Mäta donor

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
jn3

19 May 2018, 21:27

Hej!

Är 37 år, NW3, och ganska sugen på att sparka igång en HT-karriär. Tänkte dock ta era kloka råd och kolla upp donorn först.

Någon som vet om någon svensk klinik erbjuder sig att göra detta (mäta)?

whyatt

22 May 2018, 14:47

Välkommen hit jn3! :mrgreen:
Låter som ett bra första steg att ta. En klinik som inte kan ge en presumtiv kund en ordentlig analys av dennes skalp, donor och håravfall skall kategoriskt undvikas. Det samma gäller beträffande dokumentation av tidigare resultat. Har de inga bildserier som påminner om dina förutsättningar och som tydligt visar håravfallet innan, under och efter behandlingen så BÖR försiktighet vidtas.

Om du har några kliniker i din närhet, boka in konsultationer och ge dem en chans att yttra sig.
I samma veva mailar du bilder och skickar med en beskrivande text om ditt hårs karaktär, din ålder, håravfallsmönster i familjen etc, till några utländska kliniker och ber dem om utlåtande.

Du kan också givetvis dra några tydliga foton till red [kanelbulle] lookgood punkt se för icke-medicinsk feedback/input.

Spring inte in i en HT. Researcha först och behåll förväntningarna inte allt för högt över marknivå.

Lycka till 8-)
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

jn3

26 May 2018, 18:11

Tack Whyatt, och tack för ett riktigt schysst forum.

Har varit och besökt de 4 största klinikerna i Sthlm, och samtliga krafsar runt i nacken lite och drar till med en siffra. Siffran ligger mellan 5000 och 7000.

Har även gjort online-konsultation med BHR, Dr. Lorenzo, och HDC. HDC säger att ’6000 ska inte vara något problem’.

Har sett att HDC har någon typ av laser eller dyl. som mäter tätheten i donorn, hade hoppats på att någon utav de svenska klinikerna hade haft en sådan i byrålådan.

Det ser hyfsat ut i det genetiska trädet, men jag vill ändå vara förberedd på NW5-NW6 (är NW3 i nuläget med generell urtunning/försvagad krona). Och då frågar jag mig hur långt man kommer med 6000 fint/blont/skandinaviskt hår. Borde väl vara lugnt för att få till en hyfsad helhet om man tummar lite på kronan (?). Är på väg att ryka 2500 till fronten vilken dag som helst.. :D

whyatt

28 May 2018, 13:42

Tack själv, vänliga ord värmer alltid lite extra ;)

Jo, det här med att mäta donorn är mer en individuell bedömning snarare än exakt vetenskap. Kombinationen av att man inte riktigt vet exakt vart "safe donor" börjar och slutar samt att även inom det området som betraktas som "safe" så finns det i princip alltid en viss grad av försvagade hårsäcksgrupper, gör att bedömningen ger olika utslag beroende på vem som "krafsar" :-)

I min något konservativa värld så är 6 000 st grafts en BRA siffra som långt ifrån alla i praktiken kommer upp i, om donorn skall betraktas och analyseras enligt mina, genom-åren-insamlade preferenser...och faktum är att det är först efter ett par ingrepp som man med säkerhet kan veta detta...och det är ju i senaste laget :)
Bäst är därför att ha en relativt konservativ approach och inse att kombinationen medium donor och medium håravfall ofta innebär att man får tumma på antingen kronans täthet eller frontens. Som alltid spelar också ålder in. Lättar att rättfärdiga att donor-tömning vid 37 än vid 27.

Vad jag fortfarande grubblar över och som ingen klinik än riktigt väl verkar kunna ge mig ett tillfredsställande svar på, är hur pass mycket mer man kan suga ut ur sin donor om man i efterhand behandlar den med pigmentering.

jn3

28 May 2018, 22:14

Flyger ner till Bryssel på måndag, hoppas få mer klarhet. Återkommer med rapport..

whyatt

29 May 2018, 11:24

Enbart för att mäta? :? :P
Ta med fördel en guidad ölrunda i de gamla kvarteren, när du ändå är där och därefter taxi till EU-parlamentet för en välförtjänt urinering.

jn3

29 May 2018, 22:47

Enbart för konsultation. Och öl då kanske :)

whyatt

01 Jun 2018, 09:59

Hehe gottegris! :mrgreen:
Ett hett tips är att ha förberett en serie frågor på HT-temat och inte enbart kolla donor-kvalitén. Hojta till om du önskar få förslag.

jn3

01 Jun 2018, 13:41

Gärna! Förslag mottages tacksamt.

