Mitt håravfall - nu måste något göras

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Hairborne

25 Oct 2018, 23:33

Hej alla,

Jag har smygläst det här forumet till och från under de senaste 4-5 åren men varit för ”lat” för att ta tag i mitt håravfall på riktigt, känns riktigt dumt nu. Det börjar kännas att det verkligen är dags nu så har under senaste veckorna läst alla trådar här jag kommit över och försökt pluggat på.

Min fråga till er är, givet min situation - vad gör jag nu dels för att kortsiktigt stoppa fortsatt avfall men även framåt ”återställa” med HT, om ens möjligt.

Jag undviker gärna minox/finas men testar gärna mer naturligt som MSM, C-vitamin etc. Det enda jag är rädd för är att min mage är ganska krånglig så hoppas inte den slås ut.

Bakgrund: Började tappa hår ganska rejält vid 17-18 års ålder och sheddade väl tydligt fram till kanske 22-23 och stannade därefter av lite. Har därefter gått långsamt men ändå krupit bakåt kontinuerligt. Är idag 32 år. Bifogar en del bilder nedan, det jag främst undrar är om jag är en kandidat för HT, om det blir bra, hur bra och vilka alternativ har jag? Dvs sänka hårlinjen? Fylla vikar? Etc.

Tänker att jag direkt kan börja med MSM på whyatts starka rekommendation och tänker att jag köper det på rek länk, dr’s best 1000mg. Om jag vill ha c-vitamin, vilken produkt rekommenderas där? De’s bäst har ju det med, är den bra? Samma ställe? Även läst andra som gillar maxi hair, är det bra grejer? Behövs båda? Samt, vet någon skillnaden på vanliga och plus? Skickar bild på vad jag skrapat ihop hittills i inkorgen. Något mer?
82EE1E6C-0A6E-418E-998B-2B40E1F30DBD.jpeg
82EE1E6C-0A6E-418E-998B-2B40E1F30DBD.jpeg (170.76 KiB) Viewed 1236 times
Angående HT så är det svårt att här få fram vem som egentligen är bäst om man bortser från pengarna. Är det H&W som är bäst? Vad kostar dem isåfall? Förstår det som att tier två isåfall är någon i Turkiet, typ Koray.

Kolla in bilderna och berätta vad ni tycker och rekommenderar, all hjälp uppskattas! Skriv om det saknas någon typ av bild så tar jag direkt :)
Bifogat
98520CF1-E26F-4D3A-9144-F03B92069F94.jpeg
98520CF1-E26F-4D3A-9144-F03B92069F94.jpeg (211.14 KiB) Viewed 1236 times
F51928BA-6257-49B3-9EDC-B95127E5ACFF.jpeg
F51928BA-6257-49B3-9EDC-B95127E5ACFF.jpeg (167.63 KiB) Viewed 1236 times
D87E4B19-15BA-4A97-84CF-4E39495BA5FF.jpeg
D87E4B19-15BA-4A97-84CF-4E39495BA5FF.jpeg (142.02 KiB) Viewed 1236 times
95785CFD-968A-4F7D-B6C9-D0D3BB06770B.jpeg
95785CFD-968A-4F7D-B6C9-D0D3BB06770B.jpeg (87.52 KiB) Viewed 1236 times
A381FA34-E372-4401-8CA3-BFCC8D17CF5C.jpeg
A381FA34-E372-4401-8CA3-BFCC8D17CF5C.jpeg (85.86 KiB) Viewed 1236 times
44A9C45D-FBE4-4276-9167-863DD1AC3598.jpeg
44A9C45D-FBE4-4276-9167-863DD1AC3598.jpeg (173.13 KiB) Viewed 1236 times
599658A3-A61E-4622-A7C4-136226FCDBC8.jpeg
599658A3-A61E-4622-A7C4-136226FCDBC8.jpeg (101.23 KiB) Viewed 1236 times
249BEF33-C90A-4AF4-B984-CEEB7A0DE1F6.jpeg
249BEF33-C90A-4AF4-B984-CEEB7A0DE1F6.jpeg (182.14 KiB) Viewed 1236 times
047AA0AC-2CCD-4500-8E86-F3C20684541F.jpeg
047AA0AC-2CCD-4500-8E86-F3C20684541F.jpeg (162.96 KiB) Viewed 1236 times
4BA6C91B-6E5E-4C40-884C-5EBD9340DEF9.jpeg
4BA6C91B-6E5E-4C40-884C-5EBD9340DEF9.jpeg (141.76 KiB) Viewed 1236 times
02DDB7E8-294D-4341-9DBD-E5EC8C4F2D83.jpeg
02DDB7E8-294D-4341-9DBD-E5EC8C4F2D83.jpeg (82.09 KiB) Viewed 1236 times

