FOAM? Tänkte isf köra det på natten för på dagen skullle de förstöra min hår-rutin.

Trevlig tisdag på er :)

whyatt

24 Apr 2018, 14:49

Kul att du blev nöjd med ditt första ingrepp - får man fråga vem som utförde det?

Finns det budgetkliniker i Turkiet som kan leverera bra resultat? Ja, absolut. Hade jag förlitat mig på en sådan och hoppats att jag blev en av de som hade turen att spara en rejäl hacka men ändå få ett bra resultat? Nope. I synnerhet inte när det rör sig om ingrepp #2 och antalet grafts för att reparera ett ev. misslyckande i princip är none existing. Detta betyder inte att en svindyr klinik är enda vägen att gå. Vad som borgar för en solid hantverksprestation är en klinik med låg turbulens (anställda som gillar sitt jobb och får "bra" betalt) och ett gott renommé...således konkluderar jag att med din något höftade budget på 2-3000 EUR och en målbild kring 2000-3000 grafts...så får du verkligen söka med ljus och lykta samt ha en ordentlig portion tur.

Hittar du några kliniker som känns aktuella så posta dem här, jag hjälper dig gärna att granska och se om jag kan gräva upp något.

En donor bestående av 7500 st plockbara FUE-transplantat är att betrakta som en bra donor, helt klart över snittet.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

Skriv inlägg