Harry.k

02 Jun 2018, 23:52

Fråga hur många microns håret ligger på, alltså tjockleken, det det spelar in för hur många grafts som behövs.

jn3

06 Jun 2018, 18:32

En sammanfattning av besöket:

Först och främst måste sägas att det är som natt & dag gentemot att gå på konsultation i Sthlm. Skulle rekommendera alla som går och funderar och inte VET att man är en A-kandidat att besöka BHR eller likvärdig klinik.

På min fyra konsultationer i Sthlm så pratades det inte ens om miniatyrisering eller microns, och min skalp undersöktes aldrig mer än med blotta ögat. På endast en utav dessa fyra konsultationer fick jag träffa läkaren. Nu fick jag 45 min med Dr BIsanga (även om konsultationstiden är 20 min egentligen). Jag fick även beskedet ”inga problem” från alla fyra kliniker i Sthlm.

Lite siffror:
Donor capacity: 6000
FU/cm: 80
Miniatyrisering: 15-20%
Kaliber: 35 microns
Potentiell behovsyta: 260 cm2
Hår/hårsäck: 1.87

Hade kanske hoppats på lite bättre, men helt klart skönt att veta hur det ligger till.

Dr Bisanga rekommenderade att jag tar 0,5 finasterid + minoxidil (5 mg tablett) i 6 mån för att sedan komma tillbaka för operation (alternativt för ny konsultation). Sugen som man är :) frågade jag om jag kunde göra operationen om 1 mån, och fick ett ok på det – eftersom jag tagit finasterid sedan i mars. (Intressant med minoxidil i tablettform, visste inte att det fanns). Jag fick utlåtandet att jag är en ”average candidate”, och att jag bör ligga kvar på nämnd medicinering även efter operation.

Frågor:
- Jag trodde 15-20% miniatyrisering (donor & recipient) betydde att man automatiskt är en dålig kandidat? Men fick ändå OK för operation/betyget ”avg candidate”.
- Är miniatyrisering alltid en effekt av ärftligt håravfall? Eller kan det lika väl bero på övriga orsaker (stress, etc).
- 35 microns (”very fine”) kan ju inte vara någon fördel..nu tror jag visserligen det innefattar även håret som är under miniatyrisering, dvs räknar man bara ”healthy hair” så kanske något högre.

Tror jag kommer ta doktorns råd i vilket fall och medicinera + göra ny konsultation.

Erik86

07 Jun 2018, 11:56

Minoxidil i tablettform? ...aldrig hört talas om, vilka producerar dessa? (företag).

Vad betyder FU/cm: 80? Att du behöver 80 hårstrån per kvadrat cm? det är ganska tätt isf eller?

Hur räkande dem ut dina microns?

Många frågor :roll: .

Tack.

/Erik

whyatt

07 Jun 2018, 13:08

Din observation gällande skillnader i konsultationsupplevelse emellan olika aktörer och i synnerhet i jämförelse te.x. Sverige och Belgien, är inte unik. Tyvärr. Varför det är så här kan jag inte svara på men det är t.o.m. ovanligt att svenska kliniker redovisar tillhörande hårdata i samband med publicering av före-efterbilder. Ofta får man som läsare nöja sig med att få veta antalet grafts. Lyckligtvis kommer kliniker som postar här på brädan inte undan med sådant slarvbeteende :mrgreen:

Ditt donordjup inkl. hårkaraktär är rätt så "svennebanan" och räcker inte till att täcka 260cm2 på ett adekvat sätt, men jag antar att din aktuella behovsyta är betydligt mindre än så varför ingrepp eventuellt kan rättfärdigas och trots siffrorna ge ett bra resultat.

För miniatyriseringen (samt s.k. shock-loss) kan finas hjälpa, men det skadar knappast att också inkludera några gram MSM varje dag.

Tveksamt om BHR rekommenderade 5 mg minoxidil i tablettform..för detta är en medicin för andra ändamål (hypertoni, vasodilaterande). Minoxidil vid håravfall är en lotion eller ett skum för utvärtes applicering. Menade han inte att du skulle dela 5mg finasterid i 10 bitar?

jn3

07 Jun 2018, 22:57

FU: Det betyder Follicular Units/cm2 (a.k.a grafts). En vanlig ’caucasian’ ligger tydligen på 70-75 i snitt.

De hade lite olika redskap (laser?) som räknade ut tjockleken på håret.