Hairborne

30 Oct 2018, 19:44

Hej alla,

Någon som har några bra lärdomar eller input angående ovanstående? Vore sååå tacksamt att få lite mer kött på benen innan man tar beslut om hur jag ska gå vidare!

Tack på förhand 🙏

Harry.k

30 Oct 2018, 23:13

Det absolut första som måste göras än att stabilisera håravfallet. Jag skulle rekommendera Hifefauc-metoden. Vill man inte använda finas eller minox finns alternativ. Kika på sawpalmetto, nettleroot och pumpkinseed oil, det är en bra början. Vad gäller en HT så ser det ju ut som håret är rätt tjockt, men det är en rejäl mängd grafts som kommer krävas. HT ska dock alltid ses som en absolut sista utväg så gör inget förhastat.

Hairborne

01 Nov 2018, 05:33

Tack för svar Harry! Ska kolla på detta! Så kosttillskotten som jag skickade bild på är inte ”tillräckligt” för att stabilisera? Ska läsa på lite om det du skrev om!

En rejäl mängd grafts, någon känsla på hur många?

whyatt

01 Nov 2018, 15:37

Tjena HB!
Tänker att jag direkt kan börja med MSM på whyatts starka rekommendation och tänker att jag köper det på rek länk, dr’s best 1000mg.
Med känslig mage i bagaget (vilket BÖR utredas/korrigeras asap btw) kan både C och MSM ställa till med obehag et al, varför försiktighet i inledningen bör tillämpas. Ät med mat, ta låg dos först. Trappa upp.
Om jag vill ha c-vitamin, vilken produkt rekommenderas där?
Askorbinsyra är en av få syntetiska kopior jag faktiskt själv inte har något emot. Vilken som, från ett bra märke är helt okey.
Även läst andra som gillar maxi hair, är det bra grejer? Behövs båda? Samt, vet någon skillnaden på vanliga och plus?
Maxi är väl helt okey. Ingen wow-formula men kan absolut tillföra en del användbara element.
Så kosttillskotten som jag skickade bild på är inte ”tillräckligt” för att stabilisera? Ska läsa på lite om det du skrev om!
Högst tveksamt. Du har ett så pass avancerat håravfall att vi inte behöver fundera över dess kraft - det är knappt så att finas + minox är självklara succéer i ditt läge - om du nu skulle testat dem (vilket du inte vill).

Det finns några bra trådar här på forumet om hur man kan behandla mer naturligt - har du sett dem? Frågan du behöver ställa dig är: Kan jag få tillbaka tillräckligt med hår för att rättfärdiga en sådan "natural regimen" ?! Mitt spontana svar är, njae. Troligtvis inte. Det beror lite på vad du har för förväntningar men den vägen du BÖR gå om din donor är god, din ekonomi klarar det och du mår så pass dåligt av ditt håravfall att psyket tar skada - är hårtransplantation. Alla dagar i veckan.

Du har bifogat bilder från ungdomen och sen nutid eller?!