Minoxidil: han skrev ut 5mg tablett, som jag hämtade ut på ett lokalt apotek i Bryssel. Är (tyvärr) väl bekant med Proscar och tabett-delare. Har även kört det tidigare. Det står faktiskt inte tillverkare på burken - utan bara ”TCO Minoxidil 5mg”.

whyatt

08 Jun 2018, 12:18

Okey, då är jag med. Det är sällan man hör talas om läkare som rekommenderar oralt intag av minoxidil för att hantera genetiskt håravfall, men det förekommer. Då dosen är låg och målet i alla fall delvis är att stärka donorn innan ett ingrepp, *kanske* intag kan accepteras (i min värld), men jag är fortfarande kluven och skall sätta mig in i detaljerna bättre.

Saxat från HRN:

Minoxidil is a peripheral vasodilator used officially as an antihypertensive. It occurs as a white crystalline powder and is soluble in alcohol, propylene glycol and slightly soluble in water.

The chemical name is 2, 4, - pyrimidine-diamine, 6-(1- piperidinyl), 3-oxide with molecular wt. 209.25.

More than 90% of drug is absorbed from gastrointestinal tract, reaching the maximum plasma level within first hour and declining rapidly thereafter. The average half-life in humans is 4.2 hours. Approximately 90% is metabolized predominantly in Liver by conjugation with glucuronic acid, with some by conversion to more polar products. All metabolites are excreted in urine.

Minoxidil is a direct acting peripheral vasodilator capable of reducing both elevated systolic and diastolic blood pressure. It does not interfere with the vasomotor reflux and is therefore unlikely to produce orthostatic hypotension. The primary use is for the treatment of hypertension.

Dosage is usually 2.5 to 100 mg per day as a single dose for adults.

The side effect is salt and water retention, with swelling of hands and feet, face, lower legs; rapid weight gain can occur.

Cardiovascular effects including chest pain, hypotension, and fast and irregular heart beat are possible effects. Hypertrichiosis without virilism as elongation, thickening and increased pigmentation of fine body hair are seen in about 80% of users, developing within 3-6 weeks after starting the therapy. Hypertrichosis is usually first noticed on the temples, glabella, forehead or along the sideburns. Later it may extend to a back, arms, legs, and scalp. Upon discontinuation of minoxidil the growth of new hair is arrested, but 1- 6 months may be required to resume pretreatment appearance. No endocrine abnormalities have been found to explain to this abnormal hair growth.

Other effects like thrombocytopenia, nausea, vomiting are uncommon. Breast tenderness occurs in less than 1%. Allergic rashes, blurred vision; flushing of the skin; headache; decreased sexual desire or impotence; numbness or tingling in the hands, feet or face have all been reported.

Contraindication
Minoxidil should not be used in Pheochromocytoma or those who are sensitive to the components of the preparations. It may produce pericardial effusion and occasional tamponade. Angina pectoris may be exacerbated. Full details of the drug usage and side effects may be found in the PDR.

Minoxidil may pass from mother to the child through breast milk. Therefore, women who are pregnant and breast feeding should not use minoxidil.

When I started my private practice 20 years ago, I have seen a large number of patients who were taking oral minoxidil other than minoxidil lotion from other physicians and some patients even took on their own. I was entirely against taking oral minoxidil since it is not approved by the FDA and encouraged those patients to change to minoxidil lotion only, in fear of the side effects from oral minoxidil. After many years of practice, I have realized the remarkable effect on hair growth from oral minoxidil compared with the lotion. In many patients the result has changed from minimal hair over the scalp i.e. miniaturized hair to the cosmetic fullness of hair i.e. more terminal hair growth over both the front and the crown areas. Some have responded only at the crown but not at the front; also, there were patients who did not respond other than hypertrichosis. I have a few patients, whom I turned them down for hair transplantation surgery since they were poor candidates’ i.e. poor donor and severe degree of hair loss. One of them took oral minoxidil on his own and I was amazed when he returned to see me in four months, his temples hair was full with moderate hair growth at the crown but not at the front and made him a candidate for hair transplantation. Please see the attached photograph below. I did two sessions of hair transplant surgery on him and he was happy with the final results.

I prescribed oral minoxidil for hair loss treatment in less than 1% of patients in my practice over past 20 years. These are those hopeless patients who have the hair loss problem with no response from finasteride, dutasteride and minoxidil lotion but the patient wants to have some treatment option to treat the hair loss. I use it with caution, since there is no study regarding the dosage and safety in treating androgenic alopecia.
I do not prescribe this medicine to patients who are known to have cardiovascular disease, history of deranged blood pressure, liver and kidney dysfunction.