Utifrån de sämsta bilderna du bifogat så stämmer Harrys iakttagelse väl. Omfattande håravfall = stor behandlingsyta, men också en god donor som BÖR kunna ge dig "frisyren tillbaka" - som en och annan klinik väljer att uttrycka det. Alltså goda nyheter, trots allt!

I ditt fall, och detta är min högst subjektiva åsikt, bör din fina donor få bekänna rejält med färg, dvs maxade uttag. Detta görs inte i en handvändning utan jag, igen min personliga åsikt, anser att du bör ställa in dig på minst 2 ingrepp. Hur går tankarna? Hur ser ekonomin ut? Det finns flertalet riktigt bra kliniker i Europa så med lite mer research är du snart i hamn där..

..om du nu skall välja HT-vägen. Det är upp till dig. Begrunda. Spring inte in i något!
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Hårboll

02 Nov 2018, 16:12

Harry.k wrote:
Det absolut första som måste göras än att stabilisera håravfallet. Jag skulle rekommendera Hifefauc-metoden. Vill man inte använda finas eller minox finns alternativ. Kika på sawpalmetto, nettleroot och pumpkinseed oil, det är en bra början. Vad gäller en HT så ser det ju ut som håret är rätt tjockt, men det är en rejäl mängd grafts som kommer krävas. HT ska dock alltid ses som en absolut sista utväg så gör inget förhastat.
Håller inte alls med dig om den sista meningen. Det finns INGET sätt att få ner hårlinjen förutom hårtransplantation. Tycker hårtransplantation är en solklar åtgärd.

Hårboll

02 Nov 2018, 16:27

Hairborne wrote:
Tack för svar Harry! Ska kolla på detta! Så kosttillskotten som jag skickade bild på är inte ”tillräckligt” för att stabilisera? Ska läsa på lite om det du skrev om!

Jag skulle gissa att du skulle behöva typ 4000-5000 grafts + kanske ytterligare ett ingrepp med ett par tusen grafts för att förbättra tätheten.... sen vill du spara kanske 2000-3000 grats för kronan om den skulle börja ge vika i framtiden. Tror det kan bli så att du får välja en ganska konservativ hårlinje (inte superlåg hårlinje alltså) med tanke på hur högt upp den vandrat.

Harry.k

02 Nov 2018, 16:39

Hairborne wrote:

Nej det räcker absolut inte, det måste till fler och starkare saker. Det är möjligt att de gör att
en person dömd till håravfall får behålla håret något lägre men inte mkt mer än så. De kommer inte stå emot angreppet på hårsäckarna alena.

Som Whyatt säger, ditt hår är rejält illa åtgånget. Har du alltid haft denna frisyren med långt hår?
För känner igen det där, man blir lurad och situationen är värre än vad det verkar när allt döljs under det långa håret.
Det finns säkert dock flera hårsäckar som fortfarande kan räddas.
Så enligt devisen Hit-it-from-every-fucking-angle-you-can måste det till ett alternativ både invärtes och utvärtes. Jag skev tidigare om nässelrot, den binder till receptorerna som är mottagare för DHT.
En annan som är ännu starkare än nässelrot är Pygeum.
Pygeum ger 43,3% förbättring enligt studier, Finasterid: 57% och Saw palmetto: 42.7%.
Dock ska tydligen nässelpulver kombinerat med Pygeum vara en slagkraftig kombo.
https://www.nicehair.org/pygeum-hair-lo ... -palmetto/

Vidare kanske även laser vore något att testa, men då är det bättre med stabila hemmabyggen än komersiella.
Och som sagt någon topical oil är också ett måste. Här finns ett antal att kika vidare på, de har många olika ehenskaper.
https://www.up-nature.com/blogs/news/to ... air-growth

När det gäller grafts, jag har svårt att se att det skulle gå på mindre än 4000 grafts, men är ingen expert. Paradoxen med detta är ju att en person med tunnare hår också kräver mindre
hår i fronten för att se naturligt ut, medan en med tjockt hår också behöver fler grafts för att det ska se naturligt ut.
Om du till slut väljer HT, kom ihåg att de är säljare först och främst. Och skicka inte bara bilder till en klinik utan flera för att få lite olika utlåtanden.

Harry.k

02 Nov 2018, 16:42

Hårboll wrote:
Harry.k wrote:
Håller inte alls med dig om den sista meningen. Det finns INGET sätt att få ner hårlinjen förutom hårtransplantation. Tycker hårtransplantation är en solklar åtgärd.
Tror du missuppfattat det hela lite grann, med sista utvägen menades att man börjar inte där. Det första man måste göra är att stoppa håravfallet.
Givetvis måste en HT till om hårlinjen ska återställas, men som sagt är det fel ände att börja.
Det finns alldeles för många olyckliga fall där det första folk gjort är att göra ht för att sedan bli ännu tunnare.

Hårboll

06 Nov 2018, 18:00

Harry.k wrote:
Hårboll wrote:
Harry.k wrote:
Tror du missuppfattat det hela lite grann, med sista utvägen menades att man börjar inte där. Det första man måste göra är att stoppa håravfallet.
Givetvis måste en HT till om hårlinjen ska återställas, men som sagt är det fel ände att börja.
Det finns alldeles för många olyckliga fall där det första folk gjort är att göra ht för att sedan bli ännu tunnare.
Jo jag förstod dig. Om man antar att denna kille, eftersom han skriver i detta forum, inte är nöjd med hur det ser ut just nu även om man bromsar håravfallet totalt (och inte blivit övertalad av en psykolog att acceptera läget eller tänkt raka av det) så är det EXAKT där man börjar ;) (för att provocera lite). Så därför är ju det enda alternativet för en förändring hårtransplantation. Man måste utgå ifrån att medicinerna inte ger någon återväxt.

Angående stoppandet av håravfallet så förstår jag ditt resonemang, det är jättevettigt, men tycker även där att det finns fler aspekter i det. På grund av biverkningar fin och minox så är ju det ett alternativ att inte ta dessa. Tycker INTE man ska hoppa på en medicinering utan att förstå biverkningsrisken. Vad gäller övriga hjälpmedel tror jag man bör vara inställd på att dessa inte kommer stoppa håravfallet och att håravfallet förmodligen kommer fortsätta (även oavsett medicinering eller inte). Därmed bör man ställa in sig på att en framtida HT kan bli aktuell.

Disclamer; Kanske bör förtydliga.. När jag syftar på att man ska göra en HT så menar jag att man gör en ORDENTLIG research innan och väljer en välrenommerad kirurg. På så vis slipper man få katastrofresultat.

Harry.k

06 Nov 2018, 21:54

Hårboll wrote:
06 Nov 2018, 18:00
Harry.k wrote:
Hårboll wrote:

Jo jag förstod dig. Om man antar att denna kille, eftersom han skriver i detta forum, inte är nöjd med hur det ser ut just nu även om man bromsar håravfallet totalt (och inte blivit övertalad av en psykolog att acceptera läget eller tänkt raka av det) så är det EXAKT där man börjar ;) (för att provocera lite). Så därför är ju det enda alternativet för en förändring hårtransplantation. Man måste utgå ifrån att medicinerna inte ger någon återväxt.

Angående stoppandet av håravfallet så förstår jag ditt resonemang, det är jättevettigt, men tycker även där att det finns fler aspekter i det. På grund av biverkningar fin och minox så är ju det ett alternativ att inte ta dessa. Tycker INTE man ska hoppa på en medicinering utan att förstå biverkningsrisken. Vad gäller övriga hjälpmedel tror jag man bör vara inställd på att dessa inte kommer stoppa håravfallet och att håravfallet förmodligen kommer fortsätta (även oavsett medicinering eller inte). Därmed bör man ställa in sig på att en framtida HT kan bli aktuell.