What is the optimal dose of oral minoxidil for the hair growth with minimal side effects?

I have learned from other physicians, who have prescribed minoxidil extensively to treat androgenic alopecia and was informed that 5 mg daily was enough to stimulate the hair growth without any effect on blood pressure and heart rate. One of my patients, who took oral minoxidil tablet and lives close by the clinic, came to the clinic twice a day for blood pressure monitoring for one month and all the reading were within the normal limits of his baseline; therefore, I am no longer monitoring the blood pressure as often as I did in the past. I have been using 5 mg daily for years and in some patient taken a low dose such as 2.5 mg tab per day or 5mg every other day still reported significant hair growth and stopped the hair loss to his satisfaction.

The most common side effect in my practice was puffy eyelids, leg swelling. Similar to any other forms of hair growth product, the gain hair will shed in 3-4 months on stopping the pill. This oral form should not be used in women due to hypertrichosis, it may persist in cases even on discontinuing the drug.

All of my patients were informed that the US FDA did not approve the use of oral minoxidil for hair growth and they have to take at their own risk, after understanding the risk and complications of the drug. I believe all the drug have side effects whether they are finasteride, dutasteride, spironolactone or dianee (for female hair loss). The long term treatment with oral minoxidil has more benefit than the chances of over said side effects at the low dose 2.5 - 5 mg once daily needs to be further studied. I advise the patient once the hair loss has stopped and experienced hair gained to stop oral minoxidil and switch back to minoxidil lotion for the long term maintenance usage. However, most of the patients did not want to switch to minoxidil lotion since there was no side effect noted. In some patient who switched to minoxidil lotion reported progressive hair loss.

I did not prescribe the diuretic as a routine since most of patients who experience water retention, refused to continue with this drug. Publications from Upjohn explicitly stated that a diuretic "must be" taken in conjunction with Loniten in most cases. The rationale is that while Loniten lowers blood pressure, your body's defense mechanism will automatically return your blood pressure to the original elevated level. Your body accomplishes that by retaining water and salt so that there will be more fluid to pump throughout the body. So in order for Loniten to be safe to consume, it is necessary to use a diuretic medication to remove excess water and salt from your body. Spironolactone is a natural choice for most hair loss sufferers since not only is Spironolactone a diuretic, it is also a potent anti-androgen.

In conclusion, only few percentage of the bald population in the world approaches the hair restoration clinics for the solution for hair loss. Of these there are many people who have marked social and emotional impact of hair loss in their lives thus, affecting their psychology. Most of these patients are very well benefited by the treatments like topical minoxidil, oral finasteride and the currently available artistic hair transplant surgeries offered by the clinics.

However there are number of patients, who are poor candidates for the hair transplant as they have poor donor area i.e. small donor area, thinning over donor area or have poor quality (more miniaturization at donor site) with large area of baldness NW-Class VII and searching for any possible hope that might improve their hair loss. These patients need to be emphasize regarding the side effects of oral minoxidil and with no FDA approval for hair loss indication. If patient consent's for this treatment, we propose to these terminal hair loss but high hoping patient that they might get benefit from opting to the oral minoxidil as the last sort of therapy till further new drug is available.

Best regards,
D. Pathomvanich MD FACS

Samt ett Dr. Umars åsikt i frågan:

Q. Can oral Minoxidil be used instead of topical Rogaine as a drug for hair loss?

Published on: 30-06-2014
Author name: Sanusi Umar
Author Bio: Sanusi Umar is the author of this article.

Oral Minoxidil is available in a pill form known as Loniten. While it may be prescribed in other countries for hair loss, it has not been approved for this purpose here in the United States. Currently, the only FDA approved medications for hair loss include:

(1) Rogaine which is a topical, over the counter formulation of Minoxidil, available in 2% and 5% concentrations.
(2) Propecia, a brand name for the drug, Finasteride. This is only available by prescription and is intended to be used by men since it carries the risk of birth defects.
How Minoxidil Works For the Treatment of Hair Loss

Minoxidil was originally intended to treat high blood pressure. During the initial clinical research studies, it was administered as an oral medication. However, the unexpected phenomenon of hair growth was observed in many of the research subjects. The compound enlarges the blood vessels, which increases the availability of oxygen and nutrients to hair follicles in the process of miniaturizing.

The early results from these studies help explain why oral Minoxidil is still given consideration for treating hair loss.