Disclamer; Kanske bör förtydliga.. När jag syftar på att man ska göra en HT så menar jag att man gör en ORDENTLIG research innan och väljer en välrenommerad kirurg. På så vis slipper man få katastrofresultat.
Jag håller nog inte riktigt med faktiskt, det känns som en rätt dålig taktik att förutsätta att något inte fungerar. Om vi leker med tanken att han gör en nu, då kommer säkerligen än fler hår att ryka, dvs försvagade hårsäckar via en chockloss. Om vi däremot är realistiska och inte leker med tanken att han gör en ht nu, då är det ca 3 månader bort om man räknar med väntetid samt vettig och genomgående tid för research, då finns också tid för att stärka upp befintliga hårsäckar. Dermaroller, laserhjälm hjälper bevisligen till att stärka upp så det är ju värt att testa. Nåväl laserhjälmen kanske är lite kostsam, men dermaroller iaf. Lägger vi dessutom till den orala kombon jag skrev om tidigare som uppenbarligen har en liknande effekt som finas lär han ha större chans att sitta tryggare i båten när han väl genomför sin ht.

Hårboll

06 Nov 2018, 22:57

Förstår inte vad som var orealistiskt.. men så du föreslår en strategi att stärka upp håret innan en HT för att undvika en permanent chockloss? Men är detta ett vanligt problem?Chocklossade hår kommer ju tillbaka. Jag har typ haft exakt samma håravfall som vedebörande och hade inga problem med permanent chockloss när jag gjorde min ht.

Jag skulle iaf inte käka något som ger mig permanenta ringar under ögonen (minox) eller permanent impotens (fin), för att undvika chockloss av håret. Bedömmer riskerna för bieffekterna av medicimerna som värre samt mer sannolika än permanent chockloss.. det är upp till var och en att bedömma vad som är viktigast.

Vad gäller författandet att något inte fungerar... jag tycker det är en bra strategi eftersom du då inte plundrar alla dina grafts vid en HT osv.

Men det låter som att du iaf håller .ed om att börja projekt HT omgående för vedebörande? ;)

Hårboll

06 Nov 2018, 23:02

Om du syftade på att det var en dålig strategi att förutsätta att medecin inte fungerade gällande återväxten så låt mig förtydliga:
Håret har vandrat bak då pass mycket att en signifikan återväxt är högst osannolik. Och skulle något kunna ha en chans att tillbringa någon signifikant återväxt skulle det va finasteride. Men då väljer jag HT före det alla dagar i veckan.. pga hur hemsk den verkar vara.

Harry.k

07 Nov 2018, 17:19

Ska förtydliga att jag menade permanent chockloss. De försvagade hårsäckar som syns längst fram riskerar försvinna permanent eftersom dels traumat kan bli för stort för att de ska överleva men samtidigt så kommer ju de nya grafts och tar plats, när skalpen är rakad är det svårt att se dessa och plantaten kan hamna vid dessa så de försvinner permanent.
Vidare kan de finnas fjun som som inte syns på bilden samt närliggande som kan väckas till liv.
Devisen är alltså, rädda det som räddas kan.
Jag tycker inte heller han ska använda finas och minox df är det inget jag nämnde öht i föregående inlägg.

Ska man dessutom gå på din linje med ht som enda åtgärd vore det ödesdigert för ts eftersom han har ett typiskt håravfall som kommer fortsätta och han kommer behöva flera grafts pga av att inte ha ett aktivt program mot håravfallet.
Kan dock tydligare förstå inställningen om du själv gjort en ht i denna sits. Coping sas. Men som sagt den vägen med ht utan ett bra program kommer bli kostsamt för ts donor vilken redan kommer behöva utvinnas till bristningsgränsen.

nya_afishwish

07 Nov 2018, 22:04

Jag har själv gjort en HT i väldigt ung ålder och jag påstår att det viktigaste är att stabilisera håret innan HT. Det tycks mig vara ett väldigt slöseri med energi, pengar och mental hälsa att genomföra en HT utan bästa möjliga förutsättningar för ett gott resultat. Att genomföra en HT i en fas då håravfallet ej hämmats kommer garanterat leda till ett dåligt resultat på sikt (eftersom en HT anpassas efter det nuvarande hårets mönster). I mitt fall var det av stor vikt att jag lyckades hämma håravfallet innan jag genomgick operationen, något som jag tror har bidragit till att resultatet blev så bra som det blev och fortfarande är.

Detta betyder inte att vederbörande behöver knapra finasteride eller minoxidil. Det som är viktigt är att stoppa eller i varje fall sakta ner håravfallet, och min övertygelse är att det finns olika metoder att uppnå detta som alltså ej består av hormonstörande mediciner eller dylikt. Hårtransplanationer är till för att återfå förlorat hår som ju är väldigt svårt att få tillbaka medelst naturliga metoder. Hårtransplantationer är inte till för att motverka pågående håravfall.

Hårboll

07 Nov 2018, 22:16

nya_afishwish wrote:
07 Nov 2018, 22:04
Jag har själv gjort en HT i väldigt ung ålder och jag påstår att det viktigaste är att stabilisera håret innan HT. Det tycks mig vara ett väldigt slöseri med energi, pengar och mental hälsa att genomföra en HT utan bästa möjliga förutsättningar för ett gott resultat. Att genomföra en HT i en fas då håravfallet ej hämmats kommer garanterat leda till ett dåligt resultat på sikt (eftersom en HT anpassas efter det nuvarande hårets mönster). I mitt fall var det av stor vikt att jag lyckades hämma håravfallet innan jag genomgick operationen, något som jag tror har bidragit till att resultatet blev så bra som det blev och fortfarande är.

Detta betyder inte att vederbörande behöver knapra finasteride eller minoxidil. Det som är viktigt är att stoppa eller i varje fall sakta ner håravfallet, och min övertygelse är att det finns olika metoder att uppnå detta som alltså ej består av hormonstörande mediciner eller dylikt. Hårtransplanationer är till för att återfå förlorat hår som ju är väldigt svårt att få tillbaka medelst naturliga metoder. Hårtransplantationer är inte till för att motverka pågående håravfall.
Hur hämmar du håravfall utan finasteride och eller minox? Är skeptisk till att du kan stabilisera håravfall på annat vis trots att jag själv försöker med msm och biotin.

Att håravfallet fortsätter hade jag förutsatt även om jag tagit minoxidil.. där är lösningen snarare att du ser till att spara grafts. Men visst det vore ju nice att kunna stoppa det.

Hårboll

07 Nov 2018, 22:22

Harry.k wrote:
Ska förtydliga att jag menade permanent chockloss. De försvagade hårsäckar som syns längst fram riskerar försvinna permanent eftersom dels traumat kan bli för stort för att de ska överleva men samtidigt så kommer ju de nya grafts och tar plats, när skalpen är rakad är det svårt att se dessa och plantaten kan hamna vid dessa så de försvinner permanent.
Vidare kan de finnas fjun som som inte syns på bilden samt närliggande som kan väckas till liv.
Jag tycker inte heller han ska använda finas och minox df är det inget jag nämnde öht i föregående inlägg.

Ska man dessutom gå på din linje med ht som enda åtgärd vore det ödesdigert för ts eftersom han har ett typiskt håravfall som kommer fortsätta och han kommer behöva flera grafts pga av att inte ha ett aktivt program mot håravfallet.
Kan dock tydligare förstå inställningen om du själv gjort en ht i denna sits. Coping sas. Men som sagt den vägen med ht utan ett bra program kommer bli kostsamt för ts donor vilken redan kommer behöva utvinnas till bristningsgränsen.
Okej, men hårlinjen värderar jag högre än telogena hår i nuvarande hårlinje (som ändå kommer hamna i mitten på hjässan efter ny hårlinje skapats).