Why Oral Minoxidil Is Not Recommended As A Hair Loss Drug

Oral Minoxidil is still used to treat hypertension (i.e. high blood pressure) and prevent complications such as kidney issues, strokes and heart attacks. It works to relax and dilate blood vessels. It needs to be taken with other prescription medications to prevent water retention and weight gain.

The risks and complexities associated with its usage explains why most doctors discourage applications for treating hair loss.

There are many side effects which can occur from taking oral Minoxidil. These include:

(1) accelerated heart rate
(2) breathing difficulties
(3) digestive problems
(4) hair growth in unwanted places
(5) swelling due to salt and water retention
(6) pain in the chest, shoulders and arms

These complications, however, do not occur with topical versions of Minoxidil, like Rogaine.

The Use of Ancillary Drugs To Enhance the Performance of Rogaine
Exact recommendations for treating genetic hair loss will vary from patient to patient. However, some doctors will prescribe adjunct medications that can be used to help increase the effectiveness of Rogaine. These include:

(1) Ketoconazole shampoo
(2) topical tretinoin

Ketoconazole shampoo reduces inflammation which occurs when the hair follicles start to miniaturize . This can happen when DHT initially binds to androgen protein receptors at the base of these structures.

It’s active ingredient is also capable of occupying these receptors to help prevent damage incurred by the dehydrotestosterone compound.

Topical tretinoin may be prescribed to increase the skin’s level of permeability and overall receptivity to Rogaine. This helps Minoxidil to penetrate deeper layers of the skin in order to benefit the hair follicles.

These options can be discussed with a physician as much safer alternatives to using oral versions of Minoxidil. Early intervention is usually a key factor to experiencing successful results with any type of hair loss medication. Long term healthy lifestyle choices can also provide optimal conditions needed for follicles to maintain their ability to grow new hair and slow the rate of shedding.

Harry.k

09 Jun 2018, 19:18

Jo har sett att några doktorer ger minox till sina patienter i samband med HT då de ska ge bättre resultat.
Blodkärlen växer och ger extra näring åt hårsäckarna så det är ju logiskt. Har själv kört minox i 5 månader nu men droppade det för två veckor sen.

jn3

09 Jun 2018, 20:30

Intressant - varför avslutade du? Bieffekter eller ingen effekt..?

Harry.k

11 Jun 2018, 14:51

Kände att det är nog inte så bra att äta en medicin mot högt blodtryck så länge när man inte har det.
Var osäker innan på hur stor effekt den skulle ge då ja inte började från scratch, utan hade fått återväxt innan av andra naturliga preparat. Men jo den gav lite extra, dock så ger den ju hårväxt överallt, såg ex på öronsnibbarna där man bara har microskåpiska fjun normalt, flera typ centimeneter långa strån växte, sedan samma sak på händer och fingrar, helt sjukt egentligen då det bara varit småfjun där innan också.
Vem vill ha det så på sommaren liksom, så nej droppade det. Annars så märkte jag inte av de andra biverkningarna, hade ingens svullnad eller något, dock när jag käkade mkt salt och drack så gick man rejält upp i vikt, men inte om man käkade normalt, men sedan tog jag andra naturliga saker för håret som också hade diuretic effect så det kan ju ha spelat in. Ska dock sägas att efter två veckor från att ja börja fick jag ett kraftigt illamående, med diarré och sedan en rejäl spyattack där det nästan kom från ingenstans och höll på att flyga rakt ur munnen, sjukaste ever. Det var dock första och sista gången sedan inga problem med det. Jag håller nu på att kolla upp andra saker med liknande effekt men utan de bieffekterna.

jn3

22 Jun 2018, 08:56

Ja, har även själv slopat minoxidilen nu.

Jag berättade för Dr Bisanga under besöket att min plan var att inte ligga kvar på någon medicin efter HT (varken finast eller minox). Och jag frågade sedan om han fortfarande tyckte (givet mina förutsättningar) att det var en bra idé att göra HT. Han svarade "I wouldn't recommend it (surgery)".

Vad är farhågan här? Att donorn ska fortsätta tunnas ut, så när det är dags för HT #2 så är donor capacity nere på 4000?

Jag förstår att hårfästet sannolikt kommer fortsätta röra på sig (om än långsamt), och att tiden till HT #2 möjligtvis blir kortare utan medicin. Att 6000 bara räcker till att täcka 2/3 kan jag leva med (om det skulle komma till det).

Tacksam för input :)

jn3

27 Aug 2018, 21:34

Har bokat nu. Det blev HDC om någon dryg vecka. 2600 grafts (front). Ska återkomma med någon typ av rapport, med eller utan bilder. :)

Skriv inlägg