Skulle man försöka transplantera hår på exempelvis en gles krona köper jag det. Därför kommer jag själv köra smp där istöllet för HT.

Vidare skulle jag säga att en hårlinje som ramar in ansiktet väl är så pass viktig för estetiken att jag skulle vara beredd att plundra en hel del grafts för att sedan köra smp och snagga om det löper så långt att ingen annan utväg finns.

Harry.k

09 Nov 2018, 22:36

Hårboll wrote:
07 Nov 2018, 22:22
Harry.k wrote:

Okej, men hårlinjen värderar jag högre än telogena hår i nuvarande hårlinje (som ändå kommer hamna i mitten på hjässan efter ny hårlinje skapats).

Skulle man försöka transplantera hår på exempelvis en gles krona köper jag det. Därför kommer jag själv köra smp där istöllet för HT.

Vidare skulle jag säga att en hårlinje som ramar in ansiktet väl är så pass viktig för estetiken att jag skulle vara beredd att plundra en hel del grafts för att sedan köra smp och snagga om det löper så långt att ingen annan utväg finns.
Jo men det finns ingen anledning att vänta med ett program mot håravfallet, som sagt så är en HT hos en bra kirurg minst 3 månader bort från bokningsdatum, så det finns tid att sätta in en kur där emellan.
Dock hade det nog krävts iaf ett halvår innan man sett majoriteten av utfallet.

Hårboll

11 Nov 2018, 17:05

Absolut det har du rätt i! Man behöver inte vänta med att försöka stabilisera håravfallet. Men det jag vänder mig mot är som jag skrev tidigare att hoppa på medicinerna utan att utvärdera om man vill ta riskerna med biverkningarna. Så som många ändå verkar göra (!) Funderar på laserhjälm och dermaroller (som komplement till MSM+ c-vitamin och biotin). Har förhoppningar men är skeptisk. MSM och biotin lär väl inte skada. Men samtidigt är det ju trots allt bara medicinerna som kan med vetenskapligt stöd stabilisera håravfallet..

Harry.k

17 Nov 2018, 23:36

Att det bara är minoxidil och Finasteride som hjälper är bara ett narrativ som läkemedelsbranschen kör med för att tjäna pengar. För hur mkt skulle de tjäna om de inte promotade den agendan? Avsevärt mkt mindre.
Faktum är att det finns flera saker med vetenskapligt stöd som fungerar mot håravfall.

Rosemary oil
"RO-ext showed inhibitory activity of 82.4% and 94.6% at 200 and 500 µg/mL, respectively."
These results suggest that they inhibit the binding of dihydrotestosterone to androgen receptors. Consequently, RO-ext is a promising crude drug for hair growth.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22517595

Saw palmetto,
"(Serenoa repens) has been used as a natural treatment for androgenetic alopecia and has a similar mechanism [23]. Interestingly, in a recent study, it was found that 38% of males with Androgenetic Alopecia which received Serenoa repens at 320 mg every day for 24 months showed increased hair growth."

Pumkin seed oil.
"76 male patients with Androgenetic Alopecia received 400 mg of PSO per day or a placebo for 24 weeks. Change over time in scalp hair growth was evaluated by four outcomes: assessment of standardized clinical photographs by a blinded investigator; patient self-assessment scores; scalp hair thickness; and scalp hair counts. Reports of adverse events were collected throughout the study. After 24 weeks of treatment, self-rated improvement score and self-rated satisfaction scores in the PSO-treated group were higher than in the placebo group (P = 0.013, 0.003). The PSO-treated group had more hair after treatment than at baseline, compared to the placebo group (P < 0.001). Mean hair count increases of 40% were observed in PSO-treated men at 24 weeks, whereas increases of 10% were observed in placebo-treated men (P < 0.001). Adverse effects were not different in the two groups."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4017725/

Skriv inlägg